• 0

Forse Investering + BTW

Hallo mensen,

 

 

2 maanden geleden heb ik een BV overgenomen van een oud-collega van me, omdat ik altijd al gedroomd heb om zelf een onderneming te starten. Na veel informeren en nadat ik een businessplan heb opgesteld, heb ik besloten om een grote investering te doen in de BV. De BV heeft momenteel sinds mijn overnamen, geen activiteiten verricht. Ik heb voor de kwartalen dat ik eigenaar ben van de BV, de aangiften omzetbelasting ingediend en deze op 0 gezet, omdat ik nog niet echt omzet heb gedraaid. Alleen nu zit ik met het volgende: De investering die ik ga doen, bedraagt redelijk wat geld, en waarschijnlijk kan ik de BTW wel terugvorderen...alleen...gaat de belastingdienst niet zeuren of piepen ? Ik heb hier totaal geen ervaring mee, en probeer mijn eigen boekhouding nog zelf te doen omdat ik geen geld heb om een dure accountant in te huren in de beginfase ?

 

Is er iemand die me hier wat over kan vertellen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alhoewel ik ook geen financiëel expert ben weet ik wel dat je als ondernemer betaalde btw als voorbelasting kan terugkrijgen via de btw aangifte als de BV slapende is geweest is het niet abnormaal nu investeringen te doen en hier zal de belastingdienst ook

niet vreemd tegenaan kijken.

Wel vraag ik mij af of het verstandig is een grote investering te doen (de bank?) als er al geen geld is om de boekhouding uit te besteden.

De financiële administratie is uiterst belangrijk en kan - indien je hier zelf niet heel veel kennis van hebt - maar het beste overgelaten worden aan een expert, zodat je jezelf volledig kan concentreren op de kernaktiviteit van je onderneming.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cijfers

 

omdat ik nog niet echt omzet heb gedraaid

 

Niet echt, of helemaal niet?

 

Je kan, als de BV BTW plichtig is, gewoon de BTW terugvragen via de aangifte. Als het bedrag erg hoog, bestaat de kans dat de belastingdienst graag een kopie van de factuur ziet, om na te gaan of het daadwerkelijk wel zo is dat er BTW betaald gaat worden. Verwacht je wel om binnenkort dan omzet te gaan maken met de BV?

 

Een boekhouder hoeft niet duur te zijn, maar het is wel aan te raden om er een te nemen omdat de belastingen die met de BV en je privé situatie soms ingewikkelder zijn als dat je nu denkt.

 

Als jij de DGA van de BV bent, houd je dan wel rekening met het fictieve loon van de DGA of heb je de belastingdienst kunnen overtuigen dat er geen noodzaak is voor het gebruikelijke loon of een lager dan gebruiklijk loon?

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob

 

 

Wat jij aankaart inzake het doen van een forse investering, is niet onterecht..alleen het is voor mij 1 investering en ik wil daar graag de aangifte zelf van doen. Zodra het wat drukker word, dan wil ik wel besluiten om een expert in te huren. Ik ben momenteel bezig om een grote partij goederen in te kopen, en dat kost me ongeveer 350.000 euro. Ik heb ook al een potentiele koper gevonden, dus dat gaat ook al goed !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cijfers

 

omdat ik nog niet echt omzet heb gedraaid

 

Niet echt, of helemaal niet?

 

Je kan, als de BV BTW plichtig is, gewoon de BTW terugvragen via de aangifte. Als het bedrag erg hoog, bestaat de kans dat de belastingdienst graag een kopie van de factuur ziet, om na te gaan of het daadwerkelijk wel zo is dat er BTW betaald gaat worden. Verwacht je wel om binnenkort dan omzet te gaan maken met de BV?

 

Een boekhouder hoeft niet duur te zijn, maar het is wel aan te raden om er een te nemen omdat de belastingen die met de BV en je privé situatie soms ingewikkelder zijn als dat je nu denkt.

 

Als jij de DGA van de BV bent, houd je dan wel rekening met het fictieve loon van de DGA of heb je de belastingdienst kunnen overtuigen dat er geen noodzaak is voor het gebruikelijke loon of een lager dan gebruiklijk loon?

