• 0

Waarde voorraad bepalen

Hoe bepaal ik de waarde van de voorraad (voor de balans)?

 

Gaat het om inkoop of verkoopwaarde?

 

Omdat ik zelf produceer, reken ik dan alleen de materiaalkosten? Loonkosten heb ik niet, of reken ik mijzelf dan iets door voor de waarde?

 

Who can help me?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas is dit niet helemaal waar. Uitgangspunt is welliswaar de inkoopwaarde, maar ouderdom is ook een factor. Stel dat je snel verouderende goederen als PC's in voorraad hebt dan moet je daar 50%/jaar van de inkoopwaarde afschrijven. Een boekhouder kan je helpen bij het inschatten van de ouderdom.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar dat speelt bij mij geen rol, aangezien ik houten producten (o.a. meubels/decoraties) verkoop. Deze verouderen niet echt.

 

Dus hier gaat het uitsluitend om de kosten hout e.a. materialen? Geleverde arbeid en werkplaatskosten worden nergens in de waarde meegenomen begrijp ik?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Kosten en opbrengsten horen op de resultatenrekening cq winst- en verliesrekening thuis. Alleen bezittingen (alles wat tastbaar is + liquide middelen), schulden en eigen vermogen horen op de balans thuis. De loonkosten en werkplaatkosten zul je wel op het eigen vermogen moeten crediteren. Voor de waarde van de voorraden te berekenen gebruik je dus gewoon de inkoopprijs van de goederen - de eventuele afschrijvingen hierop.

Link naar reactie
  • 0

Je MAG alle kosten die je hebt gemaakt voor het maken van de goederen die je op voorraad hebt, in de waardering van de voorraad meenemen. Je mag er ook voor kiezen alleen de materiaalkosten als voorraadwaarde op te nemen. Als je producten een bekende inkoopwaarde hebben (ook al produceer je ze zelf) zou je die waarde ook kunnen gebruiken (let er wel op dat je dan de prijs hanteert die jij als inkoopprijs zou moeten betalen, en niet de prijs waarvoor jij het uiteindelijk verkoopt ;-) )

 

Dit is een keuze. Er zijn veel methoden om de waarde van de voorraad te bepalen, de opsomming hierboven is nog lang niet volledig. Het meest belangrijke is dat je één methode kiest en die consequent toepast. Dus niet voor je meubels methode A en voor je speelgoedbeeldjes methode B en vervolgens het volgende jaar omgekeerd als dat je dan ineens beter uit zou komen...

 

Hans S: Jouw antwoord slaat meer op een handelsonderneming dan op een productiebedrijf geloof ik... Maar eh... loonkosten crediteren op je eigen vermogen zou ik wel even via de verlies en winstrekening doen ;-)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
Hans S: Jouw antwoord slaat meer op een handelsonderneming dan op een productiebedrijf geloof ik...

Ik dacht dat het gebruikelijk was om alleen de inkoopwaarde van je goederen/ materialen mee te berekenen. Maar het is misschien logischer om sommige kosten mee te berekenen.

 

Maar eh... loonkosten crediteren op je eigen vermogen zou ik wel even via de verlies en winstrekening doen ;-)

Ja, dat bedoel ik ook. :)

Link naar reactie
  • 0

Bij een beginnende onderneming is het om verschillende redenen wijs om bij de voorraad 2 vuistregels te gebruiken.

Gebruik een ijzerenvoorraad zolang de voorraad gebruikelijk is

Gebruik een waardering op basis van wat de gek er voor geeft

 

Ijzeren voorraad. Banken en belastingdienst zijn erg allergisch voor posten als onderhanden werk en voorraad. Namelijk zijn dit de meest voorkomende winstverdubbelaars en rechtbrijposten in de boekhouding. Constante waarden met dito marges in de winst en verlies geven een betrouwbaar beeld. Dit ontslaat de ondernemer niet van de fiscale plicht en plicht naar zich zelf toe om de voorraad periodiek op te nemen.

 

Wat de gek er voor geeft in het geval van executiewaardering is indien een onderneming dit vanaf het begin hanteert een fiscaal voordelige methode. Iedereen kan zich de vraag stellen wat brengt dit op als ik morgen moet stoppen. Een opkoper komt langs en noemt een prijs. Dat is de geldwaarde van de voorraad.

En indien deze waarde bestendig in de boekhouding wordt opgenomen is alle andere toegevoegde waarde aan de voorraad eerst een last in de winst en verlies, zolang de eigen investering in die voorraad nog in risico verkeert. Dit voorkomt dat je belasting gaat betalen over winst die nog niet behaald is.

 

De belastinginspecteurs die ik over de vloer krijg staan niet te trappelen bij deze benadering maar dit heeft in onze praktijk nog nooit ambtshalve correcties veroorzaakt

Link naar reactie
  • 0

Om tot de verkoopprijs te komen hanteer ik het volgende:

 

Inkoopprijs materiaal (bedrag)

Productiestap 1 in min x uurtarief loon = bedrag

stap 2 " " "

stap 2 " " "

...

stap x " " "

tijd voor verpakken verzenden en administratie in min x tarief

werkplaats kosten min x tarief

------------ +

Kostprijs

 

Winstmarge

BTW

-------------++

Verkoopprijs

 

Voor de waarde van de voorraad lijkt het mij reëel om de hierboven beschreven 'kostprijs' te hanteren.

 

Wat denken jullie hiervan?

 

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ben ik het niet mee eens :-\

 

Kosten voor overhead (administratie) horen NIET thuis in je voorraadwaardering.

 

Kosten die je nog niet gemaakt hebt (verzendkosten) horen NIET thuis in je voorraadwaardering.

 

Zolang je de direct toerekenbare kosten tegen de werkelijke kosten (en niet daar al een winstmarge in, of een toeslag voor overheadkosten ofzo), kun je die wel meenemen in je waardering van de voorraad.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Daar kun je over twisten... maar het is in ieder geval een stuk kosten dat nog redelijk direct toe te wijzen is aan het product...

 

Als je maar een kwart van je productiehal werkelijk gebruikt, kun je die andere 75% bijvoorbeeld beter niet versleutelen in je voorraad... dat is overhead, leegloop, hoe je het noemen wilt... maar ik kan me indenken dat je de kosten van de ruimte, tijd, plaats, handelingen die je echt NODIG hebt gehad voor het vervaardigen van het product hier ook op een goede manier aan toerekent...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Denk ook even aan de verzekerde waarde! Als je veel tijd hebt geinvesteerd in het produceren van de artikelen, en hebt er behoorlijk wat op voorraad, is de waarde inderdaad hoger dan de kille kostprijs van het verbruikte materiaal. Sommige polissen kijken naar de waardering van je voorraad als de boel afbrandt (niet te hopen natuurlijk!), knap jammer als je dan een te lage waarde hebt! Aan de andere kant is de toename van de voorraadwaarde een resultaatpost in de boekhouding, zorg dus dat je ook de arbeidskosten hebt geactiveerd!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvulling: Het hoger waarderen van de voorraad vanwege de verzekering is uiteraard oplichting... het enige waar je voor moet zorgen is dat de werkelijke kosten gedekt worden... er mag dus GEEN winst in zitten... dat dekken de meeste verzekeringen niet (ten minste... niet die die de voorraadwaarde als maatstaf voor uitkering nemen...)

 

Overigens kun je ook met een extreem lage voorraad waardering in je verslaggeving wel degelijk alsnog de werkelijke schade verhalen op de verzekering... je zult dan aan moeten kunnen tonen wat de werkelijke waarde is, en uit moeten kunnen leggen waarom de balanswaarde van je voorraad lager is...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.