• 0

BTW Reisbranche

 

Hallo,

 

Ik ben van plan mijn eigen onderneming te starten in de reisbranche.

Ik start en een touroperator en verkoop pakketreizen (vlucht + accommodatie) aan particulieren in Nederland.

Ik koop geen reizen in via een (bestaande) touroperator maar huur accommodatie en vluchtstoelen van derden.

 

Ik heb contact gehad met de belastingdienst omtrent het afdragen van BTW, echter blijft mij het e.e.a onduidelijk.

Wellicht kunnen jullie mij helpen aan een aantal antwoorden.

 

Volgens de belastingdienst ben je btw-plichtig in het buitenland.

Dus je draagt btw af aan de buitenlandse belastingdienst, dat zou dus betekenen dat ik (als ik 10 bestemmingen zou hebben) ik 10x bij de belastingdienst van het desbetreffende land geregistreerd dien te staan en daar mijn afdragen te doen.

Is dit wel juist?

 

Daarnaast zijn vluchten belast met 0% BTW volgens de belastingdienst.

Betekend het dan dat ik alleen belasting betaal over de accommodaties (al dan niet bij de buitenlandse belastingdienst).

 

Tevens vertelde de belastingdienst mij dat er een reisbureauregeling is dat je 19% btw betaald over je winstmarge, echter geld deze dan wel voor een touroperator die alles in 'eigen beheer' heeft en niet een stenen reisbureau die pakketreizen opkoopt van touroperators.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

 

Groet,

 

Himat Sanwirjatmo

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek even op BTW reisbureau, want er is al vaker hier over gesproken.

 

En wie heb je gesproken bij de belastingdienst, want ik vind het wel een vaag verhaal dat je in de andere landen BTW moet afdragen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Zoek even op BTW reisbureau, want er is al vaker hier over gesproken.

 

En wie heb je gesproken bij de belastingdienst, want ik vind het wel een vaag verhaal dat je in de andere landen BTW moet afdragen.

 

Die resultaten uit de zoekfunctie gaan voornamelijk over reisbureaus, reisbureaus kopen vaak reizen in bij grotere touroperators (denk aan D-reizen die geen eigen reizen heeft maar deze van bijv TUI doorverkoopt) en hebben geen eigen allotment. Ik huur accommodaties van particulieren en/of agentschappen in het buitenland, ik vraag mij dus af of die reisbureau regeling wel van toepassing is op touroperators.

 

Wie ik heb gesproken bij de belastingdienst, geen idee. Ik vind het ook nogal vaag!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Himat,

 

Ik heb in het verleden bij een reisburo de administratie gedaan. Zij kochten stoelen in en hotels in een bepaald Aziatisch land in.

 

De tickets werden geleverd met 0% BTW en werden ook verkocht met 0% BTW. Zo ook de hotels. De overige BTW (overhead) was toendertijd volledig aftrekbaar. De inspecteur heeft mij alleen wel aangegeven dat je de omzet moet aangeven op 0% (iets wat ik bij de eerste paar aangifte verzuimd had te doen).

 

Volgens mij is de regeling van de aftrekbaarheid van de voorbelasting ondertussen aangepast (zie ook andere draadjes), maar als ik zo jou verhaal lees, doe jij het zelfde.

 

De omzet aangeven in het buitenland lijkt mij niet van toepassing en een onbegonnen zaak.

 

Mijn vraag over wie je had gesproken, doelde ik meer op... heb je een inspecteur zelf gesproken of de algemene helpdesk?

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, voor zo ver was dat bij mij ook bekend over die 0%.

Ik dacht ik bel voor de zekerheid de belastingdienst om het te bevestigen, maar dan krijg je een ander verhaal.

 

Ik had dus gesproken met de algemene helpdesk, ik heb voor volgende week een afspraak met een belastingadviseur.

Hopelijk kan hij me dan het e.e.a duidelijk(er) uitleggen.

 

Zal het dan ook even opschrijven en hier posten zodat er geen twijfels meer over bestaan...

 

Bedankt in iedergeval.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Himat,

nog contact gehad met de belastingdienst?

