• 0

BTW + inkomstenbelasting (over welke periode)

Beste lezers,

 

Sinds kort (half oktober) ben ik de eigenaar van een webshop en ik heb te horen gekregen dat ik per kwartaal aangifte moet doen. Nou weet ik dat je vanzelf een oproep krijgt om dit te doen, maar wanneer is die oproep?

 

Is dit per kalender-kwartaal of per kwartaal vanaf het moment dat je staat ingeschreven bij de belastingdienst. Ik dacht zelf dat belastingen en dergelijken per kalenderjaar worden behandeld (in dit geval per kwartaal), maar een maat van me dacht daar anders over. Nu is de vraag, hoe gaat het in z'n werking? Moet ik een oproep verwachten eind december om aagifte te doen voor kwartaal 4? Of moet ik een oproep verwachten half januari (oktober + 3 maanden) om aangifte te doen over mijn eerste kwartaal (dus niet volgens de kalender).

 

Ik bedank alvast degene die de moeite neemt mijn twijfel weg te nemen. Hoop snel wat te horen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stefan Verlooo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die kwartaalaangifte betreft de btw. IB gaat per jaar. Als het goed is, heb of krijg je ook inlogcodes van de belastingdienst, waarmee je je aangiften electronisch in kunt dienen. De eerste btw-aangifte is vaak een papieren aangifte, maar lijkt me dat de belastingdienst hier voldoende tijd heeft om een electronische klaar te zetten voor je.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ow, trouwens. Hoe zit het dan met de IB? Gaat dat per kalenderjaar, of vanaf het moment dat je begint?

 

En... ik ben sinds oktober ingeschreven, maar de webshop is nog niet online. Vandaag of morgen zal dat worden. Als je in een jaar onder de 1300-nog-wat euro blijft van verschuldigde BTW hoef je dat niet te betalen. Nou vraag ik me dus af... wordt dat berekent tot einde dit jaar, en dan weer opnieuwe tot einde 2010? Of wordt dat berekent tot half oktober 2010 (1 jaar na mijn inschrijving)?

 

Het eerste geval zou heel mooi zijn, want dan zorg ik ervoor dat ik onder die €1300 blijf op de BTW balans. Zou een mooie meevaller zijn :)

Link naar reactie
  • 0

Het eerste geval zou heel mooi zijn, want dan zorg ik ervoor dat ik onder die €1300 blijf op de BTW balans. Zou een mooie meevaller zijn :)

 

Ook een manier: 'zorgen dat je onder de € 1.300 blijft.' :)

Ik hoop dat je zaak beter gaat draaien, maar zo niet; rem jezelf niet teveel af want onder de € 1.345 krijg je dan wel alles terug, maar onder de € 1.883 ook nog een deel (zie bij KOR op www.belastingdienst.nl).

 

Die aftrek moet je overigens wel als inkomsten weer opvoeren op je IB-aangifte. :-\

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, en beter lopen dan 1345 euro aan BTW in een maand... hopelijk wel! Maar dat zou toch al heel fijn zijn hoor. En het klopt inderdaad over die 1883. Je betaalt dan nog wel BTW over het verschil tussen die 1345 en wat je normaal zou moeten betalen. Maal 2.5.

 

Dus moet je normaal gesproken 1645 euro (lkr makkelijk) aan BTW afdragen, doe je 1645 - 1345 = 300. 300 maal 2.5 is 750 euro. Nou is het geval dat ik ongeveer net zoveel betaal aan BTW als dat ik winst heb. Dus is het in mijn geval voor deze maand heel belangrijk onder die 1345 euro BTW te blijven. Volgend jaar verkoop ik dan gewoon zoveel als mogelijk uiteraard, omdat in een volledig jaar die 1345 euro aan BTW vele malen overschreden wordt.

Link naar reactie
  • 1

Dus moet je normaal gesproken 1645 euro (lkr makkelijk) aan BTW afdragen, doe je 1645 - 1345 = 300. 300 maal 2.5 is 750 euro. Nou is het geval dat ik ongeveer net zoveel betaal aan BTW als dat ik winst heb. Dus is het in mijn geval voor deze maand heel belangrijk onder die 1345 euro BTW te blijven. Volgend jaar verkoop ik dan gewoon zoveel als mogelijk uiteraard, omdat in een volledig jaar die 1345 euro aan BTW vele malen overschreden wordt.

 

Nee, niet lekker makkelijk ;D: moet je nl 1.645 afdragen dan is je aftrek 2,5 x (1.883-1.645) = 595. Dus draag je af 1.645 minus 595 = 1.050.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.