• 0

website ontwikkeling tbv merk van fabrikant, domein in eigendom fabrikant

Geachte HLers,

 

Graag zou ik eens wat meningen lezen over een casus met mijn handelsonderneming.

 

Het volgende doet zich voor:

 

Wij representeren een nieuw amerikaans merk op exclusieve basis in onze territory.

Wij hebben uiteraard een passende internationale distributie overeenkomst met de fabrikant.

 

Om aan de naamsbekendheid van het merk en de producten te wekren wordt er onder meer een product website ontwikkeld.

Nu wil de fabrikant graag eigenaar blijven van domeinen waar deze merknaam in voorkomt, iets waar ik goed in kan komen.

 

Als amendement op het bestaande contract heb ik recent een overeenkomst gekregen waar wij feitelijk verplicht zijn om het domein waarin de merknaam voorkomt af te staan als ze er om vragen (voor 1 dollar).

 

Wij gaan echter straks flink investeren in de ontwikkeling (bouw) en de promotie van deze website. In het geval onze samenwerking ergens ophoudt, zijn wij dit dus volledig kwijt. Daarnaast creëren wij hopelijk een waarde (doordat er traffic naar de site komt, er een webshop aanhangt etc).

 

 

Hoe kan ik hier nu juridisch mee omgaan? Ik wil in het amendement in ieder geval opnemen dat gemaakte kosten en investeringen vergoed worden indien er van leveranciers initiatief uit eenzijdig het contract beëindigd zou worden. Daarnaast vind ik eigenlijk dat als je echt waarde opbouwt dat er hier ook een compensatie tegenover moet staan. Ik vermoed wel dat dit lastig is om hier overeenstemming op papier over t bereiken omdat het waarderen lastig zal zijn en ik wil ze uiteraard ook niet tegen het zere been trappen. Immers, is een beëindiging van de samenwerking een scenario wat geen van beide partijen wenselijk acht.

 

Iemand ervaring of ideeen? Ik kijk uit naar reacties.

 

Tim

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De fabrikant eist alleen de domeinnaam op, iets wat ik overigens een hele rare situatie vind en wat voor mij een dealbreaker zou zijn. Zeker als je hem voor 1 dollar af moet staan.

 

De website die je er achter hangt blijft dus eigendom van jou/je onderneming. Als de samenwerking beëindigd wordt kan je die website 1 weggooien of 2 achter een andere domeinnaam hangen.

Ik denk echter dat je niet veel aan optie 2 zal hebben omdat je de producten niet meer kunt leveren zodra je voorraden op raken.

Dat is natuurlijk een punt waar elke distributeur, groothandel of importeur mee te maken kan krijgen. It's all part of the game.

Link naar reactie
  • 1

HI

Is het een idee dat iemand anders de domeinnaam claimt en verhuurt aan jou. Daarmee omzeil je de onzinnige contract voorwaarde. Die ander heeft namelijk geen boodschap aan de voorwaarde in het contract. Jij moet dus zorgen dat je geen eigenaar wordt van domeinnaam. Overigens zullen je investeringen sowieso weggegooid geld zijn als de relatie stuk gaat.

 

Ander idee is dat je twee domeinnamen gebruikt, een met merknaam en de ander gewoon je eigen bedrijfsnaam. Je zet een redirect vanuit merknaamdomein naar je eigen domeinnaam. Gaat de relatie stuk dan mogen ze de merkdomeinnaam hebben, daar heb je toch niets aan, want de producten verkoop je niet meer. Voordeel is dat ook al ben je domeinnaam kwijt, je niet alles van voor af aan op te bouwen, want je hebt je eigen domeinnaam. Hiermee kan je andere producten verkopen. Deze oplossing lijkt mij veel flexibelere en meer toekomstvast.

 

gr. Catharina

 

www.simpel-webdesign.nl We houden webdesign simpel. Betaalbaar maatwerk voor starters, zzp-ers, freelancers en kleine zelfstandige ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij niet zo'n probleem. De merkhouder wil zekerheid dat bij een conflict hij over zijn merkdomeinen kan beschikken zonder daarover te moeten procederen. Lijkt mij geen onredelijke wens.

 

Als je denkt dat er een redelijke kans is dat je veel geld kwijt kan raken moet je, of het niet doen, of je indekken tegen de risico's en een deel van de kosten bij hen neerleggen. Die zullen zij vervolgens weer bij jou neerleggen. 8)

 

Bovendien, wat heb je aan domeinen die je niet kan gebruiken omdat de merkhouder dat verbiedt? Om met onze Frans te spreken, gewoon doen.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Bouw je domein op onder een domeinnaam die te relateren is aan het originele merk. Kijk bv naar wederverkopers van Apple: eindeloos veel varianten van Macseller, Macdirect en Macgroup. Registreer tevens alle relevante varianten van het merk en leid die domeinen door naar jouw site. Gun hen het merkdomein maar behoud de customer ownership en wordt zichtbaar als value added reseller. Daar heb je uiteindelijk alleen maar voordeel bij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij niet zo'n probleem. De merkhouder wil zekerheid dat bij een conflict hij over zijn merkdomeinen kan beschikken zonder daarover te moeten procederen. Lijkt mij geen onredelijke wens.

 

Ik begrijp de wens ook wel en zou deze zelf ook hebben als ik merkhouder was. Ik vind alleen dat de merkhouder dan zelf de .nl .eu en alle andere varianten van de domeinnaam moet registreren en deze ter beschikking moet stellen en niet voor $ 1.00 eerste rang willen zitten.

 

Kan hij geen .nl domein registreren omdat hij hier geen adres heeft moet hij ook niet "klagen".

Link naar reactie
  • 0

De fabrikant eist alleen de domeinnaam op, iets wat ik overigens een hele rare situatie vind en wat voor mij een dealbreaker zou zijn. Zeker als je hem voor 1 dollar af moet staan.

 

De website die je er achter hangt blijft dus eigendom van jou/je onderneming. Als de samenwerking beëindigd wordt kan je die website 1 weggooien of 2 achter een andere domeinnaam hangen.

Ik denk echter dat je niet veel aan optie 2 zal hebben omdat je de producten niet meer kunt leveren zodra je voorraden op raken.

Dat is natuurlijk een punt waar elke distributeur, groothandel of importeur mee te maken kan krijgen. It's all part of the game.

 

Het is voor mij geen dealbreaker om voldoende andere valide redenen ;) Zoals je zelf ook zegt, ik zie het als part of the game. Die juristen willen graag een spel spelen. Maar daar komen we wel (onder) uit ;D

 

 

 

Is het een idee dat iemand anders de domeinnaam claimt en verhuurt aan jou. Daarmee omzeil je de onzinnige contract voorwaarde. Die ander heeft namelijk geen boodschap aan de voorwaarde in het contract. Jij moet dus zorgen dat je geen eigenaar wordt van domeinnaam. Overigens zullen je investeringen sowieso weggegooid geld zijn als de relatie stuk gaat.

 

Ander idee is dat je twee domeinnamen gebruikt, een met merknaam en de ander gewoon je eigen bedrijfsnaam. Je zet een redirect vanuit merknaamdomein naar je eigen domeinnaam. Gaat de relatie stuk dan mogen ze de merkdomeinnaam hebben, daar heb je toch niets aan, want de producten verkoop je niet meer. Voordeel is dat ook al ben je domeinnaam kwijt, je niet alles van voor af aan op te bouwen, want je hebt je eigen domeinnaam. Hiermee kan je andere producten verkopen. Deze oplossing lijkt mij veel flexibelere en meer toekomstvast.

 

gr. Catharina

 

Bedankt Catherina.

 

Ik wil niet zo ver gaan om het niet op ons naam te hebben. Ik werk inderdaad wel met 2 sites, onze avanca site wil ik ook de shop achter hangen waarvan de specifieke merksite dan weer gebruikt maakt.

 

@TwaBla

 

Bouw je domein op onder een domeinnaam die te relateren is aan het originele merk. Kijk bv naar wederverkopers van Apple: eindeloos veel varianten van Macseller, Macdirect en Macgroup. Registreer tevens alle relevante varianten van het merk en leid die domeinen door naar jouw site. Gun hen het merkdomein maar behoud de customer ownership en wordt zichtbaar als value added reseller. Daar heb je uiteindelijk alleen maar voordeel bij.

 

Bedankt, interessante opmerking. hier ga ik eens over verder denken. Overigens zijn wij hun enige VAR in deze regio;) Ze claimen trouwens met het amendement alle domeinen waar het merk naam in voorkomt.

 

 

 

 

Bedankt ook voor de overige reacties!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een aanvullende opmerking. Bedenk dat de fabrikant misschien probeert om tegen lage kosten een verkoopnetwerk op te bouwen met dealers en deze later te vervangen met eigen shops. Om aan het eind van het liedje niet met lege handen te staan is het wellicht interessant om te kijken of er ontbindingsvoorwaarden af te spreken zijn en daarin bijvoorbeeld een boeteclausule op te nemen die gerelateerd is aan de gerealiseerde omzet in een van te voren af gesproken periode. Ik heb hier geen verstand van maar een vriend wees mij hier op.

ciao Catharina

www.simpel-webdesign.nl We houden webdesign simpel. Betaalbaar maatwerk voor starters, zzp-ers, freelancers en kleine zelfstandige ondernemers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.