• 0

Als ZZP'er op vakantie, hoe klantondersteuning regelen?

Sinds een kort jaar ben ik, zonder een vast plan, tussen twee banen in een eigen bedrijf gestart. Mijn bedrijf verzorgt de automatisering in het MKB segment met als doel om de volledige zorg over de automatisering uit handen te nemen. Gedurende het afgelopen jaar zijn er aardige stappen gezet. Vast producten, servicecontracten, enz enz.

De stap om aan personeel te gaan beginnen wil ik, afhankelijk van nog een paar factoren, medio 2010 gaan zetten. Echter merk ik dat zowel bij mij, maar nog meer bij het thuisfront, de behoefte bestaat om er even een week tussenuit te gaan richting het buitenland.

De planning voor het serviceonderhoud kan ik hier op aanpassen en is geen probleem. Het probleem is wanneer er zich een calamiteit voordoet. Bereikbaarheid is tegenwoordig geen probleem en extern verbinding maken met een server van de klant ook niet. Maar wanneer er behoefte is aan montage op locatie schiet je als dienstverlener tekort (contractbreuk) en kost dit je misschien wel je klant, maar zeker je goede naam.

Hebben meer lezers dit probleem en hoe lossen jullie dit op. Zelf zit ik te denken aan een samenwerkingsverband met een collega, waarin je voora duidelijk afspraken maakt over tarieven, geheimhoudingsverklaring en concurrentiebeding m.b.t. die klanten waar een storing is.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Allereerst:

Een geïnformeerde klant is bijna altijd ook een tevreden klant.

Ik weet niet hoeveel klanten jij hebt, maar leg de situatie voor en kijk naar een passende oplossing voor de klant. Waarschijnlijk kun je het meeste werk gewoon uitstellen. Een defect muisje of toetsenbordje kan ook gewoon een week blijven liggen. En als een computer niks meer doet is er vaak wel een 2de in de zaak die nog wel werkt.

Al die MKB-ers kennen namelijk jouw probleem ook goed, dus zullen je al snel je vakantie gunnen.

Daarnaast zou ik eens op zoek gaan naar een handige student of buurjongen die de schroefwerkzaamheden ook kan uitvoeren. Voor deze week is hij dan de echte vervanging, maar het is ook een mooie buffer mogelijkheid gedurende het jaar. "Even" een voeding vervangen is soms lastig in te plannen, terwijl je zo'n jongen dat wel kunt laten doen op z'n vrije middag.

Om een concullega te gaan regelen is waarschijnlijk veel meer werk dan dat het oplevert. Misschien ken je iemand die een vergelijkbare dienst in een ander vakgebied levert waar je mee kunt wisselen. (Bijvoorbeeld webhosting) Maar een echte concurrent gaan benaderen is vragen om problemen, tenzij je medio 2010 met hem/haar in zee wil gaan. MKB gaat veel om vertrouwen en dat kan je concurrent dan winnen bij jouw klanten en dat timmer je niet zomaar dicht met een contractje. Want uiteindelijk ben jij de kl**tz*k als de klant de voorkeur voor de ander uitspreekt en hem niet laat gaan = 2x ontevreden klant.

• 0

Dag danipaan,

Je geeft aan dat er een probleem kan ontstaan ivm een calamiteit bij een klant in het geval je op vakantie gaat.

Het probleem kan misschien ook al eerder optreden.

Hoe ziet jouw dienstverlening er uit wanneer je door bijvoorbeeld ziekte niet in staat bent te werken. Ik weet: een ondernemer heeft nooit tijd om ziek te zijn ;) maar het is in theorie mogelijk dat je een keer ziek bent.

Wat JVerhallen aangeeft is wellicht een goede optie. Probeer iemand aan je bedrijf te " binden" zonder nu direct vaste kosten te maken.

Succes.

Jeroen

www.reith.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar