• 0

Een ondernemingsplan brengt je naar meer focus en omzet

Een ondernemingsplan: het klinkt als iets voor grote bedrijven. Of iets dat alleen nodig is als je je bedrijf begint omdat je financiering nodig hebt.

 

MAAR!!! Dit denken is zijn geheel onterecht!

 

Haal je ondernemingsplan uit de kast of begin eraan te schrijven! Liefst vandaag nog! Want een ondernemingsplan zorgt voor focus, richting en daardoor uiteindelijk voor meer omzet.

 

Uit onderzoeken blijkt dat ondernemingen (groot én klein) die werken met een goed ondernemingsplan meer omzet maken dan bedrijven die hiermee niet werken. Toch gebruikt slechts 25% van de Nederlandse bedrijven een goed ondernemingsplan. Kansen te over dus om jouw bedrijf een flinke stap voorwaarts te laten maken!

De inhoud van het ondernemingsplan even buiten beschouwing latend, is er 1 aspect dat ervoor zorgt dat jouw ondernemingsplan voor meer omzet gaat zorgen:

 

Maak het ondernemingsplan een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering!

 

Als je het ondernemingsplan op deze manier bekijkt, zorgt het plan continu voor focus en richting in plaats van eenmalig bij de opstart van je bedrijf. Je weet dan continu waar jouw sterke punten liggen, wat je markt is, wat je concurrenten doen, enzovoort. Hierdoor realiseer jij meer inkomen, want je weet welke activiteiten rendabel zijn en hier kun je dus vol voor gaan.

 

Het lijkt je misschien lastig om jouw ondernemingsplan in je dagelijkse werk in te passen, maar het zal je verbazen hoe makkelijk dat toch mogelijk is! Heb je al een ondernemingsplan maar je kijkt er nooit in? Of heb je geen ondernemingsplan omdat je vindt dat je geen goede schrijver bent of omdat je het nu razend druk hebt met opdrachten?

 

Met deze zeven tips gaat het je lukken het plan onderdeel te maken van je bedrijfsvoering:

 

1. Schrijf het ondernemingsplan in je eigen stijl.

Een saai, inspiratieloos boek wordt misschien nog wel -deels- gelezen, maar de inhoud ervan zal nooit echt blijven hangen. Dit geldt ook voor je ondernemingsplan. Zorg dat het plezier uitdraagt, niet ingewikkeld is geschreven en niet alleen maar saaie tekst is. Het oog wil ook wat! Maak je niet druk over ingewikkelde taal in het plan, schrijven in je eigen woorden, dat kan iedereen.

 

2. Maak een gericht actieplan en/of stappenplan.

De inhoud van je ondernemingsplan is een erg goede basis voor concrete stappen. Maak hiervan een overzicht en voeg dit toe aan het plan. Hierdoor kun je makkelijk bijhouden of je op koers ligt.

 

3. Maak focustijd vrij.

Maak gebruik van je discipline of zorg dat je die krijgt. Het is belangrijk tijd vrij te maken om na te gaan of je op koers ligt, waar je moet bijsturen, loopt je bedrijf zoals je beoogd had. Zorg dat deze focustijd structureel in je agenda wordt doorgevoerd.

 

4. Betrek de medewerkers bij het schrijven van het plan.

Vraag input, gebruik het plan als leidraad bij vergaderingen. Medewerkers weten veel van de dagelijkse gang van zaken, in veel gevallen meer dan jijzelf weet!

 

5.Gebruik onderdelen uit je ondernemingsplan om meer informatie bij klanten of concurrenten te achterhalen.

"Knip het plan in stukken" en agendeer elk onderdeel bijvoorbeeld per kwartaal om na te gaan of er iets in de omstandigheden is veranderd.

 

6. Het plan is vertrouwelijk maar niet geheim! Jouw persoonlijkheid en stijl en medewerkers, zijn allemaal elementen die niet te kopiëren zijn. Spar daarom bijvoorbeeld eens met collega ondernemers over jouw plan, of delen ervan.

 

7. Laat onderdelen van je ondernemingsplan terugkomen in de dagelijkse uitingen. Je kunt hierbij denken aan het opnemen van delen van missie of visie op je briefpapier/in je e-mails. Hierdoor krijgt het ondernemingsplan nog meer vat op de dagelijkse gang van zaken.

 

Je ziet, allemaal punten die best te doen zijn. En als ze eenmaal in je systeem zitten, is jouw ondernemingsplan als vanzelf een onderdeel van je werk! En dat is een uitermate prettige uitgangspositie voor het runnen van je bedrijf, groot of klein. Want je kunt hiermee concurrentievoordeel behalen, omdat jij wel focus en richting weet te creëren!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uuuuh, een beetje ja en een beetje nee wat mij betreft.

Het is natuurlijk ook belangrijk te weten in welke hoek van het bedrijfsleven je begeeft.

Natuurkijk is een ondernemersplan onmisbaar voor je bedrijf, het zou de leidraad moeten zijn als je het nastreeft maar.

In sommige gevallen ga je een totaal nieuw iets beginnen en dan is het erg moeilijk om een goed plan te schrijven en vooral om na te leven.

Juist als beginnend bedrijf moet je veel concessies doen en zo flexibel als een elastiekje zijn om te kunnen (blijven) bestaan, je ondernemersplan wordt dan zwakker en de kans is groot dat je het achteraf gaat aanpassen zodat je plan achter de realiteit aanloopt.

Zodra je het plan dan terug bekijkt en blijkt dat er geen spetter van het origineel overgebleven is vraag je jezelf af waar het nut voor heeft gehad.

Nu komt het gedeelte waarin ik u gelijk geef: op een gegeven moment zie je waar je sterk in bent en waar je markt pas echt zit, pas dan kun je je echte plan schrijven en zodra je dit aanhoud heb je er echt iets aan (onder voorbehoud van externe veranderingen uiteraard).

Ik vind punt 5 het belangrijkste en denk dat hier je bedrijf mee valt en staat!

Mooi stukje, groet joop

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Elsbeth,

 

kun je de onderzoeken die de waarde van het schrijven van een ondernemingsplan aangeven misschien vermelden? Ik wil het nut van het schrijven van een plan niet in twijfel trekken, maar zit achter onderneming met meer omzet in het algemeen geen serieuzere partij?

 

Ondernemingsplannen van (langer) bestaande ondernemingen worden m.i. vaak aangeduid met de termen strategisch plan of marketingplan. Bedankt voor inzending van deze column.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ Highio:

Uiteraard is dat geen probleem, zie het onderzoek van Claassen, Moolenbeek& Partners, jan/09). Ik weet niet wat je bedoelt met een serieuzere partij?

Ik richt mij op starters, zzp-ers en bedrijven met maximaal 50 medewerkers en in de praktijk vaak allemaal in de dienstverlenende sector.

Strategisch plan en marketingplan zijn onderdelen van het ondernemingsplan, worden regelmatig separaat gezien, maar dat is in mijn beleving juist geen correcte aanpak omdat zo het grotere geheel niet wordt meegenomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Meer dan helemaal eens met Elsbeth, ondernemers die planmatig werken, maken aantoonbaar meer omzet (ik ken de onderzoeken ook) en zijn beter in staat tegenslagen om te zetten in kansen, door goed de focus te hebben en te houden op de kerncompetenties en het marketingplan als instrument te gebruiken om de ondernemingsactiviteiten aan (en bij) te sturen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ Joop:

Thanks voor je reactie! Ik denk dat juist als je iets nieuws begint, je uitgangspunten moet hanteren om een start mee te creëeren, uiteraard wel goed gefundeerde uitgangspunten. Als je het plan onderdeel maakt van de bedrijfsvoering, wordt het vanzelf een dynamisch document (wat dus regelmatig wijzigt). Maar door het plan als basis te blijven gebruiken, blijf je wel het grote geheel zien en voorkom je te vervallen in korte termijn denken en adhoc beslissingen.

 

Ben het helemaal met je eens dat je als starter flexibel moet zijn! Maar als er niets van je plan overblijft, kun je je ook afvragen of dat dan zo goed in elkaar gezet is :-)

 

Groetjes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Elsbeth,

 

bedankt voor de reactie. Ik had op concrete doorverwijzingen naar onderzoeken gehoopt. Met serieus bedoel ik opgeleid of ervaren schrijver en bewaker (manager/ondernemer).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@Highio,

Ff googlen, en je hebt het zo gevonden!

 

En wat dat serieuze betreft: dan ben je aan het goede adres.

 

Fijne avond nog!

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry hoor, maar jij zegt je in de column te baseren op onderzoeken en dan moet ik gaan Googlen? Het enige genoemde onderzoek is een stage.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat er helemaal niets van je plan over blijft is i.d.d. overdreven maar wat ik bedoel is dat als je een nieuw bedrijf begint en een markt moet gaan creëren ben je echt een pionier.

Als het gaat om een splinternieuw product is het niet ondenkbaar dat je hele plan (soms ter gunste) anders uitpakt en in dat geval is het maken van een ondernemersplan erg moeilijk.

In een dergelijk geval heb je nergens vergelijk materiaal en kun je moeilijk inschatten, het maakt het wel extra spannend en uitdagend.

Ik begrijp wat u bedoeld en ben het met u eens, zie mij maar als een heel apart geval.

Groet, joop

(ps nu maar hopen dat mijn bank dit niet leest)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@Joop:

Hahaha, nee dat is idd niet te hopen! Begrijp dat je in die richting zit (heb je site nog niet bekeken moet ik zeggen)?! Ben het met je eens zoals je schetst dat je dan bijv. alleen van bestaande bijv. marketingtechnieken gebruik kunt maken, maar dat er een goede kans is dat het anders loopt dan je had beschreven. Dat maakt het pionieren ook wel charmant natuurlijk!

 

@Highio, deze discussie is niet echt constructief vind ik!

Link naar reactie
  • 0

Beste Elsbeth,

 

ik heb slechts belangstelling voor je aangehaalde bronnen en die lijk je niet te kunnen noemen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Highio,

 

De bron die ik gebruik is de bron die ik je heb gegeven, omdat zij ervan op de hoogte zijn dat ik het stuk aanhaal. Verder zijn er op internet legio stukken te vinden (oa van kvk) waaruit je deze gegevens kunt filteren. En ik voel me inderdaad verder niet geroepen me te moeten verdedigen op de stellingname!

 

Groet, Elsbeth

Link naar reactie
  • 0

@Elsbeth, het is een goede gewoonte op internet om bronnen die je citeert, van een linkverwijzing te voorzien. Wel zo klant (lezer) vriendelijk, en ook naar de bron die vermoedelijk weer wat lezers krijgt daarmee. Iemand oproepen zelf maar te googlen komt bij mij onvriendelijk over. De 'bewijslast' voor beweringen ligt wat mij betreft altijd bij de auteur, niet bij de lezer.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 5

Los van het feit dat ik het schrijven van een ondernemingsplan wel of niet belangrijk vind, baal ik een beetje van deze column en van deze mevrouw. Ze heeft hier geen enkele credibility opgebouwd door het plaatsen van constructieve bijdragen in de fora, smijt een stuk spam in de vorm van een column online, en als gerespecteerde leden als Highio vragen om onderbouwing moet 'ie maar gaan googlen? En dan nog de arrogantie hebben om te zeggen dat Highio geen constructieve bijdragen aan deze discussie levert??? En er dan nog een schepje bovenop te doen door te zeggen dat je je niet geroepen voelt je stelling te verdedigen????

 

Je moet verdomme maar het lef in je sodemieter hebben...

 

En ja, deze column is spam, en lijkt wel SEO geoptimaliseerd. Het woord ondernemingsplan komt 23 keer voor op een totaal van 675 woorden. Deze mevrouw schrijft niet over ondernemerschap, maar over slechts dat ene product wat ze verkoopt, begeleiding bij het schrijven van opndernemingsplannen. Verder schopt ze een paar open deuren in, zonder enige verdere diepgang. Let maar eens op wat er gebeurt als je exact dezelfde tekst over automatisering laat gaan:

 


 

Een eigen ICT afdeling: het klinkt als iets voor grote bedrijven. Of iets dat alleen nodig is als je je bedrijf begint omdat je nodig moet automatiseren.

 

MAAR!!! Dit denken is zijn geheel onterecht!

 

Haal je oude computer uit de kast of begin een nieuwe te bouwen! Liefst vandaag nog! Want een eigen ICT afdeling zorgt voor focus, richting en daardoor uiteindelijk voor meer omzet.

 

Uit onderzoeken blijkt dat ondernemingen (groot én klein) die werken met een goede eigen ICT afdeling meer omzet maken dan bedrijven die hiermee niet werken. Toch gebruikt slechts 25% van de Nederlandse bedrijven een goede eigen ICT afdeling. Kansen te over dus om jouw bedrijf een fllinke stap voorwaarts te laten maken!

De inhoud van een eigen ICT afdeling even buiten beschouwing latend, is er 1 aspect dat ervoor zorgt dat jouw eigen ICT afdeling voor meer omzet gaat zorgen:

 

Maak de ICT een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering!

 

Als je een eigen ICT afdeling op deze manier bekijkt, zorgt het continu voor focus en richting in plaats van eenmalig bij de opstart van je bedrijf. Je weet dan continu waar jouw sterke punten liggen, wat je markt is, wat je concurrenten doen, enzovoort. Hierdoor realiseer jij meer inkomen, want je weet welke activiteiten rendabel zijn en hier kun je dus vol voor gaan.

 

Het lijkt je misschien lastig om jouw ICT afdeling in je dagelijkse werk in te passen, maar het zal je verbazen hoe makkelijk dat toch mogelijk is! Heb je al een ICT afdeling maar je doet er niets mee? Of heb je geen ICT afdeling omdat je vindt dat je niet goed bent in automatisering of omdat je het nu razend druk hebt met opdrachten?

 

Met deze zeven tips gaat het je lukken een eigen ICT afdeling onderdeel te maken van je bedrijfsvoering:

 

1. Bouw de serverpark in je eigen stijl.

Een saaie, inspiratieloze server wordt misschien nog wel -deels- gebruikt, maar de inhoud ervan zal nooit echt blijven hangen. Dit geldt ook voor je hele ICT afdeling. Zorg dat het plezier uitdraagt, niet ingewikkeld is gebouwd en niet alleen maar saaie kabels is. Het oog wil ook wat! Maak je niet druk over ingewikkelde programmeertalen, bouwen aan je eigen ICT afdeling, dat kan iedereen.

 

2. Maak een gericht actieplan en/of stappenplan.

De inhoud van je ICT afdeling is een erg goede basis voor concrete stappen. Maak hiervan een overzicht en voeg dit toe aan het plan. Hierdoor kun je makkelijk bijhouden of je op koers ligt.

 

3. Maak focustijd vrij.

Maak gebruik van je discipline of zorg dat je die krijgt. Het is belangrijk tijd vrij te maken om na te gaan of je op koers ligt, waar je moet bijsturen, loopt je bedrijf zoals je beoogd had. Zorg dat deze focustijd structureel in je agenda wordt doorgevoerd.

 

4. Betrek de medewerkers bij het opzetten van een eigen ICT afdeling.

Vraag input, gebruik het als leidraad bij vergaderingen. Medewerkers weten veel van de dagelijkse gang van zaken, in veel gevallen meer dan jijzelf weet!

 

5.Gebruik onderdelen uit je CIT afdeling om meer informatie bij klanten of concurrenten te achterhalen.

"Knip je ICT afdeling in stukken" en agendeer elk onderdeel bijvoorbeeld per kwartaal om na te gaan of er iets in de omstandigheden is veranderd.

 

6. Je automatisering is vertrouwelijk maar niet geheim! Jouw persoonlijkheid en stijl en medewerkers, zijn allemaal elementen die niet te kopiëren zijn. Spar daarom bijvoorbeeld eens met collega ondernemers over jouw plan, of delen ervan.

 

7. Laat onderdelen van je ICT afdeling terugkomen in de dagelijkse uitingen. Je kunt hierbij denken aan het opnemen van delen van automatisering op je briefpapier/in je e-mails. Hierdoor krijgt het automatiseren nog meer vat op de dagelijkse gang van zaken.

 

Je ziet, allemaal punten die best te doen zijn. En als ze eenmaal in je systeem zitten, is jouw eigen ICT afdeling als vanzelf een onderdeel van je werk! En dat is een uitermate prettige uitgangspositie voor het runnen van je bedrijf, groot of klein. Want je kunt hiermee concurrentievoordeel behalen, omdat jij wel focus en richting weet te creëren!

 


 

Bah...

Link naar reactie
  • 0

Toen ik gisteravond deze column las, had ik het gevoel wat Ruben briljant verwoord. Reactie aan het kleien, maar onder het mom van 'als-je-niks-goeds-te-melden-hebt-meldt-dan-niks' niet gepost. Schoppen vind ik vaak te gemakkelijk.

 

Neemt niet weg dat het soms wel gedaan moet worden...

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een open deur dat het planmatig werken je onderneming kan, met de nadruk op KAN, helpen. Ook ik heb in het verleden veel plannen geschreven of daar een bijdrage aan geleverd. Soms was dat heel nuttig maar even vaak helemaal niet en soms zorgde het alleen maar voor vertraging. Dus stellen dat het altijd meer omzet zou brengen is in mijn ogen de grootst mogelijk onzin. Een plan sec zorgt nooit maar dan ook nooit voor meer omzet.

 

Ik doe het dus bewust niet. Vooral omdat ik er geen zin in heb en ik geen baas of bank heb waarvan het moet. Dat is namelijk de reden dat ik ondernemer ben geworden. Bovendien zijn plannen leuk en vaak ook goed maar wel heel erg saai en voorspelbaar. Ze dempen de dynamiek.

 

Ik sluit echter niet uit dat ik het ooit wel doe. Soms is het wel degelijk nuttig of zelfs noodzaakelijk. Bij een heel complex project waar (financieel) veel op het spel staat. Maar dan niet om meer omzet te krijgen maar om risico's te beperken.

 

Natuurlijk is de column spammerig maar wel van het type dat ik nog kan billijken. De discussie op zich is wel interessant

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik: Claassen, Moolenbeek& Partners, jan/09 in toets op Google word ik terug gestuurd naar de column of naar de RABO starters comuniti maar deze link werkt niet dus daar heb ik i.d.d. niets aan, ik snap dat je niet zomaar wat moet schrijven maar ik ga er heus wel van uit dat deze mevrouw wel weet wat ze doet en ik denk dat ze het stukje geschreven heeft om mensen te helpen.

Daarom vind ik het niet gepast om zo uit te vallen tegen een dame en vraag ik me af welke kant het op gaat met het ontstane draadje.

Als startende ondernemer ben ik leergierig en gebruik veel informatie van higherlevel ik lees met veel plezier maar als dit soort discussies aan bod komen krijg ik last van verplaatste schaamte omdat ik denk dat iedereen op hl.nl het beste met een ander voor heeft en dus niet zo streng veroordeelt dienen te worden.

Natuurlijk heeft Ruben gelijk maar kan het niet een tikkie anders?

Ik bedoel om het stuk een meerwaarde te geven kunnen we beter het geheel aanvullen met de ontbrekende info in plaats van op elkaar af te geven.

Ik zie het wel een beetje als de taak van de auteur om dit te doen maar het kan zo makkelijk veel leuker.

Niets ten nadele van iemand hoor, gewoon even om de leerzaamheid/gezelligheid factor vlot te trekken.

Groet allen, joop

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me de reactie van Ruben wel voorstellen. Ruben is ok een ondernemer en geen dienstverlener. De inhoud van de column is idd als een open deur en kan zomaar geciteerd zijn uit een folder van de KvK. Een echte ondernemer blijft de grote lijnen van zijn plan volgen, maar kan ook flexibel inspringen op marktveranderingen en andere onverwachte invloeden. Een dienstverlener kan een plan veel strakker volgen, om altijd duidelijk en consistent te zijn t.o.v. zijn klanten. Ik stel me voor dat dat ook een veilig gevoel geeft en dat je dus ook nauwelijks risico loopt op die manier.

De startende ondernemers die hier komen, (dus niet de startende dienstverleners) moeten dat allemaal nog ontdekken. En ik vraag me af of het wel een goede zaak is om die mensen steeds maar weer te blijven overladen met dienstverleners-gerichte adviezen. Die zaken komt hij vanzelf wel tegen, maar zijn niet de essentie van zijn ondernemers-functioneren.

Ben ik nu tegen dienstverleners? Nee! Maar ik zie hier wel een zekere mate van overbevolking op dit forum.

Link naar reactie
  • 0
@ Hans Ook dank voor jouw bijdrage! Het blijft een leuk onderwerp om over te discussiëren :-)

 

Geen dank, het is inderdaad een geliefd onderwerp voor discussie, zeker ook hier op HL.

 

Zoals je in de reacties en kneuzen inmiddels kunt teruglezen, is jouw verhaal wel op diverse manieren interpreteerbaar. Inhoudelijk ben ik het - als vakgenoot - eens met de stof, maar mijn advies en verzoek is wel om open de discussie in te gaan en zo je bijdragen aan dit forum te verlenen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

 

Natuurlijk heeft Ruben gelijk maar kan het niet een tikkie anders?

 

 

Ja, natuurlijk kan dit een tikkie anders. Heel erg anders zelfs.

 

Maar dit is een zaak van goed fatsoen. Als je ergens in een groep - waar niemand je kent of weet wie je bent - op een stoel gaat staan, een paar stellingen deponeert en tegen zeer gerespecteerde leden van die groep gaat blaffen dat ze voor de onderbouwing voor die stelling maar moeten googlen, gooi je geen hoge ogen. Vervolgens druk je iedereen dan ook nog eens een flyer in de handen en roep je dat je niet van plan bent je eigen stelling te verdedigen (en onttrek je je in feite aan de door jou opgestarte discussie). Als je dit dan ook nog eens topt met de arrogantie dat je vind dat anderen geen constructieve bijdrage leveren aan de door jou opgestarte discussie waar je nota bene zelf geen deel meer van wilt uitmaken...

 

Dan vind ik even een flinke beet in je nekvel wel op z'n plaats.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik dacht ik kijk ff of er nog reacties zijn, na gisteravond toen ik de computer uit heb gezet... En hoe!! Enigszins onaangenaam verrast was ik wel moet ik zeggen. Ik had geen idee dat er op deze toon een discussie kon losbarten!

 

Allereerst maar even de rechtstreekse link naar het artikel: http://www.cmenp.nl/attachments/002_KVK_limburg.pdf dan is dat opgelost. Het onderzoek is idd uitgevoerd in opdracht van CMENP maar dat doet niets af aan het onderzoek in mijn ogen. Daarbij heb ik ervoor gekozen om het internet af te struinen naar informatie, en gevonden én hieraan gerelateerd, maar besloten alleen dit artikel te gebruiken. Misschien niet handig, maar wel de simpele waarheid.

 

Ook niet de bedoeling geweest om iemand af te serveren, maar de toonzetting tezamen met 'geen gezicht erbij' deed het mij niet overkomen als een expert member. Excuus!

 

Het is verder helemaal aan de ondernemer zelf of je wel of niet de meerwaarde ziet van een ondernemingsplan. Het schrijven van alleen een ondernemingsplan heeft ook voor mij geen toegevoegde waarde, juist daarom promoot ik om meer dan alleen dat te doen.

 

Toevalligerwijs was het niet de bedoeling om dit artikel hier te plaatsten, want het stond hier al een x eerder vermeld, maar een artikel over missie, een van de vervolgartikelen op het basisartike. Dus die zal binnenkort hopelijk vermeld staan, misschien roept dat wat minder commotie op! Dat hoop ik dan maar.

 

Ik ga er vanuit dat de leden van deze site het beste met elkaar voor hebben en ook op die manier met elkaar communiceren. Via tekst communiceert toch wat anders dan in het echt blijkt maar weer.

 

Allemaal nog een fijne dag in ieder geval!!

Hartelijke groet, Elsbeth

Link naar reactie
  • 0

Je hebt zelf de toon gezet Elsbeth. Ruben heeft een punt en maakt dat op zijn "Rubens" heel erg duidelijk. Maar goed zand erover wat mij betreft.

 

In je onderzoek is vast komen te staan dat bedrijven met een ondernemingsplan sneller in personeelsomvang groeien. Kan ik me wel iets bij voorstellen want die hebben tijd genoeg om plannen te maken, sterker er geldt vaak "wie schrijft, die blijft". Het ontwikkelen van plannen en die aan papier toevertrouwen is natuurlijk geen belangrijke ondernemerscompetentie. Bij een bepaalde bedrijfsgrootte ontkom je er niet aan.

 

Wel eens gehoord van "lean" denken. Hierbij staan waarde (voor de klant) maximalisatie en minimalisatie van verspilling (dikke rapporten schrijven) centraal. Dus zeker wel plannen, analyseren en bijstellen maar dit moet veel meer een continu proces zijn. Tijd besteed aan R&D, je netwerk of je kostprijs levert meer op dan een dik ondernemersplan waar je af en toe het stof van blaast.

 

Hoop dat je de discussie inhoudelijk wil voortzetten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Ook niet de bedoeling geweest om iemand af te serveren, maar de toonzetting tezamen met 'geen gezicht erbij' deed het mij niet overkomen als een expert member. Excuus!

 

Wat mij betreft geaccepteerd en zand erover.

 

On Topic: Ondernemingsplan moet. Punt. Maar je hebt goede en slechte ondernemingsplannen. Waar onderscheidt, volgens topic starter, een goed plan zich van een slecht plan? Ik herken een goed plan als ik er één zie. Tussen de honderden ondernemingsplannen die ik in de afgelopen jaren voorbij heb zien komen zaten er maar een paar goede tussen. Maar die heb ik dan vooral inhoudelijk beoordeeld. Qua vorm is er niet één plan gelijk. Zelf hanteer ik al sinds jaar en dag het McKinsey model en verfoei ik de KvK modellen. Maar misschien is dat slechts een persoonlijke voorkeur.

 

Ik dacht dat ik inmiddels wel een plan kon schrijven, maar tot mijn verbazing bleken een aantal mensen mijn '2 pager' totaal niet begrepen te hebben. Volkomen verkeerde conclusies over wat het concept nu eigenlijk inhoudt! Nu is het ook niet eenvoudig om iets wat totaal nieuw is in twee A4-tjes samen te vatten, maar dit had ik niet verwacht.

 

Graag zou ik van TS horen hoe zij vind dat een nieuw concept omschreven zou moeten worden zodat iedereen die het leest, ook meteen weet waar het over gaat.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.