• 0

Nieuw concept Nederland-winkelt.nl, Groningenwinkelt.nl

Wij zijn met een nieuw concept gestart voor kleine winkeliers. Dit concept gaan wij allereerst uitrollen in de provincie Groningen, daarna volgt de rest van Nederland. Groningenwinkelt.nl (en gelijktijdig Nederland-winkelt.nl, daarna o.a. Amsterdamwinkelt.nl, Rotterdamwinkelt.nl) biedt een oplossing, waarbij kleinere winkeliers hun aanbod presenteren op de webwinkel Groningenwinkelt.nl. Groningenwinkelt.nl is een webwinkel voor en door de kleinere winkeliers. Door gezamenlijk te opereren kunnen ze tegen minimale kosten toch de beschikking hebben over een webwinkel (met eigen afgeschermd gedeelte). De kosten per maand zijn €25,00 en 3% van de gerealiseerde omzet (wordt voor een deel weer geïnvesteerd in online marketing). Wij willen graag weten wat je er van vindt? Opmerkingen of suggesties zeer welkom. Informatie is te vinden op www.viaworks.nl/informatiegroningenwinkelt.html

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De kosten per maand zijn €25,00 en 3% van de gerealiseerde omzet

 

3% van de omzet? ??? ??? ???

Voor veel retail is dat een serieuze hap uit de winstmarge! Op deze wijze ga je geen klanten binnen halen.

 

Hallo Norbert,

 

Allereerst bedankt voor je reactie, die stellen we zeer op prijs. 3 % is voor sommige producten veel, maar voor andere producten niet (bijv. kleding) We kijken wel naar de winstmarges, want bijvoorbeeld op computers is 3% veel te veel. Er moet uiteraard wel genoeg overblijven voor de retailer. Daarnaast moet er ook budget zijn voor internet marketing, want alleen met een webwinkel online zetten kom je er niet. Wij regelen dat allemaal, plus de kosten voor iDEAL, online overboeking, etc. (die zijn al meer dan de maandelijkse abonnementskosten die wij vragen als men het zelf zou doen (om nog maar niet te spreken van de kosten voor de thuiswinkel waarborg). Voor marketing zouden we ook een vast bedrag kunnen vragen, maar het leek ons beter om het te relateren aan de omzet (dan heeft immers de retailer er baat bij en worden wij gemotiveerd de webwinkel zo goed mogelijk te promoten)

Dit ter verduidelijking.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edwin,

 

Hoe zie je dit qua tijdsbesteding voor de betreffende winkelier? Moet de eigenaar van een kleine kledingwinkel dan bijvoorbeeld alle kleding die in zijn winkel hangt gaan fotograferen en op zijn website zetten? En dan dagelijks aanpassen aan de hand van wat er verkocht is in de "echte" winkel? Lijkt mij een hele klus, zo'n ondernemer moet ook 's avonds zijn administratie al bijwerken, zijn inkopen regelen, etc.. En als hij dat zelf niet kan, dan moet hij daar iemand voor inhuren en die kosten komen bovenop de 25 euro per maand en de 3% van de omzet.

 

En als er wat verkocht wordt, moet dat ook ingepakt en opgestuurd. Veel kleinere winkeliers hebben daar geen faciliteiten voor. En zijn vaak ook niet ingesteld op het produceren van een factuur en het afhandelen van retouren (om maar een paar zaken te noemen).

 

Hoe zie jij de kleine winkelier hiermee omgaan?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@ John Bouwmans,

 

Vaak zijn er digitale foto's verkrijgbaar, maar uit onderzoek (en de praktijk) blijkt dat ze zelf ook bijv. de kleding fotograferen. De webwinkel werkt als een word editor en producten zijn zeer eenvoudig in te voeren (tijdens de initiele setup helpen we ze uiteraard). Als goed ondernemer weet je overigens wat er verkocht is op een dag, voorraadbeheer voor de winkel zul je ook moeten doen. Een oplossing zou kunnen zijn om niet het volledige aanbod uit de winkel online te zetten, maar slechts een deel van de voorraad, of een aparte voorraad bestellen voor de webwinkel (zullen ze pas doen als ze daadwerkelijk gaan verkopen denken wij). Uiteraard moet een ondernemer 's avonds ook nog veel doen, dat begrijp ik, maar een webwinkel moet geen vervanging zijn voor de bestaande winkel.

 

Als er wat verkocht wordt, krijgt de winkelier een orderformulier met daarop de bestelling met ordernummer/factuurnummer. De factuur wordt automatisch aangemaakt door het systeem. Bestelde producten moeten inderdaad ingepakt en opgestuurd worden, één van de opties is het product centraal bij ons aan te leveren, opdat de order in één geheel verstuurd kan worden (een bestelling van één comsument kan nl. komen van verschillende winkeliers en dan zit je al met de verzendkosten, centraal alles versturen vanuit één locatie is dan de beste oplossing. Retouren komen overigens centraal bij ons binnen (immers 1 adres voor de consument lijkt me een minimaal vereiste).

 

Heb ik zo je vragen voldoende beantwoord?

 

Link naar reactie
  • 0

@ Twa Bla

 

Er blijkt veel animo te zijn bij kleine ondernemers voor een webwinkel. Uit onderzoek blijkt dat de kleine winkelier wel een webwinkel zou willen, maar dat ze niet weten hoe, en er vaak niet de hoge kosten voor over hebben (je bent er nl, niet met even een webwinkel online zetten, kosten van online betalingen voor iDEAL en overschrijving zijn bijv. al €30,00 per maand en eenmalig €150,00).

 

We zijn met dit concept net een paar dagen op de markt op en hebben zevental winkeliers dit concept laten zien (6 van de 10 winkeliers reageerden redelijk positief tot positief en één winkelier heeft reeds ingetekend). De eerste reacties zijn dan ook positief. Gezien de drukte voor kerst kunnen we niet full force de markt op aangezien dit juist de periode is waarin de kleine ondernemer goede omzetten draait. Vanaf januari 2010 zullen we full force met dit concept de markt op gaan.

 

Ga er van uit je vraag beantwoord te hebben?

 

Link naar reactie
  • 0

@ red geo:

 

Dat wij per stad een url bieden gekoppeld aan de stad zelf wil niet zeggen dat wij ons regionaal beperken. Al het webwinkelaanbod wordt tevens direct op Nederland-winkelt.nl geplaatst, dus wat dat betreft zijn er eigenlijk twee webshops. Regionaal en landelijk (fysiek blijft het 1 database om het makkelijk uit te leggen). We willen nl. één grote webwinkel met veel aanbod, maar ook de mogelijkheid om regionaal via de groningenwinkelt.nl of amsterdamwinkelt.nl site te bestellen. Marketing technisch zo je de diverse winkels dan ook individueel kunnen positioneren (denk bijv. aan De regionale webwinkel voor Groningers)

 

Antwoord op je vraag?

Link naar reactie
  • 0

Wel antwoord, maar toch snap ik de positionering niet helemaal. Denk je dat dit meer bezoekers zal trekken?

 

Er leeft toch altijd een regionale betrokkenheid. Je kunt dan een plaatselijke of regionale webwinkel promoten, terwijl de landelijke website landelijk wordt gepromoot. Het is nu eenmaal nog steeds zo dat mensen zich betrokken voelen bij een regio. Dat is wat ik bedoel met positioneren. Wij denken dat je verschillende bezoekers krijgt, op de diverse websites...een bijvoobeeld een deel die het niet interesseert waar een product vandaan komt als het maar goedkoop, snel, goed en met service geleverd wordt en een deel die het prettig vind om bij een regionale ondernemer wat te bestellen (uiteraard met dezelfde service). We hebben uiteraard ook balletjes opgegooid bij consumenten en die gaven aan dat ze het makkelijk zouden vinden om bij een regionale ondernemer via het web te bestellen, ze zouden ook zelf willen kunnen kiezen om het product zelf af te halen bij de winkel of te laten opsturen (ook bij ophalen cross sell mogelijkheden voor de winkelier)

Link naar reactie
  • 0

Op zich een leuk idee alleen de kosten voor de winkelier zijn veel te hoog, zelf kom ik in januari met een webwinkelconcept voor de zelfstandige detaillist i.s.m. een ander HL lid wat onstaan is uit vraag uit de markt en na onderzoek over hoeveel men er voor over zou hebben kwamen we op een éénmalig bedrag.

Misschien is het een optie een bedrag per geplaatste artikel/product te vragen.

 

Al eerder is in mijn regio een soortgelijk concept gelanceerd wat ook werkte met een percentage van de omzet en dat was na 3 maanden alweer verdwenen.

 

Misschien eens contact opnemen met www.nlstreets.nl voor een evt. samenwerking.

 

P.s. ik hoop dat je alle domeinnamen al vast gelegd hebt want die zijn na dit bericht natuurlijk snel geclaimd door derden.

Link naar reactie
  • 0

Op zich een leuk idee alleen de kosten voor de winkelier zijn veel te hoog, zelf kom ik in januari met een webwinkelconcept voor de zelfstandige detaillist i.s.m. een ander HL lid wat onstaan is uit vraag uit de markt en na onderzoek over hoeveel men er voor over zou hebben kwamen we op een éénmalig bedrag.

Misschien is het een optie een bedrag per geplaatste artikel/product te vragen.

 

Al eerder is in mijn regio een soortgelijk concept gelanceerd wat ook werkte met een percentage van de omzet en dat was na 3 maanden alweer verdwenen.

 

Misschien eens contact opnemen met www.nlstreets.nl voor een evt. samenwerking.

 

Bedankt voor de tip van nlstreets.nl. Maar hoe kun je na 3 maanden al bepalen of een webwinkel succesvol gaat worden? En wat is er gedaan aan online marketing? Wij willen minimaal 20 winkeliers hebben die deelnemen anders gaan we niet online! Anders is er te weinig aanbod op de webwinkel (naast dat het dan commercieel niet haalbaar is). Maar een éénmalig bedrag???? Dat zou dan exclusief de abonnementskosten moeten zijn van iDEAL, online betalingen en bijv. credit card, die komen nl. maandelijks terug en zijn al €70,00 per maand als je iDEAL, overboeking en Mastercard/VISA/Carte Bleue faciliteert, plus de eenmalige bijdrage van €150,00. Bij ons zitten die kosten in de prijs die we vragen van €25,00 p.m.en dan hebben we het nog niet eens over de o.a. de hosting, support, beheer en marketing (voor een deel uit het percentage) die ook inbegrepen is. Wat heb je aan een webwinkel zonder daar online marketing voor te doen. Dat is hetzelfde als fysiek een winkel beginnen en geen promotie doen. Volgens mij kun je dan het zo goed niet aan zoiets beginnen. En hoe ga je om met de gebruikers, die zouden een afgeschermd gedeelte moeten hebben om hun gegevens te kunnen zien, en niet die van anderen. Het gaat de andere deelnemers nl. niet aan hoeveel omzet een andere deelnemer genereert en op welke artikelen. Dit is bij ons straks technisch allemaal goed geregeld. Een bedrag per geplaatst artikel/product vinden wij geen goed idee omdat de winkelier dan upfront zou moeten betalen. Wij vinden dat de winkelier er alleen iets aan heeft als hij omzet draait en pas dan iets betaald. Veel ondernemers gesproken en veel zijn verzadigd met allerlei initiatieven waar ze upfront moeten betalen, en dan maar hopen dat je er iets voor terug krijgt. Verlgeijk het eens met een advertentie plaatsen in een krant, erg duur ......en moeilijk meetbaar. Die ervaring heb ik met mijn andere onderneming, we zijn gaan focussen op online marketing.....met resultaat (bijv adwords campagne van €50,00 met €6000,00 omzet als resultaat) Voordeel is dat dat ook erg goed meetbaar is. Wij apprecieren overigens de reacties op o.a. deze post. Wij willen goed luisteren naar wat er speelt hier online en bij de winkeliers en passen onze strategie daar op aan.

 

p.s. overigens zijn de domeinnamen al geclaimd en geregistreerd :-)

Link naar reactie
  • 0

Lokale/Regionale/Landelijke winkelstraten zijn al zo vaak geprobeerd... minimaal eens per jaar duikt er wel weer een op.

 

Naast de belachelijke hoge kosten hiervoor zie ik een ander probleem...

 

Zodra een ondernemer door heeft dat zijn producten verkocht worden via internet, wat let hem/haar dan om een eigen site op te zetten die misschien een hogere investering heeft maar de ondernemer weet nu al dat er voor zijn/haar producten een markt is en het geld dubbel en dwars terugverdiend word.

 

M.a.w. hoe hou je de succesvolle shops bij je? Want net als in een goede winkelstraat waar je een paar trekkers aan het begin en het eind van de winkelstraat hebt om mensen te trekken en een loop te creëren heb je dat digitaal ook nodig in dit soort concepten.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Lokale/Regionale/Landelijke winkelstraten zijn al zo vaak geprobeerd... minimaal eens per jaar duikt er wel weer een op.

 

Naast de belachelijke hoge kosten hiervoor zie ik een ander probleem...

 

Zodra een ondernemer door heeft dat zijn producten verkocht worden via internet, wat let hem/haar dan om een eigen site op te zetten die misschien een hogere investering heeft maar de ondernemer weet nu al dat er voor zijn/haar producten een markt is en het geld dubbel en dwars terugverdiend word.

 

M.a.w. hoe hou je de succesvolle shops bij je? Want net als in een goede winkelstraat waar je een paar trekkers aan het begin en het eind van de winkelstraat hebt om mensen te trekken en een loop te creëren heb je dat digitaal ook nodig in dit soort concepten.

 

 

Lezen sommige mensen nou niet goed? Wat zijn nou belachelijk hoge kosten als je €25,00 p.m. moet betalen als je zelf minimaal €40,00 moet betalen alleen al aan de betalingsmodule voor iDEAL en online overboeking (online machtiging is wordt men niet zo blij van). Het klopt dat er vaker iets is geprobeerd en dat hebben we ook gezien. Tot nu toe geen enkele tegengekomen die zoiets introduceerde. Wij koppelen het bijvoorbeeld meteen aan een landelijke webwinkel om maar iets te noemen.

 

Succesvolle shops hou je bij je door toegevoegde waarde te leveren tegen een goede prijs. We zijn bijvoorbeeld bezig met social media (twitter gekoppeld aan co-tweet, waarbij gebruikers online hun mening kunnen geven bijvoorbeeld en vragen van consumenten kunnen worden gealloceerd aan de verantwoordelijke personen). De prijs zal met deze toevoeging niet anders worden. Een beetje goede webwinkel kost je ong. €100,00 p.m. en minimaal €500,00 eenmalig zonder enige aanpassing en een standaard template. Alleen al voor die €75,00 extra p.m zou je als ondernemer €2.500,00 p.m online moeten omzetten om in ons concept het zelfde kwijt te zijn en dan moet je de marketing, hosting etc. ook nog eens zelf betalen.

 

Ik heb het dan niet over houdje toutje oplossingen qua webwinkel want die zijn er zeker en lijken heel aantrekkelijk. Er wordt alleen niet bij verteld dat de kosten alleen voor de webwinkel zijn, of gelimiteerd aan het aantal artikelen en dat je vervolgens ook nog eens maandelijks moet gaan betalen voor betalingsmogelijkheden. (ik verval in herhaling volgens mij). Wij hebben na uitvoerig onderzoek gekozen voor een platform die naar onze mening dat kan doen wat gevraagd wordt (geen Magento in ieder geval). Volgens mij betaal je als je het zelf doet méér dan wat wij vragen dus als de succesvolle shops goed zouden draaien, waarom zouden ze weggaan? Bij elk product staat ook nog de bedrijfsnaam van de ondernemer. Alles wordt voor hun geregeld...hosting, beheer, marketing, screening of ingevoerde artikelen voldoen aan de standaarden.

 

Bovendien, als een ondernemer niet voldoet, bijv. afspraken niet nakomt, niet tijdig levert of een slechte service levert (na teveel klachten en gesprekken uiteraard) zal deze worden verwijderd). Je moet kwaliteit leveren, anders is de consument zo weg. Wij willen de kleine winkelier een faciliteit bieden om gezamenlijk tegenwicht te bieden tegen de online grootwinkelbedrijven, waarbij het regionale aspect ook nog eens wordt gepromoot voor de diverse steden. Er wordt steeds meer online geshopt, ook de kleine winkelier kan uiteindelijk niet achterblijven (lees o.a. het artikel in het Bizz tijdschrift maar eens).

Link naar reactie
  • 0

Beverwijkwinkelt.nl is nog vrij dus ik neem aan dat alleen de grote steden zijn geclaimd terwijl er veel kleine steden een regio functie vervullen.

 

Nog even over de prijs; deze is echt te hoog, voor zo'n 750,00 kan je al een mooie shop krijgen incl. ideal, een SEO etc.

Link naar reactie
  • 0

Beverwijkwinkelt.nl is nog vrij dus ik neem aan dat alleen de grote steden zijn geclaimd terwijl er veel kleine steden een regio functie vervullen.

 

Nog even over de prijs; deze is echt te hoog, voor zo'n 750,00 kan je al een mooie shop krijgen incl. ideal, een SEO etc.

 

klopt, alleen de grote steden zijn geclaimd. Een mooie shop krijgen incl ideal? Ja als je het over de mogelijkheid. IDEAL rekent gewoon maandelijkse kosten en kosten per betaling. (zie bijlage).

