• 0

Opbrengst verkoop aandelen gebruiken voor startkapitaal PH

Hallo,

 

 

Ik verkoop waarschijnlijk mijn aandelen in uit een BV. Deze aandelen houd ik in een BV i.o. (persoonlijk holding).

De opbrengst van deze aandelen wil ik graag in mijn persoonlijke Holding stoppen. Alleen deze is nog in oprichting.

Is het mogelijk het bedrag(opbrengst verkoop aandelen) te gebruiken om de BV i.o. om te zetten tot een volwaardige BV?

Dus gebruiken als startkapitaal voor mijn BV i.o.

 

En hoe zit het met de belasting? Is het verstandig de opbrengst in mijn BV te houden?

Wat ben je aan belasting kwijt wanneer je het in je Holding hebt en wat ben je kwijt als het gebruikt voor prive doeleinden?

 

Zie graag jullie reacties tegemoet.

 

Mvg.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Johan

 

Even voor de goede orde. Je hebt een holding BV in oprichting en die holding BV heeft aandelen in een dochter BV. Mag ik vragen hoe jouw holding BV die aandelen gekocht heeft destijds?

 

On topic:

IMHO kun je de opbrengst van de verkoop van de aandelen van de dochter niet gebruiken als volstorting van het aandelenkapitaal. Het aandelenkapitaal moet immers privé volgestort worden. Daar zou hier geen sprake van zijn.

 

De opbrengst van de aandelenverkoop valt in de holding BV onder de deelnemingsvrijstelling en is daar onbelast.

 

Privé is (kortweg) 25% belasting verschuldigd via Box 2 IB.

 

Of de fiscus akkoord gaat met de deelnemingsvrijstelling is even de vraag. Voor alle handelingen van een BV i.o. ben je hoofdelijk aansprakelijk. Het zou dus kunnen zijn dat die transactie niet toe te rekenen valt aan jouw holding BV.

 

Wacht even op andere experts hier, zoals notaris Johan Mulder.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik lees het als volgt:

Je bent in prive aandeelhouder van een BV (10% uit ander topic).

 

Deze ga je verkopen.

Over deze opbrengst (minus kosten) zul je in box 2 25% belasting moeten betalen.

 

Wat resteerd is een bedrag dat je in prive vrij ter beschikking staat en dus ook kan gebruiken voor de oprichting van een personal holding.

Mocht ik het fout hebben begrepen, dan vernemen wij het graag.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

lijkt me verstandig!

 

Om toch enig licht te werpen: een B.V. i.o. is feitelijk helemaal niets. De bestuurders kunnen handelen namens een B.V.i.o. maar blijven hoofdelijk aansprakelijk voor alle gevolgen (simpel uitgedrukt) zolang de B.V. niet is opgericht en ingeschreven in het handelsregister.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Kan een BV io wel aandelen houden in een ander bedrijf?

 

Ja, alleen de aandelen van deze BV zijn nog niet volgestort en de BV formeel nog niet opgericht. Da's alles... formele verplichting niet voldaan. Is in feite een privé persoon met de intentie een BV op te richten. En privé personen kunnen aandelen houden.

Link naar reactie
  • 0

ter verduidelijking:

 

De 10% aandelen zijn ooit gekocht voor een laag nominaal bedrag door de BV io.

Bedrag waarvoor het nu eventueel verkocht gaat worden is 10 maal hoger.

Dus als ik het goed begrijp, zal ik eerst mijn BV i.o. moeten volstorten met prive vermogen, waardoor het een volwaardige BV is.

En dan de opbrengst van de verkoop van de aandelen naar de PH laten vloeien, zodat daar niet direct belasting over betaald hoeft te worden.

 

Klopt dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan een BV io wel aandelen houden in een ander bedrijf?

 

Ja, alleen de aandelen van deze BV zijn nog niet volgestort en de BV formeel nog niet opgericht. Da's alles... formele verplichting niet voldaan. Is in feite een privé persoon met de intentie een BV op te richten. En privé personen kunnen aandelen houden.

 

De vraag is of, zoals volgens mij Joost terecht al opmerkt, de fiscus wel de deelnemingsvrijstelling accepteert.. Zuiver juridisch bekeken heeft de prive persoon de aandelen in bezit.

 

Ik vraag me af of op het moment dat de BVio een BV wordt deze BV wel het te verkopen aandelenpakket in haar bezit heeft? Blijf het niet formeel in handen van de prive persoon? Als dat zo is zou de TS zijn aandelen prive moeten verkopen aan de nieuw opgerichte BV en de BV vervolgens aan de koper. Hiermee vervalt eigenlijk de "zin" van deze constructie aangezien er dan gewoon in Box II afgerekend moet worden.

 

Zoals TS al stelt is, het zijn bedoeling de Box II belasting uit te stellen bij verkoop, ik betwijfel of dat bereikt kan worden door deze constructie, maar ik geef mijn mening graag voor een betere. (Dit zou kunnen als de BVio wel een soort afgescheiden vermogen is).

 

Groet,

Raymond

 

 

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Enige Arrest dat ik heb kunnen vinden over de deelnemingsvrijstelling bij een B.V. i.o.

15 maart 1995, BNB 1995/177c* (D. Juch)

Hier was de dochter in oprichting, niet de moeder.

 

Conclusie was daar: geen deelnemingsvrijstelling, want er is geen juridische of economische eigendom.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch een iets andere situatie, en ik meen dat de conclusie daar ook was, dat als je wacht met uitdelen totdat de dochter perfect is, dat de deelnemingsvrijstelling gewoon geldt.

 

De resultaten uit de voorperiode kunnen in beginsel aan de BV worden toegerekend, het worden dan resultaten van het eerste boekjaar dat de BV perfect is. Je hebt echter ook nog zoiets als een voor-voorperiode, daar gelden weer andere regels voor.

 

De holding zal met privevermogen moeten worden volgestort. Dat kan niet door de verkoop van de aandelen in de dochter.

De opbrengsten daaruit kunnen daarvoor wel worden gebruikt, als deze eerst naar privé gehaald worden. Maar dat is natuurlijk een beetje zonde. Je kunt ook ergens 18k lenen en daarmee volstorten. Vervolgens van de BV lenen of dividend uitkeren en daarmee die lening aflossen.

 

Dat lage bedrag waarmee de aandelen in de dochter gekocht zijn, hoe is de BVio daaraan gekomen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

klopt hoor. Maar als TS de aandelen wil volstorten met de opbrengst van de verkoop van de aandelen, krijgt hij dat (deelnemingsvrijstelling) dus niet voor elkaar.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.