• 0

Openingsbalans opzetten

Geachte, ...

Ik ben bezig om een nieuwe boekhouding op te zetten,ZZP Nu zit ik met het openingsbalans voor de kenner een fluitje maar voor mij ... in het kort. Ik heb op de postbank een positief saldo van €8473,00 daarnaast uit prive een eigen huis met een hypotheek van €10189,00 en daarnaast nog een handje met bedrijfsmiddelen maar dat is waarde nihil. Mijn vraag hoe zet ik het in balans €,00 en moet ik de hypotheek in lening o/g zetten ( positief of in de min)

 

Met vriendelijke groe't,

Robert

Jaag niet achter het verleden aan.

Verlang niet naar de toekomst.

Het verleden is niet meer.

De toekomst is nog niet begonnen.

Boeddha (563-483 v Chr)

www.destaatsie.nl ( Uitvaartverzorging )

www.ashangers.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik schijn een kenner te zijn maar begrijp het niet helemaal denk ik.

 

Ik zal gewoon iets algemeens zeggen, allicht kan je daar wat mee.

Daarna probeer ik je vragen te beantwoorden.

 

Als je iets links (bezitting in boekhoud termen debet genoemd) op de balans zet, dan zal je ook iets rechts (eigen/vreemd vermogen in boekhoudtermen credit) op de balans moeten zetten.

Andere mogelijk heid is om een +bedrag en -bedrag aan 1 zijde van de balans te hebben.

 

Voorbeeld 1: Een debet en credit boeking

Je wil (prive) geld inbrengen in je onderneming. Aan de linkerzijde neemt je bank (of kas) toe. Aan de rechterzijde neemt je eigen vermogen toe.

 

Voorbeeld 2: aan de linker (=debet) zijde een +bedrag en een -bedrag

Je koopt voor 500 euro aan goederen. Dat betekent dat de voorraad met 500 euro toeneemt en de bank (of kas) met 500 euro afneemt. Zowel je bankrekening als voorraad goederen staan aan de linkerzijde van de balans.

 

Een prive pand (met prive hypoth.) komen niet in je bedrijfs/ondernemings balans. Als je een bedrijfspand hebt met waarde nihil zou ik dit niet in de balans opnemen voor 0. Bedrijven horen een dergelijk iets als "niet uit de balans blijkende verplichting" te noemen in hun jaarrekening. Als je wil kan je dit ook doen, maar lijkt me niet echt noodzakelijk (je vergeet zelf toch niet dat je dat pand hebt)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gebruik je een zakelijke rekening? Dat is wel zo makkelijk, dan kun je het gescheiden houden.

Je besluit hoeveel geld je in je onderneming wil steken. Bijvoorbeeld 2000 euro. Reken voor jezelf uit wat goed is en hoeveel cashflow je nodig hebt.

 

Je beginbalans is nu

 

activa:

- bank (2000)

 

passiva

- eigen vermogen (2000)

 

Heb je ook nog spullen die je inbrengt? (misschien een computer twv 1000 euro oid?)

 

activa:

- inventaris (1000)

- bank (2000)

 

passiva

- eigen vermogen (3000)

 

Als er dingen worden betaald met je rekening neemt zowel bank als EV af, en als er inkomsten binnen komen nemen bank en ev toe. In de praktijk pas je dit niet gelijk aan op je balans maar pas aan het einde van het jaar nalv je winst-en verliesrekening.

 

Ik kan nog uren doorschrijven, maar als deze eenvoudige elementaire voorbeelden niet duidelijk zijn kan ik je aanraden om jezelf meer te leren over boekhouden, of een boekhouder te nemen.

 

En je hypotheek 'breng je niet in' natuurlijk, het gaat alleen om de dingen voor je zaak.

 

Succes!

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Resumee: ik zet in de opening eigenvermogen €8000,= Credit (positief ) en op de postbank €8000,= Debet (negatief) de balansrekening is hiermee geopend en de eerste boeking kan plaats vinden.

 

Hartelijk dank voor de beantwoordingen

 

Robert

Jaag niet achter het verleden aan.

Verlang niet naar de toekomst.

Het verleden is niet meer.

De toekomst is nog niet begonnen.

Boeddha (563-483 v Chr)

www.destaatsie.nl ( Uitvaartverzorging )

www.ashangers.nl

Link naar reactie
  • 0

Resumee: ik zet in de opening eigenvermogen €8000,= Credit (positief ) en op de postbank €8000,= Debet (negatief) de balansrekening is hiermee geopend en de eerste boeking kan plaats vinden.

 

Hartelijk dank voor de beantwoordingen

 

Robert

 

 

Goede middag Robert,

 

Ik vrees dat je de basisbegrippen van boekhouding nog niet beheerst.

 

De inbreng van de bankrekening geeft de volgende journaalpost:

 

Postbank (debet) € 8.437

aan Eigen vermogen (credit) € 8.437.

 

Aan de debetzijde van de Balans staan de bezittingen.

Aan de creditzijde de schulden en het eigen vermogen.

 

Dit mag niet verwart te worden met positief en negatief dit werkt immers verwarrend.

 

P.s. het is raadzaam om aan de bedrijfsmiddelen wel een "reële" waarde toe te kennen.

Hiermede heb je de gelegenheid om erop af te schrijven en verlaag je de toekomstige winst.

 

Als je hierover nader wilt communiceren neem dan contact met mij op.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer Van Nistelrooij,

 

Hartelijk dank voor uw beantwoording, ik snapt het nu. ( hoop ik .. lol)

Ik ga hiermee aan de slag.

 

Met vriendelijke groet

Robert

Jaag niet achter het verleden aan.

Verlang niet naar de toekomst.

Het verleden is niet meer.

De toekomst is nog niet begonnen.

Boeddha (563-483 v Chr)

www.destaatsie.nl ( Uitvaartverzorging )

www.ashangers.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom moelijk doen. Inventaris is nul. Eigenwoning en schuld hou je buiten het bedrijf.

Dus ik zou gewoon starten met alles nul.

Zakelijke rekening open en dan bijvoorbeeld een prive storting doen op deze rekening.

die 8K zou ik gewoon ook nog prive houden als je net niet in je zaak nodig hebt.

 

Neem een simpel boekhoudpakket zoals MKboek of ga boekhouden op het online pakket van je accountant.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.