• 0

Set partipatiovereenkomsten

Tom Gibson heeft voor BiD Network een set overeenkomsten en documenten samengesteld om investeringen in nieuwe bedrijven vorm te geven. De set is gebaseerd op het in ontwikkelingslanden veel gebruikte "royalty based finance". Het bestaat uit een lening, een aandelen overdracht (terug te kopen tegen een vaste prijs) en fee op de omzet.

 

De overeenkomsten zijn weliswaar in het engels, maar desondanks zeer handig.

 

BiD Network deelt deze documenten met jullie via: http://sites.google.com/site/modelloanagreement/

 

Vriendelijke groeten,

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Tot mijn spijt heb ik bovenstaande set overeenkomsten van het web moeten. De opdrachtgever van de auteur wilde de rechten niet vrijgeven.

 

Ik ben er zelf maar ingedoken en aan de slag gegaan. Inmiddels 6 weken verder en al tot halverwege gevorderd. Deze versie is naar mijn mening nog een stuk beter van de vorige omdat in de nieuwe versie meer vanuit de participatie gedachte gewerkt wordt, in tegenstelling tot de lening gedachte waar de vorige set van uitging.

 

Het is een pakket van zo'n 20 overeenkomsten, lijsten en formulieren, die als volgt gebruikt worden.

 

De hele set draait om een "term sheet", waarin de belangrijkste variabelen van de investeringsovereenkomst in voorkomen.

Alle algemene afspraken staan in de "general terms". De zijn van toepassing op alle overeenkomsten.

 

De term sheet kan gebruikt worden als voorovereenkomst. Als ondernemer en investeerder de term sheet invullen en ondertekenen, zijn alle verdere overeenkomst meer een soort invuloefening.

 

Naast de term sheet en de general terms zijn de belangrijkste overeenkomsten:

- Een "Loan Agreement" met de leningvoorwaarden in detail

- Een "Shares Purchase Agreement" eigenlijk een volwaardige participatieovereenkomst

- Een "Royalty Agreement" te bebruiken met de leningsovereenkomst als er geen onderpand is

- Een "Shares Repurchae Agreement" te bruiken met de participatieovereenkomst als de ondernemer de aandelen tegen een vaste prijs terug mag kopen

- en nog wat losse overeenkomsten en vooral formulieren die gebruikt worden tijdens het participatie proces.

 

Er is naar gestreefd om deze ingewikkelde materie beter verteerbaar te maken. De overeenkomsten zijn gesplitst in diverse onderdelen die ieder op zich wel begrijpelijk zijn. De taal is sterk vereenvoudigd zonder de juridische kwaliteit te veel geweld aan te doen. En er zijn notities en verklaringen aan de documenten toegevoegd. Dit process van vereenvoudigen gaat nog wel een poosje door lijkt mij.

 

De documenten zijn onder een creative commons licence vrij te distribueren. Voor de liefhebbers: de originelen staan in gepubliceerde google docs, die iedereen kan opnemen in zijn site (Iframe)

 

Voor het die het boeit, zijn de documenten die klaar zijn kunnen worden ingezien op dewitte.org onder het kopje RBF Document Package.

 

Laat me weten wat je vind en kom vooral met suggesties.

 

Groeten,

Nils

 

 

Ik werk er nu aan in mijn eigen tijd en sta open voor commentaar, c.q. inhoudelijke bijdragen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.