• 0

Wat doen hl-er’s om het milieu minder te belasten?

Wat doen hl-er’s om het milieu minder te belasten?

Lekker actueel met die klimaat top enzo maar ik denk dat een groot deel van de verantwoording bij de mensen zelf ligt en daar horen wij natuurlijk ook bij als ondernemer.

Vaak denken we ergens goed aan te doen maar dan blijkt dat het verkeerd is en het lijkt me nuttig om het hier eens over te hebben.

Om een paar voorbeelden te noemen:

-Een kunstkerstboom is na 17 jaar pas minder milieu belastend dan een echte (bron RTL nieuws vd week)

-Een stenen koffie mok is slechter dan een plastic bekertje omdat het maken de lucht vervuilt en hij breekt na verloop van tijd en tevens telkens afgewassen moet worden. (bron weet ik niet meer)

Mijn vraag: hebben jullie ook van dit soort voorbeelden?

Zo kunnen we ons steentje bijdragen en misschien is het nog voordeliger voor je portomonai ook, en dan is het ook iets voor ondernemers dus voor higherlevel.

Groet joop

 

www.restnrg.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Het is inderdaad wel opvallend zoals jij al zegt dat dingen vaak het omgekeerde zijn van wat we verwachten.

 

 

Dit is wel een aardig onderzoek om dit te staven.

 

http://sargasso.nl/groene-autos-zijn-het-minst-zuinig/#more-219287

Link naar reactie
  • 0

Ik wil toch de LED-lamp een plusje geven in dit licht... Ik snap best dat je thuis een gezellige, warme lichtbron wilt. Maar op kantoor of in de opslaghal is het functioneel licht en gezien de energiebesparing echt laaghangend fruit.

Zelf probeer ik als copywriter op woorden te besparen.

Als ik mijn teksten print om ze door te lezen, of om ze als hard-copy mee te nemen, doe ik dat op printpapier gemaakt van suikerriet-afval. Heb ik recentelijk ontdekt, toevallig is een van mijn klanten heel duurzaam.

We kunnen nog veel van anderen leren, die anders denken en doen. In dit topic staan veel duurzame tips die mijn wenkbrauwen deden fronsen. Geweldig topic dus, helemaal als het rijp is om samen te vatten.

Groeten leon

Link naar reactie
  • 0

Nu ga ik iets zeggen waarmee ik hoogstwaarschijnlijk geen vrienden maak, maar dan maar geen vrienden;) Ik ben namelijk een beetje milieu bewust moe aan het worden. Overal zie ik van die groene mensen die naar hartelust groen en milieubewust bezig zijn. Daarmee bedoel ik echt de mensen die ermee BEZIG zijn, heel erg nobel en ook bewonderenswaardig, maar volgens mij weinig efficient. In mijn ideale wereld zouden al die mensen die zich daar zo druk mee bezig houden diezelfde energie steken in het milieubewuster maken van de echte grootverbruikers. Natuurlijk begint een beter milieu bij jezelf, maar als het probleem bij de kern wordt aangepakt bereik je met elkaar nog veel meer. Hierbij komt het probleem dat als we optimaal milieubewust bezig zijn, door bijvoorbeeld auto's op water laten rijden, dan wordt er niet genoeg geld verdiend. Al jaren zijn er motoren ontwikkeld die zonder problemen op waterstof functioneren. Maar door multinationals en overheden worden deze uitvindingen professioneel geboycot. Al met al aardig hypocriet dan wij dit met zijn allen niet tegen houden. Als we dan ook nog eens met zijn allen voor onszelf de puntjes op die i zetten kan het helemaal niet meer stuk. Mijn motto is dus: een beter milieu begint bij de grootverbruikers.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij vooral opvalt in zowel de prive als zakelijke sfeer is dat men aan de ene kant wel zuinigere apparatuur e.d. aanschaft, maar vervolgens er een grotere van aanschaft en/of meer van gaat gebruiken. Bv met koopt een zuinigere tv, maar het wordt wel een grotere. Of men koopt een zuinige wasmachine/droger, maar draait vervolgens wel vaker wasjes. Zelfde voor bedrijven: Zuinigere pc's, maar meer en grotere monitoren en die laat men dan gewoon maar aan staan. Zuiniger licht, maar blijft dan gewoon aanstaan. Of wat denk je van al die winkels e.d. die ineens hun ramen volbehangen met lichtgevende displays. Dus naar mijn mening verbruikt men naar saldo nog steeds meer energie.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

Ohh wat grappig..... Nou daar komt "ie"

 

CO2 neutraal data centra

100% Elektrische auto delen

99,99 % papier-loos

LED Verlichting + aan/uit op bewegingsdetectie

Gevestigd direct aan een echt station

Conference Call installatie

 

Dat is allemaal wat.... maar wij zijn met onze dienst "toeleverancier" van het nieuwe werken... dus wij zorgen er ook voor dat onze klanten en toekomstige klanten zuiniger en bewuster kunnen werken.

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ben niet echt bewust mileubewust, maar vooral omdat efficiency en kostenbesparing verrassend goed samenvallen met minder mileubelasting:

 

[*]Geen auto, maar OV + OV Fiets en heel af en toe Greenwheels abonnement

[*]Kantoor dichtbij treinstation

[*]Klant contact zoveel mogelijk online en per telefoon, scheelt een hoop onnodig reizen, brandstof, NoX, CO2 en vooral tijd

[*]Aanvragen zoveel mogelijk digitaal via (fillable) PDF, scheelt een hoop bomen.

[*]Volledig digitale administratie

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het grootste effect bereik je door naar de bron te gaan: minder mensen...

 

Dus wat stel je voor? Moeten HL-ers meer doen om het aantal mensen te (laten) reduceren? En wat doe je daar zelf in?

 

 

Misschien een goed idee voor een volgend HL-event, HL-sterilisatie-dag ? Ik denk dat dit heel goed zal zijn..... niet alleen voor het milieu ;D :-K

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Dus wat stel je voor? Moeten HL-ers meer doen om het aantal mensen te (laten) reduceren? En wat doe je daar zelf in?
Tja, echt ingrijpen zal natuurlijk niet heel populair zijn. Minder, minder, minder met een één-kind-politiek lukt in China al nauwelijks en bij promotie van voorbehoedsmiddelen e.d. krijg je al snel legio conservatieven om je heen die het vermenigvuldigen harder prediken dan het delen.

 

Eigenlijk ben ik qua groei van de wereldbevolking nogal pessimistisch. Zelf ben ik niet voornemens ooit een kind te krijgen, maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Praktisch zie ik vooral heil in beter onderwijs want met stijging van welvaart neemt het aantal kinderen af (maar het mileubeslag vooralsnog toe). Verder denk ik dat de natuur neigt naar evenwichtssituaties en zal de wal het schip wel doet keren dmv. klimaatverandering, voedselschaarste etc.. De meeste ontwikkelingen ter verbetering gaan niet zo snel. Mijn autootje gebruik ik maar weinig en hij rijdt vrij zuinig, maar ook dat schiet niet echt op. LED lampen en panelen heb ik al, maar het effect is marginaal. Wellicht moeten eerst olie en gas onbetaalbaar worden voordat we in alle aspecten duurzaam gaan leven...

Link naar reactie
  • 0

Wat doen hl-er’s om het milieu minder te belasten?

Het grootste effect bereik je door naar de bron te gaan: minder mensen...

 

Dat is natuurlijk het beste idee. Ik doe ook al mee.

Verder is thuis werken of in het bedrijfspand gaan wonen erg milieuvriendelijk en scheelt het je heel veel tijd.

 

En die lampjes:

Als ze op zijn vervang ik ze wel met een zuiniger versie. Bijna alles is nu spaarlamp of led geworden.

Van de oudste spaarlampen is er inmiddels 1 overleden. Maar de nieuwste spaarlampen gaven binnen 1 jaar de geest.

Je kunt dus wel milieubewust willen doen, maar als de producent dat niet echt doet, schiet je er niets mee op.

 

Hergebruik:

Verpakkingsmateriaal dat bij mij aankomt kan best nog een keer naar een klant.

De papierversnipperaar levert ook mooi opvulmateriaal voor pakketten die verzonden worden.

 

Zuiniger apparatuur:

Ik zie niet zo veel in steeds maar weer zuinigere apparaten kopen (vaak ook nog gesubsidiëerd) en de oude aan de vuilnisberg toevoegen. Het gebruik is misschien zuinig, produuctie en transport ervan niet. En wanneer moet de volgende weer vervangen worden? Voordat je dat nieuwe apparaat hebt opgebruikt, is er al weer aanbod van nieuwe modellen die nog veel zuiniger zijn.

Liefst koop ik wat nodig is op het moment dat het echt nodig is en dan in een zo milieu- en energie vriendelijk mogelijke uitvoering. Vervolgens gebruik ik het gewoon op. Zelfs repareer ik het zonodig nog eens.

 

Bij aanschaf kun je afwegen:

Is het nodig? Bevordert dit de efficiëntie, productiviteit, gemak, of gebruiksplezier voldoende om aanschaf zinvol te maken? Is dit de beste uitvoering? Zijn er beter? Is te verwachten dat deze uitvoering voorlopig zal voldoen, of is er al snel iets beters nodig?

De aanschaf uitstellen of achterwege laten, kan best de meest milieu vriendelijke beslissing zijn.

Ook gebruik ik vaak nog 2e hands en dan valt op, dat dat oude spul niet zelden beter in elkaar zit dan de nieuwe productie.

 

Automatiseren:

Door automatisering kan energiezuinig, milieuvriendelijk en efficiënt kan ook heel goed samengaan.

Als ik slaap, worden mijn folders gedrukt, mijn brood gebakken, mijn was gedaan, mijn soep gekookt. Ik heb nog een 2 tarieven electra meter. Financiëel levert de stroom in de goedkope uurtjes nauwelijks nog wat op, want de netbeheerder slurpt een groot deel van de energiekosten op en dat is op geen enkel moment goedkoper. Toch heb ik veel geautomatiseerd, voor starten tijdens de goedkopere uren. Zo is er veel waar ik zelf niet meer aan hoef te denken. Ik heb bijvoorbeeld niet alle printwerk direct nodig. Dat gaat naar de printspooler en in de goedkope uurtjes worden de nodige computers en printers automatisch gestart en als alles klaar is weer uitgezet. 1x inprogrammeren en verder heb ik er geen omkijken meer naar.

 

Als ik wakker wordt staat de koffie klaar en is er al lekker veel werk gedaan.

:)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn langzamerhand ook aan het overstappen op ledverlichting.

 

In de opslag zal dit wel gaan uitmaken, op de podia echter niet.

Onze moving heads zijn nu bijna allemaal lLED armaturen, maar het vermogen is gelijk gebleven.

Vroeger voldeed een 250W gasontladingslamp, tegenwoordig is 200W LED het minimale.

De lichtopbrengst wens neemt dus alleen maar toe.

 

Het geeft wel mooiere shows. Helaas komen ze niet in aanmerking voor de EIA subsidie.

 

Verder wek 99,99% online facturering, 100% papier/printvrije order bonnen, thuiswerk waar mogelijk.

 

Tot slot een speciale boekhoud/email pc die 24/7 aanstaat, die zo zuinig mogelijk is. Maakt hem wel wat trager, maar bespaard wel weer wat de energie rekening.

