• 0

EU-BTW 2010: Hoe zit het met creditfactuur inkomsten van b.v. Google Adsense?

De regels voor EU-BTW veranderen in 2010.

 

Hoe zit zodadelijk het met credit-factuur inkomsten van b.v. Google Adsense (een bedrijf uit Ierland).

 

- Krijg ik straks BTW op het credit-factuur dat zij aan mij sturen (sturen zij mij dus Ierse BTW?)?

- Is Google Adsense een dienst? (ik lever iets aan hen, zij betalen mij, maar zij versturen het factuur).

- Hoe geef ik die BTW aan? Bij de NL-belastingdienst?

- Moet ik die BTW ook inleveren als ik kleine-ondernemer ben (KOR)?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Willy,

 

Kort antwoord: in deze situatie verandert er in de praktijk niets.

 

Wettelijk wel, omdat wat nu de hoofdregel is straks een uitzondering wordt en omgekeerd.

Elektronische diensten waren uitgezonderd van de hoofdregel (plaats van dienst is daar waar de verrichter woont of is gevestigd) en door de uitzondering werden die diensten verricht op de plaats van de afnemer, Ierland dus.

 

Vanaf 2010 is de hoofdregel dat de plaats van dienst daar is waar de afnemer is gevestigd en geldt er voor elektronische diensten geen uitzondering meer. Dus plaats van dienst is nog steeds Ierland.

 

Verder weet ik niets van Google Adsense, dus ik kan je niet vertellen of dat een dienst is. Maar zoals het in 2009 gaat, gaat het met de BTW in jouw geval ook in 2010.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1
Kort antwoord: in deze situatie verandert er in de praktijk niets.

Wat er wel verandert is dat je nu ook een ICP aangifte moet doen. Dus naast je BTW aangifte moet je net als voorheen bij fysieke leveringen nu ook een intracommunautaire aangifte doen.

 

zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/eubtw2010/belangrijkste_veranderingen/

 

De opgaaf ICP (voor goederen en diensten) vervangt de opgaaf ICL (alleen voor goederen).

Dienstverleners doen opgaaf ICP.

U moet er zelf aan denken om de opgaaf ICP op te sturen. Wij zetten hem niet meer voor u klaar.

 

Volgens http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/eubtw2010/diensten/diensten-01.html#P15_731

Wat moet u doen?

U stuurt een factuur zonder btw waarop u noteert: 'btw verlegd'.

U geeft deze intracommunautaire dienst aan in uw aangifte omzetbelasting.

U stuurt ons periodiek de opgaaf ICP. De opgaaf staat niet meer voor klaar. U kiest zelf voor welk tijdvak u opgaaf doet. Hieraan zijn voorwaarden verbonden. U kunt de opgaaf doen met het formulier 'Opgaaf ICP' in het beveiligde gedeelte van onze internetsite of met uw administratiesoftware.

 

Nb. Google Adsense is inderdaad een dienst en op de factuur (specificatie) van Google staat geen BTW, wel hun BTW-nummer. Je ontvangt geen BTW van Google, maar moet deze dus wel zelf opgeven. Of het nog effect heeft op de KOR kan een expert misschien beantwoorden, maar voor zover ik kan zien is het saldo nul en heeft het dus geen effect.

 

Zie ook http://www.belastingdienst.nl/eubtw2010/

Link naar reactie
  • 0

Vreemd,

 

Waarom maak je je druk over zoiets triviaals? Als er een bedrijf is dat alles tot in de puntjes en verder kan en zal laten uitzoeken...

 

 

 

Omdat ik graag de kosten bespaar van een dergelijk bedrijf (in het verleden al veel te veel aan uitgegeven als eenmanszaak) en het om ongeveer 50% van de inkomsten van mijn bedrijf zou graag. Niet triviaal dus voor mij.

 

Overigens zie ik dat nogal wat eenmanszaken bij Google Adsense hun advertenties hebben staan, maar als je hen vraagt hoe ze dat belastingtechnisch verwerken ze geen idee hebben eigenlijk (bedrijven die hun administratie toch echt zelf doen).

 

Je ontvangt geen BTW van Google, maar moet deze dus wel zelf opgeven.

 

Dank voor de uitgebreide uitleg.

Als ik het goed begrijp is het factuur wat google (of een ander bedrijf wat creditfacturen vanuit de EU stuurt for that matter) zal sturen dus incl. btw, maar staat het er niet apart op? Dat in tegenstelling tot wat dus binnen NL gebeurd, waar simpelweg een negatief begrag aan BTW wordt overgemaakt.

 

Lijkt dus gesneden koek nog steeds als ik het goed begrijp, je moet alleen even blijven opletten dat je de aangifte daadwerkelijk doet.

 

Ik zal m.b.t. de KOR regeling de belastingdienst zelf eens mailen, want er is verder niets over te vinden.

 

Link naar reactie
  • 1

Nb. Google Adsense is inderdaad een dienst en op de factuur (specificatie) van Google staat geen BTW, wel hun BTW-nummer. Je ontvangt geen BTW van Google, maar moet deze dus wel zelf opgeven. Of het nog effect heeft op de KOR kan een expert misschien beantwoorden, maar voor zover ik kan zien is het saldo nul en heeft het dus geen effect.

 

Goeie opmerking van mminternet over de listing van ICP's, maar bovenstaande kan ik niet volgen. De dienst vindt plaats in Ierland. Normaal stuurt Willy (de dienstverrichter) dan een factuur met BTW verlegd, die Google dan opgeeft en weer aftrekt. Op de BTW-aangifte zet Willy alleen de omzet bij ICP binnen de EU en list deze. BTW komt op de NL-BTW-aangifte dus niet voor bij deze dienst.

Als Google de (credit)factuur stuurt dan hoort daar volgens mij geen BTW of VAT op te staan.

 

Als het alleen om BTW van deze transactie gaat komt de KOR dus helemaal niet in zicht. Wil je toch meer weten over de KOR, dan moet hier op HL voldoende te vinden zijn.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@John: Klopt. De dienst vindt plaats in Ierland en de BTW is verlegd. De BTW komt bij de BTW-aangifte inderdaad niet voor.

Mijn formulering in de betreffende passage was wat krom. Wat ik bedoelde met "zelf opgeven" is dat je de omzet op de ICP aangifte moet opgeven. In de NL BTW-aangifte komen de verlegde BTW bedragen inderdaad niet voor.

 

Het document dat Google maandelijks bij de betaling verstrekt noemen ze "Inkomstenoverzicht". Erop staat van wie de betaling afkomstig is (incl. BTW-nummer), aan wie de betaling is gericht, betalingsnummer, datum van de betaling en het bedrag (zonder BTW dus).

Ik ben een leek, maar volgens mij zijn dit alle gegevens die nodig zijn om dit document als creditfactuur te kunnen aanmerken, of ontbreekt er nog iets?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik zit hier ook al een tijdje mee te stoeien maar ga toch maar facturen sturen naar Ierland. Per april afgelopen jaar ben ik overgestapt naar euro rapportage en daarmee verlegging van BTW. Hiervoor is een juiste facturering nodig.

 

Volgens mij voldoen die standaard dingen van Google niet voor de BTW administratie. Zo mist het BTW nummer van de leverancier. Daarnaast staat op die inkomstenoverzichten niet vermeld dat sprake is van verlegging van de BTW.

 

OP de volgende pagina van Google kun je jezelf inschrijven als leverancier van GOogle. Je geeft aan advertentiediensten te verrichten en vult je BTW nummer in.

 

Vervolgens stuur je een factuur naar de VAT afdeling van Google in Ierland. Meer informatie kun je op de volgende pagina vinden.

http://www.google.nl/support/adsense/bin/answer.py?hl=nl&answer=64176

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

jose1964, die informatie gaat wel over de omgekeerde richting, waarbij Google leverancier is en jij de klant. Dit topic gaat over de omgekeerde richting waarbij jij (advertentiediensten) levert aan Google. De strekking blijft het zelfde natuurlijk.

 

De informatie op de hierboven door ErikG genoemde pagina veranderd trouwens nog wel eens... nu staat er:

"In dit geval worden uw betalingen naar u overgemaakt door Google Ireland, een bedrijf dat valt onder de wetgeving van Ierland. Overeenkomstig de voorwaarden in uw overeenkomst met Google, geldt voor de aan u geleverde services verlegging van de BTW-heffing en moet BTW door de ontvanger, te weten Google Ireland, worden betaald volgens artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC. Neem voor verdere vragen contact op met uw belastingadviseur. "

 

dat stond er eerst niet, en de door ErikG genoemde VAT afdeling heeft iig volgens die pagina alleen betrekking op bedrijven met een postadres in Ierland. Stuur jij inmiddels die facturen? Verdwijnen die in een zwart gat? of heeft 't nog invloed gehad op de betalingen?

