Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
retail
retail
Elke onderneming heeft qua marketing een kostbaar bezit in handen, namelijk het huidige klantenbestand. Toch zijn er nog steeds veel ondernemingen die daar niets mee doen, laat staan dat zij hun klantenbestand bijhouden.
Het nut van het bijhouden van een klantenbestand is o.a. dat de ondernemer direct zijn doelgroep kan benaderen. Het argument dat de klanten toch wel komen, is een onzin verhaal; de klanten van vroeger kunnen nu wel de producten of diensten bij een ander halen en huidige klanten kunnen wel bezig zijn om te gaan switchen. Het is daarom noodzakelijk de klanten regelmatig op de hoogte te houden over aanbiedingen en algemene bedrijfsinformatie zodat men de interesse in het bedrijf niet verliest.
Het opzetten van een klantenbestand is, afhankelijk van de branche, heel eenvoudig. Voor de meeste ondernemingen is het simpel omdat zij toch al de NAW gegevens hebben in verband met de factuur. Voor bijvoorbeeld de detailhandel kun je een klantenbestand samenstellen door te gaan werken met een klantenpas of aan de klant zijn/haar gegevens te vragen voor interessante aanbiedingen. Vergeet vooral niet het e-mailadres te vragen nu dat tegenwoordig een mooie manier is om uw klanten op de hoogte te houden zonder dat u daarvoor enige kosten moet maken.
Nog een voordeel van een goed geordend klantenbestand zijn de feestdagen: dé mogelijkheid om je klanten kenbaar te maken dat je nog steeds bestaat en/of jouw dankbaarheid te betuigen voor de klandizie. Al is het alleen maar een kaartje dat je rond kerstmis stuurt, je klanten zullen het waarderen. En maak nu niet de fout dit met een mailtje te doen want daarmee sla je de plank mis.
Nu hoor ik u al zeggen dat de kosten om al uw klanten een kaartje te sturen behoorlijk in de papieren gaat lopen maar deze kosten wegen niet op tegen het rendement dat het u gaat opleveren.
Kijk eens naar uw eigen reactie als u en kaartje voor de feestdagen krijgt van bijvoorbeeld een leverancier waar u ruim een half jaar geleden iets kocht. U zult dat erg waarderen en de volgende keer weer naar diezelfde leverancier gaan.
Mocht u nog geen klantenbestand hebben, begin er vandaag nog mee en pak de komende feestdagen nog even mee voor een kaartje of een ludieke actie.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag