• 0

Financieel en contractueel advies , geen gemakkelijk verhaal

Geachte Forumleden

Ik ben van plan om met een spaanse partner een bedrijf te beginnen. Het bedrijf zal spaans van aard zijn en een S:L zijn = soort b.v. . We gaan producten uit Brazilie importeren en verkopen binnen Europa. Ik blijf woonachtig in Nederland. Douane invoer en facturatie zal vanuit Spanje plaatvinden. Wij verwachten een jaaromzet van EUR 900.000 met een brutowinst van EUR 200.000. In het begin zal dit veel minder zijn. Nettowinst wordt verdeeld in 60 % voor hem en 40 % voor mij. Welk percentage van de verwachte winst moeten we uitkeren als managementfee ? Hoe moet ik de management fee en evt winst uitkeren, moet ik een nederlandse b.v. of eenmanszaak oprichten ? Hoe zorg ik voor een waterdicht contract met mijn partner, zodat we later geen gedoe hebben ? Vanaf morgen ga ik in de ww, Ik wil zolang mogelijk wachten met het officieel aanmelden van een b.v.

graag uw hulp

gr Martijn

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Hoi Martijn,

Ik begrijp dat het bedrijf feitelijk in Spanje is gevestigd. Dit betekent dat je ook met Spaanse fiscaal- en ondernemingsrecht te maken krijgt.

Jij ontvangt een management-fee vanuit Spanje.

Indien de management-fee via een Nederlandse eenmanszaak loopt, zal de management fee in Nederland belast worden als winst uit onderneming. Je aandelen in de Spaanse SL zullen dan wellicht aangemerkt worden als bedrijfsvermogen van je eenmanszaak, wat fiscaal niet echt handig is.

Indien de management-fee via een Nederlandse BV loopt en de aandelen van de SL bij die BV worden geplaatst, kun je gebruik maken van de deelnemingsvrijstelling. Dit is wel handig. De BV bestaat, zodra hij is gepasseerd bij de notaris. Dan is hij dus ook officieel aangemeld.

De management-fee moet zakelijk zijn. Dit betekent dat de hoogte van de fee gerelateerd zal moeten zijn aan je arbeidsinspanning: uur * tarief. Dit staat in theorie los van de winst die de SL behaald. De Nederlandse BV zal de management-fee moeten aanwenden om een salaris aan je uit te betalen. Daarvoor gelden de regels van het fictief salaris, waarover je vast wel het één en ander kunt vinden op deze site.

De management-fee is belast met omzetbelasting. Op grond van de nieuwe BTW-regels die per 1 januari as ingaan, zal deze BTW waarschijnlijk naar de Spaanse SL (is afnemer van de management diensten) worden verlegd.

Als je een bedrijf gaat oprichten, ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt en kom je in principe niet in aanmerking voor WW. Je kunt eventueel wel gebruik maken van de startersregeling van het UWV.

Wat betreft het waterdicht contract. Dit lijkt me lastig met een Spaanse partner. Het contract zal onder het Spaans ondernemingsrecht vallen, dus zoek maar een goede jurist in Barcelona ;D

Succes.

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar