• 0

Welstandsklassen.

Beste,

 

Vaak kom ik bij lezeromschrijvingen van tijdschriften en dagbladen het volgende tegen:

Welstandsklasse A1/AB1/B1, etcetera.

Echter kan ik nergens informatie vinden waar die verschillende codes voor staan. Wat is het verschil tussen A1 en AB1? Weet iemand van jullie waar ik een goede welstandsklasse-indeling kan vinden?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de volgende PDF heb ik in ieder geval wat basale informatie kunnen vinden en er staat een tabel in die een aardige indruk geeft over hoe het in elkaar zit.

 

Voor zover ik het snel begrepen heb, is het een combinatie van sociale en maatschappelijke factoren, zoals bijvoorbeeld een combi van opleiding, inkomen en het wel of niet bezitten van een eigen huis.

 

Ik hoop dat die PDF je wat meer duidelijkheid geeft.

 

In aanvulling op het voorgaande, ik vond zojuist de site van het NOM en daar staat in de FAQ exact uitgelegd hoe ze de welstandsklasse beoordelen.

 

Welstandsklasse wordt in W1 t/m W5 ingedeeld, A, B1, en dergelijke zijn aanduidingen voor Sociale klasse, deze moet je niet verwisselen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

 

Sociale klasse (welstandsklasse) Deel van de bevolking
Klasse A Welgestelden

Directeuren van grote ondernemingen, hoge ambtenaren, vrije beroepen

Klasse B1 Bovenlaag middengroep

Directeuren van kleine onder-nemingen, grotere middenstanders, semi-hoge ambtenaren, hogere managers

Klasse B2 Onderlaag middengroep

Ambtenaren in middenpositie, middengroep middenstanders, middenkader

Klasse C Minder welgestelden

Kleine middenstanders, lager kantoorpersoneel, geschoolde arbeiders

Klasse D Minst welgestelden

Ongeschoolde werknemers

 

(bron: http://www.kennisdomeinen.nl/Kennisdomein Marketing_4.htm)

 

De welstandsklasse is een indeling van de populatie op basis van de combinatie beroep en opleiding.

 

(bron: http://www.encyclo.nl/begrip/Welstandsklasse, gevonden op http://www.orn.nl/ORN-Algemeen/ORN-Organ of beter http://www.orn.nl/terminologie)

 

EDIT: diverse doorhalingen n.a.v. opmerkingen MartinM

   

 

 

   

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens de NOM zijn welstandsklasse en sociale klasse toch echt twee verschillende parameters, de tabel die jij plaatst lijkt iets anders te zeggen.

 

Quote van de NOM:

 

Is welstand hetzelfde als sociale klasse?

 

Nee, sociale klasse wordt op basis van andere gegevens bepaald/geconstrueerd. Het belangrijkste verschil is dat bij sociale klasse geen rekening wordt gehouden met het inkomen. Daardoor heeft sociale klasse maar weinig samenhang met inkomen.

 

kort gezegd zou dat op het volgende neerkomen:

 

Welstandsklasse: Opleidingsniveau - Inkomen

Sociale klasse : Opleidingsniveau - Werkniveau

 

Klinkt heel erg identiek, maar is wel degelijk een verschil in.

 

 

[*]Zelfstandig ondernemer met een WO opleiding en een inkomen <30K zit in Welstandsklasse W3(laag), maar in Sociale klasse A(hoog)

[*]Zelfstandig ondernemer met een WO opleiding en een inkomen >35K zit in Welstandsklasse W1(hoog), en blijft in Sociale klasse A(hoog)

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Martin,

 

ik heb diverse doorhalingen verricht, maar ik heb de indeling naar sociale klasse(n) laten staan. Yvonnitos, welke van de twee begrippen zoek je?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Goed dat nog even aangestipt wordt dat er een verschil is tussen welstands- en sociale klasse!

 

In de FAQ van het NOM staat ook een tabel met A-B1-B2-etc. Wat ik eigenlijk zocht was een wat meer wetenschappelijkere benadering van de indeling van de sociale klasses. Want op dit moment lijkt het allemaal wat arbitrair...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.