Sneeuw en ondernemen

Aanbevolen berichten

Al kon ik mij vanmiddag op een mooie lege parkeerplaats zonder bomen en paaltjes toch niet helemaal inhouden. ;D

 

Ik heb de tijd van m'n leven! Overal dikke sneeuw in de straten en een giga prive parkeerplaats vol sneeuw! En dan de keuze uit twee achterwielaandrijvers (verrek, ik heb er drie, maar die derde mag nu niet naar buiten) en de 4x4 van mijn vrouw... Vooral die 4x4 is helemaal in z'n element nu.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

De Nederlandse burger of winkelier (euh, franchiser of werknemer) veegt eenvoudigweg zijn straatje niet schoon of weet zich niet aan te passen.

 

Niet alleen dat: de gemiddelde Nederlander weet ook niet dat je bij gladheid van die eerste versnelling af moet blijven!. Vandaag 6 x voor ons kantoor moeten uitrukken bij hevig spinnende gasgevende gestrande automobilisten. Een klein duwtje en advies over wegrijden in de 2e versnelling wist iedereen weer op gang te krijgen....

 

(waarom? Ik heb me laten vertellen omdat dan het vermogen langzamer - dus geleidelijker - op de aandrijving komt te staan en je daardoor meer grip / minder kans op doorslippende wielen hebt)

Het kan misschien voor degene die nog nooit in de sneeuw heeft gereden makkelijker zijn om in de 2 weg te komen, maar het is vooral belangrijk dat je je koppeling onder controle houdt. Je wil vooruit komen, dus je moet zorgen dat de kracht die je naar de wielen brengt niet groter is dan de wrijvingskracht op de banden. Omdat die wrijvingskracht bij sneeuw stukken lager is, moet je minder gas bijgeven en je koppeling rustiger laten komen. In de 1 of de 2 maakt bij benzine-auto's in de praktijk weinig uit zolang je met beleid wegrijdt, bij een diesel moet je je truucje met wegrijden in de 2 vooral achterwege laten.

 

Ook belangrijk is dat je eerst je koppeling intrapt voordat je je gas loslaat bij een stoplicht. Dan blijven je banden mooi gelijkmatig draaien en kun je rustig beginnen met remmen. Als je dan toch slipt, even de rem loslaten en weer rustig beginnen te remmen.

 

Maar eigenlijk stelt deze sneeuw nog niet eens zo gek veel voor. Alles een beetje voorzichtiger doen en er is niets aan de hand.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

Vannochtend eerst om half 9 de auto van mijn buurvrouw aangeduwd, daarna op een heerlijk verwamd (thuis)kantoor zitten werken met een pot geurige koffie, kijkend uit mijn raam naar de sneeuw en koude mensen !

 

Vanaf half 2 post proberen rond te brengen..... Toen was het niet leuk meer om 2 uur per dag een extra baantje te hebben >:(

 

Zware tassen achter op de fiets, en doordat er niet fatsoenlijk geruimd wordt, kun je niet fietsen, je kunt je vehikel nergens plaatsen..

 

en het ergste van alles..... : dat men niet gewoon zorgt dat men hun eigen tuinpaadje en de stoep voor het huis even bij wil vegen..... Hier is gisteren (zondag) erg veel sneeuw gevallen, en buiten sleeën en sneeuwpop maken met de kids, heb ik 4x gezorgd dat voorbijgangers zonder uit te glijden over de stoep kunnen lopen.

 

Nu ik dus iedere dag rondloop, (ipv 2 uur gepland, soms bijna 4 uur) vraag ik me af : waar is die moraal gebleven ???

 

 

Link naar reactie

Niet alleen dat: de gemiddelde Nederlander weet ook niet dat je bij gladheid van die eerste versnelling af moet blijven!. Vandaag 6 x voor ons kantoor moeten uitrukken bij hevig spinnende gasgevende gestrande automobilisten. Een klein duwtje en advies over wegrijden in de 2e versnelling wist iedereen weer op gang te krijgen....

tsja, zelfs in 2 of 3 kwam ik niet meer weg, toen de koppeling begon te stinken maar gaan graven (met een ijskrabber)... >:(

 

[En oh ja, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden mag je winterbanden ook al gebruiken in de laatste maand van de herfst .

winterbanden hebben pas nut onder de 7 graden, daarboven wordt je wegligging juist slechter.

