• 0

Gaan we aan de e-facturen?

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk topic. Ik sta net op het punt om te gaan rondkijken voor een nieuw billingsysteem voor mijn bedrijf. We gaan veel facturen sturen en ook veel verschillende soorten. De meeste maandelijks terugkerend (abonnement-achtig) en sommige slechts eenmalig. Ik zelf heb (omdat ik vanaf scratch kan beginnen) meer de neiging om te gaan voor een nieuw product, wat met 'online' in gedachten is gebouwd en waar de papieren factuur erbij zit 'omdat het moet'. Dat in tegenstelling tot producten als Exact, die toch meer uit de traditionele hoek komen.

 

Ikzelf zou het ideaal vinden als ik (als klant) online toegang had tot al mijn facturen en kon aanvinken dat ik ze alleen maar digitaal wilde. Zelf even uitprinten en klaar.

 

Hoe zit het eigenlijk met de legaliteit. De overheid gaat het ook doen wordt geroepen, dus het 'mag'???

 

Over systemen gesproken, ik zou geen eigen beheer meer willen doen. We draaien volledig op online spullen (Google Apps voor email en docs, Zoho CRM en Dropbox voor de filesharing).

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met de legaliteit. De overheid gaat het ook doen wordt geroepen, dus het 'mag'???

 

Over de legaliteit heeft staatssecretaris De Jager het volgende besloten:

 

Goedkeuring

Ik keur goed dat de elektronische wijze van opmaak en versturen van de factuurgegevens vorm- en middelvrij kan plaatsvinden. Ik keur ook goed dat de verplichting om het gebruik van de genoemde andere methode aan de inspecteur te melden, vervalt.

 

In de praktijk valt bij die andere methode te denken aan bedrijfsspecifieke elektronische apparatuur voor het maken en versturen van elektronische facturen of aan het per e-mail versturen van facturen, die bijvoorbeeld de vorm van een pdf-bestand krijgen."

 

Voor het hele besluit kijk hier:

http://www.minfin.nl/Actueel/Besluiten_beleidsregels/2009/02/Omzetbelasting_Administratieve_en_factureringsverplichtingen

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vanavond een van de e-factuur aanbieders hier in Nederland bekeken en denk hier op korte termijn gebruik van te gaan maken. Eerst beginnen met een gratis account en naarmate de business toeneemt de betaalde variant. Dit kost maar een tientje per maand.

Een groot deel van mijn tijd zit ik al achter de pc en een factuur sturen via internet is voor mij erg handig. Het scheelt mij alleen al een wandeling naar de brievenbus in dat vieze weer deze dagen. Ook kun je gemakkelijk bijhouden wat je hebt verzonden en wat nog openstaat, ipv dat je allerlei Excel lijstje bij moet houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat digitale facturering een grote stap voorwaarts is in kostenbesparing en efficiencymaatregelen, zo kost een papieren factuur ongeveer 4 euro (inkt, druk, envelop, postzegel), daarnaast worden er ook kosten gemaakt voor archivering, hier kom ik zo nog op terug. De kosten voor de elektronische factuur komen uit op ongeveer een euro.

 

Er komen steeds meer bedrijven boven water die op dit gebied actief worden. Maar wat zou er gebeuren als een e-factureringsbedrijf failliet gaat en je kan niet meer bij je stukken komen? Je hebt altijd nog de verplichting om het 7 jaar te bewaren, straks 6 jaar. Ik hoop dat door de grote opkomst van bedrijven het allemaal wel transparant blijft. Maar ze zijn al bezig met het maken van keurmerken zover ik weet.

 

Voor de geïnteresseerden die er graag meer over willen weten een algemene website, welke veel actuele informatie bevat omtrent het onderwerp e-factuur:

Kennisplatform e-facturen

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

Is e-facturen niet alleen interessant als iedereen (maar dan ook echt iedereen) dat doet?

 

Anders zit je met een combinatie van papier en digitaal, waardoor je nog geen overzicht en één werkend systeem heb. Ook als je iets pint moet je dan een digitale factuur ontvangen.

 

Of heb ik het mis? Zijn er hier al mensen die concreet met e-factureren werken?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Is e-facturen niet alleen interessant als iedereen (maar dan ook echt iedereen) dat doet?

 

Anders zit je met een combinatie van papier en digitaal, waardoor je nog geen overzicht en één werkend systeem heb. Ook als je iets pint moet je dan een digitale factuur ontvangen.

 

Of heb ik het mis? Zijn er hier al mensen die concreet met e-factureren werken?

 

Nou ja, je kan ook al hybride werken door facturen in te scannen ed. In exact kan dat bijvoorbeeld best goed. Je hoeft dan niks meer qua hardcopy te hebben. Maar goed het gaat inderdaad pas echt lopen als veel mensen het gebruiken, daarom is het ook goed dat de overheid nu als voorloper dit gaat implementeren.

 

Als de hele economie overstapt scheelt het enorm in de kosten en milieubelasting. Maar er zou wel een eenduidge formaat moeten komen. Ik heb nu nog niet het idee dat het formaat dat bij de overheid wordt gebruikt ook de standaard gaat worden. Wat mij betreft mogen ze die heel rap ontwikkelen. Dan pas kunnen ook alle softwareontwikkelaars erop inspringen.

Link naar reactie
  • 0

Ik verstuur zelf al enkele jaren facturen via de email.

 

Als ik ze zelf krijg baal ik ervan ;) Moet ik ze weer uitprinten kost me weer een paar cent.

 

Dat is dus GEEN E-factuur. Volgens mij maakt MaartenO dezelfde denkfout. Dat is meer het electronisch versturen van een factuur. Een e-factuur is zodanig dat je het gewoon in kan lezen in je administratiesoftware en ook daarin kan opslaan. Er hoeft dan eigenlijk niks meer handmatig worden ingevoerd, er wordt geen inkt en papier meer verspild, en er zijn geen fysieke archieven meer nodig die lastig te doorzoeken zijn.

Link naar reactie
  • 0

Nope;

belastingdienst en e-factuur regels

 

Sinds februari 2009 zijn de elektronische en de papieren factuur aan elkaar gelijkgesteld...

 

Bewaar uw elektronische facturen

 

* Facturen bewaart u in de vorm waarin u ze hebt ontvangen. Een elektronische factuur print u dus niet uit, maar slaat u elektronisch op.

* Bewaar ook de elektronische handtekening als u deze ontvangen hebt.

* Facturen bewaart u 7 jaar. Facturen met betrekking tot onroerende zaken bewaart u 10 jaar.

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

dan heb ik nu al een probleem. Ik heb al mijn facturen gewon uitgeprint en verwijderd.

 

Ik vraag me alleen af of de belastingdienst ziet dat ze eerst digitaal waren.

 

Ik weet wel dat ik niet overga op e-facturen of wat ze daar in die glazen toren gaan bedenken. Ik hou niet van onnodige veranderingen.

Dit systeem werkt prima.

 

Wel bedankt voor de link, wist helemaal niet dat offertes, opdrachtbevestigingen en betaalbewijzen bewaard moesten blijven.

Nu gaan de meeste opdrachtbevestigingen mondeling of via de email en staan offertes in mijn boekhoudprogramma (makkelijk uit te printen indien gewenst).

En betalingen gaan via de bank, dus die heb ik wel, alleen bij contante betalingen zou ik een bon moeten maken, maar dat hoeft eigenlijk nooit van de klant, als de mensen wel een bon willen hebben, draai ik een factuur uit en stuur ik die via de e-mail.

Link naar reactie
  • 0

Verplichte velden??? Alweer een papieren tijger uitgevonden door onze overhead??? En dat moet dan ook nog via een vast boekhoudprogramma lopen anders werkt het niet. Mijn stelling is; Doe iets goed of doe het niet.

