• 0

Webshop: keuzes maken

Beste forumleden,

 

Ik wil graag een webwinkel opzetten voor Spaanse producten. Dit naast andere mijn andere activiteiten zoals Spaanse catering en verhuur van cateringproducten.

 

Ik zit alleen met de volgende keuzes:

 

1) Welke software / welk pakket

2) Hoe distributie te regelen

3) Opslag en packaging

 

1) ik kan via mijn huidige site's een van de gratis pakketten installeren te weten: Zencart, Cube cart of O Commerce. Dit zijn open source pakketten en allemaal vrij compleet, goed te doorgronden en door mijzelf op te zetten qua technische kennis.

 

Ik kan echter ook kiezen voor een betaalpakket maar heb geen overzicht over de verschillende pakketten. Het doel is uiteraard niet om het zo goedkoop mogelijk te doen maar wel het meest complete en bruikbare pakket.

 

Vraag:

Zijn er hier mensen met ervaring met een van de genoemde pakketten? Of wat zijn de ervaringen met andere pakketten?

 

2) Distributie: Wat is de tijd die ongeveer nodig is om de distributie te regelen? ik bedoel hoeveel tijd ben je hiermee kwijt uitgaande van de volgende situatie:

opslag en inpakken vanuit een eigen opslagruimte, wegbrengen naar het dichtst bijzijnde TNT kantoor voor verzending.

 

3) Packaging en labeling: Als je dit zelf doet wat is dan een handig systeem? ik dacht aan een gekoppeld systeem wat adreslabels uitprint naar aanleiding van de bestellingen. Is hier software voor of zit dit geïntegreerd in bepaalde webwinkel pakketten?

 

Een ander optie is om alle distributie en packaging volledig uit handen te geven. Kan iemand een indicatie geven wat hiervan de bijkomende kosten zijn in procenten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

 

2) Distributie: Wat is de tijd die ongeveer nodig is om de distributie te regelen? ik bedoel hoeveel tijd ben je hiermee kwijt uitgaande van de volgende situatie:

opslag en inpakken vanuit een eigen opslagruimte, wegbrengen naar het dichtst bijzijnde TNT kantoor voor verzending.

...

Het verschild heel erg per branche hoeveel tijd het kost. Spaanse kruiden zijn sneller ingepakt dan breekbare schalen. En stel je verkoopt dure schalen dan zal er bv 1 a 5 artikelen per bestelling zijn dan wanneer je allerlei kruiden/eten verkoopt voor paar euro per artikel. Ik denk dat je dus vooral zelf op een rij zou moeten zetten om wat voor artikelen het gaat en wat erbij komt kijken.

 

Ik heb geen ervaring met distributie outsourcen, maar ik vraag me af of je het niet beter eerst zelf op gang kan zetten, dat het qua kosten pas de moeite waard is als de orders goed lopen. Als je het uitbesteed moet er immers wel iemand gereed staan om in te kunnen pakken....maar nogmaals, geen ervaring mee, misschien zie ik het verkeerd. Ik weet wel dat sociale werkplaatsen het ook soms voor je kunnen regelen. De sociale werkplaats die voor mij verpakkingen maakt verstuurd voor een schoenenwebwinkel de orders, de opslag is ook bij hun.

Link naar reactie
  • 0

Beste H@ns,

 

wat weerhoudt je van een gratis pakket als het een part-time activiteit wordt? Wat kost je het minste tijd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zijn er hier mensen met ervaring met een van de genoemde pakketten? Of wat zijn de ervaringen met andere pakketten?

Ik heb zeer veel ervaring met OSCommerce. Wat wil je er van weten?

De standaard implementatie voldoet prima. Klanten kunnen produkten vinden, bestellen en afrekenen. Aan de achterkant ontvang jij de orders, kun je met de statussen spelen, picklists uitdraaien en de opdracht verwerken.

 

Wil je echter meer dan dat (en dat wil je) dan is het niet zo'n heel makkelijk pakket meer dat 'je zelf wel even doet'. Je moet aan het programmeren.

