• 0

bedrijfspand kopen, hoe krijg ik een hypotheek

Hallo mensen,

 

Ik heb de volgende vraag. Sinds een jaar draai ik mijn eigen praktijk. Ondertussen twee medewerkers in dienst (voor in totaal zo'n 15 uur per week). De praktijk groeit ondertussen uit zijn voegen want we werken in een ruimte. Om verder te groeien is verhuizen naar een ander pand noodzakelijk. Nu zou ik dus erg graag een pand 'op de groei' kopen. Mijn idee is dan dat ik dit pand de eerste tijd deels verhuur (aan bijv studenten) om vervolgens het verhuurde deel bij te trekken bij de rest van het bedrijfspand.

Huren zou ik erg graag niet willen. Dit vind ik weggeooid geld en gezien mijn werk (psycotherapie, coaching) kan ik gedure nde vele jaren honkvast zijn volgens mij.

Nu heb ik echter een (groot) probleem namelijk hoe krijg ik een hypotheek om dit pand te kopen? Ik draai pas een jaar als zelfstandige dus kan geen omzetcijfers vd afgelopen drie jaar laten zien. Ook heb ik geen eigen geld en er is niet iemand die borg kan staan. Ons eigen huis heeft een overwaarde van zo'n 40.000 maar onze huidige hypotheek is hoger dan de waarde van ons huis destijds. Trek je onze hypotheek af vd huidige waarde van ons huis dan hou je 10.000 euro over.

 

Zijn er bepaalde banken die makkelijker financieren en welke zijn dit? En hebben mensen tips adviezen voor deze situatie.

Dank alvast.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel een “nota” op waarin je inzichtelijk maakt tegen welke problemen je nu oploopt en hoe/op welke wijze die verholpen worden door een nieuwe locatie te kiezen. Laat ook zien hoe je de toekomst op die nieuwe locatie ziet.

 

Zorg ervoor dat je dat allemaal cijfermatig goed onderbouwt en laat ook duidelijk zien wanneer en op welke wijze jouw financier zijn centen terug krijgt. Presenteer dat plan met verve bij jouw bankier.

Slechts één jaar resultaten laten zien behoeft niet altijd een probleem te zijn, of het moet allemaal wel heel erg marginaal zijn geweest.

 

Als je wat exploitatie betreft kunt overtuigen, dan blijft de dekkingsvraag voor de financier over, wellicht is er toch nog ruimte daarvoor in jouw privé woonhuis of zijn er mogelijkheden om dat tekort door versnelde inlossingen weg te werken.

 

Beroep op Staatsgarantie is voor jouw beroepsgroep niet mogelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie. Daar kan ik wat mee. Een soort bedrijfsplan opzetten lijkt me een goed idee en dan kan ik in ieder geval redelijk beslagen ten ijs komen. Blijf me nog wel wat zorgen maken hoor.

 

nav de eerste reactie komen nog de volgende vragen bij me op?

-hebben anderen ervaring met een deel van een gekocht pand (de eerste tijd) verhuren om het later bij het bedrijf te betrekken? Mi is dit een goede manier om de kosten van de hypotheek te dekken maar misschien zie ik zaken over het hoofd.

-zijn er makkelijker en moeilijker banken om een hypotheek van te verkrijgen en weet welke banken dit zijn?

 

Dank weer voor reacties. Fijn!

Link naar reactie
  • 0

Inzake een hypotheekaanvraag verschillen de banken over het algemeen niet veel. Probeer eerst een ondernemersplan te schrijven en bij verschillende banken een hypotheek aanvraag te doen. Wellicht kun je ook beroep doen op de borgstellingsregeling van de overheid waardoor de bank eerder overstag gaat.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

als tussenpersoon bemiddelen wij voor zelfstandige ondernemers (medici), onze ervaring is momenteel dat banken zeer zeker verschillen in de wijze van acceptatie. waar de ene keer bank x een lening verstrekt is het volgende keer weer bank y. de huidige acceptatienormen zijn behoorlijk aangescherpt, neemt niet weg dat met een zeer goed onderbouwd plan er een redelijke kans van slagen is.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Probeer als alternatief plan te overwegen voor huur met optie tot koop ( wel belangrijk hoe de koopoptie wordt overeengekomen ) en eventueel schriftelijke toestemming voor onderhuur. Heb je niet alles in 1 keer op je bord en de tijd om de bedrijfsfinancien op orde te krijgen ( als je geruime tijd aantoonbaar de huur kunt betalen is het over het algemeen meer aannemelijk dat je de rentekosten van de hypotheek zeker kan dragen).

 

Succes met ondernemen,

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf bestaat al, dus ik neem aan dat er al een ondernemersplan is. Omdat je nu al uit je jas groeit ga ik er vanuit dat het beter gaat dan verwacht.

Belangrijk is dat je het risico en de betaalbaarheid in kaart brengt.

- Risico. Wat als je om welke reden niet meer kunt betalen. Welke zekerheden heeft de bank dan. Overwaarde eigen woning, eigen inbreng nieuwe pand.(dus wel eigenvermogen inbrengen)

- betaalbaarheid. Hoeveel ben je nu aan huur kwijt en hoeveel straks bij koop. (ga hierbij uit van een rente van 6,5% en 100% aflossen in 25 jaar, werkelijke lasten zullen wel lager zijn)

Daarnaast is de prive situatie ook belangrijk. Ben jij alleen verantwoordelijke voor je prive hypotheek of zou je partner deze in zijn geheel kunnen dragen? Ook als je het bedrijfspand hebt?

 

Verhuren aan studenten is niet een goede optie. Banken zijn er over het algemeen niet gecharmeerd van( kamer verhuur)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.