• 0

medeeigenaar worden van een bv zonder de aandelen direct te krijgen.

Hallo,

Mijn verhaal:

Ik ben 36 jaar en compagnon van een bv in de financieele sector. We hebben namelijk samen de bv gestart

een 2 jaar terug met de bedoeling zo snel mogelijk 50% van de aandelen te verdelen naar mij. Waarom hebben we dat niet gelijk gedaan zou je zeggen, dat ging toen niet ivm mijn andere bv die ik toen nog had in de financieele dienstverlening. Mijn compagnon en ik weten beide dat de helft in princiepe van mij is, dit willen we ook graag laten gebeuren vastleggen maar hoe? Het punt is ik kan de aandelen nu even niet op mijn eigen naam krijgen, dus staan ze nog allemaal op mijn compagnon zijn naam. Hoe kunnen wij het beste ervoor zorgen dat het bedrijf wat van ons samen is verdeelt gaat worden nu of in de toekomst, ik dacht zo met een notarieel contract die we samen opmaken bij de notaris of zijn er nog andere ideen? ik hoor graag hoe jullie hier over denken om dit waterdicht te doen, zodat ik verzekerd ben dat als we verkopen ik de helft krijg, of als er dividend uitgekeerd wordt ik ook mijn deel krijg maar dan in bv bonus of management fee? Hoe kijkt de fiscus hier naar. Ik zou graag van jullie horen hoe jullie hier mee om zouden gaan.

Met vriendelijke Groet,

A.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat is een kwestie van vastleggen in een overeenkomst, bijvoorbeeld in de vorm van een optierecht *en* zorgen dat in de blokkeringsregeling in de statuten rekening wordt gehouden met die overeenkomst.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Wat Steven zegt lijkt mij zo 1,2,3 ook de beste keus. Een optierecht met een recht tot koop tegen bijvoorbeeld de nominale waarde van de aandelen.

Punt is dat deze overeenkomst niet naar voren zal komen zodra je compagnon de aandelen wil overdragen aan een derde. Daar zal de compagnon dan eerlijk in moeten zijn. Dit wordt anders als je al enkele aandelen hebt, dan geldt er een blokkeringsregeling in de statuten.

Ik zou eerder een oplossing proberen te zoeken in de oorzaak van dit probleem. Waarom kun je deze aandelen niet op naam krijgen?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Ik sluit mij volledig aan bij de voorgaande posts. Het is de meest praktische en goedkoopste oplossing. Andere opties zijn wellicht denkbaar, maar dat ligt ook - zoals Johan reeds opmerkt - in de oorzaak van het probleem. Zijn vraag is daarom zeker interessant.

Wat verder opvalt. Je werkt kennelijk al twee jaar met deze constructie. Waarom wil je nu ineens die zekerheid?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Hoi,

Bedankt voor de reakties,

Ik kan ze nu niet op naam krijgen omdat dit een AFM aangelegenheid is. anders was het zo opgelost geweest. En waarom nu na 2 jaar omdat dit fiscaal gezien ook steeds moeilijker gaat worden denk ik. Het bedrijf is erg in waarden gestegen omvang portefeuille enz. Dus het moet echt onderhands met een afspraak onderling en dit bij de notaris vast laten leggen.

Maar een optierecht tot koop van de aandelen kan dit tegen nominale waarden vastgelegd worden? gaat de fiscus hier ook mee akkoord dan? En hoe om te gaan met uitbetaling van bv een extra dividend uitkering het einde van het jaar>

Dank voor jullie reakties tot nu toe.

MVG,

• 0

Met een call-optie krijg je het recht om een bepaalde hoeveelheid aandelen tegen een bepaalde prijs te kopen. Maar daarmee krijg je niet het recht op de helft van het dividend. Ook krijg je niet het recht op de helft van de verkoopopbrengst, maar als je het optierecht uitoefent, krijg je wel de aandelen tegen die lagere waarde en kun je de aandelen doorverkopen. Op die manier krijg je dan dus wel de helft van de verkoopopbrengst, mits de blokkeringsregeling natuurlijk geen roet in het eten gooit.

Maar je bent nu feitelijk werknemer? Dan zal de fiscus stellen dat je het optierecht in het kader van je dienstbetrekking krijgt en zal er dus loonbelasting betaald moeten worden.

In een bonusregeling kun je natuurlijk wel opnemen dat je recht op een bonus ter grootte van het uitgekeerde dividend (de aandeelhouder en jij krijgen dan dus ieder even veel), en bij verkoop een bonus ter grootte van de helft van het verschil tussen de verkoopopbrengst en de kostprijs van de aandelen. Die bonussen zijn dan dus wel belast als loon.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ik begrijp eigenlijk dat je een AFM regel wil omzeilen? Je mag blijkbaar geen aandelen hebben in 2 vergelijkbare BV's o.i.d? Is de AFM niet slim genoeg om dit soort constructies te doorzien?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar