• 0

lening moeder inz crediteurenakkoord. Hoe fiscaal regelen?

Donderdag a.s wordt als het goed is door de rechtbank onze zaak gehomologeerd. Na vele maanden praten en hard werken is het eindelijk gelukt. Wij hebben een akkoord bereikt met alle crediteuren en dus kan na de uitspraak van de rechter ons faillissement eindelijk worden afgewikkeld. :-\ :-\ :)

Dit akkoord had niet kunnen plaats vinden zonder de inbreng van mijn moeder. Zij wil ons een groot deel van het totale bedrag lenen om het crediteuren akkoord te bekostigen.( €30000)

Nu heb ik hier een vraag over.

Hoe kan zij dit bedrag het beste inbrengen? Als een lening, agaath of iets anders? Het gaat ons er om dat wij mijn moeder niets tekort willen doen qua inbreng en renteverlies en het gaat mijn moeder er om dat zij ons het vel niet over de oren wil halen om zo snel mogelijk het geld terug te krijgen. Wij hebben het advies gekregen van iemand om de €30000,- terug te betalen over een periode van 10 jaar met een rente van 3%.

Dit betekend een maandelijkse inlossing van ongeveer €325,- Door het berekenen van rente wordt het niet gezien als schenking. Zijn er belasting technisch gezien ook andere (gunstigere) wegen om dit voor ons beiden zo gunstig mogelijk te laten verlopen?

Alle reacties zijn welkom

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Ja de onderneming is gestaakt en uitgeschreven.

In maart heeft de rechter faillissement uitgesproken omdat een buitengerechtelijk akkoord niet meer haalbaar was.

Dit gaf ons de mogelijkheid een akkoord in te dienen. Op een na (minderheid in geld en aantal ) is inmiddels iedereen akkoord.

Link naar reactie
  • 0

 

In afwachting van de reactie van Joost, wil ik hier nog aan toevoegen dat een Agaath-lening geen optie is, omdat er geen (startende) onderneming meer is.

 

Wat het schenkingsaspect betreft:

Als jullie moeder afziet van 3% rente, schenkt ze daarmee € 900 per jaar. Dit bedrag valt volledig onder de schenkingsvrijstelling. Dus hier ligt geen probleem (tenzij jullie moeder daarnaast nog meer schenkt).

 

Wat Joost bedoeld is dat eventuele rente nog afgetrokken kan worden als verlies uit onderneming. Dit is gunstig, want dan zouden jullie een deel van de rente via de fiscus terug kunnen krijgen, terwijl deze bij moeder (box 3) onbelast is. In dat geval zou ik om maximaal voordeel te behalen wel een hogere rente dan 3% berekenen. Ben benieuwd of dit kan :)

Link naar reactie
  • 0

Komt ie (geen goed nieuws):

 

Hoge Raad 9-10-2009: (voor liefhebbers: 08-00716, zie hier)

 

De HR besliste dat een aangegane lening voor aflossing van crediteuren vanaf het moment van staken van de onderneming ook overgaat naar privé en geen ondernemingsvermogen meer vormt. De rente is dan in de toekomst niet meer aftrekbaar.

 

Enig detailverschil (maar m.i. niet echt relevant) is dat in deze zaak de ondernemer de rente in 2002 in aftrek nam terwijl de onderneming in 1998 al gestaakt was. Maar het tijdsverloop speelt daarin IMHO geen rol.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de reactie's

inderdaad ben ik inmiddels 39 en ondanks de stres van de afgelopen tijd nog steeds getrouwd.

Schenkingen hebben wij destijds al gehad maar de strekking hiervan is mij duidelijk. Ik wil mijn moeder gewoon terug betalen tegen een acceptabele rente. Als het niet op de een of andere manier meer af te trekken is dan is dat maar zo.

Het gaat mij erom dat beide (mijn moeder en wij) er geen verlies aan hebben. Dat er ergens nog een potje zou kunnen zijn(lees boxje) zou gunstig zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.