• 0

hoe te handelen met niet-betalende particuliere klanten

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet antwoord vinden op mijn vragen. Mocht het toch ergens te vinden zijn dan mijn excuses voor het onnodig starten van een nieuwe topic.

 

Ik heb particuliere klanten die via eenmalige machtiging mogen betalen. Helaas zitten er ook wanbetalers (te weinig saldo, rekeningnummer geblokkeerd tegen incasso of eist het terug) bij en er zijn 2 onderwerpen waarover ik graag tips uit zou willen wisselen:

1) hoe om te gaan met de klant voordat je het overdraagt aan een incassobureau.

2) welke incassobureau wordt aangeraden om in te schakelen.

 

Ik doe het op de volgende manier voordat ik het overdraag aan incassobureau:

1) e-mail sturen met verzoek tot betaling

2) indien niet betaald, probeer ik te bellen. Als dat niet lukt of als het week later nog niet is betaald stuur ik 'n e-mail en 'n brief, en waarschuw dat er 10,- herinneringskosten bij op worden geteld als het niet binnen 10 dagen is betaald.

3) weer proberen te bellen. Stuur weer brief en e-mail als het nodig is, met 10,- herinneringskosten per bestelling erbij.

4) Als het dan nog niet is betaald draag ik het over aan een incassobureau.

 

Als ik hun telefonisch te pakken krijg, ben ik eerste keer netjes. Ik vind het lastig hoe te praten als je voor de 4de keer belt en ze weer met 'n smoesje komen. Tot dusver blijf ik maar gewoon netjes en zeg ik wel dat het afgehandeld moet worden omdat het anders overgedragen moet worden aan gerechtsdeurwaarder en dat erg duur is voor hun, maar aan de andere kant twijfel ik of je niet beter wat harder over kan komen.

 

Het helpt ook als je telefoonnummers kan achterhalen, bv via http://www.zoekenbel.nl/postcode.asp?zoek=postcode , alsof ze dan toch net wat meer schrikken als je hun belt via 'n nummer die ze niet hebben gegeven. Ik hoorde ook 'n keer van iemand dat die oplichters weleens via Marktplaats kan bereiken. Iemand anders nog tips?

 

Wat incassobureau betreft heb ik alleen ervaring met DirectIncasso, no cure no pay. Het ging in het begin op zich goed, ongeveer helft van de bestellingen werden alsnog betaald. Maar het laatste half jaar zijn ze erg slordig geworden. Geen antwoord op mails en steeds minder geslaagde betalingen. Er was maar 1 betaling gelukt, maar dat geld moet ik nog steeds van hun krijgen. Ik denk dat ze genoeg opdrachten binnen halen en daar te weinig tijd voor hebben...Zijn er incasso bureau's waar jullie goede ervaring mee hebben? Eventueel ook incasso bureau's waar je wel voor moet betalen? Ik heb nu namelijk ook 'n klant waarbij het om 450 euro gaat, wil daar wel meer moeite voor doen...

 

Alvast hartelijk dank voor tips.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alvorens over de betaling te beginnen vragen of de mensen tevreden zijn over de dienst / het product. Zo ja, dan moet je gewoon boos worden omdat ze niet betaald hebben en zeker als je voor de 4e keer belt!

 

Indien je producten levert neem je in de offerte op dat je levert onder eigendomsvoorbehoud. Betalen ze niet dan geef je na een x aantal herinneringen aan dat je de producten op komt halen dat daarvoor x extra kosten aan verbonden zijn en dat het je klant niet de plicht ontneemt om alsnog te betalen! Geven ze hier geen gehoor aan zou ik denk ik gewoon de politie bellen, is mij nog nooit gebeurd maar dan hebben ze eigenlijk je spullen gestolen toch?

 

Gewoon flink boos worden!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

Wat politie betreft hoef je hier echt niet op te rekenen....geloof ook dat zoiets als dit onder civiele rechten valt waar politie niets mee te maken heeft. Ik heb wel keer aangifte gedaan omdat een oplichter bestelde met andermans rekeningnummer, maar je wil niet weten hoe primitief het aangifte alleen al ging. Overigens heeft het dan totaal geen prioriteit (op zich te begrijpen) waardoor er toch niets mee gebeurd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je voor de vierde keer belt, heb je zeker een reden om kwaad te worden. Je zult gewoon een duidelijke limiet moeten stellen. Bekijk het ook eens van de andere kant; je krijgt, wanneer je geen actie onderneemt, een reputatie van "Och, bestel daar maar, dan hoef je pas te betalen als we een half jaar / een jaar verder zijn.. Hij/zij onderneemt toch geen actie" etcetera.

