• 0

Samen sterk?

Even een balletje opgooien. Kwam hier op het forum en merk dat hier een hoop ICT beginnende ondernemers zijn.

 

Ik ben zelf nu al een tijdje bezig en vooral sterk in asp/database sites. Nu ben ik er ook achter dat ik minder sterk ben in vormgeving. Verder is het mij opgevallen dat sommige opdrachten niet te behappen/krijgen zijn voor een klein bedrijf.

 

Daarom speel ik al een tijdje met het idee of het niet mogelijk is met een team van zelfstandige ondernemers een sterker front te vormen.

 

Ben gewoon benieuwd hoe jullie daar over denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou het niet kunnen.. het handigste is natuurlijk het scheiden van een grote opdracht in tamelijk losstaande delen: Een internetoplossing splitsen in 'design/layout', 'programmeerwerk', en 'hosting' is wel te doen lijkt me.

 

Wanneer je met meerdere bedrijven aan 1 onderdeel wilt werken wordt het lastiger. Enerzijds omdat ondernemers haast per definitie eigenwijs zijn, anderszijds omdat het lastig is te bepalen wie precies waarvoor verantwoordelijk is. Als dat wazig is, krijg je vroeg of laat verwijten over en weer, wat ten koste van sfeer, product, klant en toekomst gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik zeker met je eens, voor een dergelijke opzet zullen goede afspraken gemaakt moeten worden.

 

Dat je op een zelfde onderdeel niet met meer kan werken ben ik het niet helemaal mee eens, ik kan me voorstellen dat in een grote opdracht het gewoon onmogelijk is binnen een bepaalde tijd een onderdeel in je eentje te doen. Je kan dan kijken of dit onderwerp op zich weer op te splitsen is. Dit zal wel een stuk hechtere samenwerking moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk wel veel samen met andere ondernemers. Bijvoorbeeld hosting doe ik via een bedrijf en nu laat ik een nieuwsbriefsysteem in PHP weer door een ander bedrijf ontwikkelen. De presentatie van de collectie (is een website voor een mode keten) laat ik weer door iemand anders maken.

 

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar deel. Ik ben eind verantwoordelijk en sta ook alleen in contact met de klant. Dit werkt zeer goed!

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Weleens verdiept in het de samenstellingen van teams van (prof)webdesignbureau's?

 

Als iedereen alles zou doen, dat zou natuurlijk helemaal niet efficient zijn, je kan ook niet alles weten. Ieder heeft bij een webdesignbureau zijn eigen specialiteit en is daarom daar ook supersnel en goed in, wat dat is het enigste wat ie doet, bijv.

alleen met flash werken, iemand voor Dreamweaver, iemand voor Fireworks enz.

 

Een team van een webdesignbureau ziet er meestal zo uit:1. Dreamweaver en kennis van HTML. ,werknemer 2:

2. Fireworks en/of Photoshop voor het grafische werk.

3. php-programmeur en Mysql of asp.

4. Flash- animator.

5. Copywriter, huisstijl designer

6. Niet te vergeten, één iemand, de teamleider die het project leidt, en ieder zijn/haar opdracht geeft, anders loopt alles door elkaar, hij/zij verzorgt ook de communicatie met de cliënt.

 

 

Nee, zelf in je eentje dit allemaal zou veel moeilijker zijn. Zowieso sta je met meerdere al sterker.

www.zaken-en-transacties.nu - Marktplaats voor bedrijvig Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk wel veel samen met andere ondernemers. Bijvoorbeeld hosting doe ik via een bedrijf en nu laat ik een nieuwsbriefsysteem in PHP weer door een ander bedrijf ontwikkelen. De presentatie van de collectie (is een website voor een mode keten) laat ik weer door iemand anders maken.

 

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar deel. Ik ben eind verantwoordelijk en sta ook alleen in contact met de klant. Dit werkt zeer goed!

 

Jelmer.

 

Ik heb daar minder goede ervaringen mee. Maar dat kwam waarschijnlijk doordat mijn 'opdrachtgever' niet erg veel ervaring had en soms erg eigenwijs was. Het probleem is dat er dan weer een niveau tussen bijvoorbeeld designer en opdrachtgever zit. Hoe meer tussenpersonen, hoe groter de kans dat iets verkeerde geinterpreteerd wordt. Daardoor heb ik - toen ik ook nog via tussenpersonen werkte - regelmatig dingen opnieuw moeten doen.

 

Het is wel mogelijk om op die manier een team te vormen, maar als je als webdevbureau een reclamebureau in huurt om de layout te maken, lijkt het me toch verstandig om iemand van het reclamebureau ook een keer mee te nemen naar de klant. Dat maakt de kans op vergissingen veel kleiner. Bovendien moeten de partners waarmee je samenwerkt, wel zo betrouwbaar zijn dat dat moet kunnen (als je dat vertrouwen niet hebt, kan je sowiso beter niet aan samenwerking beginnen)

 

Als webdev-bureau is het sowiso verstandig om contacten met meerdere reclame / webdesignbureaus te onderhouden. Reclamebureaus hebben vaak een bepaalde smaak. En over smaak valt niet te twisten ;). Wat de een mooi vindt, vindt de volgende lelijk en andersom. Als je dus je spullen laat designen door meerdere bureaus, heb je voor ieder wat wils in de portfolio.

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, ben zelf een net begonnen partime ondernemer. Maar heb zulke afspraken van te voren gemaakt. Ik heb hier bij de mazzel dat mijn "key contact" mijn zwager is. Zijn zus is (ook voor een baas) grafich ontwerpster. Hun bestonden al (net) als bedrijf. Mij intresse naar het voor me zelf gaan was eral liefst in design. Maar ik vond (vind :P) me zelf nog niet helemaal goed/slim/ervaren/ genoeg om dat helemaal op te gaan pakken. Voor mij werk doe ik server - en netwerkbeheer. Daar heb ik dus de meeste kennis van. Via/via een goedkope reseller ondekt. Ik doe nu dus alle hosting en door met hun samen werken, kan ik veel breder werk aannemen. Kan zelf gerust wel wat op design gebied, maar vooral technichs (PHP, ASP) Ik heb op mijn werk ook een asp gestuurd intranet opgezet bijvoorbeeld. Maar mooie plaatjes maken is gewoon niet voor mij ;)

 

Even voor het idee het lijstje van net:

1. Dreamweaver en kennis van HTML. ,ikzelf, zwager, zijn zus. En een ex collega (oproepbaar)

2. Fireworks en/of Photoshop voor het grafische werk. Ikzelf vooral Zus van zwager

3. php-programmeur en Mysql of asp. Ikzelf en zwager

4. Flash- animator. (actionscript) Zwager (overduidelijk ;D)

5. Copywriter, huisstijl designer Zus van zwager

6. Niet te vergeten, één iemand, de teamleider die het project leidt, en ieder zijn/haar opdracht geeft, anders loopt alles door elkaar, hij/zij verzorgt ook de communicatie met de cliënt. IK ;D

 

En dan nog de hosting.... Ik

 

Link naar reactie
  • 0

Het samenwerken als éénpitters is vrij gebruikelijk, voor zover ik kan inschatten. Ik doe het vaak en hoor er ook vaak over. Disciplines inkopen, activiteiten outsourcen- maar niet alleen als dit opportuun is; ook duidelijk in je profilering die diensten aanbieden en onder water die samenwerk-structuur handhaven.

Zelf heb ik die structuur wat verder onderzocht uit interesse in de 'netwerkeconomie', connectivity, organische organisaties en netwerkorganisaties.

Op http://www.netwerkorganisatie.net/ned/net_startpagina.htm staan erg boeiende artikelen hierover.

Ik ben zelf ook aan het pionieren met het concept en heb een marketing-netwerk opgezet dat dit ook echt uitdraagt-- het woord 'pionieren' is hopelijk veelzeggend ;D

 

Duidelijk communiceren, managementvaardigheden, projectmanagementvaardigheden, weten wanneer je de leiding moet nemen, heldere afspraken maken, ruimte laten voor de inbreng van anderen... het complexer maken van je organisatie-structuur kan niet zonder dat je hiervoor ook een prijs betaalt.

Samen sterk, maar samen ook op hele andere fronten kwetsbaar dan in je eentje.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Werken met freelancers of andere bedrijven kan heel interessant zijn. Wij onderhouden vanuit ons bedrijf GFXartist waar tienduizenden enorm goeie illustratoren en designers rond hangen. Vaak genoeg sluizen we werk door naar hen als we het gevoel hebben dat het voor ons niet rendabel is. We praten dan wel over een illustratie of logo mockup. Wanneer je verschillende facetten van een product over mensen/bedrijven gaat spreiden wordt het natuurlijk een ander verhaal.

 

Ons bedrijf bestond twee jaar (2000-2002) en is nu nieuw leven in geblazen. Ik merk zelf heel sterk dat ik een solide netwerk van mede-ondernemers mis in Nederland om uberhaupt werk naar uit te besteden. Zeker omdat voor mijn gevoel de markt ook zo uit elkaar is gevallen en ik weinig grip kan krijgen op het geheel.

 

Zijn er collectieven van 'web ontwerper' om ons zo maar even samen te vatten?

Link naar reactie
  • 0

Wel eens gehoord van een cooperatieve vereniging (rabobank bijvoorbeeld)?

 

Moderator Decorum: wegens spam is dit bericht aangepast, en is de discussie die uit dit bericht voortvloeide ook verwijderd. Gaarna weer over het topic 'Samenwerkingsverband voor zelfstandige ondernemers op het gebied van IT' verder discussiëren.

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie
  • 0

Is het samenwerken tussen kleine zelfstandigen wel zo anders dan het aannemen van werknemers? Natuurlijk zijn er wezenlijke verschillen in de mate van financiële verantwoordelijkheid en arbeidsinstelling, maar ik doel op de wijze waarop wordt samengewerkt.

 

Er wordt door verschillende mensen gewezen op de problemen die kunnen ontstaan, maar die problemen kun je ook hebben wanneer je medewerkers hebt. Bijvoorbeeld een vertegenwoordiger die niet de juiste vertaling maakt naar de interne webdesigner.

 

Het vinden van goede partners is daarmee net zoals het vinden van goede medewerkers, een beetje geluk, mensenkennis en vooral ervaring (het gaat ook mis).

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.