 

 

 

Facturen toezenden is totaal geen probleem, alleen ik weet niet hoe die rakkers te werk gaan. Gaan ze dan echt de leverancier bellen om een afspraak te maken met ons 3'en ( belastingdienst, mij en de leverancier ) ?

 

Ik ben van plan om een contructie op te zetten en mezelf managementfee te rekenen. Vanuit een andere BV / eenmanszaak laat ik me dan uitbetalen en betaal de belastingen... Dat kan ook toch ?

Link naar reactie
  • 1
Facturen toezenden is totaal geen probleem, alleen ik weet niet hoe die rakkers te werk gaan. Gaan ze dan echt de leverancier bellen om een afspraak te maken met ons 3'en ( belastingdienst, mij en de leverancier ) ?

 

Als de belastingdienst de voorbelasting wilt controleren, dan vragen ze jou om een kopie van de factuur. Als die goed is, dan wordt de voorbelasting goed gekeurd. Een gesprek daarover met derden komt volgens mij niet voor.

 

Ik ben van plan om een contructie op te zetten en mezelf managementfee te rekenen. Vanuit een andere BV / eenmanszaak laat ik me dan uitbetalen en betaal de belastingen... Dat kan ook toch

 

Je bent het van plan, maar sinds dat je de aandelen bezit, ben je DGA en kan je dus 'in aanmerking komen' voor het DGA loon. Daar is hier al aardig wat over geschreven, dus ik raad je aan even daar een zoekopdrachtje van te maken.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Facturen toezenden is totaal geen probleem, alleen ik weet niet hoe die rakkers te werk gaan. Gaan ze dan echt de leverancier bellen om een afspraak te maken met ons 3'en ( belastingdienst, mij en de leverancier ) ?

 

Als de belastingdienst de voorbelasting wilt controleren, dan vragen ze jou om een kopie van de factuur. Als die goed is, dan wordt de voorbelasting goed gekeurd. Een gesprek daarover met derden komt volgens mij niet voor.

 

Ik ben van plan om een contructie op te zetten en mezelf managementfee te rekenen. Vanuit een andere BV / eenmanszaak laat ik me dan uitbetalen en betaal de belastingen... Dat kan ook toch

 

Je bent het van plan, maar sinds dat je de aandelen bezit, ben je DGA en kan je dus 'in aanmerking komen' voor het DGA loon. Daar is hier al aardig wat over geschreven, dus ik raad je aan even daar een zoekopdrachtje van te maken.

 

 

 

factuur moet voldoen aan de wettelijke vereisten van de BTW ( dit opgezocht op de website van de belastingdienst ).

 

Ik zal hier zeker een zoekopdrachtje maken ! Bedankt ;)

Link naar reactie
  • 0
factuur moet voldoen aan de wettelijke vereisten van de BTW ( dit opgezocht op de website van de belastingdienst ).

 

Als dit dus niet zo is, dan kan de belastingdienst dus je voorbelasting niet goedkeuren. Wees daar dus alert op zeker omdat het om een aanzienlijk bedrag gaat!

 

Bij de financiering van de aankoop, kan je bij de verstrekker ook aangeven dat je een langlopende financiering nodig hebt (investering) en een kortlopende investering (BTW van de van de financiering). Die laatste is meestal wel duurder, maar je kan hem ook inlossen wanneer de BTW terug ontvangt en daarmee je solvabiliteit snel verbeteren.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

factuur moet voldoen aan de wettelijke vereisten van de BTW ( dit opgezocht op de website van de belastingdienst ).

 

Als dit dus niet zo is, dan kan de belastingdienst dus je voorbelasting niet goedkeuren. Wees daar dus alert op zeker omdat het om een aanzienlijk bedrag gaat!

 

Bij de financiering van de aankoop, kan je bij de verstrekker ook aangeven dat je een langlopende financiering nodig hebt (investering) en een kortlopende investering (BTW van de van de financiering). Die laatste is meestal wel duurder, maar je kan hem ook inlossen wanneer de BTW terug ontvangt en daarmee je solvabiliteit snel verbeteren.

 

Ik heb al een afspraak met de leverancier dat ik inprincipe de goederen op rekening krijg, met een uitstelling van betaling tot ik de koop definitief rond heb. Scheelt me rente e.d. en ik kan in ieder geval al wat winst maken. Op die manier stukje voor beetje probeer ik mijn kapitaal uit te bouwen.

