• 0

Overzicht Life Science sector

Biopartner heeft recent een mooi rapport uitgebracht dat "alle" life science bedrijven in Nederland bevat. Te bestellen via Biopartner in Ede of downloaden op http://www.biopartner.nl/webdownloads/report.pdf

 

Geeft een goed beeld van de Life Science industrie en de rol die Biopartner daarin speelt. Een sectorrapport zoals ik het nog nooit gezien heb.

 

Wat vinden jullie, zijn dit soort rapporten nuttig? moeten ze ook voor andere sectoren gemaakt worden?

 

Ik hoor het graag.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geeft een goed beeld van de Life Science industrie en de rol die Biopartner daarin speelt. Een sectorrapport zoals ik het nog nooit gezien heb.

 

Wat vinden jullie, zijn dit soort rapporten nuttig? moeten ze ook voor andere sectoren gemaakt worden?

 

Ik hoor het graag.

 

Groeten,

Nils

Het is zeker interessant om het eens door te lezen. Ik heb het nu alleen even vluchtig doorgelezen.

Mijn mening:

Er staan wel interessante dingen in, zoals het feit dat 39% van de ondernemingen 1 oprichter heeft en 50% heeft meerdere oprichters. Ik had dat laatste getal hoger verwacht. De verdeling over de steden en personeelsbestand is ook nuttige info. Domweg om een beeld te geven hoe die bedrijven er nu uitzien. Voor de starter denk ik ook aardig om een beeld te vormen hoe de anderen het doen en dit is samengevat in 1 document.

 

Man/vrouw verhoudingen (deel 4.3) enzo interesseren me werkelijk geen barst.

 

Maar of het werkelijk een document van groote waarde is? Het is leuk om te lezen. Wat Biopartner doet kan wel bij Biopartner zelf opgevraagd worden. De rest van de getallen zijn aardig om te weten. Het zou inderdaad leuk zijn om dat voor andere sectoren te doen denk ik.

 

Maar of het echt werkelijk essentiele info is, dat vraag ik me een beetje af.

 

Er hadden eventueel getallen in gekunt zoals:

waar hebben ze het geld precies vandaan

wat zijn de jaarcijfers (als het een BV is dan zijn die geloof ik openbaar, toch?)

Wat doen ze nou precies?

 

Agrarisch is leuk maar veel te breed, zo ook biotech, maar wat zijn de klanten, welke technieken? Alleen maar Moleculaire Biologie of wat anders?

Toekomstvoorspellingen?

 

Ik denk niet dat je aan al dit soort gegevens kunt komen en dat dan ook nog overzichtelijk presenteren, maar ik had het doorgelezen en dacht van: "leuk om te weten, maar ik wil meer"

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nils,

interessant rapport van Biopartner: misschien niet echt voor de technostarter, maar wel voor de overheid en alle intermediaire organisaties die zich met (techno)starters bezighouden.

 

Ik heb n.a.v. de statistieken de volgende opmerkingen:

 

1. hoewel het rapport in het begin een relatie doet vermoeden tussen Biopartner en de cijfers over de life sciences starters, is er nauwelijks sprake van een link. Ten eerste gaat het om starters tussen 1990 en 2001 en Biopartner is eigenlijk pas in 2000 begonnen.

 

2. jammer dat de cijfers geen inzicht geven in de duurzaamheid van de starters in life sciences. Ik zou wel eens willen weten hoeveel van de starters er inmiddels over de kop zijn gegaan. In hoeverre zijn de life sciences starters gegroeid (in omzet en personeel) en hoe lang heeft dat geduurd?

 

3. het rapport bevestigt dat sciences parken en universiteiten een belangrijke rol spelen in het genereren van starters (vrijwel alle starters bevinden zich dicht bij een universiteit die life sciences in haar pakket heeft). Dit bevestigt dat universiteiten en kennisinstellingen een belangrijke bron van starters zijn. Zijn er eigenlijk ook starters in de lijst die ontstaan zijn vanuit de grote multinationals zoals Akzo, DSM en Unilever? Aangezien deze grote bedrijven steeds meer de mond vol hebben van corporate venturing, was ik eigenlijk benieuwd wie van het lijstje van 75 starters nou gestart is vanuit een groot bedrijf? Het zou leuk zijn om in een volgend rapport hier ook aandacht aan te besteden.

 

4. Hoewel het niet uit het rapport af te leiden valt, weet ik dat een groot deel van de genoemde life sciences starters in de beginfase dankbaar gebruik heeft kunnen maken van subsidies (vooral STW, Senter en Stigon centjes). Van een aantal starters weet ik persoonlijk dat deze subsidie essentieel was in hun pre-startfase. Het zou mooi zijn om in een volgend rapport na te gaan hoe belangrijk bepaalde subsidies zoals die van Senter en STW zijn voor starters en hoe je deze subsidieprogramma's nog beter zou kunnen inzetten om starters nog vroeger en beter vooruit te helpen.

 

 

 

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.