• 0

Particulier auto overzetten op de zaak

Wij hebben een auto die we op de zaak willen overzetten en dan fiscaal als auto-van-de-zaak willen gaan rijden.

 

Belastingdienst gebeld over hoe deze auto te waarderen maar toen bleek dat deze keuze slechts op 2 momenten kan;

- bij aanschaf van de auto

- bij aanvang van de onderneming

 

Gek gezegd zou ik de auto dus moeten overschrijven op een derde om deze vervolgens over te schrijven op de zaak.

Mag dat, heeft iemand daar ervaring mee en hoe waardeer je de auto dan voor de boekhouding.

 

Graag jullie reactie

 

Groet,

 

Carlo

mod-edit:typo in titel aangepast

Betaalbaar in beeld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gek gezegd zou ik de auto dus moeten overschrijven op een derde om deze vervolgens over te schrijven op de zaak.

Mag dat, heeft iemand daar ervaring mee en hoe waardeer je de auto dan voor de boekhouding.

 

Carlo,

 

Zou kunnen, maar of de fiscus die truc kan waarderen :-\

Ik denk ´t niet. Ik zou het er iig niet op wagen en voor de rest sluit ik me bij Joost aan.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties,

 

Fiscus had ik dus gebeld en gaf al aan dat de truc van overschrijven niet de bedoeling is.

 

Reden voor het zakelijk willen rijden; het betreft een grijs kenteken voertuig waarvoor dus relatief wegenbelasting wordt betaald en ook privé fors mee wordt gereden. Als dan alle kosten ten last van de zaak kunnen komen is dat fiscaal wat slimmer.

 

Volgende auto dus maar aankopen via de zaak en tot die tijd voor deze genoegen nemen met de € 0,19.

 

Nogmaals dank

 

 

Betaalbaar in beeld

Link naar reactie
  • 0

Allereerst wil ik even kwijt dat ik het waardeer dat er serieus wordt gereageerd. (ik ben nieuw en was tot op heden vooral lezer)

Ik heb vanmiddag verder gelezen op andere onderwerpen; het is een bijzonder leerzame site. Tot zover off-topic.

 

De winst van mijn gewenste "switch" zit vooral in de Motorrijtuigenbelasting i.c.m. het gemak álle kosten via de zaak af te rekenen en relatief veel privé kilometers.

 

Het "probleem" ga ik volgend jaar "oplossen" door de auto te vervangen. Dan heb ik pas écht voordeel omdat ik dan ook de BTW op de auto kan terugvorderen. In de huidige situatie kan dat sowieso al niet; het is immers een particulier aangekocht voertuig.

 

Evengoed bedankt voor het meedenken !!!

 

Groet,

 

Carlo

 

 

Betaalbaar in beeld

Link naar reactie
  • 0

Beetje oud draadje maar voor mij nu even actueel.

Ik wil / ga dus de auto van de zaak ( zelfstandige ondernemer ) overzetten naar privé.

 

Ik heb ondertussen 2 taxatie rapporten, dus daar zal geen probleem van komen.

Moet ik de waarde van de auto over maken naar m'n zakelijke rekening of mag ik het bedrag als privé opname boeken?. Komt volgens mij (toch?) op het zelfde neer.

De verzekering en wegenbelasting worden nu automatisch van mijn zakelijke rekening afgeschreven, mag ik einde van het jaar deze bedragen ook als prive opname boeken?

 

Alvast bedankt voor de input

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig de belastingdienst, als ik mn zaak zo zou runnen.....

Afijn na +30 minuten 3 vriendelijke jongedames en 1 behulpzame jongeman te hebben gesproken is het volgende uit de bus gekomen.

Ik kan doormiddel van een brief! (email gaat niet, in welke eeuw leven ze daar) naar de belasting inspecteur een verzoek in dienen, als blijkt dat gebruik van auto is gewijzigd is, zou ik toestemming kunnen krijgen, duur antwoord 6 weken.

Je moet namelijk ( dat wist ik nog wel ) minimaal de auto +/-15% zakelijk gebruiken om deze op de zaak te mogen zetten. Dus als ik nu aangeef dat dit gewijzigd is naar minder zou dat een reden kunnen zijn.

Word vervolgd na 6 weken....

Link naar reactie
  • 0

En hoe is dit precies afgelopen? Ik heb ook een prive auto gekocht van 14,5 jaar oud en wil deze in oktober op de balans zetten. Volgens mij accountant is dit geen probleem. Ik ga de auto 95% zakelijk gebruiken om naar klanten te rijden.

 

Als ik dit artikel lees kun je de auto van prive naar zakelijk overzetten:

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/uw_eigen_auto_wordt_een_auto_van_uw_onderneming

 

Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen. Voortaan zijn de kosten voor de auto voor rekening van uw onderneming. Deze autokosten kunt u van de opbrengsten aftrekken. Houd daarbij rekening met uw privégebruik van de auto.

 

Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, kunt u de btw die u hebt betaald bij de aanschaf van de auto, niet alsnog als voorbelasting aftrekken. U had de auto immers al aangeschaft voordat u uw onderneming begon. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal verreden kilometers op jaarbasis.

Link naar reactie
  • 0

Als je hier goed gelezen hebt, dan heb je gezien dat je niet zomaar ineens de auto 'op de zaak' kan zetten (bijvoorbeeld omdat deze 15 jaar is geworden een voordelig is geworden voor de onderneming).

 

Dat kan alleen "in uitzonderlijke gevallen" (misschien wanneer je eerst de auto helemaal niet zakelijk gebruikte of zoiets), anders blijft jouw eerste keuze (auto als privévermogen dus) van kracht.