 

overigens zitten de mijne er dus nog niet onder omdat vorige week bij de bandenwissel de bout met het velgslot afbrak...

het wachten is nu op de codesleutel vanaf de importeur. >:(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

winterbanden hebben pas nut onder de 7 graden, daarboven wordt je wegligging juist slechter.

Volgens mij gaat dit in het kader van sneeuw niet op. Bij sneeuw gaat het om het profiel: hoe mee profiel hoe beter.

 

Bij ons is gisteren (ongetwijfeld ook vandaag en de aankomende dagen) de post niet bezorgd. Erg jammer gezien de mogelijkheid dat er offerteverzoeken ed tussen kunnen zitten... (ik snap de postbodes overigens wel, zelf heb ik nog niet geprobeerd weg te rijden.)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie

Opzich is het ook wel grappig te noemen dat een heel land op zijn kop staat bij een beetje sneeuw wat in vele landen gewoon normaal is.. Wij zïjn het niet meer gewend in Nederland.

 

De afgelopen dagen ben ik binnen de stad Groningen alleen maar met de fiets geweest en om eerlijk te zijn was dat goed te doen.. Alleen in mijn eigen straat was het lopen.. Maar voor de rest kon ik prima fietsen. Wel wat langzamer dan normaal, maar dat lijkt me logisch.. Maar vind het vooral absurd dat bijvoorbeeld al 3 keer in de stad Groningen het busverkeer helemaal uit viel.. Ook de negatieve reisadvies leidde bij mij wel tot afmeldingen bij de massageavonden..

 

Wat betreft het treinverkeer is het ook belachelijk: er geldt al voor geloof ik de 3e dag achtereen een negatief reisadvies.. Dat ProRail cq de NS niet voorbereid is op dit weer is best kwalijk. Eigenlijk met elk type weer slaat het bij het treinverkeer om naar een ramp. Ik snap ook niet waarom de NS heeft gekozen voor de slogan "De NS, daar kun je op vertrouwen" ofzoiets.. Ik kan tig voorbeelden noemen uit afgelopen 2 maanden waaruit blijkt van niet..

 

Tenslotte, de post is erg jammer: veel brieven komen later aan en bestelde pakketten idemdito.. Ook eigen leveringen zijn vertraagd.. Dat is jammer omdat je erop vertrouwd dat je poststukken optijd zijn en ik mijn klanten ook die belofte maak. Op dit moment dus vooral onmacht omdat we blijkbaar zo afhankelijk zijn van derden, wat je nu pas echt duidelijk word..

Link naar reactie

Ik snap ook niet waarom de NS heeft gekozen voor de slogan "De NS, daar kun je op vertrouwen" ofzoiets.. Ik kan tig voorbeelden noemen uit afgelopen 2 maanden waaruit blijkt van niet..

 

Tenslotte, de post is erg jammer: veel brieven komen later aan en bestelde pakketten idemdito.. Ook eigen leveringen zijn vertraagd..

 

TNT - Sure we can . Ook wel mooi he?

 

Snap het verder allemaal wel, dat er vertraging is dat staat natuurlijk vast. Ik ga ook niet met dit weer van Rotterdam naar Groningen rijden tenzij het héél belangrijk is. Hoorde laatst de woordvoerder van randstadrail op de radio toen deze niet rijd i.v.m. de sneeuw. "Onze treinen rijden in Rusland ook gewoon dus ik begrijp niet waarom dat hier niet zou kunnen, ik ga er dus van uit dat morgen alles normaal rijdt". Weet het niet zeker maar dat was volgens mij niet het geval ::)

Link naar reactie
Volgens mij gaat dit in het kader van sneeuw niet op. Bij sneeuw gaat het om het profiel: hoe mee profiel hoe beter.

