• 0

Schenken vanuit een B.V.

Situatie

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort verhuizen naar een duurdere woning. Het bedrag dat we nog nodig hebben kunnen we bij mijn schoonmoeder lenen. Dit is gunstig omdat ze ons een deel terug kan schenken. Stel dat wij 100 euro lenen krijgen wij een deel terug via de hypotheekrenteaftrek en een deel via een schenking. In feite betalen we dus geen rente en kunnen we de schuld snel aflossen.

 

Vraag

Nu is het zo dat het geld wat geleend wordt in de B.V. van mij schoonmoeder zit en zij de enige DGA in deze B.V. is. Kan zij ons via de B.V. een schenking doen of moet zij dan eerst het geld prive opnemen (en loonbelasting betalen) en het dan pas schenken? Dit staat nergens duidelijk vermeld, ook niet in de brochure van de belastingdienst.

 

Alvast bedankt voor de reply's.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Kraaitje,

 

Volgens mij kan een BV niet schenken. Indien je moeder geld onttrekt aan de BV zal zij hierover in 1ste instantie 25% inkomstenbelasting moeten betalen en kan ze het restant aan jullie schenken.

 

Een betere optie lijkt me dat jullie gewoon een lening afsluiten bij de BV van je moeder.

 

Je moeder kan jullie dan gewoon in privé blijven schenken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dat is precies de bedoeling. De lening wordt afgesloten bij de B.V. en we willen vervolgens via een schenking een deel van de rente terugkrijgen. Als ik het goed begrijp moet zij dus het geld eerst prive opnemen (25% belasting) en kan het dan aan ons schenken (met een maximum zoals de belastingdienst aangeeft).

Link naar reactie
  • 0

Als je moeder in privé geen vermogen heeft, is inderdaad de enige mogelijkheid dat ze het onttrekt aan de BV. Dat kan in de vorm van dividend (25% belasting) of extra salaris (maximaal 52% belasting, tegen het gangbare vpb-tarief aftrekbaar in de BV).

 

Daarna kan ze het geld schenken. Aan schenkingen zijn geen maxima verbonden. Wel is het zo dat je boven een bepaald bedrag schenkingsrecht bent verschuldigd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.