• 0

Bedrijfsovername en financiering BOG

Naar enig speuren op HL kom ik niet tot bevredigende antwoorden.

 

Ik wil graag een bedrijf overnemen dat te koop staat. Zowel de branche danwel de specifieke gegevens kan ik niet prijsgeven in verband met misschien melezende concurrenten.

 

De Vraagprijs is 375.000 k.k. ex btw.

 

Hoe financier je zoiets en is dit haalbare kaart voor mij? Ik heb vanmiddag pas deze informatie binnen gekregen en ben nog niet bij een bank geweest.

 

Mijn eigen vermogen bedraagt 50.000 euro. (overname woning) Deze wil ik volledig inbrengen. Om de activiteiten te kunnen vervolgen bij de overname heb ik een kleine 2.500 euro nodig die ik kan financieren uit mijn portemonee.

 

Ik ben nog niet op de hoogte van de bruto omzet en de huidige cashflow. Mijn inschatting is het volgende:

 

Omzet: ongeveer 90.000

btw afdracht: 17.100

inkoop: 9.000

G/W/L: 9.000

overige kosten: 7.500

Onvoorzien: 5.000

 

Resultaat voor belasting: 90.000 - 47.600 = 42.400

 

Personeel heb ik niet nodig.

Het bedrijf bestaat uit een stuk grond, een pand met een machine.

 

Hoe te financieren en kan ik dit met mijn huidige gegevens en middelen financieren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

BEste entrepeneur,

 

Omzet: ongeveer 90.000

btw afdracht: 17.100

inkoop: 9.000

G/W/L: 9.000

overige kosten: 7.500

Onvoorzien: 5.000

 

Resultaat voor belasting: 90.000 - 47.600 = 42.400

 

Hierin maak je een denkfout. De BTW is geen kosten en dus niet winstverlagend. Daardoor is de winst 59.500.

 

Als jouw inschatting verder wel klopt, dan betaal je waarschijnlijk een hoop voor het pand en de grond. Dit kan je mogelijk via een hypotheek bij een bank verkrijgen.

 

Rest dan nog de overname van het bedrijf. Wat neem je over?? Je schrijft een machine. Wat is die waard? Hoe lang gaat die nog mee? Neem je ook nog voorraad over en andere inventaris??

 

Als dat weer van de prijs afhaalt, dan heb je de goodwill en daarvan moet je bepalen of dat terecht is.

 

Samenvattend

 

Kooppijs - grond - pand - overname tastbare dingen = goodwill

 

BIj je onderhandling/bestudering moet je dus goed na gaan wat alles werkelijk allemaal waard is. Het restant is de goodwill.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Vanaf GSM even korte post. Kom er nog uitgebreider op terug...

 

Volgens mij is er niet sprake van een denkfout. Omzet is incl. BTW genomen en daarna gecorrigeerd. Zie je wel vaker. Strikt genomen hoort BTw niet in omzet, maar nu lijk ik wel een boekhouder :)...

 

2BContinued.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stefan,

 

Zo kan je natuurlijk ook de omzet lezen. Ik ga er altijd maar vanuit dat de omzet ex BTW is.

 

Maar als 90K omzet inclusief is, dan is de BTW trouwens wel 14369 en TS schrijft zelf dat het 17.100 is. En dat is nu net weer 19% over 90K.

 

Wel strak trouwens om vanaf je GSM te posten... moet ook maar eens op zoek naar een nieuwe gaan.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Klopt....ik heb de btw verkeerd vermeld, moet 14369 zijn. daardoor komt het resultaat voor belasting op 45131 euro.

 

Wat ik overneem is een stuk grond, een pand, een machine, huidige voorraad is voor 4 weken en werkmateriaal.

 

Het betreft een stuk grond wat voor 40% bebouwd is en nog uitbreidingsmogelijkheden heeft, wat gunstig voor deze branche is.

Het pand is 3 jaar oud, waarde ongeveer 120.000 euro

De machine is 3 jaar oud en heeft een nieuwaarde van ongeveer 60.000 euro.

Daarnaast zijn er nog twee kleinere machines, waarde ongeveer 5.000 euro.

Verder voorraden en werkmaterialen.

 

Totaal een 200.000 euro ongeveer.

 

Het bedrijf heeft enorm veel kansen en ik schat in dat ik in ongeveer 5 jaar de omzet met 50% heb laten toenemen, terwijl de kosten maar met 10% zullen stijgen.

 

Is het reeël om hiervoor een financiering te vragen, of is dit kansloos en wordt dit direct afgewezen. Geen ervaring hiermee, wel in de branche.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Entrepeneur,

 

Toch nog een paar kleine vraagjes.

