• 0

Freelance opdrachten via oud werkgever

Ik zit met de volgende situatie.

 

Ik heb over dit onderwerp al veel gezocht en ook hier op Higherlevel veel bruikbare informatie kunnen vinden. Toch zit ik nog met wat vragen over dit onderwerp en krijg ik er geen antwoord op (ook niet via Belastingdienst), vandaar deze post.

 

Mijn huidige werkgever wil mijn contract niet verlengen. Zij bieden mij echter wel aan om freelance opdrachten te doen voor ze.

 

Nu weet ik dat ik enkele verschillende opdrachtgevers moet hebben als ik freelance aan de slag ga. Dit kon dan eventueel opgevangen worden doordat het bedrijf uit een stichting en een BV bestaat. Ziet de belastingdienst dit echter ook als 2 aparte ondernemingen? Daarnaast, als mijn freelance werkzaamheden voor bijvoorbeeld 70% bij deze opdrachtgever liggen, dan werkt dat ook niet in mijn voordeel dacht ik?

 

Kan ik uberhaupt wel aan de slag bij mijn oude werkgever als freelancer? Het zou betekenen dat morgen mijn contract afloopt, en ik bijvoorbeeld vrijdag aan de slag ga als freelancer. Ziet de belastingdienst dit dan niet als voorgezet dienstverband?

 

Vanmiddag verschillende keren met de Belastingdienst gebeld, maar geen echt antwoord gekregen. Hopelijk krijg ik hier een duidelijk antwoord, zodat ik ook de goede keuze kan maken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kans is groot dat de belastingdienst een voortgezet dienstverband constateert. Dat betekent dat het arbeidscontract arbeidsrechterlijk en fiscaal nooit is ontbonden en je (ex-)werkgever loonheffingen en premies zal moeten afdragen (en zelf heb je geen recht op zelfstandigenaftrek e.d..). Ik denk dat vooral de werkgever zich hiermee in de vingers gaat snijden.

 

Link naar reactie
  • 0

De kans is groot dat de belastingdienst een voortgezet dienstverband constateert. Dat betekent dat het arbeidscontract arbeidsrechterlijk en fiscaal nooit is ontbonden en je (ex-)werkgever loonheffingen en premies zal moeten afdragen (en zelf heb je geen recht op zelfstandigenaftrek e.d..). Ik denk dat vooral de werkgever zich hiermee in de vingers gaat snijden.

Dat denk ik inderdaad ook. Ik denk dat je werkgever slecht geïnformeerd is of helemaal niet van plan jou zo veel werk toe te schuiven. Ga bij jezelf goed na of je naast je (ex-)werkgever nog andere potentiële klanten voor je eenmanszaakje zou kunnen verwachten. Als het antwoord nee is, is het het risico misschien niet waard.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de nuttige reacties! Helpt mij met het maken van een keuze :)

 

Zij stelden ook nog voor dat ik (ik heb naast mijn huidige loondienst een VOF), als freelancer opgeef dat ik opdrachten doe voor mijn VOF, maar dat lijkt me al helemaal onlogisch. Dat is dan niet eens een externe partij.

 

In ieder geval zal ik bovenstaande punten aangeven. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi allen,

 

Ik wil bij bovenstaande draadje toch een kanttekening maken.

 

Het komt wel vaker voor dat een werkgever een werknemer ontslaat en dat deze werknemer vervolgens als ZZP-er gaat werken voor de oud werkgever.

 

Sterker nog. Zelfs de Belastingdienst maakt zich hier aan schuldig. Ik ken mensen die als IT-er ontslag hebben genomen bij de Belastingdienst en vervolgens als free-lancer zijn gaan werken voor de Belastingdienst..... Inmiddels zijn veel van dergelijke contracten opgezegd. Dat dan weer wel...

 

In ieder geval zou je in een dergelijk geval eerst een VAR-verklaring moeten aanvragen. In de VAR wordt o.a. gevraagd of je blijft werken voor je voormalige werkgever. Als je deze vraag naar eer en geweten invult en de Belastingdienst geeft zijn fiat, zit je m.i. goed.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is overigens zo dat mijn contract vandaag af zou lopen. Dit freelance "voorstel" hebben zij mij eergisteren gedaan.

Het zag er eerst gewoon naar uit dat ik een nieuw contract zou krijgen (van fulltime naar parttime, mede op eigen verzoek).

 

Twee weken terug kreeg ik een contractvoorstel per post voor de komende 6 maanden (parttime), waar we dan eergisteren over zouden praten. Op dit contractvoorstel staat verder nog geen handtekening.

 

Ineens kreeg ik eergisteren dus toen de mededeling dat dit niet door gaat en dat mijn enige optie is te gaan freelancen.

