• 0

ZZPer neemt iemand in dienst: consquenties en kosten?

Hallo lezer!

 

Ik ben sinds een jaar ZZP-er en ik wil binnenkort iemand in dienst nemen. Wat zijn de consequenties hiervan voor mij als ZZP-er? En als ik over een paar maanden diegene niet meer in dienst wil hebben kan ik dan weer ZZP-er worden? (of kan ik dat blijven?)

Kan iemand mij mailen hoe dit in zijn werk gaat? Je zou me hier enorm mee helpen als je dit wilt uitleggen.

 

Daarnaast vraag ik me af welke stappen ik moet zetten om deze werknemer in dienst te nemen en wat voor kosten hier voor mij bij komen kijken.

 

Mijn dank is groot als je mijn vragen zou willen beantwoorden!!

 

Vriendelijke groet,

Vera

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je personeel in dienst neemt, ben je ZZP-er af en zodra je geen personeel meer hebt, ben je weer ZZP-er. ZZP-er is Zelfstandige Zonder Personeel.

 

Als je een werknemer in dienst neemt, moet je dit aanmelden bij de fiscus. Je krijgt dan een loonheffingnummer en moet periodiek aangifte loonheffing doen.

Link naar reactie
  • 0

Door de term "ZZP" neem ik even aan dat je een eenmanszaak hebt en geen BV.

 

Iemand aannemen moet geen probleem zijn. Wel heb je natuurlijk te maken met werkgeverslasten WW, WIA, WGA (telt op tot zo'n 15% bovenop de primaire loonsom). Ook heb je te maken met het feit dat een dienstverband niet zo flexibel is als een freelance-overeenkomst. Je loopt dus het risico dat je in een situatie komt dat de inkomsten t.b.v. deze werknemer stoppen, maar de uitgaven aan de werknemer doorlopen. Denk aan gebrek aan opdrachten, ziekte of andere arbeidsongeschiktheid etc. Dit zijn geen denkbeeldige risico's.

 

In zo'n situatie ga je erg hard door je buffers heen, waarna je persoonlijk opdraait voor de tekorten. Ik zou zelf nooit iemand op de loonlijst willen als ik geen BV had.

 

Mijn mening terzijde, denk aan de volgende kosten:

- bruto loonsom, inclusief vakantiegeld en eventuele vaste eindejaarsuitkering

- werkgeverspremies WW/WIA/WGA daarover

- inkomensafhankelijke premie ZVW

- eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden die buiten het SV-loon vallen (leaseauto, collectieve verzekeringen etc)

- onkostenvergoedingen, cursusgelden etc

 

Die breng je allemaal ten laste van je bedrijfsresultaat. In het geval van een eenmanszaak betaal je deze uitgaven dus uit je bruto bedrijfsinkomen. In het geval van een BV uit je winst voor vennootschapsbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op bovenstaande reacties: als je niet zeker weet hoe lang je iemand in dienst wilt nemen overweeg dan een tijdelijk contract, een uitzendburau of payrolling. Bij die laatste 2 worden alle werkgeverstoestanden voor je geregeld (daar hangt uiteraard wel een prijskaartje aan).

 

Denk ook nog aan CAO (vallen de werkzaamheden daaronder?), pensioenpremies en andere arbeidsvoorwaarden (reiskosten, bonus, ...).

 

Los van arbeidsvoorwaarden moet je ook rekening houden met aansturing: wees expliciet in wat je van iemand verwacht, stuur daarop en coach waar nodig. Let ook op (middel)lange termijn: hoe wil de werknemer zich ontwikkelen, en hoe kun je dat ondersteunen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het bijhouden van een salarisadministratie voor een ZZP-er is een flinke last. Er is software waarmee je gemakkelijk kunt berekenen hoeveel loonheffing en sociale lasten je af dient te dragen, je kunt het ook uitbesteden aan een salarisadministrateur. Beide brengt natuurlijk een kostenplaatje met zich mee.

 

Ik ben van mening dat je als ZZP-er je goed moet indekken tegen ziekteverzuim. Het beste is om hier een ziekteverzuimverzekering voor af te sluiten.

 

Daarnaast denk ik dat je de term ZZP-er gebruikt alsof je een rechtsvorm aanduidt. Dit is natuurlijk niet het geval, je bent een eenmanzaak aan het drijven, of je wel of geen personeel hebt draagt daar niets aan bij.

Link naar reactie
  • 0

 

De ervaring leert dat doe-het-zelvers meer kwijt zijn aan boetes dan ze aan administratiekosten besparen. En denk ook aan de tijd die je kwijt bent om zelf de loonadministratie te doorgronden. Het bijhouden van een loonadministratie kost tijd, energie en frustratie. Als je de loonadministratie uitbesteed is die € 200 zo terugverdiend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.