 

Ik rijd momenteel op winterbanden en kan je verzekeren dat dat profiel met deze hoeveelheden sneeuw in no time vol zit.

 

Bij natte wegen is dat profiel zeker handig, en de rubbersoort is bij lagere temperaturen wat zachter waardoor de band dus meer grip heeft, maar op een laag sneeuw van 30 centimeter maakt het echt helemaal geen verschil.

Link naar reactie

Mooi om te zien dat de reacties op post van TS al lang helemaal geen betrekking meer hebben op zijn vraag. Het lijkt ook geen probleem te zijn voor iemand, zelf niet voor de TS ( of zou ie het niet door hebben ;)?)

 

Wellicht de titel veranderen van:

“Sneeuw en Ondernemen" naar: Sneeuwervaringen van ondernemers?

Wat zijn we dan toch net mensen he… ;D

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Ze moeten echt eens winterbanden voor fietsen gaan fabriceren. Niet dat je er iets aan hebt, maar gewoon voor de stijl. 'Wat heb je eronder liggen?' 'Ja, multi-spaaks lichtmetaal met winterbanden he ;)'

 

Misschien iets van winterzijwieltjes of iets dergelijks. Want iedereen heeft het hier wel over zijn auto-ervaringen, maar ik kwam vanmorgen met de fiets ook niet weg. Zo! >:( Oh ja, Norbert, ik heb je tip hierbij even geprobeerd, maar zelfs in zijn 2 trapt ie nog steeds door. Dus dat gaan niet werken...

nog tips?

 

 

Link naar reactie

Door het weer kan ik de normale levertijden niet halen. De meeste klanten hebben hier wel begrip voor. Ik zit natuurlijk wel met sluitingstijden van officiële instanties. Die sluiten de deuren zelfs wel eerder zodat ze op tijd thuis kunnen zijn. Voor de meeste klanten kunnen we de deadline wel halen.

Transmoto Express

Koeriersdiensten vanuit Rotterdam eo door heel Europa

Sameday-Afternoon-Fast

Link naar reactie

Ze moeten echt eens winterbanden voor fietsen gaan fabriceren. Niet dat je er iets aan hebt, maar gewoon voor de stijl. 'Wat heb je eronder liggen?' 'Ja, multi-spaaks lichtmetaal met winterbanden he ;)'

 

Misschien iets van winterzijwieltjes of iets dergelijks. Want iedereen heeft het hier wel over zijn auto-ervaringen, maar ik kwam vanmorgen met de fiets ook niet weg. Zo! >:( Oh ja, Norbert, ik heb je tip hierbij even geprobeerd, maar zelfs in zijn 2 trapt ie nog steeds door. Dus dat gaan niet werken...

nog tips?

 

Er zijn wel speciale fietsbanden voor de sneeuw te krijgen. Alleen dan moet je even de Scandinavische fietswebshops opzoeken. Of zelf aan de gang gaan door schroeven aan te brengen in je buitenband.

 

Nadeel met de sneeuw van een derailleur is dat de kans groot is dat je tandwielen vollopen en de ketting het tot ijs sameperst, na een kilometer is schakelen dan geen optie meer. Je hebt dus een gesloten kettingkast nodig.

 

Wat je zou kunnen proberen is een zeer open profiel ATB band achter en een smalle band voor, die snijd beter door ijs en sneeuwrichels.

Verder kun je nog de oude truc van een fietsketting toepassen. Je verlengt dan een fietsketting tot deze bijna de omtrek van een harde bvand benadert, vervolgens laat je je band zacht worden en legt de ketting om je band en dan nog even opppompen.

Link naar reactie
Ik heb de tijd van m'n leven! Overal dikke sneeuw in de straten en een giga prive parkeerplaats vol sneeuw! En dan de keuze uit twee achterwielaandrijvers (verrek, ik heb er drie, maar die derde mag nu niet naar buiten) en de 4x4 van mijn vrouw... Vooral die 4x4 is helemaal in z'n element nu.

