• 0

Product configurator

Ik ben op zoek naar product configurator software die web based en open source is. De bedoeling is om een online tool op te zetten waarmee klanten een complex maatwerk product zelf kunnen configureren. Denk maar als voorbeeld aan een auto.

 

Tot nu toe niks gevonden op de geijkte plaatsen (e.g. sourceforce, google code, hotscripts) maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Ook ben ik aan het kijken naar product configurators in webshop software, maar dat lijkt dan net weer een tikkie te eenvoudig. Het zou mooi zijn als je business rules kunt opgeven, zoals "optie A is afhankelijk van optie B".

 

Ik ben benieuwd naar jullie tips, hints, ervaringen en adviezen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

mwah.............. ik kreeg een anonieme kn##s met als opmerking "hij vroeg toch om een open-source oplossing". ik weet dat dit soort software niet al te makkelijk te vinden is, vandaar ook de oproep van TS. ik heb geen idee of Arie open-source gebruikte, ik wilde TS louter helpen door te linken naar iemand die er denk ik wel zicht op heeft of TS verder kan helpen. so be it.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Zoals TS het omschrijft zou ik niet eens overwegen om naar een standaaroplossing te kijken.

Het is afhankelijk van de gewenste details maar in mijn oren klinkt dit als een maatwerk klusje.

 

(dat wil niet automatisch zeggen dat het duur wordt)

 

Ik ben benieuwd naar wat precies de bedoeling is,

Op http://www.millerstore.nl heb je bijvoorbeeld een "configurator" die heel eenvoudig is opgezet terwijl op mymiller.nl een configurator staat die erg complex is opgezet.

Link naar reactie
  • 0

Om welk product het precies gaat laat ik nog even in het midden, maar het is de bedoeling dat consumenten een vrij kostbaar luxeproduct op maat kunnen laten bouwen. Ze kunnen kiezen uit een aantal basistypen en deze vervolgens aankleden met allerlei opties, kleuren en stoffen kiezen. Bij bepaalde modellen zijn sommige opties verplicht en weer andere opties niet mogelijk. Sommige combinaties van opties zijn niet mogelijk, of juist verplicht. De ontwerper heeft ook ideeën over welke stoffen en welke kleuren hij wel of niet wil combineren. Duidelijker zo?

 

Ik weet dat er voldoende commerciele software is, dat is niet de eerste keuze. Evengoed bedankt (ook pm's), want ik leer daardoor steeds meer termen wat het zoeken makkelijker maakt.

Link naar reactie
  • 0

Die complexiteit die je schetst is er inderdaad, vandaar ook dat de configurators die ik wel gevonden heb vaak te simpel zijn. Je mag al blij zijn als je attributen kunt definieren, maar complexere business rules lukt niet.

 

Ik heb wel al een opzetje voor het datamodel opgetekend dus misschien moeten we het dan maar zelf gaan bouwen en als open source beschikbaar stellen. Aangezien Nederland steeds meer luxe maatwerk schijnt te gaan bouwen, zal er misschien meer interesse zijn.

 

De configurator is trouwens geen doel op zich, het idee is dat leveranciers input leveren (zelf bijhouden van opties en combinatie mogelijkheden). Ook na het vallen van de order moet het de planning en aansturing van het productieproces voeden. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten, maar de eerste stap is de configurator.

Link naar reactie
  • 0

Met alle respect, maar volgens mij moet je gewoon betalen. Je verkoopt luxeproducten zoals je zegt en dus is je kwaliteit belangrijk. Dan ga je dus niet met een inelkaar gehangen opensource oplossing aan de haal. Een aangezien dit nogal een nichemarkt is, ga je denk ik geen OSS project (ik neem aan dat je gratis bedoelt) vinden met honderden programmeurs die heel actief zijn.

 

Je zou er in dat opzicht dus beter aan doen om een stuk software te kopen van een leverancier die er ook garanties en ondersteuning bij biedt. Vinden je klanten ook wel de moeite.

 

Het is nu eenmaal zo dat je in de meeste gevallen niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten, helaas.

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je mening en advies, maar ik vind persoonlijk niet dat open source altijd minder kwaliteit biedt dan closed source. Daar kunnen we een aardige discussie over opzetten, niet echt de bedoeling van dit draadje.

 

Verder denk ik dat de markt waar ik het voor wil inzetten misschien wel niche is, maar dat product configuratie dat niet is. Product configuratie is niet specifiek voor een niche markt, maar een algemene toegepaste functie in sales. Denk maar aan computers of pizza's, zie de introductie van een grote marktpartij. Dus zo vreemd is het ook weer niet.

 

Tenslotte gaat het mij niet alleen om gratis maar ook om vrije beschikbaarheid van de code. Bijvoorbeeld omdat we er nog al wat aan vast willen knopen. Veel partijen hebben hun eigen systeem, eisen, wensen en gewoonten, dan is het erg handig als je de software zelf kunt aanpassen naar eigen wens.

 

Maar ik geef toe dat ik mij in de meeste gevallen eerst orienteer op de mogelijkheden in open source software en daarna pas closed source. Als ik eerst de gesloten alternatieven naloop en dan pas naar de mogelijkheden in open source, vind ik dat niet erg passend bij mijn bedrijfsprofiel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.