Gezien je praat over klanten, begrijp ik dat het om meer gevallen gaat. Er bestaan veel meer no-cure no-pay incasso's (zie google) dus ik zou gewoon eens gaan buurten.

Link naar reactie
  • 0

Misschien rare vraag, maar hoe doe je het dan? Je gaat ook niet lopen schelden lijkt mij....

Wat ik wel doe, is zeggen dat er een bestelling helaas nog steeds niet betaald is, dat we dat erg jammer vinden, en hoe we dit kunnen oplossen. En daarna de afspraak nog eens herhalen, om te benadrukken dat het een afspraak is. En als ik al vaker heb gebeld, dat als we het geld dan nog niet hebben ontvangen ik het over moet dragen aan gerechtsdeurwaarder (klinkt enger dan incassobureau denk ik....) Anders uitgebreider klagen dat er al eerder is afgesproken dat er overgemaakt zou worden, hoe ik nu moet geloven dat het nu wel gedaan zal worden? Ik weet het niet....

 

Ik belde gisteren weer een klant (te lage saldo voor incasso, paar weken geleden gemaild maar nog niet betaald) en ze zou 'volgende week' overmaken. Ik liet toen zo merken van dat zou ook nog vandaag of morgen kunnen, en stelde toen voor dat we afspreken dat ik het geld uiterlijk dinsdag zal ontvangen, daar ging ze mee akkoord.

 

Het gaat bij mij om meerdere bestellingen (vandaar dat het zo irriteert dat het allemaal tijd kost), maar meestal om kleine bestelling(en) (totaalbedrag onder de 100 euro), alleen soms over grotere (record is 450 euro, 5 bestellingen teruggeist).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna82,

 

met de zoekterm 'wanbetaler' of 'wanbetaling' is op HL best wat terug te vinden. Ik weet niet wat voor product of dienst je levert, maar waarom lever je uberhaupt zonder betaling aan particulieren? Wat zeggen je algemene voorwaarden?

 

Iemand die een keer te weinig saldo op een rekening heeft voor automatische incasso, vind ik geen wanbetaler. Dat is iemand pas, die na een herinnering niet betaalt. Een eerste herinnering zou ik ook al via e-mail en brief versturen.

 

Tenslotte proef ik dat je met een systematische aanpak van factureren en herinneren en risico management voor wat betreft grotere bedragen misschien geholpen bent met een partij die deze werkzaamheden voor je verricht.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

...

met de zoekterm 'wanbetaler' of 'wanbetaling' is op HL best wat terug te vinden. Ik weet niet wat voor product of dienst je levert, maar waarom lever je uberhaupt zonder betaling aan particulieren? Wat zeggen je algemene voorwaarden?

...

Ik bied betaalwijze eenmalige machtiging, simpelweg omdat veel klanten dat op prijs stellen. Soms blijkt pas na 1 week dat de saldo te laag was of dat de rekeningnummer geblokkeerd is tegen incasso. Dan is de bestelling al opgestuurd...Sommigen denken waarom bied je dan zo 'n betaalwijze, maar ik weet zeker dat ik daardoor 'n grotere klantenkring bereik.

 

Op mijn algemene voorwaarden staat dat er bij mislukte incasso eerst betalingsverzoek wordt gemaild, daarna nog een herinnering, daarna komt er 10,- herineringskosten bij en daarna wordt het overgedragen aan incassobureau.

 

Wat het uitbesteden betreft: dat kan inderdaad, ik zag zo pas dat je bv bij DAS terecht kan. Maar het gaat bij mij om kleine bestellingen, tot dusver is het totaalbedrag daarvan lager dan de kosten van het uitbesteden. Vandaar dat ik liever eerst zelf probeer op te lossen en daarna overdraag aan een no-cure-no-pay incassobureau.

Link naar reactie
  • 0

Lopen schelden heeft absoluut geen zin, maar je kunt best op een vriendelijke, doch dwingende manier laten merken dat je het niet op prijs stelt dat er niet betaald wordt. Als je te vriendelijk over komt, wachten mensen...

Ik heb (gelukkig) weinig ervaring met klanten die niet betalen, maar zou het aan de manier van communiceren bij de eerste factuur etcetera kunnen liggen? Bijvoorbeeld, zijn je betalingsvoorwaarden (termijn) duidelijk, stuur je een herinnering waar expliciet op vermeld staat dat de betalingstermijn is verstreken en dat er na deze herinnering administratiekosten á x euro verrekend gaan worden en doe je dit ook daadwerkelijk?

Het klinkt namelijk alsof het euvel in de manier van brengen zit. Probeer het, ook op papier vriendelijk doch dwingend te houden.

 

"...... en om te voorkomen dat we een vordering uit moeten schrijven, neem ik nog maar even contact op, want dat zou natuurlijk erg vervelend zijn. Kan het zijn dat deze aan uw aandacht is ontsnapt?"

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna82,

 

dan heb ik een simpel advies. Gooi die automatische incasso als eerste betalingsoptie overboord. Goede klanten zijn ook goed van betalen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Lopen schelden heeft absoluut geen zin, maar je kunt best op een vriendelijke, doch dwingende manier laten merken dat je het niet op prijs stelt dat er niet betaald wordt. Als je te vriendelijk over komt, wachten mensen...

Ik heb (gelukkig) weinig ervaring met klanten die niet betalen, maar zou het aan de manier van communiceren bij de eerste factuur etcetera kunnen liggen? Bijvoorbeeld, zijn je betalingsvoorwaarden (termijn) duidelijk, stuur je een herinnering waar expliciet op vermeld staat dat de betalingstermijn is verstreken en dat er na deze herinnering administratiekosten á x euro verrekend gaan worden en doe je dit ook daadwerkelijk?

Het klinkt namelijk alsof het euvel in de manier van brengen zit. Probeer het, ook op papier vriendelijk doch dwingend te houden.

 

"...... en om te voorkomen dat we een vordering uit moeten schrijven, neem ik nog maar even contact op, want dat zou natuurlijk erg vervelend zijn. Kan het zijn dat deze aan uw aandacht is ontsnapt?"

Ik twijfel inderdaad of ik het goed genoeg aanpak, vandaar dat ik eens tips hierover wilde uitwisselen, kijken hoe anderen het doen. Toevallig zeg ik al vaak dat mijn boekhouder de betaling afgehandeld moet hebben en het wil overdragen aan incassobureau maar dat ik toch eerst even bel, om te kijken of we dat kunnen voorkomen. Maar dat helpt dus niet....misschien zeg ik het te soft.

 

Het gaat dus om klanten waarvan eenmalige machtiging niet lukt. Wat ik iig doe:

- in bestelbevestiging staat vermeld op welke datum de incasso uitgevoerd zal worden en dat er gezorgd moet worden dat er dan voldoende saldo op staat.

- lukt de incasso niet wegens te lage saldo, dan probeer ik het een week later opnieuw. De klant had het kunnen zien bij betalingsafschrift, sommigen zorgen dat er dan alsnog voldoende saldo op staat. Misschien moet ik anders ook automatisch e-mail sturen met de melding dat op datum .. opnieuw geincasseerd zal worden en dat er dan voldoende saldo moet staan?

- Lukt het weer niet, dan stuur ik een e-mail met eerst wanneer er is besteld, waarom incasso niet is gelukt. Vervolgens een link waarmee het heel eenvoudig meteen via ideal betaald kan worden en ook rekeningnummers voor als ze op de gewone manier willen overmaken.

- Helpt dat nog niet, dan stuur ik weer een e-mail met wat hardere tekst en verwijzing naar algemene voorwaarden dat als het niet binnen 10 dagen is betaald er 10,- herinneringskosten bij opgeteld zal worden. Dit wordt dan ook per brief verstuurd.

- Dan dus laatste brief en e-mail, met melding dat het overgedragen zal worden aan incassobureau.

 

Ik moet wel zeggen dat ik het opnieuw bellen/versturen soms te lang uitstel, ik zou consequenter moeten zijn zodat ik ook harder overkom.

Link naar reactie
  • 1

Dat zou ik inderdaad anders doen.

 

 

[*]Bestelbevestiging met factuur (PDF, neem aan dat dit digitaal gaat). Vermelden dat klant een automatische incasso heeft geselecteerd.

