• 0

beste manier van sparen op dit moment

Ik neem aan dat over het algemeen ondernemers niet al het winst als salaris zien, maar ook veel opzij zet. Bv voor nieuwe investeringen, als back-up voor slechtere tijden, etc. Nu vraag ik me af: waar laten jullie het geld? De spaarrente wordt steeds lager, bij aegon nu zelfs nog maar 1,55% bij een e-rekening. Nu zijn er wel rekeningen met hogere rente als je het geld echt vast zet, maar vaak is het nog zo laag dat je eigenlijk voordeliger uit bent als je je hypotheek verlaagd. Hoe doen anderen dat? Of ben ik te zuinig dat ik me druk maak over die paar procent verschil? ;)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag dit me ook wel eens af. Bij de Rabobank ben ik ook in een jaar van meer dan 3% naar 1,weinig% gegaan. Gewoon straks aan het einde van het jaar 2 keer zo weinig renteopbrengsten als vorig jaar... :(

 

Maarja, hogere percentages zitten ongetwijfeld meer risico's aan....

 

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

...

Het ligt er aan over welke bedragen je het hebt, denk ik. Een paar procent over een paar duizend euro stelt op jaarbasis niet zo heel veel voor. Een paar procent over een paar miljoen wel.

Ben ik helemaal mee eens. Ik moet alleen iig vermogenbelasting betalen, dat is 1,2%, en als je maar 1,5% rente hebt, voelt het voor mij hetzelfde als al je geld pinnen en ergens in een sok bewaren. ;) Vandaar dat ik me dan toch afvraag of het niet beter is dan maar tijdelijk hypotheek extra aflossen, wat meer opzij zetten voor pensioen, etc.

 

@Roos: bedankt voor de tip. Ik zal er eens kijken, maar ben bang dat het of niet veel scheelt, of dat je max paar honderd euro per jaar erop mag zetten of dat het deposito is waardoor je niets krijgt als ze failliet gaan... Ik vraag me af wat anderen dan doen....toch maar sparen, extra investeren, extra aflossen, etc.

Link naar reactie
  • 0

tijdelijk hypotheek extra aflossen,

 

Wel even opletten dat als het een eigenwoninglening betreft, je niet zomaar weer bij kan lenen en rente af kan trekken - wel als je de (nieuwe) lening tbv je onderneming aangaat, natuurlijk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn staatsobligaties een goed goede aanvulling voor sparen. Het beleggen is staatsobligaties is relatief veilig en kent een hogere vergoeding dan op je spaarrekenig.

 

Voorbeeld Nederlandse staatsobligatie;

 

NL0000102606      Nederlandse overheid

Coupon         5%

Huidige koers         101.13

Maturity         15-07-2011

Nominaal         EUR 1000

 

Jaarlijks brengt deze obligatie EUR 50,- aan rente op (5% van 1000), dit tot een periode van 15-07-2001. Het is een kortlopende staatsobligatie dus je hebt niet veel last van inflatie. Lang lopende staatsobligaties kennen een hogere coupon vergoeding maar zijn dan ook inflatie gevoeliger.

 

Dus wat zijn nou de risico’s; inflatie en solvabiliteit van de Nederlandse staat. ;)

 

 

Adviseur

Vertalingen & Spaanse les

info-spaans@alfabeto.nl

www.alfabeto.nl

Link naar reactie
  • 0

Anna, als je je geld van de bank pint en in een oude sok bewaard, ben je ook gewoon 1,2% vermogensrendementsheffing verschuldigd, dus dan zou ik toch gaan voor de bank ;D

 

Een alternatief zijn misschien de ledencertificaten van de Rabobank. Deze geven een relatief hoge rente. Nadeel is wel dat de deposito-garantieregeling niet geldt.

 

(Ik heb geen belangen in de Rabobank, dus dit is geen reclame :))

Link naar reactie
  • 0

Sommige lidstaten waaronder Griekenland, Italië en België hebben grote schulden.

Volgens het FD van deze week kan het begrotingstekort van Griekenland oplopen tot 12%. Het is dan ook belangrijk dat je als investeerder selectief bent .

Inflatie heeft zeker een negatieve invloed op de koers van een obligatie, door alleen kortlopende staatsobligatie te selecteren beperk je deze invloed.

 

Adviseur

Vertalingen & Spaanse les

info-spaans@alfabeto.nl

www.alfabeto.nl

Link naar reactie
  • 0

Sparen kan ook bij de belastingdienst... In 2007 was het aantrekkelijker, maar op dit moment toch ook al gauw 2,5% :) Je moet alleen even positief zijn over je toekomstige inkomen en zorgen dat achteraf blijkt dat je je inkomen toch iets te rooskleurig hebt ingeschat. Over je gespaarde bedrag (lees: te veel betaalde belasting) krijg je een aardige rente.

 

Oh en wellicht interessant voor ex DSB en icesave klanten: ik acht de kans klein dat de BD failliet gaat ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

;D klopt ja. Behalve de betere rente hoef je er ook geen vermogenbelasting over te betalen als het daar staat. Het is alleen jammer dat de renteverschil niet meer zo groot is....Je moet bij de BD toch altijd maar weer afwachten hoe snel je het terug krijgt. Toevallig krijg ik best veel terug, maar heb aan mijn fiscalist gevraagd het pas begin volgend jaar af te ronden, zou zonde zijn als ik het rond nov/dec terug zou krijgen en dus meteen weer vermogenbelasting erover moet betalen. ;) Ok het is misschien overdreven zuinig, maar altijd leuk toch als je niets hoeft te doen en wel weer wat bespaard of extra verdient. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat dat sparen bij de fiscus betreft.

 

De fiscus had de onhebbelijke gewoonte om een te hoge voorlopige aanslag te verminderen voordat er een defintieve aanslag is opgelegd. In dat geval kun je fluiten naar je rente.

 

Op grond van recente jurisprudentie zou dit niet meer mogelijk moeten zijn, maar ik ben benieuwd hoe ze hier in de praktijk mee omgaan. Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

 

Op grond van recente jurisprudentie zou dit niet meer mogelijk moeten zijn, maar ik ben benieuwd hoe ze hier in de praktijk mee omgaan. Wie heeft hier ervaring mee?

 

 

Fiscus heeft daar (uiteraard) zijn eigen standpunt in. Uitspraak Rechtbank Breda ligt wat hen betreft bij het oud vuil, zo lieten ze ons weten in een recente uitspraak op een bezwaar!

 

We procederen gewoon verder natuurlijk.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.