 

2) Distributie: Wat is de tijd die ongeveer nodig is om de distributie te regelen? ik bedoel hoeveel tijd ben je hiermee kwijt uitgaande van de volgende situatie:

opslag en inpakken vanuit een eigen opslagruimte, wegbrengen naar het dichtst bijzijnde TNT kantoor voor verzending.

 

Dat is heel moeilijk om te beantwoorden zonder verdere specifieke info. Welke producten ga je verkopen/versturen? Duur servieswerk, of schoenen, of kleding, levensmiddelen? Hoe is de eenheidsverpakking, kant en klaar in doos, of allemaal losse artikelen zonder eigen verpakking? Hoeveel soorten verzenddozen moet je op voorraad hebben om je gemiddelde bestellingen te kunnen verwerken? Ik heb bijvoorbeeld 5 doostypes op voorraad.

Inpakken: moet er vulmiddel bij?

Stuur je naar het buitenland? Op sommige dozen zitten bij mij 5 stickers... En verzendbewijzen/douane aangifte papiertjes.

Heb je per dag een bestelbus vol met pakketjes, of kun je af met de 'personenwagen'? Pakketjes kun je ook laten ophalen als je wat meer volume draait.

 

3) Packaging en labeling: Als je dit zelf doet wat is dan een handig systeem? ik dacht aan een gekoppeld systeem wat adreslabels uitprint naar aanleiding van de bestellingen. Is hier software voor of zit dit geïntegreerd in bepaalde webwinkel pakketten?

Voor verzending binnen de NL kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld TNT Parcel Ware. Vanuit OSCommerce kun je een plugin gebruiken die de adressen doorzet naar ParcelWare en die print de adreslabels uit. Maar dat werkt niet voor bestellingen naar het buitenland.

 

Een ander optie is om alle distributie en packaging volledig uit handen te geven. Kan iemand een indicatie geven wat hiervan de bijkomende kosten zijn in procenten?

Dat zou ik bewaren voor als het allemaal goed loopt... Is vrij duur, reken op minstens 10 tot een veelvoud procenten van de omzet. (gebaseerd op eigen pogingen dit uit handen te geven en hier vervolens niet voor gekozen te hebben)

 

Er zijn nog zo veel meer aspecten die hierbij meespelen waar je nu nog geen kijk op hebt in deze fase van je plannenmakerij...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties zo ver.

Ik heb zeer veel ervaring met OSCommerce. Wat wil je er van weten?.....Wil je echter meer dan dat (en dat wil je) dan is het niet zo'n heel makkelijk pakket meer dat 'je zelf wel even doet'. Je moet aan het programmeren.

Ik zou zelf voor een deel de 'look and feel' willen kunnen aanpassen. Css en html is absoluut geen probleem maar php is nog nieuw voor me.

Ik kan een klein beetje aanpassingen maken in php om de uitvoer html wat meer naar mijn huisstijl te trekken maar echt programeren kan ik nog niet.

Wat je nu omschrijft zou eigenlijk genoeg moeten zijn. Zencart is uitgebreid maar vindt ik wat omslachtig werken, CubeCart is simpel en makkelijk aan te passen maar vind ik verder wat beperkt, OSCommerce heb ik nog niet getest.

Welke producten ga je verkopen/versturen?

Hoofdzakelijk levensmiddelen, aardewerk, keramiek, wijn, kruiden, boeken, olijfolie, keukengerij en samengestelde 'pakketten/kits' voor bijv feesten e.d.

Verpakt per order in 1 doos en alles is al afzonderlijk voorverpakt.

Ik denk aan verschillende doostypes voor verschillende hoeveelheden.

Vooralsnog alles in Nederland en evt. Belgie.

Er zijn nog zo veel meer aspecten die hierbij meespelen waar je nu nog geen kijk op hebt in deze fase van je plannenmakerij...

Ongetwijfeld, de plannen zijn al behoorlijk ver, verder dan mijn vragen misschien doen vermoeden.

Maar kun je wat voorbeelden geven van zaken waar ik nog geen kijk op heb? ik ben altijd graag goed voorbereid :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zelf voor een deel de 'look and feel' willen kunnen aanpassen. Css en html is absoluut geen probleem maar php is nog nieuw voor me.

Ik kan een klein beetje aanpassingen maken in php om de uitvoer html wat meer naar mijn huisstijl te trekken maar echt programeren kan ik nog niet.

Wat je nu omschrijft zou eigenlijk genoeg moeten zijn. Zencart is uitgebreid maar vindt ik wat omslachtig werken, CubeCart is simpel en makkelijk aan te passen maar vind ik verder wat beperkt, OSCommerce heb ik nog niet getest.

Wat je wilt aanpassen is:

- SEO verbeteringen (die is dramatisch slecht in een standaard install)

- Overal de fabrikant naam bij je productnamen, als dat van belang is.

- Produkttype ('Spaans Servies', 'Paella borden', etc) te pas en te onpas door de site heen en op strategische plaatsen (daar doet standaard OSC helemaal niets mee, sterker nog, dat kun je 'standaard' niet eens ingeven)

- Weergave van de index pagina, die is ook niet echt van deze tijd

 

Daarnaast, aan de backoffice, een flink aantal aanpassingen om de order verwerking te verbeteren, batch processing hier en daar, uploaden van data via Excel files ipv via de browser interface, etc...

 

Hoofdzakelijk levensmiddelen, aardewerk, keramiek, wijn, kruiden, boeken, olijfolie, keukengerij en samengestelde 'pakketten/kits' voor bijv feesten e.d.

Verpakt per order in 1 doos en alles is al afzonderlijk voorverpakt.

Ik denk aan verschillende doostypes voor verschillende hoeveelheden.

Vooralsnog alles in Nederland en evt. Belgie.

Vooral de breekbare artikelen zullen extra zorg nodig hebben bij het verpakken. Maar niet echt belachelijk grote items, kapstok bijvoorbeeld. Het past allemaal in 'redelijk' normale dozen.

 

Ongetwijfeld, de plannen zijn al behoorlijk ver, verder dan mijn vragen misschien doen vermoeden.

Maar kun je wat voorbeelden geven van zaken waar ik nog geen kijk op heb? ik ben altijd graag goed voorbereid :)

Zie o.a. mijn opsomming bovenin dit bericht. Want naast het opzetten van de webwinkel komen de aspecten:

Hoe krijg ik klanten in mijn winkel? (SEO is hier belangrijk)

Hoe houd ik ze vast/zet ze aan tot kopen? (o.a. index pagina, product presentatie en een duidelijke navigatie en goede 'checkout')

Hoe ga ik dit administratief bijhouden, of hoe koppel ik dit aan mijn boekhoudsysteem?

Wil ik gaan meten in mijn winkel wat wel en niet goed loopt? (in het begin weet je dat wel en als je niet meer dan 500 producten voert, gaat dit met gevoel, maar kom je daarboven...)

Wil ik meten wat klanten doen in mijn winkel? (Google tools?)

Dit komt zo bovendrijven op deze zondagavond....

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

...

Maar kun je wat voorbeelden geven van zaken waar ik nog geen kijk op heb? ik ben altijd graag goed voorbereid :)

Er zijn veel dingen waar je als starter geen rekening mee houdt, maar wat later wel voor je gevoel heel vanzelfsprekend is. Het is daarom lastig dingen op te noemen....Ik weet ook niet hoe ver je al bent met bv het vinden van leveranciers, en of je uit het buitenland zelf importeert of gewoon bij groothandels ga kopen. Het is ook heel divers waar je als starter wellicht geen kijk op heb....Vooral belastingdienst is wel belangrijk. Je kan beter al meteen inkomstenbelasting betalen, anders betaal je het pas later met rente, en je moet al snel sowieso vantevoren of in termijnen betalen. Lees anders ook eens wat columns van dit forum, dan heb je alvast een indruk wat er zoal bij komt kijken.

 

Ben je al begonnen met alles voor jezelf op een rij zetten? Zoals welke concurrenten er al zijn, hoe zij zich onderscheiden, waar je alles kan kopen, etc? Ook al hoef je geen ondernemingsplan te schrijven omdat je geen lening hoeft ofzo, voor jezelf is het ook erg handig.