Ik start een bedrijf met reizen naar Griekenland en vraag me ook af wat ik met de btw moet doen.

Ga er onder meer een campers verhuren maar die is daar 19% btw en hier slechts 6%. Appartementen zijn daar 9% en in Nl 6%. En kleine ondernemers daar geven alleen maar een kwitantie, dus geen btw.

Bij goederen is het duidelijk, dan kan je met een 0-factuur werken en draag je in Nl belasting af. Dit gebied is op de site van de belastingdienxt schimmig.

 

Ben benieuwd naar wat je hebt vernomen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Himat,

nog contact gehad met de belastingdienst?

Ik start een bedrijf met reizen naar Griekenland en vraag me ook af wat ik met de btw moet doen.

Ga er onder meer een campers verhuren maar die is daar 19% btw en hier slechts 6%. Appartementen zijn daar 9% en in Nl 6%. En kleine ondernemers daar geven alleen maar een kwitantie, dus geen btw.

Bij goederen is het duidelijk, dan kan je met een 0-factuur werken en draag je in Nl belasting af. Dit gebied is op de site van de belastingdienxt schimmig.

 

Ben benieuwd naar wat je hebt vernomen.

 

Jazeker, ik ben vorige week lang geweest bij een belastingadviseur van de belastingdienst.

 

Het is in 2 catagorieën onder te verdelen.

 

Vliegreizen:

Hierop word geen belasting geheven, dus op vliegreizen ben je vrijgesteld van btw.

 

Verhuur van ontroerend goed (in mijn geval accommodaties):

Je valt in het 0% tarief,

 

Eigenlijk draag je alleen btw af over je 'vaste kosten'.

Let wel; dat als je bijv een treinkaartje aanbied aan je klanten van hun woonplaats naar schiphol, je wel over het treinkaartje btw (6%) dient af te dragen.

 

Qua heffingen hoef je in de toeristische branche (gelukkig) vrij weinig af te dragen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Himat,

nog contact gehad met de belastingdienst?

Ik start een bedrijf met reizen naar Griekenland en vraag me ook af wat ik met de btw moet doen.

Ga er onder meer een campers verhuren maar die is daar 19% btw en hier slechts 6%. Appartementen zijn daar 9% en in Nl 6%. En kleine ondernemers daar geven alleen maar een kwitantie, dus geen btw.

Bij goederen is het duidelijk, dan kan je met een 0-factuur werken en draag je in Nl belasting af. Dit gebied is op de site van de belastingdienxt schimmig.

 

Ben benieuwd naar wat je hebt vernomen.

 

Of campers overigens onder ontroerend goed vallen vraag ik mij af, maar dat zou je een uit moeten zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Himat,

bedankt voor je snelle reactie. Als ik je goed begrijp aangaande accommodaties:

je huurt / koopt in buitenland in inclusief btw van betreffende land en je verkoopt in Nl met btw 0%?

Wat bedoel je met 'je draagt alleen btw af over je vaste kosten'? Is dat het deel boven de inkoopwaarde van de accommodatie?

Geld dat ook voor autoverhuur? Ik neem aan dat je dat ook in je pakketreis meeneemt.

Je bent overigens welkom op mijn website: mod edit: eigen weblinks alleen in de handtekening svp, zie je profiel

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Himat,

bedankt voor je snelle reactie. Als ik je goed begrijp aangaande accommodaties:

je huurt / koopt in buitenland in inclusief btw van betreffende land en je verkoopt in Nl met btw 0%?

Wat bedoel je met 'je draagt alleen btw af over je vaste kosten'? Is dat het deel boven de inkoopwaarde van de accommodatie?

Geld dat ook voor autoverhuur? Ik neem aan dat je dat ook in je pakketreis meeneemt.

 

 

 

Ik verkoop pakketjes, Ik huur accommodaties in het buitenland icm vlieg.

Als je gevestigd bent als ondernemer in NL dan draag je hier je belasting af, ook op producten en diensten die je in het buitenland afneemt (anders zou je in elk land een btw-registratie moeten hebben).

 

Je hebt dus alleen te maken met de Nederlandse belastingdienst, omdat je hier, in NL, gevestigd bent.

De belastingdienst hanteert meerdere tarieven de 2 belangrijkste tarieven in de toeristische branche zijn:

0% tarief (verhuur van ontroerend goed),

Vrijgesteld tarief (vliegreizen)

 

In wezen heb je met je 'core business'(verkoop van reizen) weinig van doen met de belastingdienst.

Wat dan rest is eigenlijk alleen je btw die je afdraagt op je rest inkoop (die niet te maken heeft met vliegreizen en/of verhuur ontroerend goed) bijv: reiskosten, bepaalde externe diensten (webdesign, marketing etc).

 

Heel simpel eigenlijk, alles wat je in NL doet daar betaal en draag je btw voor af en alles wat je buiten de grens doet doe je zonder belasting.

 

Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Link naar reactie
  • 0

Dag Himat,

 

ik ben bang dat het niet zo simpel is. Een paar dingen die je opsomt kloppen volgens mij niet:

 

Vliegreizen van NL naar buitenland zijn niet vrijgesteld, maar vallen onder het 0%-tarief (verschil is dat je bij de eerste geen, en bij de tweede wél aftrek van voorbelasting hebt;

& Verhuur van onroerende zaken is vrijgesteld, maar verhuur van vakantie-accomodaties valt onder 6 %.

 

Een camper is geen onroerend goed (ook al issie ontroerend mooi).

 

Quote:

Als je gevestigd bent als ondernemer in NL dan draag je hier je belasting af, ook op producten en diensten die je in het buitenland afneemt (anders zou je in elk land een btw-registratie moeten hebben).

 

Belasting afdragen in NL over dingen die je in het buitenland afneemt? Als je kosten maakt in het buitenland dan moet je BTW daarop bij de fiscus van dat land terugvragen. Dat kan vanaf dit jaar wel in NL, maar de buitenlandse fiscus beslist over dat verzoek.

Als je die kosten vervolgens verwerkt in je totaalprijs, ben je de BTW daarover idd verschuldigd in NL.

 

Ik heb de wijsheid niet in pacht en vooral over dit onderwerp durf ik weinig met zekerheid te zeggen. Maar over het voorgaande ben ik wel redelijk zeker. Simpel is het iig niet.

Ik huiver trouwens als ik de antwoorden van de belastingman van de Belastingdienst zie. Ik hoop echt dat je hem verkeerd hebt begrepen, want daar klopt niets van.

 

groet,

 

John

 

P.S. Ga even terug naar Start. In je eerste post had je het over de reisbureauregeling. Wat je daar hebt vemeld, is m.i. nog steeds de meest correcte info.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Himat,

 

ik ben bang dat het niet zo simpel is. Een paar dingen die je opsomt kloppen volgens mij niet:

 

Vliegreizen van NL naar buitenland zijn niet vrijgesteld, maar vallen onder het 0%-tarief (verschil is dat je bij de eerste geen, en bij de tweede wél aftrek van voorbelasting hebt;

& Verhuur van onroerende zaken is vrijgesteld, maar verhuur van vakantie-accomodaties valt onder 6 %.

 

Een camper is geen onroerend goed (ook al issie ontroerend mooi).

 

Quote:

Als je gevestigd bent als ondernemer in NL dan draag je hier je belasting af, ook op producten en diensten die je in het buitenland afneemt (anders zou je in elk land een btw-registratie moeten hebben).

 

Belasting afdragen in NL over dingen die je in het buitenland afneemt? Als je kosten maakt in het buitenland dan moet je BTW daarop bij de fiscus van dat land terugvragen. Dat kan vanaf dit jaar wel in NL, maar de buitenlandse fiscus beslist over dat verzoek.

Als je die kosten vervolgens verwerkt in je totaalprijs, ben je de BTW daarover idd verschuldigd in NL.

 

Ik heb de wijsheid niet in pacht en vooral over dit onderwerp durf ik weinig met zekerheid te zeggen. Maar over het voorgaande ben ik wel redelijk zeker. Simpel is het iig niet.

Ik huiver trouwens als ik de antwoorden van de belastingman van de Belastingdienst zie. Ik hoop echt dat je hem verkeerd hebt begrepen, want daar klopt niets van.

 

groet,

 

John

 

 

 

 

Het simpel is in dit geval natuurlijk relatief gezien ;) Belastingen zijn volgens mij nooit echt simpel....

 

Ik lees nu net in de ondernemersgids van de belastingdienst dat verhuur van accommodaties inderdaad binenn nederland met 6% belast zijn of dit ook geld voor het buitenland is nog even een raadsel.

De belastingadviseur had misschien zijn eigen gids eens moeten doornemen.

 

Ik heb hiervoor bij een grote Nederlandse touroperator gewerkt, ik ga wel eens even bij mijn oude baas informeren hoe hij dat doet...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gebeld met de belastingdienst en navraag gedaan, mede in kader nieuwe Europeesche wet dat bij Diensten de Afnemer de btw afdraagt. Maar -kort verhuur- van vervoermiddelen, zoals campers, valt daar dan weer niet onder.

 

Volgens de belastingdienst geldt dus: btw afdracht daar waar het voertuig ter beschikking wordt gesteld.

Hoe ik, als Nederlands ondernemer, mijn klant moet factureren en waar ik nu precies btw moet afdragen moest ik met de Griekse belastingdienst overleggen. Opmerkelijk.

 

Griekenland ziet een camper als een auto en daar rekenen ze 19% btw. In Nederland valt de camper onder het 6% tarief.

Zou ik als Touroperator die de camper voor gehele seizoen huurt (niet kort verhuur) dan weer buiten de uitzondering vallen? (dus gewoon btw verlegging)

Kan ik dan in Nl. rekenen met de hier gebruikerlijke 6%?

Stel de Griekse verhuurder maakt een factuur met btw op die ik niet kan terugvorderen. Zou ik dan voor de meerwaarde onder de 'reisbureauregeling' kunnen vallen en alleen over de meerwaarde btw plichtig zijn? en 19%?

Blijg het opmerkelijk vinden dat de belastingdienst er geen duidelijkheid over kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gebeld met de belastingdienst en navraag gedaan, mede in kader nieuwe Europeesche wet dat bij Diensten de Afnemer de btw afdraagt. Maar -kort verhuur- van vervoermiddelen, zoals campers, valt daar dan weer niet onder.

 

Volgens de belastingdienst geldt dus: btw afdracht daar waar het voertuig ter beschikking wordt gesteld.

Hoe ik, als Nederlands ondernemer, mijn klant moet factureren en waar ik nu precies btw moet afdragen moest ik met de Griekse belastingdienst overleggen. Opmerkelijk.

 

Griekenland ziet een camper als een auto en daar rekenen ze 19% btw. In Nederland valt de camper onder het 6% tarief.

Zou ik als Touroperator die de camper voor gehele seizoen huurt (niet kort verhuur) dan weer buiten de uitzondering vallen? (dus gewoon btw verlegging)

Kan ik dan in Nl. rekenen met de hier gebruikerlijke 6%?

Stel de Griekse verhuurder maakt een factuur met btw op die ik niet kan terugvorderen. Zou ik dan voor de meerwaarde onder de 'reisbureauregeling' kunnen vallen en alleen over de meerwaarde btw plichtig zijn? en 19%?

Blijg het opmerkelijk vinden dat de belastingdienst er geen duidelijkheid over kan geven.

 

Ja, ik snap er ondertussen ook niet echt veel meer van, binnen de belastingdienst zeggen ze zelfs allemaal nog wat anders.

Ik ga morgen ook nog wel even bellen en voorleggen wat de belastingadviseur heeft gezegd en vervolgens eisen dat het tot de bodem word uitgezocht.

 

Ik bel morgen ook even met mijn oude baas om te kijken hoe hij het regelt met de belastingdienst aangezien hij en ik in de basis hetzelfde aanbied, ik denk dat die regels niet veel verschillen ten opzichte van jouw TO?

 

Je hoort van me...

Link naar reactie
  • 0

Preveli & Himat,

 

Bij verhuur aan particulieren door ondernemers (B2C) is verlegging van BTW nooit aan de orde.

 

Hoofdregel bij B2C is dat de dienst (verhuur) fiscaal wordt verricht daar, waar de dienstverrichter woont of is gevestigd.

Uitzondering is o.a. die korte (<30 dagen) verhuur van vervoermiddelen (dan geldt de plaats van de prestatie). Een camper is zo'n vervoermiddel al staat-ie stil op een camping, maar van kort verhuur is geen sprake, dus valt-ie onder de hoofdregel en vindt de verhuur fiscaal gezien in NL plaats tegen 'ons' tarief: 6 % dus.

 

Er zijn dus situaties waar je idd met de fiscus van een ander EU-land te maken krijgt, je je daar moet registreren en hun wetten moet toepassen, maar da's in dit geval gelukkig dus niet zo. Als ik jullie tenminste goed begrijp.

 

Want Preveli, deze begrijp ik niet. Quote: Stel de Griekse verhuurder maakt een factuur met btw op die ik niet kan terugvorderen. Zou ik dan voor de meerwaarde onder de 'reisbureauregeling' kunnen vallen en alleen over de meerwaarde btw plichtig zijn? en 19%?

 

Je verhuurt toch rechtstreeks aan particulieren? Waar komt die Griekse verhuurder dan vandaan?

Anyway, mocht je Griekse BTW in rekening gebracht krijgen, dan kun je die weer claimen bij de Griekse fiscus, via de NL fiscus.

 

groet,

 

John

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Preveli & Himat,

 

Bij verhuur aan particulieren door ondernemers (B2C) is verlegging van BTW nooit aan de orde.

 

Hoofdregel bij B2C is dat de dienst (verhuur) fiscaal wordt verricht daar, waar de dienstverrichter woont of is gevestigd.

Uitzondering is o.a. die korte (<30 dagen) verhuur van vervoermiddelen (dan geldt de plaats van de prestatie). Een camper is zo'n vervoermiddel al staat-ie stil op een camping, maar van kort verhuur is geen sprake, dus valt-ie onder de hoofdregel en vindt de verhuur fiscaal gezien in NL plaats tegen 'ons' tarief: 6 % dus.

 

Er zijn dus situaties waar je idd met de fiscus van een ander EU-land te maken krijgt, je je daar moet registreren en hun wetten moet toepassen, maar da's in dit geval gelukkig dus niet zo. Als ik jullie tenminste goed begrijp.

 

Want Preveli, deze begrijp ik niet. Quote: Stel de Griekse verhuurder maakt een factuur met btw op die ik niet kan terugvorderen. Zou ik dan voor de meerwaarde onder de 'reisbureauregeling' kunnen vallen en alleen over de meerwaarde btw plichtig zijn? en 19%?

 

Je verhuurt toch rechtstreeks aan particulieren? Waar komt die Griekse verhuurder dan vandaan?

Anyway, mocht je Griekse BTW in rekening gebracht krijgen, dan kun je die weer claimen bij de Griekse fiscus, via de NL fiscus.

 

groet,

 

John

 

 

 

 

Best John,

 

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb het ook nog eens nagevraagd bij de belastingdienst, het volgende;

 

Je kunt een onderscheid maken tussen verhuur binnenland en verhuur buitenland.

 

Binnenland:

Verhuur van ontroerend goed binnen Nederland met een kort verblijf is belast met 6% BTW.

 

Buitenland:

Verhuur van ontroerend goed buiten Nederland word in het land waar de verhuur plaatst vind belast en dus niet in Nederland.

Hiervoor dien je je aangifte te doen bij de fiscus van het land waar je de accommodatie verhuurt.

 

Wat de hoogte van het belastingtarief is kan per land verschillen en is opgenomen in de wetten van dat land.

 

Wellicht is het raadzaam Preveli, om even de ANVR te contacteren, zij hebben wellicht wel een schematische overzicht wat waar geheven wordt.

 

Himat

Link naar reactie
  • 1

Hoi Himat,

 

Helaas is dit antwoord van de BD ook weer onvolledig, want er bestaat iig een levensgroot verschil tussen verhuren aan particulieren of aan ondernemers. Maar aan de andere kant: ik weet niet hoe je de vraag heb geformuleerd.

