Na een aantal opdrachten voor een multinational is het idee geopperd dat ik direct zaken ga doen met de buitenlandse vestiging van dit concern. Op zich niets mis mee, de samenwerking is prima (het werk dat ik doe is al voor de buitenlandse vestiging en heb dus ook al de contacten) Maar het is de eerste keer dat ik zaken ga doen met een buitenlandse onderneming en bij alle eerste keren kom je haken en ogen tegen.
Ik heb een checklist gemaakt van punten die ik uit moeten zoeken. Aanvullingen op deze lijst zijn van harte welkom. Inhoudelijke reacties zijn uiteraard ook welkom. Maar voor nu gaat het me vooral om het vaststellen van de aandachtspunten.
De punten die ik tot nu toe heb:
rechtsgeldigheid voorwaarden
Ik hanteer de ICT-Office voorwaarden. Deze zijn opgesteld in het Nederlands. Lijkt me lastig daar een akkoord voor te krijgen. Vertaling naar het Engels is noodzakelijk. Of moet dit in het Zweeds (vestiging potentieel nieuwe opdrachtgever)
aansprakelijkheid / toepasselijk recht
Uitzoeken in hoeverre het Zweeds recht van toepassing is. Danwel de mogelijkheid bestaat uitsluitend het Nederlands recht van toepassing te verklaren.
Incasso mogelijkheden
In hoeverre wijkt dit af van de situatie met Nederlandse klanten.
Nogmaals: het gaat me vooral om het vaststellen van de aandachtspunten die ik mis. De punten die ik (naar alle waarschijnlijkheid) gemist heb zal ik toevoegen aan dit bericht zodat het een checklist 'ik ga voor het eerst internationaal' wordt.
Voor mijn specifieke situatie: ik ontwikkel software, zal het werk vanuit mijn eigen kantoor en/of op locatie in de vestiging in Nederland uitvoeren.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
willemj
willemj
Na een aantal opdrachten voor een multinational is het idee geopperd dat ik direct zaken ga doen met de buitenlandse vestiging van dit concern. Op zich niets mis mee, de samenwerking is prima (het werk dat ik doe is al voor de buitenlandse vestiging en heb dus ook al de contacten) Maar het is de eerste keer dat ik zaken ga doen met een buitenlandse onderneming en bij alle eerste keren kom je haken en ogen tegen.
Ik heb een checklist gemaakt van punten die ik uit moeten zoeken. Aanvullingen op deze lijst zijn van harte welkom. Inhoudelijke reacties zijn uiteraard ook welkom. Maar voor nu gaat het me vooral om het vaststellen van de aandachtspunten.
De punten die ik tot nu toe heb:
rechtsgeldigheid voorwaarden
Ik hanteer de ICT-Office voorwaarden. Deze zijn opgesteld in het Nederlands. Lijkt me lastig daar een akkoord voor te krijgen. Vertaling naar het Engels is noodzakelijk. Of moet dit in het Zweeds (vestiging potentieel nieuwe opdrachtgever)
aansprakelijkheid / toepasselijk recht
Uitzoeken in hoeverre het Zweeds recht van toepassing is. Danwel de mogelijkheid bestaat uitsluitend het Nederlands recht van toepassing te verklaren.
Incasso mogelijkheden
In hoeverre wijkt dit af van de situatie met Nederlandse klanten.
Nogmaals: het gaat me vooral om het vaststellen van de aandachtspunten die ik mis. De punten die ik (naar alle waarschijnlijkheid) gemist heb zal ik toevoegen aan dit bericht zodat het een checklist 'ik ga voor het eerst internationaal' wordt.
Voor mijn specifieke situatie: ik ontwikkel software, zal het werk vanuit mijn eigen kantoor en/of op locatie in de vestiging in Nederland uitvoeren.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24164-overeenkomst-buitenlandse-onderneming-waar-aan-te-denken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag