• 0

Google mail en apps voor bedrijven?

Google adverteert al een tijdje met hun 'Apps' softwarepakket, speciaal voor bedrijven met wat premium functies voor Gmail. Nu maak ik me toch enigszins zorgen betreft dat privacy toch niet gegarandeerd is. Omdat ik toch gehecht ben aan privacy en Google al genoeg weet is het misschien handig om opzoek te gaan naar een andere mailprovider.

 

Kunnen jullie mij misschien vertellen hoe jullie dat geregeld hebben en welke email provider jullie gebruiken in combinatie met cliënt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor verschillende toepassingen maak ik gebruik van verschillende mailoplossingen. Zo hebben we hier onder andere een (Apple) server draaien met de standaard Mail-server die POP en IMAP-mail levert, gekoppeld aan een iCal-server voor de agenda's en uiteraard een centraal adresboek. Al deze toepassingen worden gesynchroniseerd met zowel Mac- als Windowscomputers en verschillende mobiele apparaten, zoals de iPhone.

Daarnaast maken we gebruik van Microsoft Exchange, een vergelijkbaar - maar wat uitgebreider (en ingewikkelder en duurder) pakket. Een goede vervanger hiervoor is bijvoorbeeld Kerio Mailserver, die maakt wel gebruik van dezelfde protocollen.

Om een goede oplossing voor jezelf te vinden is het belangrijk om je eisen op te stellen. Wil je bijvoorbeeld agenda's delen en agendaverzoeken versturen? Dan zul je al snel bij iets als Exchange uitkomen. Of enkel je e-mail overal ter wereld kunnen bereiken, dan volstaat een standaard IMAP-account ook al.

Uiteraard is het belangrijkste de beveiliging tussen de client en de server; vandaar dat je altijd via SSL (en wellicht ook VPN) de verbinding moet versleutelen. Dit moet je provider en je client dan wel ondersteunen.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

@satorius: Wat voor ical server gebruik je?

 

Ontopic: Ik heb toevallig op dit moment een test implementatie lopen. Ik vind docs nog steeds niet, ik heb gigabytes met bestanden en die wil ik gewoon synchroniseren. Daarom gebruik ik daar http://dropbox.com voor. Dat werkt wel erg grappig! Het synchroniseerd alle bestanden over diverse computers, ideaal!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@satorius: Wat voor ical server gebruik je?

 

De nieuwste versie, geleverd bij Snow Leopard Server.

Dropbox werkt inderdaad leuk, met standaard 2GB ruimte erg handig. Wel een beetje overbodig als je een centraal online opslagpunt op een server hebt die synchroniseert met de desktop/laptop.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, dit bedrijf wil ik echter juist van de servers afhelpen m.u.v. 2 simpele applicatieservers met 1 maatwerk pakket. Ik wil kijken of het onderhoud dan ook daadwerkelijk flink af gaat nemen!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf fanatiek Gmail / Google Apps gebruiker. De threaded replies zijn daar doorslaggevend in. De G-Docs gebruik ik eigenlijk te weinig. Dat komt vooral omdat de spreadsheets van G-Docs naar mijn smaak te beperkt is. De formulier functie van de spreadsheet is dan weer wel super. Dat ga ik binnenkort veel meer gebruiken.

 

Veel uitgebreider als office pakket is www.zoho.com. Met geïntegreerde Salesforce CRM, en zillion aanverwante diensten zou dit wel eens het online office pakket kunnen zijn wat ik ga gebruiken voor mijn nieuwe bedrijf. Zoho heeft ook een e-mail client, maar dat heeft dan weer de door mij zo verfoeide Outlook look & feel. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

 

Ergo: Ik ben er nog niet uit. En dan heb je ook nog zoiets als Basecamp. Klinkt ook smakelijk. Of MS Live Office... Hoewel Pages en Numbers op mijn Mac ook wel fijn werken... Hoe werkt zo'n mac.com of Mobile Me account eigenlijk? Hmmmm toch ook maar eens onderzoeken. Of toch maar een Mac Mini Hosting pakketje afnemen? Kun je weer Filemaker Server op draaien...

 

#dekeuzeisreuze #watiswijsheid

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf fanatiek Gmail / Google Apps gebruiker. De threaded replies zijn daar doorslaggevend in. De G-Docs gebruik ik eigenlijk te weinig. Dat komt vooral omdat de spreadsheets van G-Docs naar mijn smaak te beperkt is. De formulier functie van de spreadsheet is dan weer wel super. Dat ga ik binnenkort veel meer gebruiken.

 

Veel uitgebreider als office pakket is www.zoho.com. Met geïntegreerde Salesforce CRM, en zillion aanverwante diensten zou dit wel eens het online office pakket kunnen zijn wat ik ga gebruiken voor mijn nieuwe bedrijf. Zoho heeft ook een e-mail client, maar dat heeft dan weer de door mij zo verfoeide Outlook look & feel. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

 

Ergo: Ik ben er nog niet uit. En dan heb je ook nog zoiets als Basecamp. Klinkt ook smakelijk. Of MS Live Office... Hoewel Pages en Numbers op mijn Mac ook wel fijn werken... Hoe werkt zo'n mac.com of Mobile Me account eigenlijk? Hmmmm toch ook maar eens onderzoeken. Of toch maar een Mac Mini Hosting pakketje afnemen? Kun je weer Filemaker Server op draaien...

 

#dekeuzeisreuze #watiswijsheid

 

@ Ruben

Weliswaar niet zo smooth als bij Google Mail, vind je in Mail.app op de Mac (ik neem aan dat je een Mac gebruikt aan je voorkeur voor de iWork suite te zien), ook zogenaamde threaded replies. Klik eens onder 'Weergave', 'Sorteer op berichtenreeks' aan. Volgens mij ondersteunen ook enkele webmail clients dit soort threading al.

Tja, wat betreft Google. Vorig jaar gebruikte ik binnen een organisatie Google Apps. Dat werkte prima, hoewel ik de mailtjes gewoon via IMAP liet binnenkomen. Aan het eind van het jaar is deze organisatie toch geswitcht naar een Exchange-server, eigenlijk noodgedwongen. Het probleem met Google Apps was dat opeens, zonder verklaarbare reden, de groepsadressen niet meer werkten. Die waren essentieel voor de communicatie (intern en extern). Daarnaast waren er problemen om vanaf verschillende domeinen van partner- en koepelorganisaties naar de Google-accounts te mailen. Maar goed, probeer dan maar eens contact te krijgen met Google. Dat gaat zomaar niet, je ontvangt dan een standaardmail terug met de mededeling dat er wel iets mis moet zijn met de verzendende server.

Naast het privacyverhaal is dit dus ook een van de grote nadelen van bijvoorbeeld Google Apps. Daarnaast ben je ook wat betreft functionaliteit volledig afhankelijk van hun beleid. Op een eigen server kun je vrijuit verschillende softwarepakketten installeren of ontwikkelen om extra functies te verwerven. Bij Google moet je maar geluk hebben dat het er ooit bij een update in verwerkt wordt.

Het grote nadeel van MobileMe en equivalenten vind ik dat je geen eigen domein kunt gebruiken voor bijvoorbeeld je e-mail. Alles moet via een @mac.com of @me adres. Verder is de synchronisatiemogelijkheid wel erg mooi en zijn er ook verschillende programma's die via MobileMe hun gegevens met bijvoorbeeld de iPhone syncen.

Een Mac Mini server, tja, daar zal ik niet teveel op ingaan natuurlijk - maar de keuzevrijheid, uitbreidingsmogelijkheden en opslagcapaciteit (backups) die je dan hebt zijn wel ideaal.

Het hangt dus af van veel factoren; je eisen op het gebied van functionaliteit, privacy en beveiliging, technische kennis, etc.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Imap is mooi als je outlook gebruikt maar persoonlijk heb ik liever een online cliënt waar ik overal bij kan. Daarnaast hoef ik bij online clients geen rekening te houden met de processor kracht van mijn notebook als ik een mail zoeken. Dus een online client heeft echt mijn voorkeur. Google apps in combinatie met Google Mail is dus de ideale oplossing met een hele goede online client, iets wat voor mij heel belangrijk is. Google weet al genoeg van mij maar hoe gaan jullie daarmee om? Weerhoud het je om voor Google apps te kiezen?

Link naar reactie
  • 0

Imap is mooi als je outlook gebruikt maar persoonlijk heb ik liever een online cliënt waar ik overal bij kan. Daarnaast hoef ik bij online clients geen rekening te houden met de processor kracht van mijn notebook als ik een mail zoeken. Dus een online client heeft echt mijn voorkeur. Google apps in combinatie met Google Mail is dus de ideale oplossing met een hele goede online client, iets wat voor mij heel belangrijk is. Google weet al genoeg van mij maar hoe gaan jullie daarmee om? Weerhoud het je om voor Google apps te kiezen?

 

Dat weerhoudt mij er inderdaad zeker van om Google Apps te gebruiken voor vertrouwelijke informatie. Veel mailservers hebben ook een webmail, dat is in principe een online client voor je e-mail. Heb je daar al eens naar gekeken? Roundcube is een voorbeeld.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Imap is mooi als je outlook gebruikt maar persoonlijk heb ik liever een online cliënt waar ik overal bij kan. Daarnaast hoef ik bij online clients geen rekening te houden met de processor kracht van mijn notebook als ik een mail zoeken. Dus een online client heeft echt mijn voorkeur. Google apps in combinatie met Google Mail is dus de ideale oplossing met een hele goede online client, iets wat voor mij heel belangrijk is. Google weet al genoeg van mij maar hoe gaan jullie daarmee om? Weerhoud het je om voor Google apps te kiezen?

Voor mijn zakelijke e-mail verkeer wel. Ik heb een persoonlijk adres bij Google staan simpelweg omdat de Google interface m.i. onovertroffen is, maar host mijn zakelijke e-mail verkeer gewoon op een eigen server. Zakelijk wil ik gewoon zo min mogelijk afhankelijk zijn van een andere partij.

 

Ik ben nu om die reden ook bezig met een Hosted Exchange oplossing (al weet ik nog niet zeker of ik ook echt gebruik ga maken van Microsofts Exchange), omdat ik in de huidige opzet toch nog behoorlijk wat mogelijkheden mis. Als ik Google Apps ook zelf zou kunnen draaien was er trouwens weinig twijfel geweest!

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Imap is mooi als je outlook gebruikt maar persoonlijk heb ik liever een online cliënt waar ik overal bij kan. Daarnaast hoef ik bij online clients geen rekening te houden met de processor kracht van mijn notebook als ik een mail zoeken. Dus een online client heeft echt mijn voorkeur. Google apps in combinatie met Google Mail is dus de ideale oplossing met een hele goede online client, iets wat voor mij heel belangrijk is. Google weet al genoeg van mij maar hoe gaan jullie daarmee om? Weerhoud het je om voor Google apps te kiezen?

 

Dat weerhoudt mij er inderdaad zeker van om Google Apps te gebruiken voor vertrouwelijke informatie. Veel mailservers hebben ook een webmail, dat is in principe een online client voor je e-mail. Heb je daar al eens naar gekeken? Roundcube is een voorbeeld.

Roundcube is wel heel beperkt als je het vergelijkt met Google Apps. Het is een pure webmail client en veel mensen willen meer dan alleen dat.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik Thunderbird als e-mailclient (erg handig!) met o.a. de Gmail agenda integreerd en alle contactpersonen gesynchroniseerd. Het grote voordeel is dat Thunderbird gratis is en zelf instelbaar naar eigen smaak met de vele plugins.

 

Dankzij deze Google dienst hebt ik mijn iPhone, desktop en laptop voorzien van contactpersonen en agendasynchronisatie.

Ik vraag me alleen af hoelang dit nog gratis blijft bij Google.. ik zou er eigenlijk best wel iets voor willen betalen voor de zekerheid! Gezien de prima uptime die ze ook nog eens leveren! petje af..

Link naar reactie
  • 0

Een alternatief voor Microsoft Exchange is Zarafa.

Zarafa is een product wat draait op een linux server. Het is gratis tot 3 outlook gebruikers.

Op imap en pop3 toegang zitten geen beperkingen.

Zarafa wordt ontwikkeld door een bedrijf in Delft.

 

Er zijn ook bedrijven die hosted zarafa oplossingen aanbied waardoor je niet meteen een hele server en dergelijke dingen hoef aan te schaffen

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn zakelijke e-mail verkeer wel. Ik heb een persoonlijk adres bij Google staan simpelweg omdat de Google interface m.i. onovertroffen is, maar host mijn zakelijke e-mail verkeer gewoon op een eigen server. Zakelijk wil ik gewoon zo min mogelijk afhankelijk zijn van een andere partij.

 

Feitelijk ben je al snel afhankelijk van een andere partij. Als je bijvoorbeeld e-mail laat doorsturen via het hostingbedrijf waar je ook je website hebt draaien, zul je zien dat het mailverkeer zal stokken als er iets mis gaat aan de hostingkant.

 

Zeker als de keuze gaat tussen google apps en bijv webmail vanuit een hostingprovider, ben ik geneigd gmail betrouwbaarder te achten. Als je gaat voor de betaalde versie heb je bovendien een SLA, al vraag ik me af of je concreet zit te wachten op een kleine financiele compensatie op het moment dat je e-mail ontoegankelijk is.

Link naar reactie
  • 0

@jaap: Hosted exchange is toch ook niet meer in je eigen beheer?

Nou ja, omdat ik in samenwerking met een partner ook hosting diensten aanbied zou dat in mijn geval dus tot op zekere hoogte wel zo zijn. Maar dat is niet waar het om draait: Google is gewoon geen partij met wie je een vertrouwensrelatie opbouwt. Je kunt natuurlijk nog steeds een keer pech hebben met een "rotte appel" (die zijn er toch veel in het hostingwereldje), dat ontken ik niet, maar als je met een goede partij in zee gaat weet je gewoon waar je terecht kunt als er iets mis is!

 

Voor mijn zakelijke e-mail verkeer wel. Ik heb een persoonlijk adres bij Google staan simpelweg omdat de Google interface m.i. onovertroffen is, maar host mijn zakelijke e-mail verkeer gewoon op een eigen server. Zakelijk wil ik gewoon zo min mogelijk afhankelijk zijn van een andere partij.

 

Feitelijk ben je al snel afhankelijk van een andere partij. Als je bijvoorbeeld e-mail laat doorsturen via het hostingbedrijf waar je ook je website hebt draaien, zul je zien dat het mailverkeer zal stokken als er iets mis gaat aan de hostingkant.

 

Zeker als de keuze gaat tussen google apps en bijv webmail vanuit een hostingprovider, ben ik geneigd gmail betrouwbaarder te achten. Als je gaat voor de betaalde versie heb je bovendien een SLA, al vraag ik me af of je concreet zit te wachten op een kleine financiele compensatie op het moment dat je e-mail ontoegankelijk is.

Je bent altijd afhankelijk van een derde partij, dat is tegenwoordig niet meer anders. Maar ik ben liever afhankelijk van een bedrijf dat dicht bij me staat dan van Google. Ik heb dit jaar al drie keer mijn persoonlijke Gmail adres niet kunnen gebruiken. De zakelijke mailserver is daarentegen één keer 8 minuten offline geweest door een netwerkstoring die niet goed omgeleid werd. Het punt zit hem voor mij meer in de interface. Ik kan de Google interface niet matchen en daar valt toch nog een hoop winst te behalen!

 

Zarafa vind ik weer net zo'n voorbeeld hoe het niet moet. Het is gewoon een betaalde Exchange-kloon! Daar word ik niet warm of koud van.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.