 

Helaas gebruiken we wel bij heel veel podia een 40/60 of zelfs 80 kVA aggregaat, welke op diesel werkt. Heel milieu vervuilend. Maar zolang gemeentes als Den Haag nog steeds 250 euro vragen voor het openmaken van een electriciteitskast, zal dit niet snel veranderen. Vaak zijn de aansluitingen erg slecht en zorgen naast de hoge kosten ook veel ergenis op. Om nog maar niet te spreken over de monteurs die vaak te laat komen, waardoor de stroomvoorziening niet op tijd in orde is.

Link naar reactie
  • 0

Onze administratie houden wij zoveel mogelijk digitaal, niets uitprinten wat ook op servers of in de cloud te bewaren is. Verkoopfacturen sturen wij uitsluitend digitaal. Verpakkingsmateriaal is van gerecycled karton en we stappen binnenkort over van plastic tape naar papier tape om de dozen dicht te plakken. Bestellingen bij onze leverancier doen we bij voorkeur 3x per week, i.p.v. elke dag mits de hoeveelheid bestellingen dit toelaten. Dit scheelt weer in de transportkosten, maar uiteraard ook in CO2 verbruik. De computers schakelen na 5 minuten inactief op een zwarte screensaver. Wanneer we een bestelling persoonlijk wegbrengen (i.p.v. via de pakketbezorger) en er is haast bij dan rijden we zeer zuinig door niet als eerste bij het stoplicht weg te willen zijn en de maximale snelheid op de snelweg is slechts 100 km/u. Dit draagt uiteraard ook bij aan een lager kostenplaatje, dus het is een win-win situatie.

 

 

www.voordeligehairextensions.nl - Goedkope hairextensions van Brazilian human remy hair

Link naar reactie
  • 0

Dag Stanley,orige week ging ik met mijn plastic afval naar die plastic heroes verzamelbak. Er zat een sticker op die bak, waar op stond wat er allemaal NIET in mocht:

 

Geen plastic verpakkingen met etiket resten.

Geen vuile plastic verpakkingen.

 

Ik heb alle plastic flessen met etiketten en de plastic bakjes van de vleesafdeling erin gedonderd en ik breng er nooit meer iets. Denken ze nou echt, dat ik de etiketten ga afweken en verpakkingen schoonwas, voordat ik ze in de bak gooi? Laten ze dat zelf doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Stanley,orige week ging ik met mijn plastic afval naar die plastic heroes verzamelbak. Er zat een sticker op die bak, waar op stond wat er allemaal NIET in mocht:

 

Geen plastic verpakkingen met etiket resten.

Geen vuile plastic verpakkingen.

 

Ik heb alle plastic flessen met etiketten en de plastic bakjes van de vleesafdeling erin gedonderd en ik breng er nooit meer iets. Denken ze nou echt, dat ik de etiketten ga afweken en verpakkingen schoonwas, voordat ik ze in de bak gooi? Laten ze dat zelf doen.

 

 

Vuile plastic verpakkingen mogen gewoon in de zak die ze op komen halen. In een verzamelbak mag het niet omdat er uiteraard ongedierte op af komt (mag ook niet in de glasbak). Maar je wilt het trouwens toch ook niet vies bewaren voordat je het wegbrengt?

 

Plastic vleesbakjes mogen wel. Het zijn de piepschuim schaaltjes waar vleeswaar op verkocht wordt wat veel mensen aanzien voor plastic wat niet mag.

Link naar reactie
  • 0

Het energieverbruik in het 'dagelijks leven' zal volgens mij wel al een tijdje aan het dalen zijn; minder papier, minder autokilometers, minder afval,...

 

Maar ik vraag mij af of dit niet allemaal teniet gedaan wordt door het verbruik van 'het internet'.

 

Met de fiets naar de co-workingspace en daar dan de ganse dag bezig zijn op laptop en smartphone (+ alle servers die je niet ziet).

 

Wordt de ene besparing niet tenietgedaan door het andere meerverbruik?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.