• 0

impasse met aandeelhouder

Ik ben 50 (+1)% aandeelhouder van bv werken De bv werken heeft een management overeenkomst gesloten met bv mijzelf Ik ben dan ook als directeur via bv mijzelf aangesteld bij bv werken . Andere 50% aandeelhouder is in handen van bv hijzelf en hij is dan ook mede aandeelhouder/bestuurder (?)

 

Financiele inbreng tot heden:

Ik € 9000,- + computer/naslagwerk/netwerk/kantoorinventaris/auto/dagelijke kosten + € 120000,-

bv hijzelf € 9000,- + € 10000,-

 

Financiele aangegaande overeenkomsten

Ik heb (prive (hoofdelijk) aansprakelijk) voor € 15000,- rekening courant afgesloten voor bv werken en ben (prive (hoofdelijk) aansprakelijk) een microfinanciering aangegaan voor € 120000,-

 

Op dit moment is de financiele positie niet goed, er is nu een discussie met de andere aandeelhouder omdat ik zijn aandelen wil.

Reden?

bv hijzelf heeft voorlopig (al 10 maanden) vrijwel geen inspanningen voor bv werken verricht en is eigenlijk alleen van plan om als soort van adviseur voor mij op te treden. (hij is de ervaren ondernemer en ik de startende..)

Alle klanten/omzet/werk/inspanningen ect zijn gedaan door Ik.

 

Omdat zijn inbreng dus niet denderend is wil ik dat hij zijn aandelen voor een schappelijke prijs verkoopt en dat ik de lopende lening van € 10000,- aan de bv werk in gedeelten miv 2010 afbetaal mits de omzet dat toelaat maar wel een minimaal bedrag. Ik kies dus ervoor om de Gentlemen's Way te kiezen om van hem af te komen. Ondanks het negatief saldo en het feit dat de markt voor ons voor de komenden maanden tot medio voorjaar 2010 niet rooskleurig uitziet. Ikzelf heb echter wel de goede hoop dat mijn harde werken medio volgend jaar zijn vruchten zal gaan afwerpen! Echter hij wil de volle prijs voor zijn aandelen en de lening in 1 keer terug betaald krijgen. Ergo wij zitten nu in een impasse.

 

Vanwege zijn houding wil ik de Gentlemen's Way laten voor wat het is en wil ik eigenlijk met bv mijzelf de managementovereenkomst met bv werk opzeggen en bv werk liquideren wat ik wel jammer zou vinden daar A: de naam uniek en alleszeggend is b: veel werk in is gestopt . bv mijzelf heeft van bv werk wel gewoon de management fees ontvangen.

 

Wat ik dus wil weten

1 - kan bv mijzelf MF overeenkomst met bv werk opzeggen ?

2 - is er een andere manier hem en bv hijzelf "buiten spel" te zetten zodat er verder door mij gebouwd kan worden aan bv werk met behoud van de naam? .

3 - waar moet ik allemaal op letten/aan denken enz?

 

Groet,

 

Jef,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat ik dus wil weten

1 - kan bv mijzelf MF overeenkomst met bv werk opzeggen ?

2 - is er een andere manier hem en bv hijzelf "buiten spel" te zetten zodat er verder door mij gebouwd kan worden aan bv werk met behoud van de naam? .

3 - waar moet ik allemaal op letten/aan denken enz?

 

1 - Ja, dat kan. Ik kan me voorstellen dat de tegenpartij zich door een dergelijke actie benadeeld voelt, dus lees de kleine lettertjes er op na.

2 - Probeer het conflict eerst met behulp van een bemiddelaar op te lossen. Kom je er helemaal niet meer uit, dan kun je een "ruziesplitsing" overwegen. Hierbij wordt de werk-BV gesplitst in 2 afzonderlijke BV's, waarbij de activa en passiva worden verdeeld over de 2 aandeelhouders. De splitsing kan in principe met gesloten beurzen plaatsvinden, zodat er ook geen discussie ontstaat over de waarde van de aandelen. Deze oplossing verdient niet de schoonheidsprijs en het verdelen van activa en passiva is simpeler gezegd dan gedaan.

3 - Schakel professionele hulp in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Jef,

 

Als jullie allebei dezelfde accountant hebben, kan er inderdaad een "conflict of interest" onstaan. Het is dan beter dat 1 van de aandeelhouders een andere adviseur inschakelt. Je kunt ook nog overwegen een mediator (conflictbemiddelaar) in te schakelen, maar als je al hebt besloten dat je onder geen beding met je partner wilt verder gaan, heeft dit meestal geen zin.

 

Aangezien er een vertrouwensbreuk tussen jullie is ontstaan, wil je verder nog meegeven, dat je vanaf nu scherp alle handelingen van je partner in de gaten moet houden. In dit soort situaties wil het nog wel eens gebeuren dat de tegenpartij middelen ontrekt aan het bedrijf, bedrijfsinformatie voor eigen doeleinden gaat gebruiken en/of cliënten achter je rug om benadert om alleen met hem verder te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

aan allen, dank voor jullie adviezen. Na gesprek met mijn accountant heb ik de medeaandeelhouder (blijkt dus geen bestuurder te zijn en ook zo niet opgenomen in alle papieren) een nieuw voorstel gedaan en gevraagd om zsm een antwoord terug tegeven door vakantie is dit verschoven naar 15-01. Hij zal dan ook met een adviseur hebben gesproken. Na 15-01 dus meer nieuws.

Zalig kerstfeest en een goed 2010!

Link naar reactie
  • 0

Update januari 2011

Nieuw voorstel is door de andere aandeelhouder verworpen en reageren is nu alleen via aangetekende brieven en zijn advocaat. Mijn advocaat heeft het idee dat de medeaandeelhouder wil sturen op mismanagement door de DGA (ik dus).

Door alle perikelen en door de crisis (heb ook vaste lasten) ben ik voor 1 jaar in dienst getreden bij een werkgever en met zijn toestemming mag ik bv werken blijven voeren om te proberen schulden weg te werken. Eigenlijk zie ik alles niet meer zo zitten en wil het bedrijf opheffen maar dit kan alleen met de handtekening van de medeaandeelhouder die dit tegen houd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.