Nu duiken er weer hordes dienstverleners op, die ruiken dat 99% van de ZZP-stal dit zelf niet kan, dus een mooie marketingreden krijgen aangereikt. Dit werkt dit a-productief en het wordt heel hoog tijd dat er productief gedacht gaat worden.

Link naar reactie
  • 0

dan heb ik nu al een probleem. Ik heb al mijn facturen gewon uitgeprint en verwijderd.

 

Ik vraag me alleen af of de belastingdienst ziet dat ze eerst digitaal waren.

 

 

Ik weet wel dat ik niet overga op e-facturen of wat ze daar in die glazen toren gaan bedenken. Ik hou niet van onnodige veranderingen.

Dit systeem werkt prima.

 

Wel bedankt voor de link, wist helemaal niet dat offertes, opdrachtbevestigingen en betaalbewijzen bewaard moesten blijven.

Nu gaan de meeste opdrachtbevestigingen mondeling of via de email en staan offertes in mijn boekhoudprogramma (makkelijk uit te printen indien gewenst).

En betalingen gaan via de bank, dus die heb ik wel, alleen bij contante betalingen zou ik een bon moeten maken, maar dat hoeft eigenlijk nooit van de klant, als de mensen wel een bon willen hebben, draai ik een factuur uit en stuur ik die via de e-mail.

 

Aangezien je gebruik hebt gemaakt van pdf'jes kan men niet achterhalen of dit digitaal is geweest of per post, daarnaast zijn de eisen van een papieren als een e-factuur aan elkaar gelijk en kun je ze dus op beide manieren archiveren (zolang men ze maar kan inzien). De reden waarom er hier de nadruk wordt gelegd dat je ze digitaal moet archiveren heeft betrekking op hiervoor gemaakte systemen, de achterliggende gedachte hiervan is natuurlijk om de administratie eenvoudiger/kostenbesparend te maken.

 

Daarnaast wil ik je erop attenderen dat het sturen van een factuur wettelijk verplicht is. De factuur is de basis voor het vaststellen van de omzet of kosten en vormt het brondocument voor het betalen en terug ontvangen van BTW. Bij import en export is de factuur de basis voor het betalen van invoerrechten. Daarnaast vormt de factuur ook het bewijs dat een zakelijke transactie heeft plaatsgevonden. Bij geschillen en bij controles moet je de factuur kunnen laten zien (voor die periode van 7 jaar).

 

Aangezien TNT door de inbreng van de e-factuur minder zal gaan bezorgen is het ook interessant hoe zij hiermee omgaan;

E-invoice TNT

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0
TNT Express voorziet vanaf 12 mei 2009 alle elektronische facturen van een digitale handtekening. Deze werkwijze is onlangs goedgekeurd door de belastingdienst dankzij een aanpassing in de fiscale wetgeving. Hierdoor wordt de papieren factuur overbodig. TNT Express gaat daarom per 1 juli 2009 in zijn geheel over naar de elektronische factuur. Vanaf die datum wordt ook voor een factuur per post een toeslag berekend van € 2,50.

 

TNT Express gaat daarom per 1 juli 2009 in zijn geheel over naar de elektronische factuur. Vanaf die datum wordt ook voor een factuur per post een toeslag berekend van € 2,50.

 

hmmm... Ik wist niet dat dit al zover ontwikkeld allemaal was, ik ga me er maar eens in verdiepen.

Erik Leferink

Sapiente vince, rex, noli vincere ferro

Link naar reactie
  • 0

ik probeer deze maand een online dienst (moneybird.nl) uit voor het verzenden van pdf facturen, daar staat echter over de digitale handtekening:

 

De elektronische handtekening op facturen wordt sinds februari 2009 niet meer verplicht door de Nederlandse overheid. MoneyBird facturen worden daarom standaard niet voorzien van deze extra beveiliging.
.

 

Wat is de algemene consensus, wel of geen digitale handtekening?

websites, huisstijlen en interieurontwerp: http://www.entwerpen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.