 

Zij houden zich dus helemaal niet aan de 1 maand opzegtermijn, slechts 2 dagen vantevoren krijg ik dit bericht. Wat kan ik hier tegen doen? Ik had dit gevonden:

 

1.3.6.2 Schadeplichtigheid

Wanneer de werknemer vindt dat het ontslag in strijd is met de bepalingen die voor opzegging gelden, kan hij vergoeding eisen. De hoogte van de vergoeding is gelijk aan het bruto loon over de geldende opzegtermijn. De werknemer legt zich dan wel neer bij het ontslag en hoeft zich niet beschikbaar te houden voor werk, maar hij maakt alleen aanspraak op een gefixeerde schadevergoeding omdat de opzegtermijn die de werkgever hanteert te kort is (zie ook 1.1.1.2).

 

Wat kan ik doen met het per post verstuurde contract?

 

Morgen heb ik opnieuw een gesprek. Freelancen zie ik niet zitten.

Link naar reactie
  • 0

Als een werkgever een aanbod voor een nieuw contract doet en je zegt daar binnen een redelijke termijn JA op is er sprake van een nieuwe arbeidsovereenkomst. Overigens als je de dag nadat je oude contratc afliep voor dezelfde werkgever, met of zonder getekend contract gewoon verder werkt is er opnieuw sprake van een nieuwe arbeidsovereenkomst, meestal voor bepaalde-, maar soms zelfs voor onbepaalde tijd.

Alleen als de werkgever je b.v. 2 weken geeft om op het aanbod in te gaan en je laat niets horen is hij niet aan de nieuwe aanbieding gebonden (is in sommige opzichten te vergelijken met een werknemer die door een werkgever owrdt aangenomen en al voor aanvang van de dienstbetrekking een briefje krijgt van "je hoeft niet te komen" en zich dan op de proeftijd beroept, NIET DUS).

 

Als je aansluitend als freelancer feitelijk in dezelfde omstandigheden (en functie) blijft werken voor deze werkgever al bij controle de belastingdienst dit aanmerken als een dienstbetrekking en zal de werkgever een naheffingsaanslag krijgen.

Als je voor jezelf (en de werkgever) zekerheid wil hebben, dan zal je een VAR WINST UIT ONDERNEMING moeten aanvragen en ook krijgen. elke andere VAR verklaring heeft geen rechtszekerheid. Daarna zullen de feiten die in de VAR-aanvraag staan ook later aantoonbaar overeen moeten komen met de werkelijkheid. DE kans op deze "VAR" is kleiner geworden sinds de belastingdienst kritischer is gaan kijken.

In alle gevallen succes

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ouder onderwerp, maar iets wat vast vaker de kop opsteekt en nu kreeg ik ook een vraag van iemand vandaag. Geen idee wat ik erop moet zeggen.

 

Heb vandaag een soortgelijk vraag gekregen vandaag en vind het eerlijk gezegd een beetje moeilijk wat ik hier nu voor antwoord op moet gaan geven. Wijze raad?

 

De dame geeft schaatslessen, nu nog op de loonlijst, maar ook haar werkgever vroeg haar: "joh, is het zzp-schap niks voor je!?" Ze doet schaatslessen in twee verschillende steden, en soms op diezelfde plaatsen invallessen, als het haar natuurlijk uitkomt kwa tijd.

 

Een werkgever doet dit toch met het oog haar van de loonlijst te krijgen, lijkt me? Toch om niet meer de inhoudingsplichtige te zijn? Of liggen hier meer overwegingen voor een werkgever aan ten grondslag?

 

Als zzp-er kan ze in ieder geval verder gaan kijken naar ander werk in dat vak als lerares. Ze heeft al vaker de vraag gehad elders in te vallen en dan krijgt het wat mij betreft al veel meer een freelance-karakter; zij kijkt of ze kan, organiseert de lessen, vult ze in naar eigen inzicht, en geeft vervolgens de lessen.

 

De schaatsvereniging bepaalt natuurlijk wanneer die lessen gegeven kunnen worden! Toch een soort van gezagsverhouding! Krijg je het verhaal dat ze wel/geen ondernemer is voor de inkomstenbelasting/btw. Ik vind dit echt heel lastig!

 

Ik vind het op het randje, zeker met haar oud werkgever erbij: hoe gaat de BD dit beoordelen als ze de VAR gaat aanvragen (dat lijkt me stap 1 na het inschrijven). Want zo'n werkgever wil eigenlijk het liefst dat zij een VAR-WUO krijgt om zo van de status inhoudingsplichtige af te zijn? Toch?

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.