[*] Incasso mislukt -> Herinnering met verzoek tot overmaken en vermelden dat de vorige door de bank is gestorneerd. Geen nieuwe poging tot automatische incasso ondernemen Gebruik ook de titel herinnering Vermeld hierbij expliciet een nieuwe betalingstermijn / dient voor deze datum te zijn bijgeschreven. Daarnaast ook het bekende verhaal "mocht uw betaling en deze brief elkaar hebben gekruist..."

[*]Je zou kunnen kiezen voor een tweede herinnering, met de melding dat er bij een volgende aanmaning 15 euro administratiekosten worden gerekend. Vermeld dit anders bij de eerste. Dat is immers ook een herinnering. Vermeld wederom expliciet dat je nog 7 dagen geeft.

[*]Aanmaning + melding: Mits niet binnen x dagen wordt betaald, de zaak wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder

[*]Bellen om vordering te voorkomen

 

Laatste tip, je geeft het inderdaad zelf al aan.. Wees consequent in je timing. Kies vooraf een tijdspad, bijvoorbeeld factuur dag 0, herinnering dag 10, eventuele tweede dag 15, aanmaning dag 24, bellen dag 27. Daarnaast, ik weet niet of je software gebruikt? Maar er bestaan systemen die dit gehele proces voor je uit handen nemen en waar je alleen hoeft in te geven of je de betaling hebt ontvangen. Facturen, herinneringen en aanmaningen worden dan automatisch verstuurd.

Link naar reactie
  • 0

Nog iets wat me te binnen schiet, ik weet niet of je vanaf het internet levert? Maar je zou kunnen kiezen voor een kleine korting bij een Ideal betaling vooraf.

 

dan heb ik een simpel advies. Gooi die automatische incasso als eerste betalingsoptie overboord. Goede klanten zijn ook goed van betalen.

 

Dit lijkt me iets te kort door de bocht. Ik neem aan dat er is nagedacht over de keuze "wel of geen automatische incasso". Daarnaast is het een grote pré, wanneer je in een branche zit waar impulsaankopen gedaan worden bijvoorbeeld. Zelf vind ik automatische incasso's erg makkelijk.

Link naar reactie
  • 0

dank je wel, hiermee ga ik aan de slag!

Momenteel maak ik nog geen onderscheid tussen betaalwijze...dacht er wel aan maar het zorgt ook snel voor irritatie denk ik. Ik wil wel vanaf een bepaald bedrag, bv 80 euro, korting geven, bv 10%, wat alleen geldt als er via ideal of vooraf overmaken is betaald. Mocht 'n klant dan toch 'n grote bestelling doen onder eenmalige machtiging, dan weet je al meer zeker dat het 'n oplichter is, en dan voel ik me minder schuldig als ik toch maar bel om te melden dat het niet onder incasso mag. ;) Trouwe klanten mogen van mij namelijk wel grote bestellingen onder eenmalige machtiging doen, maar als 'n klant voor het eerst meteen een bestelling van 150 euro plaatst onder eenmalige machtiging vertrouw ik het niet.

 

Ik vermeld overigens al de betaalwijze in de factuur, en wanneer geincasseerd zal worden. Geen nieuwe poging had ik tijdje over nagedacht, maar je hebt ook klanten die lui zijn....stel het lukt de 2de keer wel dan heb je het geld tenminste wel binnen.....Maar ik snap jouw idee ook wel.

 

Qua automatisering is het op zich al goed geregeld. De brief opsturen is wel wat handwerk, maar dat kan ik verder automatiseren. Ik wil alleen eerst even kritisch kijken hoe ik het nu doe en het dan daarna veranderen.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Frank,

 

ik kan me helemaal aansluiten bij de door jouw genoemde procedure en werkwijze. Verder is het aan Anna of ze zich wil bezighouden met debiteurenbeheer gerelateerd aan automatische incasso's. Ik zou machtigingen alleen als uiterste middel aanbieden, of bijvoorbeeld aan klanten die al eerder besteld hebben en van wie je op basis van een registratie volledige contactgegevens hebt.

 

Bij Anna krijg ik het gevoel dat machtigen gelijk staat aan leveren voor betaling, dat is natuurlijk geen goed principe als je geen kans ziet om alsnog betaald te krijgen. Bij nieuwe klanten houdt dat nog meer risico in dan bij bestaande.

