Ik ben aandeelhouder in een gezamelijke Bv, dit verloopt via een beheer bv. Hieraan liggen ten grondslag zgn. management contracten. De bv bestaat een aantal aandeelhouders waarbij iedere aandeelhouder middels de verschillende beheer bv's evenveel aandelen bezit. Ik zelf ben in dienst van mijn beheer bv.

Indien ik wil uitsappen als aandeelhouders / bestuurder / directeur wat moet ik dan precies doen? Na het lezen van het Forum heb ik de volgende stappen inmiddels begrepen:

- Formeel schriftelijk opzeggen richting de gezamelijke bv

- Ontslag nemen / ontslagen worden vanuit de beheer bv zodat de overeenkomst tussen de beheer bv en gezamelijke bv direct kan worden opgezegd.

- Aandelen als eerste aanbieden aan andere aandeelhouders.

Ik zit toch met wat onduidelijkheden:

- Wat indien de andere aandeelhouders de aandelen niet willen overnemen?

- Wat indien er ook geen andere geintresseerden zijn in de aandelen?

- Ik wil op geen enkele manier meer verbintenis hebben met de gezamelijke bv hoe kan ik dit bewerkstelligen?

- Wat zijn de meest belangrijke aandachtspunten in dit gehele proces?

- Wat is het meest logische stappenplan, helaas is hier heel weinig over te vinden op internet?

Dank alvast voor de adviezen

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24150-stoppen-in-gezamelijke-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag aandeelhouder x

Bij het uitstappen uit een gezamenlijke BV komt inderdaad nogal wat kijken. Het begint met de bepalingen in de statuten van de gezamenlijke BV. Daarin staat de te volgen procedure en de in acht te nemen termijnen.

Doorgaans zal het zo zijn dat als de andere aandeelhouders de aandelen niet over willen nemen en jij daarna geen koper kunt vinden, dat je dan óf blijft zitten met de aandelen óf de aandelen tegen een bodemprijs moet overdragen aan hen.

De belangrijkste aandachtspunten zijn dat je de formele weg bewandelt. Dus zeg op per aangetekend schrijven, gun de aandeelhouders de gestelde termijn om te onderhandelen en ga daarna pas op zoek naar een andere koper.

Is er een aandeelhoudersovereenkomst? Daarin staan doorgaans ook nog bepalingen over hoe uit te stappen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Dank voor je reactie. Voor zover staat in de statuten de standaard termijn van twee maanden genoemd. Dit zal ingaan na het aangetekend / schriftelijk opzeggen?

Er is verder geen aandeelhoudersovereenkomst. Voor zover ik nu begrijp kan ik vrij snel uitstappen middels de opzegging van het managementcontract en staat dit los van het aanbieden van de aandelen is dat correct? Klopt het dat het verkopen van de aandelen schriftelijk / aangetekend moet worden aangeboden?

• 0

Je moet inderdaad aangetekend de aandelen aanbieden aan de anderen. Dan gaan die 2 maanden in.

De managementovk kun je vast opzeggen inderdaad. Je kunt ook overwegen om jezelf uit te schrijven bij de KvK als bestuurder. Als de anderen er per heden een potje van maken, blijft jouw bestuurdersaansprakelijkheid beperkt tot de periode waarin je wel bestuurder was.

groet

Joost

• 0

Beste Joost,

Helemaal duidelijk, de andere aandeelhouders hoeven geen toestemming te geven voor de uitschrijving in kvk als bestuurder / directeur?

Ik vind het wel lastig dat er nergens een kort stappenplan te vinden is voor de meest logische stappen van begin tot eind.

• 0

Of je je zonder akkoord van de anderen kunt uitschrijven als bestuurder durf ik niet te zeggen. Wat zou echter hun argument tegen kunnen zijn?

Hier staat wel een aardig overzicht van de te volgen stappen bij aandelenoverdracht. Uiteraard is niet alles van toepassing, maar filter eruit wat je nodig hebt.

groet

joost

• 0

Deze vraag sluit misschien ergens aan op mijn vorige vraag in het Forum maar richt zich even voornamelijk op het gedeelte dat staat beschreven in de statuten en het neerleggen van de functie als Directeur / Bestuurder.

De statuten beschijven het zo omslachtig dat het voor mij onduidelijk is misschien kan iemand mij hierbij helpen ik heb het even ingekort met de voor mij meest onduidelijke punten:

Een aandeelhouder die enig aandeel wil vervreemden moet dit aan de andere aandeelhouders te koop aanbieden zoals hierna omschreven en geeft van dit aanbod kennis aan de directie die vervolgens binnen veertien dagen na ontvangst van die kennisgeving aan alle aandeelhouders in een brief van het aanbod medeling doet.

Binnen veertien dagen na verzending van die brief moet iedere aandeelhouder die zijn kooprecht wil gebruiken schriftelijk aan de directie berichten.

Zo spoedig mogelijk na ontvangst van deze kennisgeveing of eerder uit eigen beweging maar niet binnen drie maanden zal de directie de verkrijger meedelen dat zijn aandelen gelden als door de verkrijger aangeboden in de zin van artikel .. en de aandeelhouders van et veronderstelde aanbod in kennis stellen.

Mijn Vragen: Heeft dit alleen betrekking op nieuw in te brengen aandelen als toevoeging op bestaande aandelen waarbij het kapitaal wordt uitgebreid? Indien dit niet het geval is klopt het dan dat na het aanbieden van de aandelen aan de andere aandeelhouders er sprake is van een minimale doorlooptijd van drie maanden?

Kun je je functie tijdens dit gehele proces of indien je alleen nog aandeelhouder bent als directeur / bestuurder neerleggen? Zo ja hoe en waar?

Het zou mij enorm helpen als iemand een aantal standaard documenten hiervoor zou hebben.

Opnieuw alvast mijn dank.

MOD EDIT: omdat het aanhaakt op het bestaande topic, dus toch samengevoegd!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar