• 0

Een klantenbestand wat moet je daarmee?

Elke onderneming heeft qua marketing een kostbaar bezit in handen, namelijk het huidige klantenbestand. Toch zijn er nog steeds veel ondernemingen die daar niets mee doen, laat staan dat zij hun klantenbestand bijhouden.

 

Het nut van het bijhouden van een klantenbestand is o.a. dat de ondernemer direct zijn doelgroep kan benaderen. Het argument dat de klanten toch wel komen, is een onzin verhaal; de klanten van vroeger kunnen nu wel de producten of diensten bij een ander halen en huidige klanten kunnen wel bezig zijn om te gaan switchen. Het is daarom noodzakelijk de klanten regelmatig op de hoogte te houden over aanbiedingen en algemene bedrijfsinformatie zodat men de interesse in het bedrijf niet verliest.

 

Het opzetten van een klantenbestand is, afhankelijk van de branche, heel eenvoudig. Voor de meeste ondernemingen is het simpel omdat zij toch al de NAW gegevens hebben in verband met de factuur. Voor bijvoorbeeld de detailhandel kun je een klantenbestand samenstellen door te gaan werken met een klantenpas of aan de klant zijn/haar gegevens te vragen voor interessante aanbiedingen. Vergeet vooral niet het e-mailadres te vragen nu dat tegenwoordig een mooie manier is om uw klanten op de hoogte te houden zonder dat u daarvoor enige kosten moet maken.

 

Nog een voordeel van een goed geordend klantenbestand zijn de feestdagen: dé mogelijkheid om je klanten kenbaar te maken dat je nog steeds bestaat en/of jouw dankbaarheid te betuigen voor de klandizie. Al is het alleen maar een kaartje dat je rond kerstmis stuurt, je klanten zullen het waarderen. En maak nu niet de fout dit met een mailtje te doen want daarmee sla je de plank mis.

 

Nu hoor ik u al zeggen dat de kosten om al uw klanten een kaartje te sturen behoorlijk in de papieren gaat lopen maar deze kosten wegen niet op tegen het rendement dat het u gaat opleveren.

 

Kijk eens naar uw eigen reactie als u en kaartje voor de feestdagen krijgt van bijvoorbeeld een leverancier waar u ruim een half jaar geleden iets kocht. U zult dat erg waarderen en de volgende keer weer naar diezelfde leverancier gaan.

 

Mocht u nog geen klantenbestand hebben, begin er vandaag nog mee en pak de komende feestdagen nog even mee voor een kaartje of een ludieke actie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een goede vriend van me heeft dakdekkers bedrijf, hij doet heel veel aan reclame en after sales en vaak als hij in een straat bezig is komen er meerdere klanten uit die buurt omdat ze hem dan aan het werk zien.

Je kunt je voorstellen dat als het dak eenmaal klaar is hij de klant voor de komende 50 jaar verliest omdat een dak nou eenmaal zo lang mee gaat.

Het komt er op neer dat hij voortdurend op zoek is naar nieuwe klanten hij draait gelukkig prima maar ik vraag me af of behalve voor zijn portfolio zijn voorgaande klanten nog waarde vertegenwoordigen.

Met andere woorden, hij heeft niets aan zijn opgebouwde klanten bestand.

Hebt u of andere lezers misschien tips om dit probleem op te lossen?

Groet, joop

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Hebt u of andere lezers misschien tips om dit probleem op te lossen?

 

Joop, ik denk even mee.

 

Het is idd voor hem lastig om constante klantencontact te houden, omdat er bij zijn product niet echt ruimte voor is.

 

Wat hij wel heeft is de credibility die ie heeft opgebouwd. Als ie de verbouwing goed heeft gedaan, naar de wens van de klant en voor een aantrekkelijke prijs, creëert deze persoon vertrouwen en eerlijkheid bij die mensen. Als hij dan bv een brochure laat maken met zijn partners die zich richten op bv badkamers verbouwen, extra kamer aanbouwen, tuin verbouwing en deze toestopt bij de eindafrekening ofzo, zullen zijn klanten dat alleen maar handig vinden.

 

Zo wordt een klantenbestand opgebouwd tussen een aantal collega's. Soort van win-winsituatie.

 

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

Joop: Wellicht een dakserviceabonnement, 5-jaarlijkse controle van het dak, Na grote stormen mailing naar klanten sturen om het dak na te laten kijken.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is een hele goeie!

Zo kunnen de klanten met een nieuwe badkamer hem vinden als ze ook een dak nodig hebben bedoel je.

Door die wisselwerking kun je i.d.d. iets moois creëren in een netwerk!

Ik zal het draadje aan hem door mailen (hebben we misschien direct een nieuw lid)

Bedankt! Groet joop

;)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

hmmm, kerstkaartje? ik heb 1320 geregistreerde klanten binnen gehad dit jaar, vind ik er iets teveel voor een kerstkaartje. Voor een winkelier werkt dat weer heel anders als voor een dakdekker, ik moet het juist hebben van klanten die regelmatig terugkeren.

Ik gebruik het klantenbestand overigens wel om gerichte klantmailingen te doen, komend jaar gaan we daar ook actiever mee werken.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Een klantenbestand moet je bijhouden en de klanten die er in staan, koesteren. Kaartje hoort daar bij. Ik kreeg ooit zelfs een keer een persoonlijke brief.

 

Verder heeft een goed klantenbestand grote waarde. Momenteel begeleid ik een ondernemer die zijn bedrijf over 2 jaar wil verkopen. De waarde van dit bedrijf hangt voor een groot deel van het klantenbestand af. Alleen zijn deze klanten nergens vastgelegd. Daar gaan we dus zsm verandering in brengen!

Link naar reactie
  • 0

hmmm, kerstkaartje? ik heb 1320 geregistreerde klanten binnen gehad dit jaar, vind ik er iets teveel voor een kerstkaartje.

 

Filter dan de toeristen er eens uit, geregistreerde klanten zijn nog geen vaste klanten.

Misschien iets om voor te stellen aan de franchisegever het volgend jaar collectief te doen.

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt er toch ook aan wat je doet

Ik bedoel als je 1320 fietsen hebt verkocht heb je wat verdient en kan er voor iedereen wel een kaartje vanaf?

Het is weer anders als je puntenslijpers verkoopt, toch?

En als het nieuwe auto’s zijn durf ik zelfs wel een flesje wijn te sturen

 

 

Je moet eens weten wat de marge op een puntenslijper is :).

 

Een vaste klant is één van de klanten uit een kleine groep klanten die zorgen voor het grootste deel van je omzet.

Ben de percentages even kwijt maar die volgen.

Link naar reactie
  • 0

Begrijpelijk maar het zijn allemaal mensen die dus een goede/grote klant zijn of misschien een aanstormend grote klant kunnen worden.

Het zijn toch allemaal mensen in de doelgroep en die zijn kostbaar.

, een vis die je gevangen hebt hoef je niet te voeren

‘gaat hier natuurlijk niet op als ik de column goed begrijp.

De percentages zijn de resultaten van het afgelopen jaar en het kaartje is toch eigenlijk voor de klanten van aankomende jaren?

Wat ik bedoel is ,je wilt van die 20% toch ook 80% maken?

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Filter dan de toeristen er eens uit, geregistreerde klanten zijn nog geen vaste klanten.

Misschien iets om voor te stellen aan de franchisegever het volgend jaar collectief te doen.

deze selectie is al gefilterd op besteding van minimaal 5 eur. en gesorteerd topdown op omzet.

dit maal wel snel gemaakt ivm tijdsdruk mailing.

Ik ga dit bestand zeker nog verder doorfilteren om tot een paar categorieën te komen.

naast omzetcategorieën kan ik ook vrij eenvoudig selecteren op merk of levrancier waardoor ik ook heel gerichte acties kan gaan ondernemen.

 

uiteraard moet je deze klanten ook 'onderhouden' en een 'kleine' klant kan ook geprikkeld worden om ook een grote te worden. ook bij mij geldt de 80-20 regel die René noemt, zou een paar procent kunnen schelen. De kunst is natuurlijk om daar bijv 70-30 van te maken zodat je meer spreiding krijgt (en meer omzet ;D)

 

Ik denk dat een klantenbestand uiterst waardevol is voor een speciaalzaak, en je er ook voor moet waken dat je de klanten niet gaat 'lastigvallen' aangezien iedereen tegenwoordig al wordt bestookt met acties en zgn. 'vriendenkoopavonden'.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Als we het hebben over wat we moeten doen met een klantenbestand zou ik ook zeggen dat je aan elke klant die binnen komt een paar vragen stelt en die vastgelegd. Als het antwoord is dat hij via kennissen/familie binnengekomen is vraag dan of diegene al klant bij jou is. Ga vervolgens die klanten op een bepaalde manier belonen, zo krijg je ambassadeurs van je bedrijf.

 

Tevens is het zeer nuttig vast te leggen via welke manier klanten binnen komen zodat je de focus kunt leggen op een bepaalde manier van promotie. M.i. is mond op mond reclame nog steeds de meest effectieve manier van marketing, maar wel 1 van de lastigste.

Link naar reactie
  • 0

M.i. is mond op mond reclame nog steeds de meest effectieve manier van marketing, maar wel 1 van de lastigste.

 

Mond tot mond bedoel je hopelijk ;)

 

En Het is niet één van de lastigste, het is juist heel gemakkelijk: doen wat je belooft, met respect voor de klant. Dan zul je zien dat mond-tot-mond reclame helemaal niet lastig is.

 

Zonder klanten daarvoor nog eens expliciet te hoeven belonen of trucs uit te halen om "ambassadeurs" te kweken door een beloning in het vooruitzicht te stellen. Dát zijn namelijk geen ambassadeurs: ambassadeurs doen het omdat ze tevreden met je zijn en het je gunnen.

Link naar reactie
  • 0

Excuus, bedoelde inderdaad mond-tot-mond reclame:D

 

Bedoelde niet om ze iets in het vooruitzicht te stellen om ze actief op zoek te laten gaan oid daar geloof ik ook niet zo in maar ze wel geheel onverwachts iets toe te sturen als via die persoon iemand binnen gekomen is, die klant heeft dus uit zichzelf positief over jouw gerept.

 

Het is natuurlijk wel de uitdaging om klanten over jouw bedrijf en jouw product- of dienstverlening te laten praten, vooral als je een product verkoopt wat eigenlijk niet interessant is maar wel nodig (bijvoorbeeld een verzekering).

Link naar reactie
  • 0

En Het is niet één van de lastigste, het is juist heel gemakkelijk: doen wat je belooft, met respect voor de klant. Dan zul je zien dat mond-tot-mond reclame helemaal niet lastig is.

idd niet lastig in die zin, ben ik helemaal met je eens; het is in zeker zin wel lastig omdat het best veel tijd kost!

een nieuwe winkel in onze business heeft al gauw 3 jaar nodig om op deze manier een uitgebreid klantenbestand op te bouwen en bij de start zal er zeker rekening gehouden moeten worden met aanzienlijke aanloopverliezen. >;(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.