Op het plein bij onze kerk in het dorp hier is het ook heerlijk nu ;-) Heb nog nooit zo weinig kilometers op 1 tank gereden ;D

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie

TNT - Sure we can . Ook wel mooi he?

 

Snap het verder allemaal wel, dat er vertraging is dat staat natuurlijk vast. Ik ga ook niet met dit weer van Rotterdam naar Groningen rijden tenzij het héél belangrijk is. Hoorde laatst de woordvoerder van randstadrail op de radio toen deze niet rijd i.v.m. de sneeuw. "Onze treinen rijden in Rusland ook gewoon dus ik begrijp niet waarom dat hier niet zou kunnen, ik ga er dus van uit dat morgen alles normaal rijdt". Weet het niet zeker maar dat was volgens mij niet het geval ::)

 

Ja, TNT heeft zeker een leuke slogan... Die nu weer regelrecht onderuit word gehaald. En sommige mensen moeten vandaag gewoon wel met de trein. Vandaag moest ik wel, moest bij het UMCU zijn. Maar op de terugweg zat ik bij 2 meisjes die voor de leuk van Eindhoven naar Groningen reizen vanwege het glazen huis... Tja, die verklaar ik wel voor gek. Zeker omdat de terugreis nogal risicovol is.

Link naar reactie

Volgens mij gaat dit in het kader van sneeuw niet op. Bij sneeuw gaat het om het profiel: hoe mee profiel hoe beter.

 

Ik rijd momenteel op winterbanden en kan je verzekeren dat dat profiel met deze hoeveelheden sneeuw in no time vol zit.

 

Bij natte wegen is dat profiel zeker handig, en de rubbersoort is bij lagere temperaturen wat zachter waardoor de band dus meer grip heeft, maar op een laag sneeuw van 30 centimeter maakt het echt helemaal geen verschil.

 

Euhm, juist bij sneeuw worden de voordelen van een winterband pas echt zichtbaar. Het profiel is niet alleen grover, maar ook zo gevormd dat de sneeuw makkelijker weer uit het profiel valt. Daarbij zorgt de zachtere compound juist in de sneeuw ervoor dat de tractie vele malen beter is dan een zomerband.

 

Over de werking bij lage temperaturen of regen kun je in de regel nog twisten, de verschillen tussen zomer en winterbanden zijn daar veel kleiner. Maar alle testen en mijn praktijkervaring wijzen uit dat een winterband in de sneeuw superieur is aan de zomerband.

Link naar reactie

Euhm, juist bij sneeuw worden de voordelen van een winterband pas echt zichtbaar.

 

Die plakkerige verse sneeuw zat anders over het hele oppervlak van mijn band vastgekleefd - dan doet profiel echt niet veel... ;-)

Het profiel doet weinig voor je grip in sneeuw. Profiel is bedoeld voor de "afwatering" (daarom is het profiel ook grover bij winterbanden). Het gaat 'm juist om die plekken waar geen groeven zitten: die moeten een maximale wrijvingskracht op het oppervlak kunnen uitoefenen. Bij alle temperaturen boven 0 (en in droge situaties ook daaronder) hebben winterbanden door hun vrij grove profiel juist minder grip op 't wegdek, maar bij sneeuw en ijs levert het materiaal een meerwaarde op t.o.v. "reguliere" banden. Het draait bij winterbanden dus ook vooral om het materiaal waar ze van gemaakt zijn :)

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

Voor mij als freelancer heb ik weinig gemerkt van dit weer. Grote bedrijven lopen direct grote schulden op weet ik toevallig van een collega. Kleine bedrijven hebben genoeg andere simpele taken binnenshuis die kunnen worden afgemaakt. Door de komst van het Internet heeft het weer een steeds mindere impact gekregen op het bedrijfsleven. En daarbij is in Nederland vaak iedereen de dupe en heeft men begrip voor de situatie. :) Ik las een tijd terug dat in Amerika de grootste angst is dat er nog altijd een wereldwijd virus ontstaat dat de gehele economie plat legt. Het weer stond op plaats 8!

Link naar reactie

Gelukkig kan ik thuiswerken, maar dat gaat niet voor iedereen op.

 

Dus maandag kwamen de eersten aan in de straat van ons kantoor en werden ze verrrast door 30 centimeter sneeuw midden op de weg. De gemeente Utrecht rederneert simpel: geen doorgaande weg = geen zout.

 

Daar sta je dan als ondernemer aan de Tennesseedreef in Utrecht. Inderdaad geen doorgaandeweg, maar er zitten wel 40 ondernemingen aan gevestigd waarvan toch al snel de helft laaddocks heeft voor vrachtwagens en bestelbusjes. En dus stonden er midden op de dreef maandag gewoon vrachtwagens muurvast in alle ellende.

 

Blijkbaar ben je als ondernemer in Utrecht wel welkom, maar een kopje zout in je straat is nog te veel gevraagd als er geen ander verkeer overheen komt dan de plaatselijkse bevoorrading van fouragehandel, gasflessen, wholesale bakkers, onderhoudsbusjes woningbouw en aannemersbedrijven.

 

Gemeente Utrecht is strak op haar plaat gegaan, maar beseft het zich niet >:( >;( >:(

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Gelukkig kan ik thuiswerken, maar dat gaat niet voor iedereen op.

 

Dus maandag kwamen de eersten aan in de straat van ons kantoor en werden ze verrrast door 30 centimeter sneeuw midden op de weg. De gemeente Utrecht rederneert simpel: geen doorgaande weg = geen zout.

 

Tja, utrecht maakt het inderdaad bont daarmee... ik zit ook aan zo'n straat, met dik 250 huishoudens, en school en dergelijke, maar strooien doen ze niet. Wat dat betreft ben ik zeer content met een werkplek thuis, en ik ga er niet doorploegen ook totdat anderen het zout van elders door de straat gesleept hebben onder hun banden ;)

Link naar reactie

De sneeuw doet ook een beroep op het improvisatievermogen. De meeste films die wij produceren dienen tijdloos te zijn en dan kunnen we een pak sneeuw in beeld niet gebruiken (de kerstversiering is nu gelukkig wel voor het grootste deel verdwenen ;)).

 

Dus of flink sneeuwschuiven, of een alternatief bedenken voor bepaalde shots.

 

Ach, ondanks dat zijn het momenteel prachtige landschappen, waar je ook graag de camera voor pakt en alles vastlegt :)

Link naar reactie

gelukkig heb ik wel al mijn zorg kunnen leveren, de huishouding werd hier en daar wat opgeschort. Maar alle persoonlijke verzorging en verpleging heeft gewoon doorgang kunnen vinden, welliswaar met hier en daar wat uitvallers van personeel dat echt afhankelijk is van het openbaar vervoer. Waardoor er andere mensen twee keer zo hard moesten door de sneeuw. Maargoed dat kan ik begrijpen, als je afhankelijk bent van tram en bus om bij de klanten te komen, en die rijden niet......... dan word het ernstig lastig.

 

Maar helaas heb ik tegen een opportunist moeten zeggen dat ik er volgende week als ik haar salaris klaar moet maken ook maar een dagje niet naar kantoor kom. Maargoed dat is er zo een die elke griepgolf wel 3 keer ziek is, elke eerste mooie week van het jaar ziek is. En geen mogelijkheid onbenut laat om doorbetaald vrij te krijgen :)

 

ach je leert zo wel je pappenheimers kennen

 

Maar ik heb ook gewoon door kunnen werken, de weg af en aan naar de zaak is goed te doen (A12) alleen hier in Moordrecht beneden de dijk is het wat eng.....

 

Gisteren is mijn man maar in Amsterdam blijven slapen, die heeft bijan 4 uur gedaan over een rit van normaal 20 minuten :)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.