• 0

Vrijstelling Omzetbelasting

Hey Allemaal,

 

Ik heb een vraagje omtrent de omzetbelasting. Ik heb nu bijna 2 jaar een eigen bedrijfje naast mijn studie en ik kwam erachter dat ik in het eerste en zelfs het tweede jaar, onder de +/- 1300 omzetbelasting bleef.

 

Ook in 2009 zit ik rond de 1000 euro OB en nu vraag ik mij af wat wijsheid is. Kan ik bij de volgende aangifte (ik doe het per kwartaal) gewoon 0 invullen of moet ik het eerst melden bij de belastingdienst? Hoe gaat dit precies in zijn werk?

 

Ik heb ooit contact gehad met de belastingdienst om mijn bedrijf vrij te verklaren van omzetbelasting alleen toen zei die beste mevrouw dat ze mij zou doorverbinden met iemand die mij de nadelen kon uitleggen... Na 30 minuten in de wachtrij te hebben gestaan heb ik maar opgehangen en dus nooit een antwoord hier op gekregen ;-)

 

Is het mogelijk om de reeds betaalde omzetbelasting van de afgelopen 3 kwartalen van 2009 terug te krijgen? (zou natuurlijk mooi financieel voordeeltje zijn). ;)

 

Bedankt voor het lezen!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ach, ik kan me de verwarring wel indenken.

 

Je kunt de KOR in de aangifte over het vierde kwartaal ineens toepassen over heel 2009.

 

Voor de jaren 2007 en 2008 zou ik toch even een briefje sturen naar de fiscus met het verzoek om de KOR alsnog toe te passen. Let er dan wel op dat de vermindering ingevolge de KOR wel opgeteld wordt bij de winst van jouw onderneming voor de inkomstenbelasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hey Allemaal,

 

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb me destijds verdiept in de KOR maar dacxht dat je dan minimaal aan de 1200 uren moest zitten. Dus daarom dacht ik hier nooit gebruik van te mogen maken.

 

De eerste 3 kwartalen van 2009 zijn al betaald, hoe pas je dan de correctie precies toe? alvast bedankt!

Ik zag dat die 1200 uren niet meer vermeld staan als eis (op de belastingdienst site)

Link naar reactie
  • 0

Hey Allemaal,

 

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb me destijds verdiept in de KOR maar dacxht dat je dan minimaal aan de 1200 uren moest zitten. Dus daarom dacht ik hier nooit gebruik van te mogen maken.

 

De eerste 3 kwartalen van 2009 zijn al betaald, hoe pas je dan de correctie precies toe? alvast bedankt!

Ik zag dat die 1200 uren niet meer vermeld staan als eis (op de belastingdienst site)

 

De 1225-uurseis is inderdaad het geval bij alle andere startersregeleingen (ondernemersaftrek: startersaftrek, zelfstandigenaftrek, etc), maar niet bij de KOR-regeling :)

 

Ik zou gewoon kwartaal 4 invullen en dan gelijk de KOR toepassen (saldo te betalen wordt dan 0).

Vervolgens kun je op de inlog van de belastingdienst een formulier 'Suppletie OB' invullen over de gehele 3 kwartalen, waarin je de som van de getallen uit je vorige 3 aangiftes invult, en aan het eind het gehele bedrag verminderd met het totaal, waardoor je ook per saldo op 0 uitkomt. Dit ervanuitgaande dat je onder de 1345 euro btw saldo blijft in dit jaar.

Ik heb dit ook zo gedaan in 2007 (wist eerst ook niet van de regeling), werkt prima :)

 

Let erop dat de extra inkomsten hierdoor moeten worden geboekt als opbrengsten.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0
Voor de jaren 2007 en 2008 zou ik toch even een briefje sturen naar de fiscus met het verzoek om de KOR alsnog toe te passen. Let er dan wel op dat de vermindering ingevolge de KOR wel opgeteld wordt bij de winst van jouw onderneming voor de inkomstenbelasting

 

Even misschien overdreven, maar voor TS misschien wat meer duidelijkheid.

 

Om de KOR toe te passen dien je een suppletie in. Daarin bereken je wat je aan KOR mag toepassen en verzoek je de belasting om de BTW over het afgesloten jaar aan te passen.

 

Voor de IB stuur je een brief waarin je aangeeft dat het inkomen van de afgesloten jaren is veranderd en verzoek je de inspecteur om de opgelegde aanslag te wijzigen met de nieuwe gegevens.

 

Ik zou gewoon kwartaal 4 invullen en dan gelijk de KOR toepassen (saldo te betalen wordt dan 0).

Vervolgens kun je op de inlog van de belastingdienst een formulier 'Suppletie OB' invullen over de gehele 3 kwartalen, waarin je de som van de getallen uit je vorige 3 aangiftes invult, en aan het eind het gehele bedrag verminderd met het totaal, waardoor je ook per saldo op 0 uitkomt. Dit ervanuitgaande dat je onder de 1345 euro btw saldo blijft in dit jaar.

Ik heb dit ook zo gedaan in 2007 (wist eerst ook niet van de regeling), werkt prima

 

Voor dit jaar kan het makkelijker en sneller. Je rekent uit wat de BTW over het hele jaar is (dus totaal af te dragen - totaal voorbelasting). Als dat saldo onder de KOR blijft, dan mag dat saldo als KOR in je aangifte opvoeren.

Tegelijkertijd reken je uit wat de af te dragen BTW en voorbelasting voor alleen het 4e kwartaal is. Dit geef je ook aan in je aangifte.

TS zegt dat hij al betaald heeft over de eerste kwartalen, dus een teruggaaf in 4e kwartaal is te verwachten.

 

Dit scheelt werk en tijd in uitbetalen van de KOR.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dat is een goed advies!

 

Ik had een verwarring met de KOR en de startersaftrek! De KOR is inderdaad bij mij van toepassing over het jaar 2009.

(eigenlijk ook 2008 maar dat laat ik maar voor wat het is).

 

Ik ga dit nog even bekijken deze maand! Dit kan ik toch nog gewoon in de maand januari uitvoeren ? :)

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
  • 0

 

(eigenlijk ook 2008 maar dat laat ik maar voor wat het is).

 

 

Dat zou ik niet doen, als je KO mag toepassen, zou ik voor 2008 een suppletie aanvragen, dit kan je doen op de site van de belastingdienst, achter je login.

 

Als je ergens recht op hebt zou ik dat niet laten zitten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.