 

Zoals je het nu opschrijft (verhuur onroerend goed) krijg je idd zo'n antwoord. Maar het gaat niet om die verhuur, het gaat om de verhuur van vakantiehuisjes e.d. en daar is een aparte regeling voor (zie voorgaande posts).

 

ANVR is geen slecht idee, al zou een brief naar de BD met een verzoek om een schriftelijk antwoord ook niet misstaan.

Bij zo'n schriftelijke reactie kan de BD namelijk niet zomaar wat roepen. De ambtenaar moet het dan grondig onderzoeken voordat hij/zij antwoord geeft.

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

dank voor je reactie. De situatie is als volgt.

Griekse autoverhuurder verhuurt een camper. Ik huur die camper voor het gehele seizoen voor een vaste prijs.

Ik breng klanten naar Griekenland voor een camperreis.

Vandaar dat ik door de Griekse verhuurder gefactureerd wordt. Mijn verhuur is langdurig, maar die van mijn klanten in de regel kortdurig. B2B is dus Grieks - Nederlands en de B2C is Nederlands - divers.

 

Als ik met de B2C onder de Griekse wet val zou ik dus het Griekse tarief van 19% moeten rekenen. Dat scheelt een slok op een borrel kan je wel zeggen. Bovendien zijn de regels voor vestiging in Griekenland complexer dan in Nederland (daar ben je in een kwartiertje bij en KvK en Belastingdienst insgeschreven) en dwingen je tot onnodige kosten. Daarmee verdampt dan de marge!

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Preveli,

 

de argumenten uit je laatste alinea zijn helaas geen criteria voor de plaats waar je dienst wordt belast.

 

Er zijn 2 diensten: B2B te weten door de Griekse autoverhuurder aan jou, waarbij de eerste de BTW verlegt aan jou. Gewoon op je NL-aangifte aangeven bij ICP uit EU-land en vervolgens als voorbelasting weer aftrekken.

 

De tweede dienst is die van jou aan de huurder van de camper en die is doorgaans van korte duur (<30 dagen). Dus valt deze onder de uitzondering en wordt de dienst fiscaal gezien verricht daar waar de prestatie daadwerkelijk plaatsvindt. In Griekenland dus, met alle nare omslachtige gevolgen vandien.

 

Ik hoop voor jou dat er nog nadere regels komen voor dit soort situaties (over sommige onderwerpen wordt nog nagedacht door de EU-commissie), want dit is een draak van een regeling.

Ik blijf het in de gaten houden en meld me zodra ik meer weet.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik met de B2C onder de Griekse wet val zou ik dus het Griekse tarief van 19% moeten rekenen. Dat scheelt een slok op een borrel kan je wel zeggen. Bovendien zijn de regels voor vestiging in Griekenland complexer dan in Nederland (daar ben je in een kwartiertje bij en KvK en Belastingdienst insgeschreven) en dwingen je tot onnodige kosten. Daarmee verdampt dan de marge!

 

't Was ff zoeken, maar 't m.i. juiste antwoord heb ik helaas voor jou al gegeven. Ik ben alleen vergeten erbij te vermelden dat het verhuren van een camper ook in NL niet onder 6, maar onder 19 % valt. Dit is nl. gewoon de verhuur van een vervoermiddel. Dus wat dat betreft is er met Griekenland geen verschil.

Je zult je bij de Griekse fiscus moeten melden en dat houdt dan ook weer in dat de B2B (huur camper van het Griekse autobedrijf) een binnenlandse aangelegenheid wordt in Griekenland. De Griekse BTW aan jou in rekening gebracht door het Griekse autobedrijf, kun je gwoon op je Griekse aangifte als voorbelasting aftrekken.

 

Sorry, 't is niet anders.

 

En Himat, voor jou ligt 't anders. Wordt vervolgd.....

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Tot 2x toe heeft de belastingdienst me (telefonisch) medegedeeld dat camperverhuur kan worden beschouwd als touristische accomodatie (de huurder overnacht er immers in) en dat het onder 6% tarief valt. Maar goed, daar heb ik in mijn geval niet veel aan.

 

Vraag me af hoe andere touroperators het doen met hun autoverhuur. De klant boekt en betaalt regelmatig in Nederland bij de touroperator. Als die niet met een internationale autoverhuurder werkt maar met een locale partij, dan speelt dit dus in ieder land waar ze reisen in aanbieden.

Bij onroerend goed verhuur als hotelovernachtingen en appartementen geld de 0% regeling, toch? Was handiger als hier dan de 'reisbureau-regeling' zou gelden. Immers, de buitenlandse autoverhuurder draagt daar al BTW af. Ga eens vragen bij collega's die ook in Griekenland actief zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bij onroerend goed verhuur als hotelovernachtingen en appartementen geld de 0% regeling, toch? Was handiger als hier dan de 'reisbureau-regeling' zou gelden. Immers, de buitenlandse autoverhuurder draagt daar al BTW af. Ga eens vragen bij collega's die ook in Griekenland actief zijn.

 

Verhuur O.G. valt niet onder 0 % maar is vrijgesteld (lees ff terug voor de uitleg).

Verhuur van vakantieverblijven valt onder 6 %, zie

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-154.html#P1921_215437

 

Da´s voor prestaties die fiscaal gezien in NL plaatsvinden. Maar dat is dus bij jou niet zo.

 

Ik was ook even op het verkeerde been gezet door de camper. Ik dacht in eerste instantie ook aan een vakantieverblijf, maar camperverhuur valt onder verhuur van vervoermiddelen.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Bij onroerend goed verhuur als hotelovernachtingen en appartementen geld de 0% regeling, toch? Was handiger als hier dan de 'reisbureau-regeling' zou gelden. Immers, de buitenlandse autoverhuurder draagt daar al BTW af. Ga eens vragen bij collega's die ook in Griekenland actief zijn.

 

Verhuur O.G. valt niet onder 0 % maar is vrijgesteld (lees ff terug voor de uitleg).

Verhuur van vakantieverblijven valt onder 6 %, zie

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-154.html#P1921_215437

 

Da´s voor prestaties die fiscaal gezien in NL plaatsvinden. Maar dat is dus bij jou niet zo.

 

Ik was ook even op het verkeerde been gezet door de camper. Ik dacht in eerste instantie ook aan een vakantieverblijf, maar camperverhuur valt onder verhuur van vervoermiddelen.

 

groet,

 

John

 

 

Waar waar ligt dan het veschil in O.G en vakantieverblijven? Want zoals Preveli al eerder schrijft geldt natuurlijk B2B dat je langdurig huurt (> 30 dgn, huur villa van een buitenlands agentschap).

Alleen je verhuur van b2c is korter!

 

Wel heel vaag dat er geen duidelijk richtlijnen hiervoor zijn, ik ga een brief schrijven aan de belastingdienst en ANVR, want hier schieten we ook niks mee op! Ik neem jouw situatie ook wel mee Preveli, hebben we eens en voor al duidelijkheid ;)

Link naar reactie
  • 0

Waar waar ligt dan het veschil in O.G en vakantieverblijven? Want zoals Preveli al eerder schrijft geldt natuurlijk B2B dat je langdurig huurt (> 30 dgn, huur villa van een buitenlands agentschap).

Alleen je verhuur van b2c is korter!

 

Wel heel vaag dat er geen duidelijk richtlijnen hiervoor zijn, ik ga een brief schrijven aan de belastingdienst en ANVR, want hier schieten we ook niks mee op! Ik neem jouw situatie ook wel mee Preveli, hebben we eens en voor al duidelijkheid ;)

 

Himat,

 

't Is idd geen makkelijke materie, maar je die vraag over het verschil tussen verhuur O.G. en vakantieverblijven wordt m.i. duidelijk in die link uit m'n vorige post.

Hij gaat bij jullie om die korte verhuur aan particulieren.

 

Maar de BD schrijven is altijd een goed plan in dit soort lastige zaken. Ik ben benieuwd naar hun antwoord. Wil je dat hier plaatsen a.u.b.

 

Thnx,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.