 

Maar dat weet je 'accountant' toch ook wel (hoop ik maar voor je...).

Link naar reactie
  • 0

Als je hier goed gelezen hebt, dan heb je gezien dat je niet zomaar ineens de auto 'op de zaak' kan zetten (bijvoorbeeld omdat deze 15 jaar is geworden een voordelig is geworden voor de onderneming).

 

Dat kan alleen "in uitzonderlijke gevallen" (misschien wanneer je eerst de auto helemaal niet zakelijk gebruikte of zoiets), anders blijft jouw eerste keuze (auto als privévermogen dus) van kracht.

 

Maar dat weet je 'accountant' toch ook wel (hoop ik maar voor je...).

 

Ik heb de auto op dit moment prive en gebruik hem ook alleen in prive. Daarnaast heb ik een lease-wagen op de zaak. Dit leasecontract loopt volgend jaar af. Daarna wordt de andere auto 15 jaar en wil deze op de zaak zetten. Dit lijkt me toch wel mogelijk als ik de site van de belastingdienst lees. Leuker kunnen we het niet maker :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

voor jou is de reden om dit nu 'opeens' te doen om te profiteren van de yountimerregeling, daar hoeven we ook niet omheen te draaien.

Het afstoten van een leasewagen is lijkt mij net zo goed een reden om de situatie anders te regelen. Er verandert net zo goed wat in je wagenpark als bij aanschaf auto of bij begin bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig de belastingdienst, als ik mn zaak zo zou runnen.....

Afijn na +30 minuten 3 vriendelijke jongedames en 1 behulpzame jongeman te hebben gesproken is het volgende uit de bus gekomen.

Ik kan doormiddel van een brief! (email gaat niet, in welke eeuw leven ze daar) naar de belasting inspecteur een verzoek in dienen, als blijkt dat gebruik van auto is gewijzigd is, zou ik toestemming kunnen krijgen, duur antwoord 6 weken.

Je moet namelijk ( dat wist ik nog wel ) minimaal de auto +/-15% zakelijk gebruiken om deze op de zaak te mogen zetten. Dus als ik nu aangeef dat dit gewijzigd is naar minder zou dat een reden kunnen zijn.

Word vervolgd na 6 weken....

 

Waar haal je die 15% gedaan? Er zijn discussies of dit 10% 500 km of 1000km moet zijn. Maar 15% heb ik nog nooit gehoord.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mijn aangifte IB voor ondernemers is het geen probleem.

 

Wat vraagd de belastingdienst bij de aangifte IB voor ondernemers.

Ondernemingsgegevens.

Hebt u in dit boekjaar overige materiële activa vanuit uw privévermogen

ingebracht of ontrokken. bij ja.

Omschrijving Bedrag

bv. Opel 01-01-BP 2000 (moet wel rieel zijn)

Of het veel voordeel zal hebben?

 

Want, als ik het goed begrijp.

Met de leaswagen worden geen privé km gereden of minder dan 500 per jaar

Met een kloppende ritten registratie is er dan geen bijtelling.

Auto ouder dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de dagwaarde (b.v 35% van € 2.000)

BTW privé gebruik 1,5% over nieuwwaarde (b.v 1,5% van € 20.000)

Bovendien rekening houden met excessief privé gebruik

Echt profiteren van een regeling zal je niet meevallen.

 

Link naar reactie
  • 0

@Anouk

 

Alexander62 is bijna een jaar 'uit beeld'. Ik denk niet dat hij hier een antwoord op zal geven (maar je weet het natuurlijk nooit). Waarschijnlijk is dit al lang opgelost/geregeld/van de baan of zoiets.

 

 

@Gerrit

 

Het ging niet zo zeer over of het in jouw programma (technisch) kon, maar meer om het feit dat het eigenlijk niet zomaar mag (fiscaal gezien) behalve in uitzonderlijke situaties.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Best interessant

Even om misverstanden te voorkomen,

het is niet mijn programma maar van de belastingdienst.

Wanneer ik b.v een erg hoog bedrag aan investeringen opgeef

gaat het programma het zelf corrigeren.

Alle aanslagen worden automatisch berekend.

Wanneer de winst en verlies rekening niet parralel loop

met de fiscale winst berekening gaat de aangifte niet door.

Als het niet kon zou hun programma het niet accepteren.

Zo heb ik 'n auto ingebracht (schoondochter ambulant dames en herenkapster)

Nog halfjaar voor bedrijfsbeëindiging van een vriend, auto terug gekocht van de zaak

Had hem nieuw gekocht (weinig uitstoot en in dit geval voor kl investeringsaftrek in aanmerking)

(BTW afgerekend en desinvesteringsbijtelling op aangifte)

Het valt volgens mij niet mee om de fiscus te benadelen.

Kan me ook niet voorstellen dat de fiscus hier moeilijk over doet

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de auto op dit moment prive en gebruik hem ook alleen in prive. Daarnaast heb ik een lease-wagen op de zaak. Dit leasecontract loopt volgend jaar af. Daarna wordt de andere auto 15 jaar en wil deze op de zaak zetten. Dit lijkt me toch wel mogelijk als ik de site van de belastingdienst lees. Leuker kunnen we het niet maker :-)

 

Lijkt mij geen probleem. Je hebt een zakelijke auto waar je (ook) zakelijke km mee rijdt, die er nu uit gaat. Daarnaast heb je een prive-auto die je nu (naar ik aanneem) weinig tot geen zakelijke km mee rijdt en straks juist wel. Wat mij betreft juist bij uitstek een moment om de prive auto te mogen heretiketteren naar zakelijk.

 

Het vergt uiteraard even wat rekenwerk of dat ook een gewenste uitkomst heeft.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.