 

Een vergelijkbare discussie heb ik hier in het verleden met o.a. Vossie gevoerd. Je kunt ook heel veel risico's uitsluiten: zoals maximale debetstand of helemaal geen vooruitlevering (aan anonieme e-mailadressen of kopers met alleen mobiel).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highlio: op zich snap ik je redenatie wel, en ik heb er wel soms aan gedacht. Maar als minimaal 95% van de verzonden incasso opdrachten zonder problemen gaat, en je veel trouwe klanten hebt die er dankbaar gebruik van maken, dan vind ik het toch zonde om hiermee te stoppen. Je weet niet hoeveel klanten er daardoor afhaken. 'n Winkel heeft diefstal, nou ja die paar oplichters die ik heb....misschien ben jij het er niet mee eens maar ik neem dat maar voor lief.

 

Ik vind het alleen erg jammer dat de wetgeving verandert en je straks tot 3 maanden erna kan terugeisen. Ik heb het volgende hiervoor bedacht:

- korting geven bij grote bestellingen als ze via ideal of overmaken betalen, geldt dus niet bij incasso.

- alarmpje zien op de website als iemand binnen 3 maanden uiteindelijk tot een bepaald bedrag heeft besteld, en er nog geen vaste inkomsten (andere betaalwijze, langer dan 3 maanden geleden) zeker zijn van de betreffende klant.

- uiteraard gebruik maken van blacklists (ip-adres, rekeningnummer) als een klant niet of pas na meerdere herinneringen betaald.

Link naar reactie
  • 0

- uiteraard gebruik maken van blacklists (ip-adres, rekeningnummer) als een klant niet of pas na meerdere herinneringen betaald.

Ik heb er zelf geen ervaring in, maar toch een vraagje:

hoe doe je dat dan met mobiele internetters? die hebben per sessie een ander IP-adres,

en er zijn ook programma's die voor je desktop verschillende IP's genereren,

als ze dat combineren met wisselende rekeningnummers werkt het voor jou toch ook niet meer?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar ik moet zeggen dat ik de postcode ook als blacklist zet (nadeel is dat je dan soms onterecht waarschuwing zie bij klanten, maar dat is niet zo erg). Ik noteer alleen de cijfers van de postcode, waardoor je best vaak onterecht waarschuwing zie, maar dan kan je iig niet het adres van de overburen gebruiken ofzo.

Dan nog kunnen ze ook met ander adres bestellen....maar zo 'slim' zijn de oplichters in mijn doelgroep gelukkig ook weer niet. ;) Het gaat voornamelijk om slordige klanten (1 of 2 bestellingen, paar tientjes per bestelling), alleen enkele oplichter die bewust grote bestelling plaatst. Ik had al paar keer dat ze opnieuw bestelden, het klonk wel leuk als ik ze daarna telefonisch zei dat het niet opgestuurd kan worden omdat er nog 'n bestelling open staat, dan schrikken ze wel. ;D Blijkbaar gebeurd het toch nog best vaak dat internetters een vaste ip-adres hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd geleerd dat je alles wat je zegt, waar moet kunnen maken.

 

Jij noemt echter eerder dat je, ondanks dat je de vordering uit handen gaat geven aan een incassobureau, je de klant wilt melden dat het naar een gerechtsdeurwaarder gaat, want dat klinkt enger.....

 

Persoonlijk zou ik dat dus absoluut niet doen.

Meld gewoon de realiteit: "Dan zijn wij genoodzaakt de vordering uit handen te geven aan ons incassobureau. Wanneer dat gebeurd zijn alle bijkomende kosten voor uw rekening.". Bla bla bla, is een standaardformulering ;)

 

Ter aanvulling: voor zover ik weet, maar ben geen jurist, kan een gerechtsdeurwaarder pas ingeschakeld worden NA een gerechtelijke uitspraak.

Kortom, gebruik een standaardprocedure mbt termijnen, herinneringen, in gebreke stellingen, uit handen geven en hou je hier strak aan. En hoe kwaad je ook kan worden door kwaadwillenden die gewoon niet willen betalen en afspraken niet nakomen (ook ik heb daar een broertje dood aan): Hou je gewoon aan die procedure en ga geen dingen zeggen omdat die "eng" klinken en zorg dat je alles waarmaakt.