 

Je geeft aan dat het pand 120K waard is. Is dat alleen de opstal of ook de grond?

 

Verder denk ik dat Stefan je ook hele goede adviezen kan geven. Ik ben tenslotte wel die boekhouder.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

De financiering kan rond komen als je ondernemersplan goed in elkaar zit en als blijkt dat je overgenomen bedrijf genoeg opbrengt voor je om van te leven en de rentelasten en terugbetaling te bekostigen.

 

Het pand en de grond kan waarschijnlijk via een hypotheek. De rest via een krediet (misschien een borgstellingskrediet). Ik kan daar zo nu niet verder echt veel zinnigs over zeggen omdat dan meer en beter inzicht in alles moet zijn.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Mijn eigen vermogen bedraagt 50.000 euro. (overname woning) Deze wil ik volledig inbrengen.

 

Als ik zo je verhaal huur zul je zeker wel met eigenmiddelen moeten komen om een kans van slagen te hebben. Je geeft aan dat je eigenvermogen is 50.000. Is dit overname? of bedoel je overwaarde!.

Als het overwaarde is wil het zeggen dat het nog in de stenen zit.

 

Belangrijk is naast de nieuwe onderneming ook te kijken naar jouw prive situatie. Wat zijn je vaste lasten prive en is de geschatte bedrijfswinst wel voldoende om hier een salaris uit te onttrekken om je prive lasten te kunnen betalen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De 50.000 is overwaarde.

Deze wil ik volledig inbrengen.

 

Mijn prive-situatie is zo dat ik 400 euro hypotheeklasten heb momenteel en verder geen leningen of afbetalingsverplichtingen, etc. Die 200 euro extra per maand (hypotheekverhoging) is te dragen door het salaris van mijn partner.

 

Hoe hoog zijn de maandlasten bij een financiering van dit project? Schets?

 

375.000 kk (10%?) = 412.500 ex btw 490.875 inclusief.

 

Moet ik deze 78.375 ook financieren? Of kan ik deze gelijk terugkrijgen? Hoe werkt dat.

 

Stel ik moet de totale 490.875 financieren.....is het dan 490.875 - 50.000 (overwaarde) = 440.875

 

Kan ik ook gelijk de 78.375 aan btw teruggave gelijk mn financiering mee aflossen?

 

Blijft er over 440.875 - 78.375 = 362.500 Of kan dit niet?

 

Hoe hoog zijn dan mijn zakelijke maandlasten?

Link naar reactie
  • 0

BTW zou je kunnen verzoeken of de bank dat tijdelijk gaat voorschieten.

Bank wil naast de betaalbaarheid zekerheden hebben. Hoe meer zekerheden des te lager de vergoeding erop.

Voor bedrijfspanden zou ik rekenen met een last van 6% en 100% aflossen in 20 jaar. Het defenitieve voorstel van de bank kan lager zijn, maar reken hier maar mee.

 

Voor de machines is het belangrijk of deze waarde vastzijn of niet. Misschien zou je deze ook kunnen verkopen en terug leasen. Verlaagt je investeringsplaatje.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Beetje druk, vandaar trage reactie. Heb wel het gevoel dat er nog al wat plankjes worden gemist.

 

In de eerste plaats moet je waarde en bezit een beetje los van elkaar bekijken. Waarde hangt af van het rendement dat de business op het geïnvesteerde vermogen maakt (daar komt bezit indirect weer terug). Hierbij moet je uitgaan van de normale bedrijfsvoering.

 

Als ik naar de cijfers kijk, zie ik geen aftrek voor ondernemersloon. Neem het brutobedrag wat je elders zou verdienen en tel hierbij circa 25-35% voor werkgeverslasten bij op. Ik heb geen idee wat je doet, maar 35k lijkt me al heel snel bereikt. Je winst is nu nog 45k - 35k = 10k.

 

De inkoop van 9k vind ik erg laag. Je schrijft ook dat de totale waarde van de bezittingen circa 200k bedraagt (o.b.v. nieuwwaarde machines en pand). Nu wordt op machines afgeschreven, zeg 10k per jaar. Ding is 3jr oud, dus heeft nu een boekwaarde van 30k. Nu komt de boekwaarde niet noodzakelijk overeen met de waarde in het economische verkeer, maar dat ter zijde. Op het pand (niet grond) mag je fiscaal afschrijven, maar ik ga er even vanuit dat de waarde van dit pand min of meer gelijk is aan de waarde van 3 jaar geleden.

 

Even rekenen:

- waarde machine: 30k

- waarde pand 120k

- waarde kleine machines 5k

- waarde werkvoorraad e.d. (200k minus 155k =) 45k

 

Als je jaarlijkse inkoop 9k bedraagt, heb je voor de komende 5 jaar (45k / 9k) aan voorraad liggen... en niet voor 4 weken (is wel kort door de bocht benadering van de omloopsnelheid van je voorraad). Is die 9k inkoop wel reëel? Bij gebrek aan beter, ga ik er maar even vanuit dat dat het geval is (maar denk het niet).

 

Stel dat je rendementseis 25% is (ga ik niet onderbouwen, is een studie op zich). En je cash winst bedraagt 10k (afschrijvingslasten zaten er niet in, dus die hoef ik er niet bij te tellen). Dan is de waarde van de business 10k / 25% = 40k. Dat is als het allemaal blijft zoals het nu is...

 

Je geeft aan dat je over 5 jaar 50% meer omzet hebt. Dat komt neer op 8,5% per jaar. Laten we voor het gemak van het voorbeeld er vanuit gaan dat dit groeipercentage tot in lengte van jaren blijft bestaan (kan bijna niet, want zo'n groei is haast niet te financieren, maar stel dat). Dan is de waarde van de business 10k / (25% - 8,5%) = 60k.

 

Ik neem even aan dat we het over een eenmanszaak hebben en dat je kunt kiezen welke activa (en evt. passiva) je wilt overnemen. Hierbij moet je van marktwaarde uitgaan. Houd daarbij rekening met het feit dat de markt niet heel liquide is, er niet veel kopers zijn en dat de toekomst nog niet heel rooskleurig is (drukt de prijs). Je geeft aan dat je het pand met grond voor 120k overneemt. Hierover betaal je circa 10% kosten koper en geen BTW. Over de overige activa betaal je BTW en die krijg je gewoon terug. Erg spannend is dat niet.

 

Als ik jouw adviseur was, zou ik het volgende sommetje maken. Waarde business max 40k (die extra 20 moet je zelf nog maar zien te realiseren). Waarde bezit: 132k pand (incl. k.k.), machines en voorraad 80k (let op opmerking voorraad, of inkoop corrigeren en dan gaat de waarde van de business omlaag). Max te betalen: 252k (waarvan 240k aan verkoper).

 

Dan financiering... de bank ziet een winst van 10k (normaliseren ook). En een financieringsbehoefte van 250k... Bij een rente van 8% betaal je dan al 20k aan rente per jaar. En dan hebben we nog niet over aflossing gesproken. Gaat o.b.v. deze cijfers dus niet gebeuren. Ook de 50k aan extra zekerheid (die waarschijnlijk niet voor 100% zal worden meegenomen) verandert hier niets aan. Zelfs als je goedkoper kunt financieren (hypotheek op zakelijke pand), dan wordt het er nog niet leuker op. Ook niet wanneer je niet naar de bank gaat, maar het geld van de verkoper leent.

 

Ik zou het dus niet doen... In het bovenstaande ben ik er overigens vanuit gegaan dat je geen geld nodig hebt voor investeringen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, geeft weer een andere kijk, echter

Als toekomstig ondernemer kijk ik vaak rooskleurig en ook nu weer haha

 

Er staat niet voor 5 jaar aan voorraden. De voorraden voor 4 weken zijn ongeveer 750 euro, echt waar!) Het overige bedrag zal volgens mij de goodwill zijn die gevraagt wordt.

 

 

Stel dat je rendementseis 25% is (ga ik niet onderbouwen, is een studie op zich). En je cash winst bedraagt 10k (afschrijvingslasten zaten er niet in, dus die hoef ik er niet bij te tellen). Dan is de waarde van de business 10k / 25% = 40k. Dat is als het allemaal blijft zoals het nu is...

 

Welke waarde wortd hiermee bedoeld? Handelswaarde?

 

Het vervelende is dat ik volgende week pas echt de cijfers onder ogen zie en daarom zijn er onduidelijkheden.

 

Tot nu toe kan ik het volgend cash flow paatje maken:

 

75.000 omzet verminderd met btw

20.000 rentelasten (Stefano)

10.000 nutsvoorzieningen

10.000 inkoop

10.000 onderhoud en overige

5.000 onvoorzien

---------

20.000

 

20K/25%= 80K , al weet ik de betekenis er niet van.

 

Ben ik verplicht tussendoor af te lossen? Of mag ik ineens achteraf?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je rendementseis 25% is (ga ik niet onderbouwen, is een studie op zich). En je cash winst bedraagt 10k (afschrijvingslasten zaten er niet in, dus die hoef ik er niet bij te tellen). Dan is de waarde van de business 10k / 25% = 40k. Dat is als het allemaal blijft zoals het nu is...

