• 0

Eenmalige opdracht, mischien met vervolg.

Hallo!

 

Via via heb ik een opdracht van een bedrijf gekregen voor het bouwen en leveren van een 'apparaat'. In eerste instantie lijkt het me niet dat ik hier een onderneming voor hoeft te starten en wil gewoon factureren zonder BTW en de winst aan het invullen bij overige inkomsten op mijn belastingformulier.

 

Wat nou als ik in het zelfde jaar toch nog van dat zelfde bedrijf een vervolg opdracht krijg voor meerdere 'apparaten'. Kan het zijn dat ik voor de belastingdienst achteraf dan alsnog als ondernemer gezien wordt en nog BTW moet afdragen voor de eerste opdracht?

 

Ik heb op de belastingdienst wel wat voorwaarden gezien om als ondernemer gezien te worden, maar er staat helaas niet bij of je aan al deze voorwaarden moet voldoen of aan minimaal 1....

 

Het liefst zou ik de eerste opdracht gewoon doen zonder inschrijven bij de KvK enz.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de IB zal het in beginsel niet als onderneming worden gezien, maar zal er mogelijk sprake zijn van (fictief) loon.

 

Voor de btw is het een ander verhaal, daarvoor kun je ook met 1 opdracht als ondernemer worden aangemerkt. Dat zal voordelig zijn, als je kosten hebt en de opdrachtgever aftrekrecht heeft. Jij kunt dan de btw die je betaalt aftrekken, terwijl de opdrachtgever de btw die deze aan jou betaalt (en die jij dus afdraagt aan de belastingdienst) ook weer terug kan vragen.

 

Als het eenmalig is, kan het wel handiger zijn om het in loondienst te doen, waarbij de werkgever uiteraard ook de materialen etc. koopt. Je hebt dan geen last van btw en het scheelt je een boel administratieve ellende.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord!

 

Het is trouwens niet de bedoeling om het in loondienst te doen.

Ik weet niet of dat verschil maakt, maar ik doe dit naast mijn fulltime baan.

 

Of ik voor de IB ondernemer ben zou ik hier moeten kunnen zien:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P24_3496

Er staat alleen zo lekker vaag bij dat ze op die punten letten en niet wat de uitkomst is als ik enkele vragen met ja en enkele met nee beantwoord.

 

Voor de BTW geld dit:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-05.html#P64_12605

Maar daar geld weer hetzelfde verhaal. Toch maar even bellen denk.

 

Mijn vrees is dat ik geen BTW reken en dat achteraf toch moet betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Doe je niets dan zal de belastingdienst de uitbetalingen aan jou zien als loon. Met alle verplichtingen voor afdrachten voor jou en je opdrachtgever. Je kan dit voorkomen door je te laten inschrijven als ZZP er. Je kan dan een VAR verklaring overleggen aan jouw opdrachtgever.

Betreffende BTW afdracht zal je, wanneer het in rekening brengen voor het door jou geleverde niet te hoog is, vallen in de kleine ondernemingsregeling. Hierover kan je hier meer lezen: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/vermindering_van_btw_voor_kleine_ondernemersob2011z11fd.pdf

Transmoto Express

Koeriersdiensten vanuit Rotterdam eo door heel Europa

Sameday-Afternoon-Fast

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voor loon is er naast de vergoeding ook een gezagsverhouding nodig. Is die er niet (en daar lijkt 't op), dan dus geen loon.

VAR is een idee, maar ook die kan achteraf voor gedoe zorgen. Geeft niet in alle gevallen zekerheid.

 

Ik zou me gewoon registreren als ondernemer bij de KvK en dan niet zeggen dat het om één opdracht gaat. Je zegt dat je apparatenbouwer bent en dat je die verkoopt aan bedrijven, punt. Dan krijg je daar een BTW-nummer en dan gebeurt er wat Ronaldinho beschreef. Alleen valt de adm. rompslomp n.m.m. wel mee.

Blijft het bij één apparaat dan laat je je na een tijdje, als je het zeker weet, weer uitschrijven en anders ga je door.

 

En voor de IB idd bij 'resultaat uit overige werkzaamheden' (ROW) opgeven.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.