 

de BTW betaal ik direct zodra deze is ontvangen.

 

Hoelang duurt het verwerkingsproces van een BTW aangifte ongeveer ( na indiening bij de belastingdienst ).

Link naar reactie
  • 0

Indien er geen vragen komen van de belastingdienst, wordt het bedrag binnen 2 a 3 weken terug gestort na indienen van de aangifte omzetbelasting.

 

dus als ik op 1 januari mijn OB kwartaal 4 indien, krijg ik 2 a 3 weken later bericht ? En bij eventuele vragen gaan er ongeveer 6 tot 8 weken overheen.

Link naar reactie
  • 0
En bij eventuele vragen gaan er ongeveer 6 tot 8 weken overheen

 

Dat weet ik niet. Het ligt een beetje aan jouw snelheid van antwoorden en de snelheid van het verwerken van je antwoord. Het kan dan dus best langer duren.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
En stel ik dien een investeringsfactuur / inkoopfactuur telaat in ? Bijvoorbeeld kwartaal 3 dien ik telaat in. Krijg ik de voorheffing dan ook terug, of duurt het tig weken + onwijs veel boetes ?

 

Stel???

Als je nu nog het 3e kwartaal moet inleveren dan heb je een klein probleem. Ten eerste moet je dan al een naheffingsaanslag hebben ontvangen en mogelijk zelfs al de aanmaning. Dat had je moeten triggeren om actie te gaan ondernemen. Het is wel zo dat als je nu nog het 3e kwartaal aangeeft deze gewoon door de belastingdienst wordt verwerkt.

 

Als je de factuur in een andere periode (later dan had gemoeten) maar niet jaaroverschrijdend verwerkt in je aangifte, is het in principe niet goed. Over het algemeen doet de belastingdienst niet al te moeilijk als je het in de volgende periode verwerkt. We hebben het dan wel over de voorbelasting en niet over af te dragen BTW.

 

Als je de factuur in een periode eerder (is bijna niet mogelijk met een kwartaal aangifte!!) opneemt, dan is de belastingdienst niet echt blij, want dan lopen zij je voor te financieren en dat is niet hun doelstelling.

 

Als je 'vergeet' om omzet in een periode aan te geven, dan is de belastingdienst zeker niet blij en kunnen, indien de bedragen hoog zijn, dit in een later stadium corrigeren en ook daar boetes voor uitdelen.

 

Van BTW die jaaroverschrijdend fout loopt, is de belastingdienst nooit echt gecharmeerd.

 

Let wel. Je hebt een BV en dus is het voor je aansprakelijkheid en de belastingdienst noodzakelijk om de juiste aangifte op tijd in te dienen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

vergeet niet om te checken dat de bankrekening die bij de belastingdienst bekend is ook een bankrekening is waar jij over kan beschikken

 

Ben erachter gekomen dat bij de belastingdienst een rekeningnummer bekend is, die niet bij mij bekend is. Navraag gedaan, en blijkt een rekening op naam van de BV te zitten. Wat te doen nu ?

 

De bank kan mij geen informatie geven, maar kan wel bevestigen dat de rekening op naam van mijn BV staat.

Link naar reactie
  • 0

Maak een afspraak met de bank. Neem een identiteitsbewijs en KVK uitdraai mee (tezamen met de notariele overdracht) zodat de bevoegdheden bij de bank gewijzigd kunnen worden.

 

Heb dit gisteren gedaan, maar Bank wil niet meewerken omdat er blijkbaar nog steeds transacties op plaatsvinden. De bank vind het maar raar, dus ze willen persoonlijk contact opnemen met de oude eigenaar van de BV. Ik ga vandaag schriftelijk de rekening met al haar tegoeden opeisen....

 

Is dit verstandig ? Hoelang kan de bank tegenwerken ? Wat zijn de grenzen van een bank op dit gebied ? Ik ben volgens de papieren de directeur / eigenaar ....

Link naar reactie
  • 0

Allereerst zorg ervoor dat er bij de belastingdienst een rekeningnummer bekend is waar jij over kan beschikken (zie link Sander)

 

Ten tweede lijkt me dit een vraag voor juristen. Kijk de notariele overdracht even goed na. Het lijkt me dat er bij een overname van de BV alle lusten en lasten overgenomen wordt. Dus ook desbetreffende bankrekening. De bank kan hier naar mijn mening niets tegen in brengen. Tenslotte, als zij een vordering op de BV zou hebben komen ze heus wel bij jou terecht en niet de oude aandeelhouder.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Allereerst zorg ervoor dat er bij de belastingdienst een rekeningnummer bekend is waar jij over kan beschikken (zie link Sander)

 

Ten tweede lijkt me dit een vraag voor juristen. Kijk de notariele overdracht even goed na. Het lijkt me dat er bij een overname van de BV alle lusten en lasten overgenomen wordt. Dus ook desbetreffende bankrekening. De bank kan hier naar mijn mening niets tegen in brengen. Tenslotte, als zij een vordering op de BV zou hebben komen ze heus wel bij jou terecht en niet de oude aandeelhouder.

 

is het mogelijk om alleen de vorderingen over te nemen dan...of alleen de schulden ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Facturen toezenden is totaal geen probleem, alleen ik weet niet hoe die rakkers te werk gaan. Gaan ze dan echt de leverancier bellen om een afspraak te maken met ons 3'en ( belastingdienst, mij en de leverancier ) ?

 

 

Om hier nog even op terug te komen, de belastingdienst hanteert een norm waarbij het volstaat een factuur (in kopie) te mogen doen toekomen. Als het teruggevraagde bedrag boven een bepaald bedrag komt, dan komt de inspecteur altijd even langs om de aanvaadbaarheid met eigen ogen vast te stellen.

 

Had laatst een client die meer dan 50k terug moest vragen, wij netjes alle facturen klaar om te faxen, en toen wilde de inspecteur gewoon even langskomen, wilde geen kopieen, dus de kans bestaat dat er een klein bezoekje wordt afgelegd.

 

Dit bezoek wordt overigens alleen met jou gedaan, en niet met de leverancier van de goederen.

 

Maar uitsluiten kan je niets want er bestaat ook nog zoiets als een vervolgcontrole (maar dan ga ik wel heel ver), dus reken daar maar niet op.

Link naar reactie
  • 0

Op verzoek van HeRaFin mijn reactie:

 

Ten eerste: wat ik mis is het contact met de vorige aandeelhouder. Wat heeft hij hierover te zeggen?

Normaliter moet hij de pas inleveren etc.

 

Wat mij verstandig lijkt, als overbrugging, is het openen van een nieuw rekeningnummer. Ga daar mee werken.

Bij geen reactie vorige eigenaar: verzoek hem -schriftelijk en aangetekend- om per ommegaande jou als gemachtigde aan te wijzen voor dat rekeningnummer.

OF als de bankrekening leeg zou moeten zijn bij overdracht (controleer de balans die je hebt gekregen): sommeer hem de tenaamstelling van het rekeningnummer te wijzigen, zodat jouw BV hiervan is losgekoppeld.

 

Formeel zou je de beschikking moeten krijgen over het rekeningnummer, maar zou -bij tegenwerking van de oude aandeelhouder- je recht krijgen meer kunnen kosten dan de praktische oplossing.

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Heb ondertussen contact gehad ( meerdere malen ) met de oude eigenaar, en deze wil de rekening overdragen. Was het blijkbaar vergeten. Zit nu met de bank die enorm vervelend doet en zich niet aan de afspraken houdt. Lijkt erop alsof ze mij niet als klant willen hebben of iets dergelijk. Rekeningovername-overeenkomst willen ze maar niet sturen. Heb ze de originele akten verzonden, en deze tot op heden niet retour ontvangen. Ze willen nog aanvullen akten zien van de verkopende partij etc etc etc. Dit duurt nu nog steeds voort, en als ik ze verzoek om haast te maken willen ze er niet op in gaan.

 

Kreeg ineens een mail met daarin kortgezegd:

 

Als het je niet zint, zeg je toch de rekening op ? ( in het plat-hollands dan ).

 

Procedure duurt volgens de bank nog minimaal 3 weken. Kredietfaciliteiten die op de rekening stonden op naam van de BV worden trouwens ook allemaal ingetrokken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.