Link naar reactie
  • 0

Voor de goede orde, ik ben al ondernemer. Deze vraag gaat over een uitbreiding van de activiteiten.

Ik heb gemerkt dat er vraag is naar bepaalde producten en dat er markt is voor mensen die i.p.v. catering inhuren graag zelf eens flink uitpakken met tapas en andere hapjes.

Hiervoor wil ik een mogelijkheid creeren.

 

Er ligt ook al een redelijk doordacht plan voor de webshop en alle bijkomende zaken.

SEO is iets wat ik redelijk beheers omdat ik al enige jaren websites maak en bijhoud. Ook hiervoor is al een flink concept opgezet (een concept wat volgens mij zelfs vrij vooruitstrevend is :) )

 

Waar ik nu echt mee zit is de keuze tussen welke software, de logistiek en zaken waar ik mogelijk nog geen rekening mee heb gehouden.

De keuze is namelijk zeer bepalend; als ik eenmaal alle artikelen ingevoerd heb, betalings- en bezorgingsysteem opgezet heb, kortom alles draaiende heb wil ik niet ineens tot de ontdekking komen dat het gekozen pakket te veel beperkingen heeft.

 

Ik moet bijvoorbeeld ook de mogelijkheden van gekoeld transport onderzoeken. voorlopig heb ik daarover bij TNT of DPD nog niets kunnen vinden.

 

Voor zover ik kan inschatten begin ik met zo'n 200 artikelen waarvan er een aantal horen bij een concept voor het organiseren van je eigen Spaanse feest, tapas avond, of Spaans diner.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, je zei eigenlijk al dat het uitbreiding van je onderneming is, was ik vergeten.

 

Over keuze tussen welke software kan ik niet helpen, ik heb mijn webwinkel in 2004 zelf gemaakt en die bevalt nog prima. Je kan op het forum wel al veel discussies vinden over allerlei open source software. Zoek bv op magento, oscommerce.

 

Als vrijwel al je orders artikelen zullen hebben die gekoeld verstuurd moeten worden zou ik alles door 1 verzendbedrijf laten regelen. Stel het gaat ook vaak om andere artikelen dan kun je eventueel 2 verzendbedrijven regelen. Ik heb zelf alleen ervaring met TNT dus kan geen advies geven over andere zaken die ook gekoeld kunnen versturen.

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn in juni opengegaan met een webwinkel en hebben er uiteindelijk voor gekozen om eerst zelf in te pakken en te verzenden. Dit kost ons circa 8 minuten per pakje plus circa 25 minuten heen en weer nr TNT. Uitbesteden zou bij ons gemiddeld 4 euro per pakje kosten.

 

Het is absoluut aan te raden het eerst zelf te doen. je weet dan hoe je dingen gedaan wilt hebben, je weet hoe je voorraad binnenkomt en hoe dit aan een andere partij uitgelegd zou moeten worden (sommige leveranciers leveren gewoon zonder codes bijvoorbeeld).

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn in juni opengegaan met een webwinkel en hebben er uiteindelijk voor gekozen om eerst zelf in te pakken en te verzenden. Dit kost ons circa 8 minuten per pakje plus circa 25 minuten heen en weer nr TNT. Uitbesteden zou bij ons gemiddeld 4 euro per pakje kosten.

 

Het is absoluut aan te raden het eerst zelf te doen. je weet dan hoe je dingen gedaan wilt hebben, je weet hoe je voorraad binnenkomt en hoe dit aan een andere partij uitgelegd zou moeten worden (sommige leveranciers leveren gewoon zonder codes bijvoorbeeld).

 

Helemaal mee eens, wel ben ik bijvoorbeeld al bezig met een pakkettencontract bij TNT. Ik laat ze niet ophalen maar breng het weg (hier om de hoek) maar je betaald veeeel minder per pakket als je 2+ orders per dag hebt.