Link naar reactie
  • 0
Stuur jij inmiddels die facturen? Verdwijnen die in een zwart gat? of heeft 't nog invloed gehad op de betalingen?

 

Elke maand maak ik een volledige factuur met verlegde btw en stuur deze naar Adsense in Ierland. Ik krijg gewoon mijn normale betaling.

 

Via de link die ik in mijn vorige bericht noemde kun je via het onderdeel "postadres in Ierland" een link vinden waar je je kan aanmelden als leverancier van Google ( https://services.google.com/inquiry/supplier_enroll ). Ik heb me hier ingeschreven en een supplier nummer gekregen. Tot slot heb ik per post aan de fiscus gevraagd om het BTW nummer van GOogle Adsense te bevestigen. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-15.html

 

Zoals hieronder al genoemd is, dit is precies het tegenovergestelde van wat er bij Adwords gebeurt. Daar is Google de leverancier en wij de klant. Google verlegt de BTW (reverse charge) naar ons als afnemer. Wij berekenen dan 19% BTW aan onszelf en trekken dat direct weer af in dezelfde aangifte.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

NB: waar dien je de omzet van die verlegde BTW aan te geven in je BTW aangifte. Ik dacht aan vraag 1e maar dat lijkt vooral te gaan om nationale verlegging??

 

Dat klopt vraag 1e is alleen voor nationale verlegging. De leveringen naar buitenland vul je in onder vraag 3. Geloof dat het hier om Ierland gaat dan is heb vraag 3b Leveringen naar of diensten in een land binnen de EU

 

hier nog een PDF-link naar toelichting op de aangifte omzetbelasting

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_aangifte_omzetbelasting_ob1411t01pl.pdf

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Roel

Je toelichting ziet op 2010 en dan wordt de eu dienst meegenomen in de ICP en vraag 3. Tot 2009 echter ziet vraag 3 alleen op leveringen en niet op diensten. Aangezien ik een jaaraangifte heb zit ik nu te puzzelen wat ik hier in hemelsnaam mee moet doen.

 

Vraag 1e lijkt de beste optie maar lijkt alleen voor binnenlands te zijn. Moet ik die verlegde BTW helemaal uit de aangifte houden.

Link naar reactie
  • 0

ah excuus, had niet gezien dat het 2009 betrof..

 

In 2009 hoefde diensten nog niet aangegeven te worden ook niet onder vraag 1e (en met gevolg ook niet terugvragen als voorbelasting onder 5b!)

 

ander pdf linkje dan maar http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_bij_de_elektr_aangifte_omzetbelasting_ob0731t91fd.pdf

 

in de toelichting bij vraag 1e staat:

Let op!

Leveringen en diensten die onder een vrijstelling vallen of die niet in Nederland plaatsvinden,

hoeft u niet aan te geven. Als u echter goederen monteert of installeert in een ander EU-land,

moet u dat aangeven bij vraag 3c. Dat geldt ook voor goederen die u levert volgens de regeling

van afstandsverkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat voelt eigenlijk heel vreemd. OP deze manier laat ik een fors bedrag buiten de aangifte BTW. En je zou verwachten dat ze info willen om te checken of de verlegging goedgaat. Anderzijds, die ICL is wss niet voor niks omgezet naar ICP.

 

Anyway, ik kom met de brochures en toelichtingen tot hetzelfde antwoord dus ik denk dat mijn strategie helder is. thx voor je hulp.

Link naar reactie
  • 0

Dat voelt eigenlijk heel vreemd. OP deze manier laat ik een fors bedrag buiten de aangifte BTW. En je zou verwachten dat ze info willen om te checken of de verlegging goedgaat. Anderzijds, die ICL is wss niet voor niks omgezet naar ICP.

 

Anyway, ik kom met de brochures en toelichtingen tot hetzelfde antwoord dus ik denk dat mijn strategie helder is. thx voor je hulp.

 

Dat is een herkenbaar gevoel van die diensten die je tot en met 2009 nog niet hoefde op te geven..

Ik moest het ook echt weer even nazoeken, ik heb dit ooit voor een opdrachtgever uitgezocht omdat ik het bijna niet kon geloven (zij leverden voor miljoenen aan diensten aan het buitenland die allemaal dus niet hoefde aangegeven) het blijft vreemd, maar ja vanaf 2010 is dat opgelost en moet het wel :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.