• 0

Discotheek & Amusementshal

Beste Leden en bezoekers,

 

Ik ben een 29 jarige werknemer in de bouw, dat wil ik graag gaan veranderen en wil iets groots gaan beginnen.

De richting waar ik heen wil is heel wat anders dan wat ik nu op dit moment doe, namelijk HORECA!!

In mijn woonplaats wil ik een Discotheek & Ammucementen hal open, waarom deze richting omdat hier geen dicotheek

meer is, de laatste hebben ze gesloten en daarvoor een grandcafe geopend. En qua ammucement ontbreekt hier ook en in omstreken. Ik weet dat je ten eerste financieel moet kunnen opbrengen en dat is geen probleem.

Ik ga dit uiteraad niet alleen doen, we doen het met 4 personen, en 1 geldschieter.

Het pand dat ik ten eerste op het oog heb is extreem groot namelijk 17.000m2. En hier in wil ik de Discotheek en de Ammucementen hallen gaan oprichten.

Om dit te kunnen opstarten moet men eerst vergunning aanvragen bij de plaatselijke gemeente. (Het belangrijkste)

Het inkomsten moet wel boven de €150.000 komen want het huur van de pand waar ik mee bezig ben is al €100.000,- per maand dat is €1.2miljoen euro jaarlijks. Is dit haalbaar voor wat ik eventueel wil mee beginnen.

Ik weet dat je een en al diploma's voor moet hebben als je deze richting op wil en daar ben ik 100% voor bereid om het te gaan halen.

 

Ik hoop dat er leden hier bij zijn die hier ervaring mee hebben en eventueel mijn vragen kunnen beantwoorden.

 

Groet NJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel dat het mogelijk is om 10 euro te verdienen aan een klant en 20 dagen per maand open te zijn. Je hebt dan alleen al om de huur te betalen minimaal 500 klanten per dag nodig. Dan moet je het pand nog verwarmen, heb je personeel nodig, kosten voor je inventaris, apparatuur en dergelijke. Volgens mij kun je zelf ook vrij snel concluderen dat het lastig haalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je een amusementenhal bedoeld.

 

Maar 100.000 euro per maand huur ::) inc of ex gwl :P

 

Je gaat het nooit niet redden met een omzet van 150.000 euro, je vergeet toch wel een aantal essentiële dingen.

 

Ga eerst eens kijken wat je allemaal nodig hebt en wat dat kost. (personeel, inventaris, inkoop, enz)

Ga dan eens kijken hoeveel het zou kunnen opbrengen. (bezoekersaantallen, drankomzet, toegangsprijs, enz)

 

Ik denk persoonlijk dat je het met een maandomzet van 250.000 euri nog niet red.....

 

(kleine hint voor een beetje redelijke drankomzet moet je alleen al 25.000 liter bier per maand verkopen)

Link naar reactie
  • 2

Was even aan het googlen voor je en kwam bij toeval dit document tegen:

Disco in Oss - 2007

 

Dit rapport geeft een leuke insight in de grotere disco's. Ik weet niet of dit binnen jouw ideeën past, maar het kan je misschien alvast wat illusies besparen. Vooral dat een disco pas bij de 4de of 5de eigenaar winstgevend wordt, was wel een eye opener. (Uiteraard is iedereen vrij om het tegendeel te bewijzen)

 

Heel veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt wil ik wel eens met je rond de tafel gaan zitten om te kijken wat et je gaat kosten om het in te richten op het gebied van licht en geluid. We hebben eerder geholpen met de inrichting van grote discotheken en poppodia.

 

Hier zijn verschillende manieren te bedenken, zoals koop, huur, maar ook lange termin huur (of te wel lease)

 

Dat laatste is waar de meeste discotheken voor kiezen als ze net beginnen. Dit omdat de startkosten dan aanzienlijk lager zijn en je meteen de juiste kennis in huis haalt en zeker weet dat je geen onverwachte dingen tegenkomt, waar een beginnenden (maar ook meer ervaren) discotheekeigenaren niet meteen aan zou denken

Link naar reactie
  • 0

In mijn woonplaats zijn ze al enkele jaren bezig om een disco te realiseren omdat de laatste "'disco" zijn deuren sloot.

inmiddels zijn we VIJF jaar verder en er ligt nog steeds geen vergunning, en de eerste kandidaat exploitant is allang afgehaakt.

 

kadernotitie gemeente zoals je ziet is deze al van 2005... >;(

Mij lijkt dat één van de eerste obstakels die je zult moeten nemen om überhaupt te kunnen gaan nadenken over een kostendekkende exploitatie.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Was even aan het googlen voor je en kwam bij toeval dit document tegen:

Disco in Oss - 2007

 

Dit rapport geeft een leuke insight in de grotere disco's. Ik weet niet of dit binnen jouw ideeën past, maar het kan je misschien alvast wat illusies besparen. Vooral dat een disco pas bij de 4de of 5de eigenaar winstgevend wordt, was wel een eye opener. (Uiteraard is iedereen vrij om het tegendeel te bewijzen)

 

Heel veel succes!

 

 

Ik mis toch nog wel een hoop kosten in dit overzicht. Namelijk dingen als investaris, personeel, verzekeringen, vergunningen, line up/programering, reclame etc etc

Link naar reactie
  • 0

Ik mis toch nog wel een hoop kosten in dit overzicht. Namelijk dingen als investaris, personeel, verzekeringen, vergunningen, line up/programering, reclame etc etc

Ik denk dat de meeste kosten meegenomen zijn in de huur/omzet = 9% <-- New Jersey, dit is een belangrijke ratio blijkbaar!

Afgeleid van de gegevens van de bekeken operationele discotheken gok ik.

Hoewel ik de inventaris wel mis in het stukje, lijkt hij wel meegenomen te zijn, er wordt aangegeven dat die afgeschreven wordt in 10 jaar.

De kosten lopen alleen maar op en er wordt al geen winst gemaakt.

 

Positief word ik er alvast niet van, als ik al ambitie had voor een discotheek zijn die nu verdwenen. Zelfs met een geniale innovatie en maximale inzet is dit eigenlijk niet haalbaar.

Link naar reactie
  • 0

Wel leuk, horeca. Heb er vroeger veel in gewerkt en in bijna alle grote tenten in NL als DJ plaatjes gedraaid. Ken de branche dus best aardig. Tegenwoordig kijk ik er met een financieel-bedrijfskundig brilletje naar en zie het volgende:

 

- horeca vergt grote investeringen, discotheken in het bijzonder. Enerzijds moet je veel aandacht besteden aan interieur en stijl en moeten de gebruikte materialen enigszins exclusief en vooral duurzaam zijn (in de zin van lang mee gaan, slijtvast). Kortom, erg prijzig. Daarnaast heb je nogal wat installaties nodig: state of the art licht, geluid en video, tapinstallaties, koeling, afzuiging, verwarming, airco en beveiliging. Kortom: wederom erg prijzig. Er zal dus een behoorlijke investering moeten worden gedaan. Veel vaste kosten.

- horeca heeft daarnaast ook hoge exploitatiekosten. Drank moet op voorraad worden gehouden, je hebt personeel nodig, kosten van het pand, GWL, etc.

- de bezettingsgraad van horeca is laag. De tent is vaker niet open dan wel. Mogelijkheden om dit te verruimen zijn beperkt, want als de hut halfvol is krijg je een slecht naam (niet gezellig).

- een tent is hot or not. En dat kan heel snel wijzigen. Een concept bedenken en goed neerzetten is al erg lastig, maar nieuw geeft wel een voordeel. Op enig moment is het nieuw er van af en dan moet je wel in staat blijven om bezoekers te boeien. En daar slagen maar weinigen in. Het is echt veeel moeilijker...

- horeca is een branche met een discutabel imago. Trekt toch vaak 'fout' volk aan en heeft iets duisters. Kan ook heel gemakkelijk de goede naam aantasten. Daar bovenop heeft horeca altijd de meeste faillissementen. Financiering is daarmee lastig te krijgen... Er moet een flink stuk eigen geld in.

- voor horeca heb je vergunningen nodig en ben je hier voortdurend voor aan het strijden. De meeste horeca ondernemers die ik ken, ervaren dit als één van de grootste problemen... Ze worden er helemaal dol van.

 

Dat was waarom het niet kan... Nu hoe het wel kan. Je moet in ieder geval aan bovenstaande punten voldoende aandacht besteden en er een passend antwoord op vinden. Verder is de locatie erg belangrijk: je verzorgingsgebied. Zijn er voldoende mensen in jouw doelgroep (bijv. jongeren in de directe omgeving) die blijven komen? Waar gaan zij nu heen? Met een marktonderzoek kan je op die vragen antwoord krijgen. Ik heb o.a. met grote regelmaat in Pacha La Pineda (vlakbij Salou) gedraaid, de mooiste discotheek van Spanje naar het schijnt. Tent kostte 23 miljoen om neer te zetten. En op apparatuur en aankleding is totaal niet beknibbeld. Integendeel. Maar er kunnen ruim 10.000 mensen in en gedurdende het hoogseizoen is de tent voortdurend uitverkocht. Drankjes zijn schrikbarend duur en toegangsprijzen zijn torenhoog. Verder is Pacha in Spanje een begrip (sterk en cool merk, franchiseconcept, keten van discotheken en clubs) en wordt nog leuk aan merchandise verdient. De stad Taragona is een studentenstad en ligt eveneens vlakbij. De rest van het jaar is Pacha dus in de weekenden nog wel aardig gevuld. Toch kan deze discotheek op 8 'hollandparty's' een heel jaar winstgevend open blijven. De rest is pure winst... Dit is overigens we de best renderende tent die ik ooit heb gezien (ik ken de eigenaar en die zit er 'warmpjes bij'). Dus mocht je een discotheek als voorbeeld willen nemen... Misschien kan je een NL franchisenemer worden ;D. Wel veel exposure.

 

Ik ken trouwens nog een horecaondernemer met een bouw-achtergrond. Heeft een paar goed lopende zaken in Groningen (o.a. Feest, &zo). Voordat hij hiermee begon heeft hij o.a. in de GetDown in Utrecht horeca ervaring opgedaan. Die tip wil ik je ook nog even meegeven.

 

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Beste NJ,

 

Bij dergelijk ambitieuze plannen hoort een gedegen voorbereiding, zeker in de horecabranche. Met de informatie die je nu geeft lijkt het erop dat je daar dat je daar zelfs nog geen begin mee hebt gemaakt. Begin bij twee absolute voorwaarden: is er een bestemming/vergunning aanwezig of te verkrijgen en is er kans op financiering van de plannen.

 

Je had bijvoorbeeld al heel simpel eens kunnen gaan praten met een ervaren horecaondernemer of een boekhouder of een adviseur. Deze zullen je binnen vijf minuten kunnen vertellen dat de vierkante meters (17.000), huurprijs (1.200.000 per jaar) en noodzakelijke investeringssom zo enorm groot zijn dat dit in jouw situatie helaas niet is te realiseren. Het financieren van een dergelijke miljoenen kostende investering zal zelfs voor gevestigde topondernemers of -ondernemingen lastig zijn. Het binnenhalen van de noodzakelijke miljoenenomzet om überhaupt uit de kosten/investeringen te komen is net zo min realistisch.

 

Dan hebben we het nog niet over andere aspecten zoals benodigde branchekennis en ervaring, marktonderzoek naar discotheken, concurrentie, de potentiële vraag in je verzorgingsgebied, het ontwikkelen van een onderscheidend horecaconcept, marketingstrategie, enz. Er zijn genoeg leuke voorbeelden te noemen van geslaagde horecaconcepten, maar helaas nog veel meer van volkomen mislukte formules, bedrijven en ondernemers.

 

Met een goede en serieuze voorbereiding, een doordacht concept en een realistisch marketing- en financieel plan vergroot je je kans op realisatie en levensvatbaarheid. Misschien kun je eerst eens meer ervaring opdoen met het werken in de horeca "aan de andere kant van de bar" en je eens oriënteren op een kleinschaliger opzet.

Succes! Met vriendelijke groet,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Heren ik danku voor het reageren en antwoorden op mijn verhaal hier, maar volgens

mij heb ik het verhaal die ik hier poste niet geheel goed gepost en wat vergeten.

Het onderneming waar ik aan wil beginnen bestaat niet alleen uit een discotheek.

Laat ik het maar zo zeggen in het pand (17.000m2) zal het volgende worden gevestigd......

 

Discotheek

Paintbalhal

Bowlingbanen

Eetrestaurant

Spelhallen

Minigolf

ect. ect.

 

Naar aanleiding van jullie antwoorden over het huurbedrag van het pand om alleen een discotheek

te beginnen dat zal heel moeilijk gaan zoals jullie het ook aangeven.

Ik weet niet of jullie Preston Palace in almelo kennen daar hebben ze ook zoiets maar dan geen

discotheek en paintbalhal.

Ik zal het maar zo zeggen ik wil een Multifunctionele Center gaan beginnen.

Ook ben ik druk bezig om ten eerste een vergunning te krijgen en het gehele gebeuren op papier te krijgen.

 

Groet, NJ

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of jullie Preston Palace in almelo kennen daar hebben ze ook zoiets maar dan geen

discotheek en paintbalhal.

 

 

Hoi NJ

 

Preston Palace is eigendom van Hennie van der Most. Hij was al vermogend toen hij het oude ziekenhuis kocht voor (let wel) 1 hele euro! Hij sloopte het oude koper eruit, verkocht dat voor 1 miljoen en investeerde dat in het pand.

 

Om maar even aan te geven hoeveel jouw concept afwijkt qua huisvestingskosten van Preston Palace.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of jullie Preston Palace in almelo kennen daar hebben ze ook zoiets maar dan geen

discotheek en paintbalhal.

 

 

Hoi NJ

 

Preston Palace is eigendom van Hennie van der Most. Hij was al vermogend toen hij het oude ziekenhuis kocht voor (let wel) 1 hele euro! Hij sloopte het oude koper eruit, verkocht dat voor 1 miljoen en investeerde dat in het pand.

 

Om maar even aan te geven hoeveel jouw concept afwijkt qua huisvestingskosten van Preston Palace.

 

Succes

Joost

 

Dat klopt mijn vader kent hem namelijk goed

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat klopt mijn vader kent hem namelijk goed

 

 

Misschien een domme vraag, maar zou je dan niet met hem eens gaan praten?

 

Hennie van der Most is waarschijnlijk een van de weinige Nederlanders met ervaring in dit soort monsterprojecten.

Uit de verhalen die ik over hem hoor, kan ik mij niet voorstellen dat hij je niet op weg wil helpen.

 

edit: typo

Link naar reactie
  • 0

Misschien een rare vraag, maar weet je ook waaróm de ouder discotheek/partyhal ten onder is gegaan? Ik denk dat het zeer verstandig is om hier even navraag naar te doen.

 

Als ik je verhaal lees hoor ik een groot plan, en ik ga je niet proberen te ontmoedigen, maar weet wel dat het zeker met zo'n hoog inversteringsgehalte (zeker in deze tijd) érg lastig is om vanuit niets zoiets op te zetten.

 

Allereerst, je zegt dat je een idee hebt om een amusementshal te gaan openen. Wat is er zo bijzonder aan dit idee? "Er is geen amusementshal in mijn omgeving, dus ga ik een amusementshal van 17000m² neergooien en hier geld mee verdienen" Ik overdrijf misschien, maar zo komt het op mij over.

Met zo'n grote hal heb je een enorm dichtbevolkt verzorgingsgebied nodig. En alle enigszins dichtbevolkte gebieden van Nederland hebben zo'n ding (RAI, Ahoy, Jaarbeurs, Brabanthallen).

 

Met een begroting waarbij de huur alleen al 67% van de minimaal geraamde inkomsten bedraagt, is in mijn ogen erg onrealistisch. Dat betekent dat je alle inkomens, de energierekening, afschrijving, rente aan de bank en nog veel meer dingen moet betalen van €50.000 maandelijks.

 

Waar ga je al je omzet vandaag halen? Laat ik een voorbeeld stellen:

 

Stel ik ga een dagje op weg naar jouw evenementenhal. Ik geef maximaal €100 uit op een avondje/dagje uit, maar dat is dan toch echt wel de limiet en dan moet ik een topdag hebben. Als ik dit uitgeef kom ik ook maar 1× per maand. Of dit nu voor paintballen voor de disco of karten is laat ik even in het midden. Laten we uitgaan van een totaalmarge van 20% (dit is al behoorlijk hoog voor de horeca). Dan heb je dus minimaal 10000 klanten per maand nodig. Dan heb je een brutowinst van €200.000. Is in mijn ogen lang niet genoeg maar oké.

Ik denk dat 10000 unieke klanten per maand niet haalbaar is, maar dat is mijn visie.

 

Misschien is het verstandiger om eerst klein te beginnen en dan uit te bouwen? Bouw een naam op met een kleine discotheek of ander concept en bouw de onderneming bij voldoende cashflow, en geld in het laatje uit. Meer kans dat de bank hiermee akkoord gaat en het is een stuk makkelijker te realiseren.

 

Hoe dan ook, succes ermee

 

 

 

E fructu arbor cognoscitur. De boom kan herkend worden aan zijn vruchten.

Link naar reactie
  • 2

Beste leden

 

Mijn vader is gister bij hennie op bezoek geweest en na paar uur

praten over de onderneming wou hij ons best helpen maar hij gaf

ons toch een eigen mening om klein te beginnen ook al ben je

vermogend krachtig en gezond. Mijn vader was het best met hem eens en

we gaan ten eerste rustig verder kijken want we hebben echter

geen haast.

 

Gr NJ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.