• 0

Opdracht annulering

Beste ondernemers,

 

Momenteel zit ik met het volgende.

Een partij heeft mij een opdracht gegeven met een bedrag van 5.000 euro, puur ontwikkel werk.

Naast deze opdracht zat er nog een onderhoudscontract aan a 1000 euro en het onderbrengen van de hosting plus een aantal domeinnamen.

 

Hiervoor heeft men in een e-mail akkoord gegeven, echter is de offerte nooit getekend retour gekomen.

Even later heeft de betreffende partij mij geinformeerd dat deze opdracht niet door gaat, maar er een andere opdracht voor in het plek komt, 'a 7500 euro. Goed deze opdrachten wil ik wel wisselen :-).

 

Maar wat blijkt nu, nu alles door zou gaan blijken ze opeens weer terug te willen naar hun eerste leverancier vanwege wat personeelswisselingen aan hun kant dit betreffende mijn conactpersoon voor de ontwikkeling.

Eigenlijk nog complexer maar daar gaat het niet om, hij wil een financiele vergoeding geven, zeg maar een afkoopsom.

 

Maar welk bedrag is reeel. Het betreft wel een door groeiende opdracht, wat niet alleen bij deze zou blijven.

Mijn voorstel was om hen een afkoopsom te doen toekomen, wat men binnen een jaar kan laten crediteren op een ongeveer evengrote klus. Is het een klus van de helft van de waarde dan kunnen we de helft crediteren.

 

Maar welk bedrag is reeel?

 

Volgens mijn ALV kan dit het gehele bedrag van de opdracht zijn, echter vindt ik dat in dit geval een beetje aan de hoge kant.

De keuze voor hen staat vast, dus daar wil ik me niet teveel in mengen, ook vanwege overige redenen die ik hier even buiten laat anders wordt het te complex.

 

Alvast bedankt.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jelmer,

 

Behalve e.e.a. te baseren op het oorspronkelijke opdrachtbedrag, kun je ook kijken naar de daadwerkelijk door jou geleden schade. Je hebt uren besteed aan deze opdracht in de vorm van overleg, een offerte en eventueel voorbereidend werk. Je zou dit kunnen zien als regulier "presales" werk, maar de bestede uren na de bevestigingsmail zijn dat in elk geval niet, daarvoor geldt dat je ervan uit kon gaan dat daar een vergoeding tegenover zou staan. En je offerte heeft wellicht meerwaarde voor het bedrijf (gehad) nu ze met die andere partij in zee gaan. Als je die uren optelt en die vermenigvuldigt met je standaard uurtarief, waar kom je dan op uit? Dat zou voor mij het minimumbedrag zijn.

 

Een ander aspect is of je opdrachten hebt afgewezen omdat je geen tijd had i.v.m. deze opdracht. En doordat deze opdracht bevestigd was, heb je wellicht de afgelopen weken wat minder acquisitie gedaan, wat achteraf dus wel nodig was geweest. Hoe eenvoudig is het om aan vervangende opdrachten te komen? Hier zou je een compensatie-bedrag voor kunnen rekenen.

 

Tenslotte kun je wellicht inschatten wat het bedrijf zelf een redelijk bedrag vindt.

 

Je voorstel om het bedrijf een creditering aan te bieden bij een volgende opdracht vind ik creatief. Ik zou het bedrag van die creditering echter niet even groot laten zijn als de nu te betalen afkoopsom. En kijk goed naar de voorwaarden die je aan die creditering verbindt.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

heeft wel wat raakvlakken met dit draadje. Verschil is dat hier de opdrachtgever zelf wel bereid is om een vergoeding te betalen. Wat zijn je rechten in deze èn tot hoever wil je gaan? Tenslotte is het een flinke opdracht die door je neus is geboord Wellicht leest Peter dit ook en heeft ie meteen nog een update te melden en zo mogelijk een interessante bijdrage ;)

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Interesant, vele raakvlakken,ik zal het even rustig door lezen.

Nog een quote van het betreffende bedrijf, waaruit blijkt dat men een voorstel van mijn kant wil ontvangen:

 

"Hoewel nog geen sprake was van een getekende opdrachten en derhalve nog geen sprake is van een bindende overeenkomst, ben ik wel van mening dat de intenties nadrukkelijk zijn uitgesproken.

Ik sta om die reden open voor een voorstel van jouw kant voor enige financiële vergoeding vanwege het doorgaan van de klus."

 

Goed die opdracht was telefonisch, dan wel mondeling dan wel schriftelijk (via e-mail) bevestigd, dat terzijde.

 

Verder is het vreemde dat de partij die nu de opdracht krijgt de huidige uitvoerder van de bestaande website is.

Echter was men niet beslist enthousiast over de verrichte werkzaamheden, voorral op gebied van communicatie aangezien de opdracht niet in nederland ontwikkeld werd.

 

De vraag is vrij simpel.

Wat zijn in zo'n geval reeele bedragen.

Stel:

 

Alg. Schadebedrag: 250 euro, niet te crediteren

Afkoopsom: 500 euro, mogelijkheid deze te crediteren

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0
Wellicht leest Peter dit ook en heeft ie meteen nog een update te melden en zo mogelijk een interessante bijdrage ;)

 

Ja, na een PM lees ik dit wel... ;) Update? Geen. FNV blijft stil, beantwoord emails niet, en degene die het behandelt is op het moment 'niet meer aanwezig'...

 

Jelmer,

 

ten eerste - een emailbevestiging is net zo bindend als een ondertekende offerte. Als men dat op die manier bevestigd heeft, en in jouw ALV staat dat dan bij intrekken van de opdracht het gehele bedrag verschuldigd is, dan geldt dat dus in principe.

 

Je hebt nu de keuze om ze daarmee te confronteren en dat bedrag op te eisen, of om dat als argument te gebruiken om je schadevergoeding te onderbouwen - afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan een verdere vriendschappelijke relatie met dat bedrijf.

 

Wat me niet duidelijk is is of die tweede vervangende opdracht ook per email bevestigd is, en op welke manier je akkoord bent gegaan met het niet door laten gaan van de eerste opdracht.

Link naar reactie
  • 0

De relatie met dat bedrijf zal me grofweg een worst zijn.

Ik ken ze verder ook niet goed, verder de andere partij die deze opdracht nu gekregen heeft, daar heb ik ook nog een appeltje mee te schillen.

Deze meneer heeft mij telefonisch tegenover dit bedrijf behoorlijk zwart gemaakt wat verder nergens op sloeg.

Niet alleen tegen mij hij is ook enorm uitgevallen tegenover de opdrachtgever.

 

De vervangende opdracht is via telefoon gegaan, geen harde bewijsstukken dus.

Wel heeft hij in deze mail een overzicht staan van de wendingen, dus via zijn eigen mail kan ik dit weer bewijzen.

 

Morgen komt hier toevallig een kennis/adviseur/klant van me die tevens jurist is, daar zal ik dit ook even mee bespreken.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • -1

Misschien een domme vraag, maar ik beweeg me niet in die bedrijfstak, zijn er in je voorwaarden geen items opgenomen over annuleringen en de hiermee betrokken eventuele kosten? Dit kan op voorhand je misschien al behoorlijk indekken. Of spreek ik nu onzin? :-[ ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dus ik heb geen idee wat "normaal" is. Ik kan daarom alleen een persoonlijke mening geven die past bij mijn gevoel. In jouw schoenen staand kan dat gevoel heel anders zijn.

 

In een goeie bui zou ik voor 20% (1000 euro) gaan zonder crediterings-optie, in een hebberige minder goeie bui voor het dubbele met de helft creditering bij een mooie opdracht binnen een jaar. Ik hoop wel dat je nog wat meer adviezen krijgt voor het bedrag, er moeten genoeg ondernemers zijn die dit een keer hebben meegemaakt.

 

Omdat het verhaal vanuit het bedrijf op mij wat onlogisch overkomt (eerst een opdracht geven en dan toch weer met de “huisleverancier” in zee gaan), vraag ik me af of die andere partij een claim heeft ingediend voor het geval jij de opdracht zou krijgen (op basis van eerder met hen gemaakte afspraken). Dan is het de vraag wie straks de hoogste claim ingediend heeft …

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste geldt, zoals geloof ik al duidelijk is aangegeven, dat gemaakte afspraken bindend zijn. Dit kan met een getekende offerte, maar ook per email door een aanvaarding van het aanbod, en zelfs mondeling (dit laatste is alleen lastig te bewijzen). De voorstellen in jouw offerte zijn kennelijk per email aanvaard door de opdrachtgever. Voor wat betreft die voorstellen en die aanvaarding is er dus een bindende overeenkomst ontstaan. Als je in je voorstellen ook de toepasselijkheid van je ALV hebt genoemd (vermoedelijk ICT Office Voorwaarden, of een daarvan afgeleide ALV??) en de opdrachtgever heeft dat ook aanvaard (of in zijn algemeenheid alles wat je hebt voorgesteld aanvaard), dan gelden de ALV ook. Je uitgangspunt is dan, zoals je aangeeft, het gehele bedrag. Wellicht ook nog aanvullende schadevergoeding, afhankelijk van wat je ALV bepalen.

