• 0

rekening in 2009, betaling 2010 --> =omzet 2009 of 2010?

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Cobi,

 

Het ligt er aan hoe jij je administratie verwerkt. Doe je dat op factuurstelsel (datum van factuur is bepalend) of op kasstelsel (datum van ontvangst is bepalend) dan bepaalt je normale werkwijze wanneer je het aangeeft en waarvoor.

 

Gebruik je factuurstelsel dan is de datum van factuur bepalend voor wanneer je de BTW en de omzet moet aangeven. Als je in de loop van de tijd verwacht dat je het geld niet gaat ontvangen (dubieus) dan zijn er mogelijkheden om de zowel de BTW terug te vragen als de omzet (en dus je resultaat) te verlagen.

 

Gebruik je kasstelsel dan is de datum van ontvangst van het geld bepalend. In ieder geval voor de BTW. Voor de inkomstenbelasting (resultaat) kan je de omzet opnemen in je resultatenrekening met als tegenrekening 'nog te factureren omzet'. Daarmee geef je dus wel je resultaat al aan, maar draag je de BTW pas af als je het geld ontvangen hebt.

 

Je kan helaas niet voor een factuur je stelsel even tijdelijk veranderen. De ingeslagen weg moet je blijven hanteren.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

nee het is niet ivm btw, ivm verrekening met een uitkering is het voor mij van belang of de inkomsten 'meetellen' in 2009 of 2010. en meetellen is in dat verband of ze terugkomen in de omzet van 2009 of die van 2010

groet

 

Kun je aangeven wat precies je situatie is? Over wat voor soort uitkering heb je het? Een bonus? Een bijstandsuitkering?

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten is het zo:

 

Omzet dient mee genomen te worden in de periode waarop het betrekking heeft (evenals kosten).

Het gaat er dan ook niet om wanneer betaald of gefactureerd wordt, maar wanneer de prestatie geleverd is.

 

Voorbeeld: Wanneer er een prestatie in 2010 wordt uitgevoerd, maar al in 2009 wordt gefactureerd is dit vooruitgefactureerde omzet. Dit komt dan ook niet ten gunste van het resultaat 2009, maar tengunste van het resultaat 2010.

 

Andersom geldt dit ook (wanneer er in 2010 pas wordt gefactureerd maar in 2009 al een prestatie is verricht). In dit geval is er sprake van nog te factureren omzet. Het bedrag dient in dit geval al wel meegnomen te worden in de resultaat bepaling.

 

Bovenstaande heeft betrekking op de winst bepaling en niet op afdracht van BTW. Dit is inderdaad afhankelijk van welk stelsel er gebruikt wordt (kas of factuurstelsel).

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reacties tot zover!

een volgend gegeven is ook nog wel relevant merk ik in verschillende reacties: het gaat om factureren in 2009, maar de werkzaamheden moeten pas in 2010 worden uitgevoerd. Het gaat de opdrachtgever erom dat het budget voor 2009 ook in 2009 moet worden besteed (in rekening gebracht in ieder geval). brengt dat verandering in de zaak?

is dit dan een geval van voorfactureren (of: 'vooruitfactureren')en is het dan automatisch zo dat de aan deze opdracht gekoppelde omzet in 2010 wordt behaald omdat dan de werkzaamheden plaatsvinden?

ik begrijp de vraag om meer details mbt uitkering maar aangezien ik hier met mijn echte naam sta (niet zo handig, dus) gaat het me wat ver om daar info over te geven. het is in ieder geval niet een bonus, zoals iemand vroeg.

groet, Cobi van Vugt

Link naar reactie
  • 0

Niet om TS een antwoord te geven, maar ik ben wel benieuwd wat de waarde of status is van een pro forma factuur in een geval als dit?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

ik begrijp de vraag om meer details mbt uitkering maar aangezien ik hier met mijn echte naam sta (niet zo handig, dus) gaat het me wat ver om daar info over te geven. het is in ieder geval niet een bonus, zoals iemand vroeg.

groet, Cobi van Vugt

 

Volgens mij kun je je schermnaam nog veranderen.

 

Je kunt me ook een PM sturen als de vraag betrekking over een uitkering inzake de WW, WWB of iets dergelijks. Ik heb niet veel verstand van boekhouden maar weet weet wel iets van ons sociale zekerheidsstelsel.

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Vooruitfactureren verandert normaal gesproken niet zoveel aan je resultaat. Je hebt immers wel een vordering/cash, maar daar tegenover staat een verplichting op je balans om nog iets te doen. Op zich mag je een factuur sturen als je dat hebt afgesproken. Je hebt namelijk een overeenkomst op grond waarvan jij het recht hebt om betaald te krijgen, en je opdrachtgever het recht heeft op levering/dienstverlening door jou. Die twee hoeven niet op hetzelfde moment te vallen.

 

Voor de omzetbelasting werkt dat wat anders, die ben je verschuldigd uiterlijk op het moment van factureren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Toch een aanvullende vraag hierover.

 

Mag/moet je dit voor IB (eenmanszaak) en BTW allebei hetzelfde doen v.w.b. kosten?

Dus winkelier is aangewezen om kasstelsel te hanteren (kapper).

 

Kosten worden vaak betaald via een factuur.

Mag je dan deze bijvoorbeeld voor de IB wel in 2009 als kosten meenemen (omdat de factuurdatum in 2009 is en de kosten op 2009 betrekking hebben)?

 

oftewel concreet :

factuurdatum 30-12-2009 kosten

Betaling 04-01-2010 per bank.

 

BTW terugvorderen in 2010?

Kosten in mindering brengen in jaarrekening 2009? of MOET die ook in 2010?

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

Toch een aanvullende vraag hierover.

 

Mag/moet je dit voor IB (eenmanszaak) en BTW allebei hetzelfde doen v.w.b. kosten?

Dus winkelier is aangewezen om kasstelsel te hanteren (kapper).

 

Kosten worden vaak betaald via een factuur.

Mag je dan deze bijvoorbeeld voor de IB wel in 2009 als kosten meenemen (omdat de factuurdatum in 2009 is en de kosten op 2009 betrekking hebben)?

 

oftewel concreet :

factuurdatum 30-12-2009 kosten

Betaling 04-01-2010 per bank.

 

BTW terugvorderen in 2010?

Kosten in mindering brengen in jaarrekening 2009? of MOET die ook in 2010?

 

Voor de BTW is de factuurdatum leidend. Je vordert BTW dus terug bij de aangifte over 2009.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW is de factuurdatum leidend. Je vordert BTW dus terug bij de aangifte over 2009.

 

Streep dit maar weg, ik ging ondanks je vermelding van het kasstelsel toch uit van het factuurstelsel. Sander heeft gelijk.

 

Kasstelsel: Bij toepassing van het kasstelsel is het tijdstip van verschuldigdheid van de btw gekoppeld aan het tijdstip waarop de vergoeding wordt ontvangen.

 

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

De kosten moet je opnemen in het jaar waarop het betrekking heeft. Maar dat geldt uiteraard ook voor bijvoorbeeld de voorraad. Stel dat je op 30 december een zending met shampoo ontvangt dan moet je op 31 december ook rekening houden met de aanwezige voorraad.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.