• 0

Start kapitaal > 18k€

Misschien een ietwat domme vraag - stel hem toch maar. Zullen hier vast ondernemers zitten die met dezelfde vraag hebben geworsteld/worstelen.

 

Mijn partners en ik gaan een nieuwe BV oprichten waarbij de investeringen boven de 18k€ zullen komen.

 

Is het mogelijk dat wij starten met de verplichte 18k€ en dat de resterende 60k€ later (gepland na 1.5 jaar) door de prive personen (DGAs) in de BV wordt gestort (ergo, komt op de balans te staan als vreemd vermogen).

 

Wat ik wil bereiken is dat er geen nieuwe aktes e.d. bij de notaris hoeven te worden opgemaakt terwijl er wel nieuw kapitaal in de BV komt.

 

Jamie

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het mogelijk dat wij starten met de verplichte 18k€ en dat de resterende 60k€ later (gepland na 1.5 jaar) door de prive personen (DGAs) in de BV wordt gestort (ergo, komt op de balans te staan als vreemd vermogen).

 

Als je geld inbrengt als een achtergestelde lening van de aandeelhouders, dan valt het onder "grantievermogen" dat telt in een aantal gevallen mee als "eigen vermogen", maar staat op de balans als een aparte langlopende verplichting.

 

Formeel worden achtergestelde leningen van aandeelhouders niet als eigen vermogen gezien. Ik de praktijk worden die leningen (door banken) wel als eigen vermogen behandeld.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils bedankt voor je antwoord

 

Als je het geld stort is het dan automatisch achtergesteld of moet je hier nog wat zaakjes voor regelen. Ik begrijp dat je het geld ook kan inbrengen als niet achtergestelde lening (maar goed dan heb je weinig vertrouwen in je zaak)

 

Jamie

Link naar reactie
  • 0

Voor een achtergestelde lening is een geldleningsovereenkomst nodig. Dat kan een onderhandse overeenkomst zijn. Dat de lening achtergesteld is betekend dat hij pas kan worden terugbetaald als alle andere schuldeisers zijn terugbetaald. Het terugbetalen van achtergestelde leningen aan aandeelhouders, als de onderneming in financiële nood is, kan als fraudeleus bestempeld worden. Het feit dat de lening is achtergesteld, betekend dat er geen onderpand of garanties voor gegeven worden. Punten die in de leningsovereenkomst moeten worden opgenomen:

·Identiteit van de verstrekker en ontvanger van de geldlening.

·Datum van ingang en looptijd van de lening.

·Omvang van het basis bedrag.

·Hoogte van de rente en voorwaarden voor eventuele aanpassing van de rente.

·Voorwaarden waaronder rente wordt uitbetaald (soms wordt bepaald dat de rente alleen wordt betaald als er voldoende geld in kas is, ander wordt de rente bijgeschreven bij het hoofdbedrag).

·Voorwaarden voor aflossing.

·Voorwaarden voor achterstelling, bij welke vorderingen is de lening achtergesteld en bij welke vorderingen niet.

·Is de lening (als hij niet afgelost kan worden) converteerbaar is aandelen en onder welke voorwaarden.

 

Groeten en veel plezier

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.