 

Wat normaal is in een dergelijk geval is niet te zeggen. Dat hangt van jou af. Als je het gehele bedrag kan vorderen, kan je ervoor kiezen dat te doen of het niet te doen. Uiteraard is het eenvoudiger en sneller om een lager bedrag te krijgen dan een hoger bedrag. Wellicht is de opdrachtgever niet bereid een hoger bedrag te geven en zal je het in rechte moeten gaan afdwingen. Maar je kunt natuurlijk wel hoger inzetten dan het bedrag waarop je uiteindelijk wilt uitkomen.

 

Succes!

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Ik ken zelf de ICT Office voorwaarden vrij aardig en zeker als je de laatste versies gebruikt zou ik er niet te hard vanuit gaan dat je daaraan rechten kan ontlenen. (2003 versie is mooi gedetailleerd, daarna is het een algemeen verhaaltje wat meer leest als richtlijnen dan iets anders)

Mocht je dus gaan proberen de ICT Office voorwaarden te handhaven, verzeker je dan eerst dat je de voorwaarden meegestuurd hebt met ELKE versie van je offerte. Een verwijzing ernaar is al niet genoeg. Het moet fysiek of digitaal elke keer meegeleverd zijn.

Daarnaast zijn de ICT Office voorwaarden niet erg realistisch en erg Pro ontwikkelaar. De klant komt er nogal bekaaid vanaf. Als je €5000 gaat proberen te vorderen dan kan het interessant worden voor de klant om hun jurist er nog even goed naar te laten kijken. Misschien ben je bijvoorbeeld al akkoord gegaan met het annuleren van de 1ste opdracht terwijl de 2de opdracht niet is vastgelegd. Of zijn de hele voorwaarden te verwerpen door een bepaald beding. Je wilt niet in een principe kwestie terecht komen wat betreft juridische zaken.

 

Ik sluit me aan bij het eerder genoemde bedrag van €1000, daar zit een stuk inkomstenderving en gemaakte kosten in, maar is niet absurd hoog. Je kunt de toezegging doen (mondeling) dat bij een eventuele volgende opdracht dit gedeeltelijk kan worden verrekend. Dan kun je tzt wel beslissen of het inderdaad zinnig is om te verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid: het is raadzaam om altijd de algemene voorwaarden bij ieder contract of iedere offerte waarbij ze van toepassing worden verklaard mee te zenden, en te laten paraferen voor akkoord. Je zou in het contract/de offerte de zinssnede kunnen opnemen onderaan, boven de naam van de klant en diens handtekening: Bijgevoegde Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de onderhavige overeenkomst. Ondergetekende verklaart deze te hebben ontvangen, gelezen, begrepen en aanvaard."

 

De ICT Office Voorwaarden zijn inderdaad zeer pro ICT leverancier. Desalniettemin niet perse niet te handhaven indien partijen deze van toepassing hebben verklaard. Enkel indien de wederpartij kan onderbouwen dat een of meerdere bepalingen te onredelijk zijn in het specifieke geval, zou die specifieke bepaling geen gelding hebben in dat geval.

 

Ik geef overigens per definitie altijd de voorkeur aan voorwaarden die voor het specifieke bedrijf zijn opgesteld en aangepast aan de bedrijfsvoering van dat bedrijf. Ik doe dat regelmatig voor ICT bedrijven. Vaak kan je de ICT Office Voorwaarden als uitgangspunt gebruiken en specifieke aanpassingen per bedrijf doorvoeren, of eea wat minder hard ten opzichte van de afnemer maken. Mijn mening is wel dat indien een startende ondernemer niet de kosten wil/kan maken van een op maat gemaakte set algemene voorwaarden dat de ICT Office Voorwaarden een prima basis zijn, zodat in ieder geval alle relevante punten zijn uitgewerkt (alhoewel pro ICT leverancier).

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

ALV staat op achterkant briefpapier ;-).

Verder is dit via e-mail gegaan, en helaas dit keer niet meegezonden via mail.

Echter wel een verwijzing naar de website waar dezen staan.

 

Momenteel altijd de ALV meesturen, dat doe ik al een tijd, maar net als je het een keer niet doet komt het van pas.

Maar goed, ik heb een voorstel gedaan a 50%. Even afwachten.

 

 

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.