• 0

administratie programma IB-47

Van de belastingdienst hebben we te horen gekregen dat we voor de betaling een aantal activiteiten gebruik mogen maken van de zogenoemde freelance constructie (IB-47). Dit scheelt niet alleen in de te betalen premies, maar ook in de administratie. Voor deze betalingen wordt namelijk geen loon/salaris administratie bijgehouden.

 

In plaats daarvan wordt er eenmaal per jaar aan de Belastingdienst doorgegeven wat er is uitgekeerd aan “uitbetaalde bedragen aan derden”. Ook aan deze derden moeten we de totalen eens per jaar doorgeven.

We maken gebruik van Exact voor onze boekhouding, maar daar zit deze functionaliteit niet in. De Belastingdienst heeft een programmaatje voor de aangifte (http://www.belastingdienst.nl/download/2013.html), maar dat is niet heel gebruiksvriendelijk.

 

Weet iemand een gebruiksvriendelijk programma dat de aangifte kan verzogen en ook een overzicht kan generen voor degene die de betalingen ontvangen?

 

Alvast bedankt,

 

Bram Masselink

Bram Masselink

Partner Bètawijs | www.betawijs.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou een student of iets dergelijks kunnen zoeken die je een X-bedrag per ingevulde aangifte geeft.

 

En dan heb er dus 301 om aan uit te keren ;) Maar op zich een goed idee.

 

Ik werk ook met deze uitkeringen aan derden. Het programmaatje van de bdienst is niet heel erg lastig. Ik denk dat je er 300 wel in 3 uur doorheen kan jassen als je je even druk maakt. En overzichtjes; tja, als je naam+naw+sofienr+bedrag kan exporteren in je boekhoudprogramma, kun je ze met een macro in excel oid in één keer uitdraaien :) Lijkt me de makkelijkste aanpak.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je zomaar de gegevens in het programma kunt inlezen. Bovendien worden de nva gegevens niet altijd in een boekhoudpakket vermeld. Voor zover ik kan zien is het IB47 programma alleen geschikt om de bedragen aan de Belastingdienst door te geven, de medewerkers willen natuurlijk ook een opgave ontvangen.

 

Waarschijnlijk kun je het beste Excel gebruiken. Op een van de bladen zet je de nva gegevens neer en middels een draaitabel kun je op de andere bladen de benodigde opgaven maken. Het is jammer dat de Belastingdienst het niet gemakkelijke kan maken.

 

De uitbetaalde bedragen kun je per medewerker en per maand in de sheet invullen zodat je een aansluiting krijgt met de financiële administratie.

 

Succes,

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om het vanuit het boekhoudprogramma naar Excel te kunnen exporteren. Het zou dan inderdaad mooi zijn als ik het vanuit Excel weer in het belastingprogrammatje kan importeren. En de overzichten naar de betaalden kan sturen.

 

Het is niet de gemakkelijkste oplossing, maar bedankt voor al jullie hulp!

Bram Masselink

Partner Bètawijs | www.betawijs.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.