• 0

Zit er handel in uitgegeven cadeaubonnen?

Hallo Allemaal,

 

Nieuw op dit forum als geregistreerde deelnemer maar al langer geïnteresseerd als "follower". Tijd om mijn idee met jullie te delen.

 

Insight:

Het is bekend dat er voor €200,- Mio aan ongebruikte waardebonnen in de keukenla van de Nederlanders ligt. Bij mij iig 2 beverzwerfsport bonnen van €20,- en een halfordsbon van €10,-

 

Concept:

Nu zou ik deze het liefst gewoon om willen ruilen voor geld. En precies dat is mijn idee.Een website waar mensen voor 60/70% van de waarde hun cadeaubon kunnen verkopen.

of-

Voor (afhankelijk van de affiliatie fee) voor 80/90% bij 1 van de aangesloten partnershops (bol.com) etc. Kunnen inwisselen

 

De ingekochte bonnen verkoop ik vervolgens weer op een andere website met korting, 80% van de waarde. Er zijn altijd mensen die met korting spullen willen kopen. WinWin dus. De marge zit dus in in het in/verkoop verschil van 20% + de evt affiliate vergoeding.

 

Waar loop ik tegen aan:

>Controle? Ik zou toch moeten controleren of de waarde die op de bonnen staat klopt. Bij 10 bonnen per maand lukt dit nog

>% verkoop ingekochte bonnen? Wat verwachten jullie, is daar voldoende vraag naar? Want zonder deze verkoop gaat de business case nat. Ik moet zeker 80/90% van de bonnen weer verkopen. Of zien jullie nog een ander concept?

 

Ben benieuwd naar jullie reacties, en toevoegingen!

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Aardig idee (bestaat dit niet al?), wat een site kan worden die best wat persaandacht zou kunnen genereren. En daardoor best wat cadeaubonnen zou kunnen aantrekken.

 

(Direct bonnen inkopen en doorverkopen zou m.i. een mooier model zijn, dat moet best werkend te krijgen zijn).

 

Waarom start je niet gewoon? Ik zou niet meteen hopen er een fulltime boterham uit te krijgen, maar de beste manier om een goedkoop idee als dit te testen is om het gewoon te proberen. Hard werken en kijken wat er gebeurt :)

Link naar reactie
  • 0

Ja, starten is zowieso een goed idee. Maar persoonlijk vind ik wel dat de kracht ligt in de samenwerking met affiliates waarbij de inruilwaarde dus hoger wordt. Evt. zou het concept ook kunnen zijn dat bezoekers hun bon kunnen inruilen tegen een bon die ze wel willen hebben van bv Bol.com of andere partij die daar aan mee wil werken.

 

Risico is natuurlijk wel dat ik opgescheept zit met al die bonnen....

 

En, hoe krijg ik de derde partijen zover dat ze mee willen doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben geen marktplaatsbezoeker, maar ik hoor wel eens in mijn omgeving dat men daar goedkoop (toegangs)kaartjes aanbiedt/aanschaft voor diverse pretparken (dolfinarium, efteling, beekse bergen) .

 

Men krijgt deze kaartjes in het kerstpakket (of whatever) maar hebben bijvoorbeeld een abonnement, en bieden ze dus aan voor....% .

 

Misschien eens nakijken ? Ik heb iig nog een lade vol liggen met cadeaubonnen.... en wil hier best geld voor zien te maken ! ;)

 

Hou je ook rekening met de zg "verlooptijd" van de bonnen ? Zou me daar maar eens erg goed in verdiepen ! Boekenbonnen zijn levenslang geldig, maar bijvoorbeeld bij bonnen van (zelfs) grote jongens als Etos, H&M enz, wordt er bij het afrekenen verteld, dat je bon verlopen is, en dus niets meer waard is.

 

(terwijl dit, pin me er niet op vast, niet correct is. Bon is betaald, dus geldig. Er bestaan hier uitspraken over. Kan ik ze snel vinden, plaats ik ze nog, anders één dezer dagen.)

 

Idee is top, maar vergt denk ik nog enig onderzoek...

 

Groet, Marcel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kon je de bonnen niet voor de volle waarde inwisselen bij de Free Recordshop?

 

Volgens mij koste het een paar rechtzaken maar heeft de Free Recordshop de strijd gewonnen en nemen zij nu alle soorten bonnen in.

 

Een mooi idee zou zijn om 1 algemene bon te ontwikkelen waardoor alle andere bonnen overbodig zouden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Kan je mensen niet gewoon zelf hun bonnen laten aanbieden op je site, waardoor jij ze dus niet hoeft in te kopen? Ik kan me voorstellen dat jij niet met alle bonnen wilt komen te zitten, en als je site opeens erg populair wordt heb je ook nog eens het risico dat je met enkele tienduizenden Euro's aan bonnen komt te zitten.

 

Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:

 

Aangeboden: Bon A

Te koop voor: x Euro

Te ruil tegen: Bon B, Bon C

 

Je krijgt dan een beetje een Marktplaats achtig idee, maar het risico voor jou wordt veel kleiner. Inkomsten kan je dan genereren door advertenties te plaatsen, waar je denk ik wel geïnteresseerden voor zult kunnen vinden omdat je doelgroep erg prijsbewust (en dus vaak gevoelig voor acties en aanbiedingen) is.

 

Ik vind het wel een leuk idee, ook ik krijg regelmatig bonnen waarvan ik niet direct weet wat ik er mee moet.

Link naar reactie
  • 0

de grote ketens zitten er natuurlijk niet om te springen, dat is wel duidelijk.

Nu blijft er altijd een percentage bonnen in omloop die wel betaald zijn, maar nooit worden ingeleverd!

uiteraard is dat nu natuurlijk pure winst, als jij die bonnen gaat opsporen en ten gelde maakt is dat natuurlijk niet in hun voordeel dus laat staan dat ze jou daar een vergoeding voor gaan geven.

 

Ik vind het 'markplaats' idee ook wel een goeie, hoef je ze zelf niet in te kopen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ja een marktplaats principe is minder risico, maar daar zijn er al veel van. Uiteindelijk zal het risico van het niet kunnen verkopen van de ingekochte bonnen het risico blijven. En dat is dus precies de reden dat ik nog niet durf te beginnen met dit idee. Zoals Bas aangeeft zitten de aanbieders van bonnen niet te wachten op het innemen van bonnen aangezien het directe winst is als deze niet worden uitgegeven.

 

Dus wat te doen met de ingekochte bonnen...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de gemiddelde waarde van een kado bon zo'n € 25,- is. Als jij deze inkoop voor 70% van de waarde en verkoopt voor 90% dan verdien je dus gemiddeld € 5,00 per transactie. Dit is niet echt een vetpot! bovendien zou ik als koper toch snel vervallen in de traditionele manieren van kadobon kopen omdat de korting te gering is.

 

Dan niet te vergeten dat de verzendkosten er ook nog bij komen, 1 keer naar jou toe en 1 keer naar de koper! Ik heb veel meer geloof in het marktplaats idee! Laat mensen hun kadobonnen gratis aanbieden en bij verkoop krijg jij een percentage. Daarnaast kun je nog advertenties gaan verkopen!

 

Succes met je plannen,

JaapJan

promoXL.nl - voor promotionele materialen, relatiegeschenken & reclame.

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie! Ben me momenteel aan het verdiepen in cadeau- en waardebonnen. [mod-edit: linkspam verwijderd] De site ziet er nog pril uit, ben benieuwd hoe snel dat gaat groeien....

 

Ik kan me voorstellen dat er aardig wat mensen zijn met negatieve ervaringen inzake de geldigheid van veel cadeaubonnen. Het is natuurlijk raar dat bedrijven cadeau- of waardebonnen uitschrijven, hiervoor geld innen en deze vervolgens later weigeren te accepteren. Het bedrijf heeft betaald gekregen, maar nog niets geleverd. Indien men bijvoorbeeld 3 jaar na uitgifte van een cadeaubon een bepaalde dienst of product niet meer kan leveren, omdat bijvoorbeeld de kostprijs is verdubbeld, kan ik dat begrijpen. Een bedrijf dient dan ons inziens minimaal de aanschafwaarde van de cadeaubon te retourneren, omdat het bedrijf niets voor dat bedrag heeft geleverd. Sterker nog: men heeft 3 jaar rente kunnen trekken.

 

Omdat er veel bedrijven zijn die cadeaubonnen uitgeven in de hoop dat er altijd een aantal niet worden verzilverd (denk aan verlies, onbruikbaar (bv. door water) en verstrijken van de geldigheidsduur, denk ik dat een initiatief zoals hierboven genoemd sterk zou kunnen groeien.

 

Op de lange termijn zie ik bedrijven vervolgens hun 'cadeau- en waardebon uitgifte/aanbod' nog wel eens flink uitdunnen?

 

Hoe staan jullie hier tegenover?

kijk op www.verkoopjekadobon.nl voor de (gratis) aan- en verkoop van cadeaubonnen

Link naar reactie
  • 0

Momenteel heeft bijna iedere winkel zijn eigen kadobon, niet om omzet te genereren, klanten te bedienen, maar waarschijnlijk alleen gevoed door het idee dat 30% van de verkochte bonnen nooit wordt ingeleverd. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat winkels helemaal niet zitten te wachten op een concept waarin 'vergeten' kadobonnen weer terug in de markt worden gebracht.

 

Jammer dan. Inmiddels zijn een aantal websites actief op dit gebied. Ruiljecadeaubon.nl en verkoopjecadeaubon.nl zijn er al wat langer maar lijken hun beste tijd te hebben gehad. Daarnaast zijn er meer sites die allemaal een soort marktplaatsconcept hebben uitgewerkt. Het voordeel voor de exploitant van zo'n website is dat er geen risico wordt gelopen v.w.b. de inkoop en verkoop van de kadobonnen. UIteindelijk is dit ook weer het hele zwakke punt. Iedereen die wel eens op marktplaats is besodemieterd (half nederland schat ik) hunkert inmiddels naar een betrouwbaar adres. Een website waarin koper en verkoper met elkaar in contact wordt gebracht, maar die zich onmiddellijk distantieert als het dievengilde er met de poet vandoor gaat beschouw ik niet als innovatief.

 

De onlangs door mij bekeken site Giftcardcentrale.nl ziet er wat meer doordacht uit en recent is daar kadobonnenplaza.nl bijgekomen. Deze laatste biedt ook de mogelijkheid om kadobonnen om te ruilen. Beide sites kopen en verkopen op eigen rekening en risico. Kadobonnenplaza.nl biedt notabene een risicoloze transactie door bij ruil eerst de bonnen te versturen. Ik ben nog geen andere website tegengekomen met zoveel vertrouwen in de mens :) Beide sites zijn nog in ontwikkeling maar ik volg ze uit een beroepsmatige interesse (marketing) en verwacht. mede gezien de omvang van de markt, een bestaansrecht voor zowel giftcardcentrale als kadobonnenplaza.

 

Wat ik mij verder afvraag is of er geen wettelijke bepalingen zijn die het onmogelijk maken dat kadobonnen hun waarde verliezen. Sommige bonnen zijn al na 1 jaar waardeloos en iedereen die ooit een bon heeft aangeschaft voor een bedrag x mag er toch vanuit gaan dat dat bedrag niet al na een jaar verdampt is.

 

Nog iets. Onlangs kwam ik met een Human Nature bon van 50 euro bij de ANWB. Ik had volgens mijn kassabon recht op 10 eurocent wisselgeld. Dit 'mocht' de kassajuffrouw mij niet teruggeven want 'op kadobonnen mogen wij helaas geen geld teruggeven'. Ik heb het maar zo gelaten maar zet grote vraagtekens bij de wettelijke legitimiteit.

 

 

 

 

 

 

 

 

is eigenaar van de website www.kadobonnenplaza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat geloof je toch niet. Een paar berichten terug (en twee jaar geleden) wordt een eerdere deelnemer op z'n vingers getikt voor ongeoorloofde span, komt er zo'n postzegellikker van Rene van Dijk Filatelie langs om zijn eigen website te promoten in een mislukt toneelstukje.

 

Nou weten we dus allemaal dat Kadobonnenplaza van een spammerd is.

 

 

De onlangs door mij bekeken site Giftcardcentrale.nl ziet er wat meer doordacht uit en recent is daar kadobonnenplaza.nl bijgekomen. Deze laatste biedt ook de mogelijkheid om kadobonnen om te ruilen. Beide sites kopen en verkopen op eigen rekening en risico. Kadobonnenplaza.nl biedt notabene een risicoloze transactie door bij ruil eerst de bonnen te versturen. Ik ben nog geen andere website tegengekomen met zoveel vertrouwen in de mens :)

 

 

Vollidiot!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat een vreemde (bijna overspannen) reactie en een opmerkelijk taalgebruik voor een serieus ogende website.

Om misverstanden te voorkomen: Ja, kadobonnenplaza is van mij. Kennelijk is het zo dat je dan geen bijdrage meer kunt leveren aan een discussie.

 

Bij toeval kwam ik hier terecht omdat ik dingen wil weten over de fiscale aspecten van de handel in kadobonnen. Ook is de discussie interessant of 'men' het concept in Nederland omarmt of uitkotst.

 

Ik stel voor dat we de moderator laten bepalen of mijn bericht onjuistheden bevat en of deze als spam kan worden gekwalificeerd.

 

Mocht TwaBla op deze mooie zondag zijn hoofd gekoeld hebben onder een koude kraan en nog behoefte hebben aan een inhoudelijke reactie dan ben ik vreselijk benieuwd.

 

 

 

 

is eigenaar van de website www.kadobonnenplaza.nl

Link naar reactie
  • 0

Om misverstanden te voorkomen

 

Lees je eerste bericht op dit forum eens terug als je wilt. We zijn erg allergisch voor spam omdat Higherlevel.nl een heel mooi forum is wat allerlei mensen aantrekt die - al dan niet verkapt - reclame willen maken voor hun eigen activiteiten. Logisch natuurlijk, maar ook érg irritant. En aangezien je je eerste bericht meteen neerzet alsof je een onafhankelijke derde bent die zogenaamd een inhoudelijke bijdrage levert maar feitelijk jezelf aan het ophemelen bent - oftewel zó bewust de regels aan het omzeilen bent - kan ik me voorstellen dat mijn collegamoderator het even zat is. Waarvan akte :)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik stel voor dat we de moderator laten bepalen of mijn bericht onjuistheden bevat en of deze als spam kan worden gekwalificeerd.

 

 

Thanks voor het vertrouwen. De link met Filasoft was snel gevonden. En je doet je voor als iemand die beide initiatieven uit beroepsmatige belangstelling voor, je meldt je niet aan als oprichter. Dat is een toneelstukje.

 

In geval van twijfel doen de mods op dit forum (net als talloze andere fora) onderzoek, en dan is het handig als blijkt dat dit soort ongewenste promotie ook elders gesignaleerd is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allergieen veroorzaken vaak heftige reacties, dat blijkt maar weer.

Voor de een is een wespensteek een lastigheidje waar verder weinig aandacht aan besteed hoeft te worden, voor de ander echter een levensbedreigende situatie. Een fruitteler zal weer met heel andere ogen naar dat insectje kijken. Zo heeft iederen zijn eigen reden om zijn persoonlijke reactie op een gebeurtenis te rechtvaardigen.

 

Opvallend is dat ook uw reactie op de voorgaande posts niets bevat over de inhoud. De eerste laat het woord spam vallen en men duikelt als een stel dolle kippen over elkaar van verontwaardiging de inhoud van de post negerend.

Jammer, want mijn verwachtingen over het informatiegehalte van higherlevel waren hooggespannen.

 

Heren laat eens zien dat jullie meer in jullie mars hebben en geef antwoord op de volgende vragen:

1. is er een wettelijke dekking dat een winkelier zijn kadobon een geldigheid geeft van 1 jaar

2. is er een wettelijke dekking voor het feit dat een winkelier weigert een klein bedragje als wisselgeld terug te geven

3. hoe zit het met de btw bij de handel in kadobonnen. Ik lees op diverse sites dat kadobonnen moeten worden gezien als waardepapieren en deze zijn vrij van btw. Postzegels zijn ook vrij van btw maar ik ben 'postzegellikker' en betaal 19% btw (middels de zgn. 'Margeregeling' over de winst. Waarom zou dit bij handel in kadobonnen niet hoeven?

 

Nou heren ..... 3 vragen waar we de zondag wel mee doorkomen dunkt me.

 

 

 

 

 

is eigenaar van de website www.kadobonnenplaza.nl

Link naar reactie
  • 0
1. is er een wettelijke dekking dat een winkelier zijn kadobon een geldigheid geeft van 1 jaar

2. is er een wettelijke dekking voor het feit dat een winkelier weigert een klein bedragje als wisselgeld terug te geven

3. hoe zit het met de btw bij de handel in kadobonnen. Ik lees op diverse sites dat kadobonnen moeten worden gezien als waardepapieren en deze zijn vrij van btw.

 

Humm, blijkbaar is je een valse start vergeven door de mods.

 

1. Lijkt me wel; als de uitgifte datum en de geldigheid op de bon vermeld staat zie ik wettelijk geen probleem.

2. Lijkt me wel; waarom zou de winkelier iets moeten teruggeven. Een kadobon kun je gewoon beschouwen als een gekocht product met uitgestelde levering. Een winkelier hoeft een reeds gekocht product toch ook niet terug te nemen?

3. Ben er niet zeker van, maar als je het mag beschouwen als waardepapier dan ruil je feitelijk om tegen andere waardepapieren (geld). Er is dan geen toegevoegde waarde en dus ook geen btw.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0
Jammer, want mijn verwachtingen over het informatiegehalte van higherlevel waren hooggespannen.

Jammer dat jij er zo misbruik van probeert te maken. Op zich zegt de reactie van Jeroen genoeg daarover. Wat ik er aan toe wil voegen is dat ik het erg vreemd vind dat je het hebt over "misverstanden voorkomen" terwijl je in feite probeert om een reeds gemaakte fout te genezen.

 

Maar je durft ook nog te verzoeken naar een inhoudelijke reactie. Hoewel Devlinx mij net voor is met een reactie, wil ik wel even uitlichten dat de vragen die je stelt een erg hoog WC eend gehalte hebben: "Heeft u ook zo'n last van ...? Wij hebben de oplossing!". Want zeer 'toevallig' koop jij kadobonnen op zodat men geen last heeft van de geldigheid er van. Dit soort manier van reclame maken vind ik vrij ranzig.

Ook is de discussie interessant of 'men' het concept in Nederland omarmt of uitkotst.

Gebaseerd op de manier waarop je je concept op dit forum introduceert, dat laatste.

 

Over je enige 'echte' vraag is toevallig afgelopen paar dagen een vrij stevige discussie gevoerd.

Link naar reactie
  • 0

1. is er een wettelijke dekking dat een winkelier zijn kadobon een geldigheid geeft van 1 jaar

2. is er een wettelijke dekking voor het feit dat een winkelier weigert een klein bedragje als wisselgeld terug te geven

3. hoe zit het met de btw bij de handel in kadobonnen. Ik lees op diverse sites dat kadobonnen moeten worden gezien als waardepapieren en deze zijn vrij van btw.

 

Humm, blijkbaar is je een valse start vergeven door de mods.

 

1. Lijkt me wel; als de uitgifte datum en de geldigheid op de bon vermeld staat zie ik wettelijk geen probleem.

2. Lijkt me wel; waarom zou de winkelier iets moeten teruggeven. Een kadobon kun je gewoon beschouwen als een gekocht product met uitgestelde levering. Een winkelier hoeft een reeds gekocht product toch ook niet terug te nemen?

3. Ben er niet zeker van, maar als je het mag beschouwen als waardepapier dan ruil je feitelijk om tegen andere waardepapieren (geld). Er is dan geen toegevoegde waarde en dus ook geen btw.

 

Gr

Devlinx

 

1. In de wet wordt gesproken over een onredelijke termijn. Is een jaar een onredelijke termijn? Volgens u niet als het maar op de bon staat, maar dat is m.i. niet bepalend voor het feit of iets redelijk is. Dan maak ik bonnen en laat ze geldig zijn voor 1 week. Dat zou dan wettelijk gedekt zijn.

2. Het probleem ligt genuanceerder. Betaal je met een briefje van 10 euro een produkt van 8 euro, dan krijg je keurig 2 euro terug. Koop je eerst een kadobon, voor 10 euro en gebruik je deze om het produkt van 8 euro te betalen dan ben je 2 euro kwijt. Niet gebonden aan termijn, niet gebonden aan speciale condities, nee gewoon omdat de winkelier dat heeft bedacht.

3. Er is m.i. wel toegevoegde waarde: namelijk het verschil tussen inkoop en verkoop. Je koopt een bon van een particulier en verkoopt deze aan een andere particulier voor iets meer. Het verschil is winst en daarover moet een postzegelhandel btw afdragen (margeregeling) moet een autohandel btw afdragen (margeregeling) en zou een handelaar in kadobonnen geen btw moeten afdragen?

 

is eigenaar van de website www.kadobonnenplaza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.