Buckaroo_Tarieven_v42.pdf

Link naar reactie
  • 0

Lezen sommige mensen nou niet goed?

 

Rustig...dit soort reakties wekken de indruk dat je geen feedback wilt maar bevestiging zoekt van je concept. ;)

 

Als mensen je verkeerd begrijpen heb je het misschien niet duidelijk genoeg uitgelegd.

 

Edit: af en toe even op Enter drukken maakt het trouwens een stuk leesbaarder!

 

Hoi Peter, dank je voor je opmerking. Kom idd misschien wat fel over. Heb de laatste comment aangepast. Gaandeweg deze post toch meer verteld hoe het concept werkt, dus hoop dat het nu duidelijker is. Ben goed ingevoerd in de kosten van een webshop, dus kan dan misschien overkomen alsof ik bevestiging zou zoeken voor het concept. Excuses voor dat. Heb de kosten voor de betalingen dan ook maar toegevoegd in de vorige post ;). Ben een ondernemer die houdt van openheid en duidelijkheid zonder addertjes onder het gras.

Link naar reactie
  • 0

Belachelijke hoge kosten inderdaad en ik lees heus wel goed.

 

Rekenvoorbeeld:

 

Eén van mijn eigen shops heeft in het eerste jaar een omzet gedraaid van € 50.000,- met 1100 betalende klanten in een segment waar de marges nog (redelijk) goed zijn. De kosten die ik zou hebben gehad bij jullie:

 

12 x 25,- = 300,-

3% x 50.000,- = 1.500,-

ik ga er even vanuit dat ik wel de transactiekosten moet betalen voor iDEAL & EC/MC betalingen. Voor het gemak € 0,75 per transactie = 1100 x 0.75 = 825,-

 

Totaal: 2625,-

 

Nu dan de kosten die ik daadwerkelijk gemaakt heb:

 

Hosting + domein: 35,-

software: gratis

private ip: 50,-

ssl certificaat: 30,-

site design + installatie: 995,- (eenmalig)

iDEAL abo: gratis (ING Advanced) (Creditcards via PayPal)

transactiekosten: 825,-

 

totaal: 940,- + 995,- eenmalig = 1935,-

 

kosten latere jaren: 940,- + inflatiecorrectie

 

Met andere woorden jullie oplossing is bijna 3 x duurder.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

@eentje:

dat klinkt erg goedkoop, maar dat gaat natuurlijk niet op voor iedereen.

(ik heb overigens geen idee wat jouw branche is)

er zijn ook plenty winkeliers met generieke goederen die in google ondersneeuwen omdat er enorm veel aanbieders zijn,

die zouden normaal gesproken veel meer moeten besteden aan marketing om boven in goole te komen.

 

@Edwin: in mijn branche (vitamines) zijn kant-en-klare sites ook al gemeengoed, je kan deze uiteraard nog (beperkt) personaliseren en enigszins een eigen uitstraling geven. zie ook dit voorbeeld

Ik heb nog geen idee hoe de kostenstructuur hier is opgebouwd, maar het betreft hier een all-in concept.

Als ze bereid zijn om actuelere data op de page van Drogiweb te zetten wil ik wel een keer een info-avond bezoeken om daar achter te komen.

 

Wat ik dus niet helemaal zie is waarom ik me bij winkelen in Groningen zou moeten aanmelden als er al een branchespcialist is die zich op marketinggebied specifiek op mijn doelgroep mikt? wat is dan de meerwaarde?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Net even op de site van SIDN geweest maar alle belangrijke winkelsteden van Noord-Holland ( Haarlem, Alkmaar, Purmerend etc.) zijn nog allemaal vrij dus weet nu niet wat ik er van denken moet als er gezegd wordt dat de belangrijkste steden zijn geclaimd.

 

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Adwords, met de juiste zoektermen en zonder Adwords kan je hoog komen op de ranking.

 

Bas, op zich is het idee niet slecht dat als men wat in de buurt zoekt dat men op een algemene site die regiogebonden is het artikel zoeken kan en evt. zelf afhalen, ik zie dat wel als een grote meerwaarde.

Betreffende concurrentie van andere aanbieders in dezelfde branche op betreffende site maakt het alleen maar aantrekkelijker voor de klant, alleen hoe ze dit qua zoeken met de zoekfunctie op de site gaan oplossen is mij nog een raadsel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.