• 0

overwaarde eigen huis

ben sinds deze week bezig met een bizzplan. in eerste versie van doorrekening denk ik 2 jaar nodig te hebben om winstgevend te worden, en daarvoor 100K financiering nodig te hebben. mijn huis heb ik 7 jaar geleden gekocht voor 160K, vergelijkbare huizen in de omgeving worden voor 360K verkocht. ergo, de ruimte lijkt er te zijn om hypotheek op overwaarde te nemen en dat in eigen bedrijf te steken. wat zijn jullie ervaring / adviezen met dergelijkse constructies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

DAt de bank het niet doet. Als jij een eigen zaak begint krijg je geen hypotheek, want je hebt geen vast inkomen. Als je get geld van een verhoogde hypotheek wil, moet je die alfsluiten als je nog een goed salaris verdient. Ben je eenmaal voor jezelf begonnen, dan lukt het niet meer (heb ik zelf meegemaakt). Banken houden niet zo van ondernemers. ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

DAt de bank het niet doet. Als jij een eigen zaak begint krijg je geen hypotheek, want je hebt geen vast inkomen. Als je get geld van een verhoogde hypotheek wil, moet je die alfsluiten als je nog een goed salaris verdient. Ben je eenmaal voor jezelf begonnen, dan lukt het niet meer (heb ik zelf meegemaakt). Banken houden niet zo van ondernemers. ;D

 

Je krijgt geen hypotheek, maar misschien wel een lening met je huis (de overwaarde dan) als onderpand?

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Is het daarnaast ook niet zo dat je dit voor 1 januari moet doen aangezien je anders geen aftrek van rente meer hebt op het nieuwe deel van de hypotheek? Of gold dit alleen bij het verkopen van een huis en het aankopen van een nieuw huis?

 

Voor zover ik weet kun je nu rente van een hypo verhoging alleen aftrekken van de belasting als het ter verbetering van je huis (en/of tuin) is.

 

Of de nieuwe regelgeving daar verandering in brengt weet ik niet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

vandaag op de startersdag gesproken met ing, en zij vinden het geen probleem. sterker nog, ze vinden het de beste constructie omdat a/ rente laag is b/ onderpand waardevast is. hoeveel hypotheek je kunt nemen is afhankelijk van huidige salaris onder de aanname dat als eea niet lukt je waarschijnlijk wel weer hetzelfde gaat verdienen.

Link naar reactie
  • 0
hoeveel hypotheek je kunt nemen is afhankelijk van huidige salaris onder de aanname dat als eea niet lukt je waarschijnlijk wel weer hetzelfde gaat verdienen.

 

Hmm, ik weet dat banken niet graag executeren. Dat verhaal van "dan neem je toch weer een baan" daar gelooft niemand in. Dat geld alleen voor hele jonge mensen met hoge opleidingen aan het begin van hun carriére.

 

Vraag voor de grap een offerte aan en vertel de bank dat je een eigen bedrijf gaat beginnen dat misschien over twee jaar winst gaat maken. Wedden dat je die offerte niet krijgt?

 

Of er moet erg veel veranderd zijn in de afgelopen 7 jaar.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Rente is en blijft aftrekbaar als het een zakelijke lening betreft. Ook met het huis als onderpand.

 

Banken houden wel van ondernemers, maar niet van kredietnemers die niet terug kunnen betalen.

 

Wat ik keer op keer mis als het over financieringen gaat, hier of anders, is de nooduitgang.

 

Wat wil een bank weten? Niet of je bedrijf zal slagen of niet. Niet of je huis wel of niet wat waard is. De bank wil weten of je ook de rente en aflossing kan terug verdienen als het mis gaat.

 

En daar wordt dan niet zo zeer gekeken wat je nu verdient alswel naar de vraag of jij je positie in het economisch verkeer weer in kunt nemen als voor het avontuur.

 

Dit betekent niet dat je in de financieringsaanvraag al uitgebreid moet gaan hebben over de nooduitgang. Maar zonder deze direct te noemen moet hij zichtbaar zijn.

 

Verder niet een financieringsverzoek indienen vanuit de overwaarde. Wel indienen op basis van het ondernemingsplan. En dat een bank zekerheid zal nemen is een ander ding.

Maar vergeet het idee dat met een onderpand het niet mis kan gaan. Geen enkele bank wil namelijk adverteren in de krant met een uitverkoop in hun naam. Los van het risico dat ze lopen.

 

Veel succes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de bank ben en iemand "geeft" mij een huis in onderpand met een waarde van 360 en een hypotheek van 260 max. dan is dat een behoorlijke zekerheid. Als bank loop ik dan weinig risico dat ik mijn geld niet terugkrijg. Op dit moment is er in de huidige markt goed te praten met de ABN AMRO. Het moet wel heel raar lopen, willen ze dit niet financieren. In tegenstelling tot een paar anderen in dit forumdeel denk ik dat je een goede kans maakt met een goed businessplan als je een goede adviseur meeneemt naar de bank.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat 80% van alle beginnende ondernemers door banken gefinancierd worden, vrijwel allemaal met als zekerheid het eigen huis van de starter.

 

Ik weet niet of het waar is maar het klinkt logisch want als business angels en venture capitalists al in starters investeren dan investeren ze slechts in één soort starters: de snelle groeiers.

 

Wel moet je rekening houden dat banken i.h.a. slechts financieren op basis van de executiewaarde, die ca. 60% is van de waarde bij vrije verkoop.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.