• 0

Vragen over deelnemen in STAK

Mijn werkgever gaat gecertificeerde aandelen uit een STAK (Stichting Aandelen Kantoor) uitgeven. Ik zit met wat vragen waar jullie misschien het antwoord op weten.

 

1.a Medewerkers krijgen recht op minder dan 5% van de aandelen. Mijn werkgever verantwoord dit door te zeggen dat de medewerkers dan niet DGA worden en zodoende niet aansprakelijk zijn voor 'onbehoorlijk bestuur' (medewerkers zullen als prive persoon deelnemen in de STAK). Klopt dit? Is dit gebruikelijk?

 

1.b Zijn er risico's om als privé persoon deel te nemen (met <5% van de aandelen)? Of is het aan te raden om middels een Holding deel te nemen?

 

2. Medewerkers betalen de aandelen uit eigen zak (of lening/regeling met werkgever). Is deze constructie gebruikelijk, of komt het wel eens voor dat het een gift is? Bestaan er überhaupt andere regelingen?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Junior,

 

Het argument van de bestuurdersaansprakelijkheid lijkt mij onzin. Bestuurdersaansprakelijkheid geldt nl alleen - zoals het woord al zegt - voor bestuurders en ik neem aan dat de medewerkers geen bestuurder worden. Bovendien krijg je geen aandelen, maar certificaten. Dus sowiso geen zeggenschapsrechten en dan kun je m.i. ook nergens aansprakelijk voor worden gesteld.

 

Er is wellicht een andere reden waarom het belang minder dan 5% is. Bij een belang van 5% heb je nl een aanmerkelijk belang. Dit houdt in dat bij verkoop van de aandelen de winst is belast met 25% inkomstenbelasting en de regels van het fictief salaris gaan gelden. Ik denk dat je werkgever m.n. niet op dat laatste zit te wachten.

 

De risico's om als privé persoon deel te nemen, zijn beperkt. Het grootste risico dat je loopt is dat de toko failliet gaat en je aandelen dan waardeloos ziijn, maar dit risico loop je ook bij beursgenoteerde aandelen. De aandelen moet je aangeven in box 3. Als je boven de vrijstelling in box 3 uitkomt, moet je over het meerdere 1,2% inkomstenbelasting betalen.

 

Een Holding oprichten voor een belang van minder dan 5% lijkt me een beetje overdreven. Sterker nog, dit pakt fiscaal nadelig uit doordat de deelnemingsvrijstelling niet van toepassing in. En de Holding moet ook elk jaar een aangifte vennootschapsbelasting indienen en de cijfers publiceren bij de KvK. Niet doen dus.

 

Dat de medewerkers de aandelen zelf moeten betalen, is niet ongebruikelijk. De werkgever kan de aandelen ook als gift verstrekken, maar dan is er wel sprake van een belastbaar loonbestanddeel.

 

Een interessantere vraag is of het ook verstandig is om aandelen in je werkgever te kopen. Ik ken het risicoprofiel van je werkgever niet, maar je kunt voor hetzelfde geld wellicht ook aandelen kopen van een beursgenoteerd fonds met minder risico en een groter rendement. Aangezien je geen enkele zeggenschap in het bedrijf van je werkgever krijgt, moet je het toch vooral zien als een vorm van beleggen en die afzetten tegen eventuele alternatieve beleggingen.

 

Ten slotte is van belang na te gaan wat er is geregeld als je (al dan niet gedwongen) ontslag neemt of de aandelen tussentijds wilt verkopen. Verder is ook van belang na te gaan hoe de prijs van de aandelen tot stand komt. Er is geen vrije markt voor de aandelen van je werkgever, dus hoe weet jij dat je er straks een reële prijs voor krijgt?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hnet hangt er van af of het aandelen of certificaten zijn.

Maar als het aandelen zouden zijn, zou ik er zeker voor kiezen om het te doen, zeker met meerdere personeelsleden. hierdoor krijg je toch een stukje zeggenschap in je bedrijf. en als je met zijn allen je schouders er goed onder zet. is het aan het eind van het jaar als het goed is een leuke extra!

Misschien is het heel niet gek om hier eens met al je geinterresseerde collega's langs een advocaat/notaris/fiscalist te gaan om alle details goed naar boven te krijgen.

@ Odeon: ik ben het wel met je eens dat je eerst alles goed bekijken voordat je deze aandelen koopt natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Allebei bedankt voor de vlugge en behulpzame reacties.

 

Btw: Het zijn inderdaad certificaten.

 

Ik zal zeker een deskundige erbij betrekken zodra de voorwaarden op papier staan (uitstappen, wat te doen bij langdurig ziekte/ontslag etc.). Is het gebruikelijk dat zulke voorwaarden worden vastgelegd in een notarieel contract oid?

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de onderneming geen naamloze vennootschap met beursnotering is, want in dat geval kan de certificaathouder verzoeken om een stemvolmacht van het administratiekantoor. In beginsel dient het administratiekantoor daaraan mee te werken.

 

Dan over het waarschijnlijke geval dat het niet om een beursgenoteerde nv gaat. De certificaathouder (van certificaten die met medewerking van de vennootschap zijn uitgegeven) mag wel de aandeelhoudersvergadering bijwonen en het woord voeren, maar hij heeft zoals hiervoor is geschreven geen stemrecht.

 

De beheersverhouding zal worden neergelegd in administratievoorwaarden, waarin zowel contractuele als statutaire regelingen zullen zijn verwerkt. Het certificaat kan dan worden gezien als een bewijs van deze verhouding.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.