• 0

afschrijving auto

beste forum

eenmanszaak: ik heb een auto gekocht voor mijn zaak, is echter nog niet van mij afspraak 18 maanden(huurkoop of financiel)echter met de optie van koop.

kostprijs is 35000 en na 18 maanden kan ik deze auto kopen voor 10000 de 18 maanden heb ik

via een betalingsregeling met de garage besproken.

 

vraag hoe zit het nou met de afschrijving indien ik de auto niet koop maar weer een nieuwe auto aanschaf en weer voor 18 termijnen heb ik verlies op afschrijvingen en zo ja hoeveel

please help

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost,

 

Is het niet van belang vast te stellen of er sprake is van financial of operational lease?

 

Bij financial lease mag de auto wel opgenomen worden op de balans. Voor een commerciële jaarrekening (in de rechtspersonensfeer) zijn er bepaalde handvatten om vast te stellen of het financial lease betreft of niet (denk aan periode, restwaarderisico etc). Voor wat betreft de fiscale jaarrekening (ook in de rechtspersonensfeer) weet ik dat de Belastingdienst afspraken heeft gemaakt met leasebedrijven over wat wel valt onder operational lease en wat niet.

 

Wellicht dat bovenstaande niet geldt in de IB-sfeer, maar daar kan ik zo snel in de boeken niets over terugvinden.

 

Grt,

Raymond

 

 

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0
Is het niet van belang vast te stellen of er sprake is van financial of operational lease?

 

Bij operational lease is het bezit naar mijn weten nooit van de ondernemer die het least. Hij 'huurt' het voorwerp voor een bepaalde periode tegen van te voren gemaakt afspraken. Er is dan dus geen sprake van bezit en kan dus ook niet worden afgeschreven.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.