Link naar reactie
  • 0

Een andere zaak waar ik tegen aan liep was goed fotomateriaal. Goede foto's daar valt en staat een webwinkel bij. Voor een deel betrek ik foto's van fabrikanten, maar ik heb gemerkt dat het ook belangrijk is zelf foto's te maken. Bijv. een vrijstaande foto van een aardenwerken schaal is mooi, maar een aantal schalen op een mooi gedekte tafel met inhoud erin spreekt meer tot de verbeelding. Zoals een van mijn leveranciers tegen mij zei: een audi zie je ook niet tegen een witte achtergrond, die zie je een een mooi omgeving met bergen en sneeuw. Dat je denkt: daar wil ik ook rijden!

Denk er ook over na of de foto's (ik heb dit ergens anders ook al gemeld) alleen voor de website gebruikt gaan worden of ook in drukwerk uitingen zoals tijdschriften of je eigen folder/flyer of catalogus. Ik heb wel wat media aandacht gemist doordat ik van bepaalde artikelen geen goed beeldmateriaal had.

 

Verder: ik werk nu met osCommerce maar heb besloten om over te stappen naar Magento. osCommerce loop ik een beetje vast, ik zou de site opnieuw op moeten gaan zetten om allerlei functionaliteiten in te programmeren. Je schrijft dat je goed bent met html en css, maar daar kom je er in osC niet mee. Heel veel mensen hebben handige 'contri's' geschreven voor osCommerce, maar daar staan nog wel eens foutjes of bugs in en als je meer verstand hebt van php dan kun je de fouten beter begrijpen en oplossen. Lees bijv. op de forums van de webwinkelsoftware maar eens hoe lastig het is om bijv. iDeal te implementeren. Heb je uberhaupt al over betaalmethoden nagedacht? Via een betaalserver, of rechtstreeks een contract bij de bank? Ook niet onbelangrijk...

 

Ik doe zelf ook voorraadbeheer en verpakken/verzenden.Het is prettig als een klant je belt over een product dat je weet hoe het er uit ziet, en tegen welke problemen je eventueel aanloopt met verpakken. We hebben een parcelware contract bij TNT en draaien dus de stickers op de pakketten zelf uit. Tarieven voor België zijn in verhouding wel erg duur vind ik.

 

Ben trouwens wel benieuwd naar je SEO-concept, als dat zo uniek en bijzonder is...

Link naar reactie
  • 0

Iedereen weer bedankt voor het meedenken en de links! Echt geweldig om de persoonlijke ervaringen te horen, dat scheelt een berg zoekwerk. Keep it coming ;D

 

Ben trouwens wel benieuwd naar je SEO-concept, als dat zo uniek en bijzonder is...

Zodra ik het getest heb, tis immers nog een concept, zal ik een apart onderwerp hierover posten zodat anderen er ook iets aan hebben.

Of het zo uniek en zo bijzonder is weet ik trouwens niet, ik gebruikte zelf de woorden "vrij vooruitstrevend" ;)

dat het arbeidsintensief is weet ik wel maar dat gaat dan over de eerste paar weken/maanden, die doen er het meest toe.

 

Na alles wat ik nu gelezen heb nijg ik toch ook meer naar Magento. Binnenkort eens een testrun mee doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Wij runnen een groothandel annex webshop sinds mei 2001.

Voor de webshop gebruiken we Shopfactory 8.1 met inmiddels bijna 13000 producttoepassingen erin opgenomen.

Dit is een zeer uitgebreid offline pakket. Voor een werkende demo zie www.shopfactory.nl

Onze webshop is te bekijken op www.stylingheaven.com

Als je er meer van wilt weten ben je van harte welkom.

 

Wij versturen pakketten in alle maten binnen Europa en soms daarbuiten.

 

Verdeling van de 1200-1500 pakketten per jaar over de diverse vervoerders :

 

Tot 80 cm en 10 kg binnen NL : DHLFor You € 4,95

Tot 3 m omvang en 31 Kg : DPD

Sommige landen voor niet te grote pakketten : TNT

Kwetsbare zendingen in NL : DHL

Grote zendingen naar Denemarken en Duitsland : Schenker

 

Mvgr

 

Egbert Poell

 

EAP

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.