Link naar reactie
  • 1

Iedereen kan wel eens een rekening laten liggen. Echter, ik raad cliënten altijd aan hier niet té veel tijd aan te verspillen. Preek ik hier nu schaamteloos voor eigen parochie? Niet helemaal. Meteen een incassobureau inschakelen zonder eerst zelf contact met de klant te zoeken is mijns inziens het domste dat je als ondernemer kunt doen. Dit kan de klantrelatie namelijk nodeloos en onherstelbaar schaden. Probeer het eerst zelf op te lossen en geef de zaak uit handen als dit na twee of drie pogingen niet is gelukt. Mijn advies:

 

1. Probeer eerst eens telefonisch de klant te bereiken en vraag hem/haar naar de status van de betaling. In veel gevallen is hiermee de kous al af en betaalt de klant alsnog.

2. Helpt dit niet, stuur de klant dan een schriftelijke betalingsherinnering binnen vijf dagen na het verstrijken van de betalingstermijn. Voorbeeldtekst:

 

Naam klant

Adres klant

 

 

[Plaats, datum]

 

Betreft: openstaande factuur

 

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Uit controle van onze administratie is gebleken dat er nog een bedrag open staat volgens onderstaande specificatie.

 

Factuurnummer:

Datum:

Bedrag:

 

Wij verzoeken u het bedrag binnen zeven dagen aan ons over te maken naar [rekeningnummer] onder vermelding van [factuurnummer] ten name van [naam, plaats].

 

Mocht uw betaling dit schrijven gekruist hebben, dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.

 

Hoogachtend,

 

3. Betaalt de klant nog steeds niet, stuur dan een schriftelijke ingebrekestelling. Voorbeeldtekst:

 

Naam klant

Adres klant

 

 

[Plaats, datum]

 

Betreft: Openstaande factuur

 

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Ondanks diverse toezeggingen hebben wij uw betaling van de factuur [factuurnummer, datum] niet ontvangen. Middels dit schrijven stellen wij u in gebreke.

 

Wij geven u hierbij de gelegenheid om het thans verschuldigde bedrag van [bedrag], zonder rente en incassokosten binnen vier dagen via telefonische overboeking aan ons te voldoen. U dient uw betaling over te maken naar [rekeningnummer] ten name van [naam] onder vermelding van [factuurnummer].

 

Factuurnummer:

Datum:

Bedrag:

 

Blijft tijdige betaling uit, dan zal de vordering uit handen worden gegeven aan [naam incassobureau]. Wij zullen dan naast de hoofdsom tevens aanspraak maken op vergoeding van de wettelijke rente en incassokosten.

 

Hoogachtend,

 

Kom je beloftes/aankondigingen ook na. Een incassobureau hoeft je in principe niets te kosten. Er zijn er genoeg die op basis van no cure no pay werken en daaronder zijn er ook bureaus die in zijn geheel gratis zijn en enkel leven van de incassokosten die zij aan jouw wanbetaler in rekening brengen. Pas wanneer het tot een gerechtelijke procedure komt, dan zullen er kosten worden berekend. Voor het starten van een gerechtelijke procedure heeft het incassobureau echter altijd de toestemming van jou als opdrachtgever nodig. In de meeste gevallen (ongeveer 75% is mijn ervaring) betaalt de klant alsnog in de buitengerechtelijke fase.

 

Blijf zelf niet te lang klooien met onbetaalde rekeningen en maak het je klanten duidelijk dat het je menens is en dat jouw rekeningen betaald dienen te worden. Wanneer jij niet, niet op tijd of niet volgens afspraak je product levert aan de klant, dan zal deze klant op zijn/haar beurt ook niet schromen om hiervoor bij jou aan te kloppen en nakoming van de afspraak te eisen. Neem je klanten serieus, maar neem jezelf als ondernemer óók serieus.

 

Kort samengevat:

 

[*]Stel een duidelijke betalingstermijn in je algemene voorwaarden en/of verkoopovereenkomsten.

[*]Bel meteen (1, max. 2 dagen na verstrijken betalingstermijn) met klant wanneer betaling uitblijft.

[*]Stuur een schriftelijke herinnering naar klant binnen 5 dagen na verstrijken betalingstermijn

[*]Stuur schriftelijke ingebrekestelling binnen maximaal 10-12 dagen na dagtekening van de verzonden betalingsherinnering

[*]Nog steeds geen betaling? Dan uit handen geven aan incassobureau of deurwaarder.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.