• 0

Overeenkomst buitenlandse onderneming waar aan te denken

Na een aantal opdrachten voor een multinational is het idee geopperd dat ik direct zaken ga doen met de buitenlandse vestiging van dit concern. Op zich niets mis mee, de samenwerking is prima (het werk dat ik doe is al voor de buitenlandse vestiging en heb dus ook al de contacten) Maar het is de eerste keer dat ik zaken ga doen met een buitenlandse onderneming en bij alle eerste keren kom je haken en ogen tegen.

 

Ik heb een checklist gemaakt van punten die ik uit moeten zoeken. Aanvullingen op deze lijst zijn van harte welkom. Inhoudelijke reacties zijn uiteraard ook welkom. Maar voor nu gaat het me vooral om het vaststellen van de aandachtspunten.

 

De punten die ik tot nu toe heb:

 

rechtsgeldigheid voorwaarden

Ik hanteer de ICT-Office voorwaarden. Deze zijn opgesteld in het Nederlands. Lijkt me lastig daar een akkoord voor te krijgen. Vertaling naar het Engels is noodzakelijk. Of moet dit in het Zweeds (vestiging potentieel nieuwe opdrachtgever)

 

aansprakelijkheid / toepasselijk recht

Uitzoeken in hoeverre het Zweeds recht van toepassing is. Danwel de mogelijkheid bestaat uitsluitend het Nederlands recht van toepassing te verklaren.

 

Incasso mogelijkheden

In hoeverre wijkt dit af van de situatie met Nederlandse klanten.

 

Nogmaals: het gaat me vooral om het vaststellen van de aandachtspunten die ik mis. De punten die ik (naar alle waarschijnlijkheid) gemist heb zal ik toevoegen aan dit bericht zodat het een checklist 'ik ga voor het eerst internationaal' wordt.

 

Voor mijn specifieke situatie: ik ontwikkel software, zal het werk vanuit mijn eigen kantoor en/of op locatie in de vestiging in Nederland uitvoeren.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je met meerdere vestigingen zaken gaat doen is het misschien handiger een mantelovereenkomst met het hoofdkantoor te maken, en specifieke deelovereenkomsten per opdracht met de vestiging?

 

In de mantelovereenkomst kun je dan afspraken maken over valuta, betaaltermijnen, welk toepasselijk recht en goedkeuringsprocedures etc. Daarnaast een generieke deelovereenkomst die ook al goedgekeurd is door het hoofdkantoor als sjabloon voor gebruik door een vestiging.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

  • 0

Dank voor de reacties.

 

@Frans, btw, zo voor de hand liggend dat ik hem vergeten was ;)

 

@Eentje, hele goede tip! Had me niet eens gerealiseerd dat Zweden geen euro-land is. Verschil tussen piek en dal van de wisselkoers dit jaar is 15%(!)

 

@Fred, goed punt. Bedenk me na het lezen van je reactie dat niet alle huidige werkzaamheden voor de Zweedse vestiging zijn en ik dus sowieso met twee partijen te maken ga krijgen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.