 

Welke waarde wortd hiermee bedoeld? Handelswaarde?

 

Ik bedoel de waarde van de business. Het winst genererende vermogen van het bedrijf. Het rendement dat een investeerder wil maken. De beloning voor het ondernemersrisico (vandaar aftrek van salaris, want dat is de beloning voor de arbeid). Wordt volgens goed boekhouderschap ook als goodwill aangeduid (omdat we het niet uit de balans kunnen verklaren).

 

 

Tot nu toe kan ik het volgend cash flow paatje maken:

 

75.000 omzet verminderd met btw

20.000 rentelasten (Stefano)

10.000 nutsvoorzieningen

10.000 inkoop

10.000 onderhoud en overige

5.000 onvoorzien

---------

20.000

 

 

Beloning voor arbeid ontbreekt nog en rentelasten moeten er uit. Die laatste zitten al in de rendementseis van 25% opgenomen (sorry, is een beetje technisch). Ik blijf bij mijn vorige berekening.

 

20K/25%= 80K , al weet ik de betekenis er niet van.

 

Als je 25% rendement per jaar wilt maken (is redelijk passend voor het risico van een klein bedrijf) dan verdien je je inleg dus in 4 jaar terug. Beetje bankier (of beunhaas, zie column ;D) zegt dan dat je multiple 4 is (4x 20k = 80k).

 

Ben ik verplicht tussendoor af te lossen? Of mag ik ineens achteraf?

 

Waarschijnlijk tussentijds aflossen maar hangt af van de afspraken die je met de bank maakt. Heb je al met een bank gesproken?

Link naar reactie
  • 0

Nee nog geen bank gesproken.

 

Wil eerst de cijfers uit het bedrijf zien. (verstandig?) Nog tips waar ik op moet letten bij een dergelijke inzage?

 

Mijn eigen indicatoren zijn:

- waaruit bestaat de vraagprijs precies? (specificeren van onderdelen zoals pand, grond, machine, voorraad, etc.)

- omzet uit de hoofdmachine

- omzet uit de andere elementen

- uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst (bestemmingsplan inzien) (aantal gebouwen op een perdeel, etc)

- contracten tbv personeel (volgens mij geen personeel)

- koopsom en hoe gewenst te betalen

- de huidige kosten van het bedrijf.

 

Moet ik ook kijken naar de intrinsieke waarde van het bedrijf? En ook naar de rentabiliteitswaarde? Ik weet hoe ik dit bereken (geloof ik) maar weet niet goed wat een uitkomst mij verteld.

 

 

daarnaast doe ik nog een klein onderzoek onder mijn potenciele afnemers, een paar steekproeven:

- concurenten in de buurt

- reputatie van het bedrijf

 

 

Als ik een boekhouding inzie, moet daar dan altijd een verklaring van een accountant bij zitten? Het bedrijf is een vof.

 

 

 

Ik ben van mennig dat ik de eerste 3 maanden het niet beter of slechter zal doen dan de huidige ondernemers (zelfde resultaat vorig jaar?) Wel ben ik het volgende van mening:

 

De huidige eigenaren hebben het bedrijf niet volledig open en halen dus maar een beperkte omzet, waar meer mogelijk is. De huidige eigenaren bedienen de machines niet zelf, maar laten dit doen door derden (0-uren contracten oid) Mijn uren kosten mijn salaris, niet mijn salaris + verkapt personeel zoals de huidige eigenaren. Daarnaast zie ik groeipotentie in zowel de bedrijfsactiviteiten dan wel de afnemers.

De eerste 3 maanden ullen dus de kosten verlaagd worden ten opzichte van de huidige ondernemers, daarna het begin van een stijgende omzet.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het (zoals meestal) helemaal eens met het verhaal van StefanO.

De koopsom is mijns inziens te hoog maar misschien verandert dit nog wanneer je de cijfers te zien krijgt.

Ik lees ook even mee.

Link naar reactie
  • 1

Sorry voor trage reactie.... druk druk. Ben zelfs nu een bedrijf aan het waarderen. :-\

 

Nee nog geen bank gesproken.

 

Wil eerst de cijfers uit het bedrijf zien. (verstandig?) Nog tips waar ik op moet letten bij een dergelijke inzage?

 

Bank spreken is altijd goed, dan weet je een beetje wat de mogelijkheden zijn. Uiteraard moet je dan wel iets over de cijfers kunnen melden, anders wordt het niet zo'n zinvol gesprek.

 

Mijn eigen indicatoren zijn:

- waaruit bestaat de vraagprijs precies? (specificeren van onderdelen zoals pand, grond, machine, voorraad, etc.)

- omzet uit de hoofdmachine

- omzet uit de andere elementen

- uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst (bestemmingsplan inzien) (aantal gebouwen op een perdeel, etc)

- contracten tbv personeel (volgens mij geen personeel)

- koopsom en hoe gewenst te betalen

- de huidige kosten van het bedrijf.

 

Prima indicatoren. Moet altijd even goed naar de key variabelen van de business kijken. Waarde zit toch in de business, niet in het rekensommetje.

 

 

Moet ik ook kijken naar de intrinsieke waarde van het bedrijf? En ook naar de rentabiliteitswaarde? Ik weet hoe ik dit bereken (geloof ik) maar weet niet goed wat een uitkomst mij verteld.

 

Intrinsieke waarde vind ik niet erg zinvol (understatement). Tenzij je de tent wilt liquideren. Maar dan zegt het eigenlijk nog niets. Rentabiliteitswaarde kijkt terug naar het verleden. En dat zegt vaak niet veel over de toekomst. Maar als je groei verwacht kan het wel handig zijn om met de verkoper af te spreken om deze methode te hanteren. 'Waarde' zal dan aanzienlijk lager uitkomen. Heeft alleen niets meer met waarderen te maken, maar met onderhandelen over de prijs. Welke methode je ook kiest: gebruik 'm met wijsheid. Het is niet enkel een eenvoudig sommetje invullen. Je moet snappen wat je berekent en ik ben bang dat dat nog niet helemaal het geval is.

 

 

daarnaast doe ik nog een klein onderzoek onder mijn potenciele afnemers, een paar steekproeven:

- concurenten in de buurt

- reputatie van het bedrijf

 

Altijd goed om belangrijke info te checken. Als koper ben je ook onderzoeksplichtig. Kijk vooral naar die punten die de waarde van het bedrijf maken of kraken. Beiden komen je in de onderhandelingen goed van pas.

 

Als ik een boekhouding inzie, moet daar dan altijd een verklaring van een accountant bij zitten? Het bedrijf is een vof.

 

Nee hoor, dat hoeft niet. Zegt ook niet alles. Verklaring of niet, je moet er met verstand van cijfers naar kijken. Ongeacht de rechtsvorm.

 

Ik ben van mennig dat ik de eerste 3 maanden het niet beter of slechter zal doen dan de huidige ondernemers (zelfde resultaat vorig jaar?) Wel ben ik het volgende van mening:

 

De huidige eigenaren hebben het bedrijf niet volledig open en halen dus maar een beperkte omzet, waar meer mogelijk is. De huidige eigenaren bedienen de machines niet zelf, maar laten dit doen door derden (0-uren contracten oid) Mijn uren kosten mijn salaris, niet mijn salaris + verkapt personeel zoals de huidige eigenaren. Daarnaast zie ik groeipotentie in zowel de bedrijfsactiviteiten dan wel de afnemers.

De eerste 3 maanden ullen dus de kosten verlaagd worden ten opzichte van de huidige ondernemers, daarna het begin van een stijgende omzet.

 

Als je het beter gaat doen dan de verkopers, gebruik dan voor de onderhandelingen de rentabiliteitswaarde (hoe onzinnig ook). Maak voor jezelf een goede op de toekomst gebaseerde waardering (heb de column geschreven om ernaar te verwijzen). Banken kijken daar ook naar.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

Het kan aan mij liggen, maar een paar dingen vallen op in de verstrekte gegevens.

1: Kavel ca. 1200 m² voor 40 % bebouwd. Waarde ca. 120.000,-- Opm 1: Voor €. 250,-- per m² kun je maar moeilijk een pand bouwen.

 

2:: Over de BTW. het pand is drie jaar oud. Dus alleen BTW als de verkoper wenst te opteren van BTW. Kun je in dat geval de BTW niet verleggen en op de zelfde aangifte aangeven en terugvoerderen? De BTW over de rest kan op basis van art 31 WOB zijn vrijgesteld als het een bedrijfsovername betreft.

 

Wat de intrinsieke waarde betreft: 375.000,-- voor ca. 1200 m² bedrijventerrein, waarvan 40 % bebouwd en mogelijkheid voor uitbreiding, klinkt zelfs als ik niet weet wat er op gebouwd is niet ontaantrekkelijk.

 

Ik ben nieuwsgierig.

Met vriendelijke groet,

Henk Jan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.