• 0

Wat doen hl-er’s om het milieu minder te belasten?

Wat doen hl-er’s om het milieu minder te belasten?

Lekker actueel met die klimaat top enzo maar ik denk dat een groot deel van de verantwoording bij de mensen zelf ligt en daar horen wij natuurlijk ook bij als ondernemer.

Vaak denken we ergens goed aan te doen maar dan blijkt dat het verkeerd is en het lijkt me nuttig om het hier eens over te hebben.

Om een paar voorbeelden te noemen:

-Een kunstkerstboom is na 17 jaar pas minder milieu belastend dan een echte (bron RTL nieuws vd week)

-Een stenen koffie mok is slechter dan een plastic bekertje omdat het maken de lucht vervuilt en hij breekt na verloop van tijd en tevens telkens afgewassen moet worden. (bron weet ik niet meer)

Mijn vraag: hebben jullie ook van dit soort voorbeelden?

Zo kunnen we ons steentje bijdragen en misschien is het nog voordeliger voor je portomonai ook, en dan is het ook iets voor ondernemers dus voor higherlevel.

Groet joop

 

www.restnrg.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Enerzijds doe ik veel van de al eerder genoemde kleine besparingshandelingen. Onder andere apparatuur helemaal uitzetten als je het niet gebruikt. Sinds kort heb ik ook een programma draaien dat mijn computer vanzelf in de slaapstand zet als ik er van wegloop (dat meet hij m.b.v. mijn telefoon die in m'n broekzak zit): het moet ook allemaal niet teveel moeite kosten ;) En natuurlijk digitaal factureren.

Qua bedrijfsvoering proberen we ons steentje bij te dragen door zo groen mogelijke oplossingen aan te bieden aan de klanten. Denk hierbij aan energiezuinige servers (o.a. de Mac Mini) en gevirtualiseerde systemen die veel efficiënter kunnen draaien dan klassieke oplossingen met losstaande servers (een server staat vaak niets te doen). Als voorbeeld: een Mac Mini gebruikt gemiddeld 20-30 Watt en een equivalente reguliere server al gauw 150. Bij virtualisatie kunnen op dalmomenten vaak meer dan de helft van de fysieke servers uitgeschakeld worden. Dat tikt snel aan. Dit alles vanuit een energiezuinig datacentrum (EvoSwitch) dat ook allerlei maatregelen getroffen heeft om koeling e.d. zo efficiënt mogelijk in te richten. De ICT-branche is een sterk groeiende grootverbruiker, dus het is zeker nodig om ook hier in te zetten op wat mileubesparende technieken.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik hergebruik verpakkingsmateriaal. Dozen waarin artikelen worden aangeleverd worden hoogstzelden bij het oud papier gedaan, veel vaker worden ze opnieuw gebruikt voor verzending van spullen. Zo ook de 'luchtzakjes', daar ben ik gek op! En opvulvlokken piepschuim, daar kan ik ook maar geen genoeg van hebben. Ik krijg deze laatste twee dingen van een naburig bedrijf die ze voor mij bewaart.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Niets, het is zelfs zo dat mijn auto 1 op 8 rijdt, wat tegenwoordig als a-sociaal gezien wordt.

 

Gelukkig las ik net een bericht van de trendwatchers dat de groene hype volgend jaar stukken minder zal zijn omdat de massa er een beetje moe van wordt.

Hoi René,

Als het milieu niet je drijfveer is, waarom zou kostenbesparing dat niet zijn? Vaak gaat 'groen' natuurlijk ook gepaard met lagere (energie)kosten.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Vergroot de CO2 uitstoot helemaal niet, wel is van de wet van behoud van energie gehoort? Aardgas en dergelijke daar komt CO2 vanaf die in de grond is opgeslagen dus m.a.w. NIET reeds in de atmosfeer zit. De zuurstof O2 die jij omzet in CO2 komt gewoon van al uit de atmosfeer dus vergroot de CO2 uitstoot niet omdat deze CO2 al in de circulatie zit.

 

Benzine besparen? Kijk op http://www.wewantless.com/

 

De oliemaatschappijen willen er niet aan want dan maken ze vele malen minder omzet. De overheid wil het niet forceren want dan verliezen ze werkelijk tonnen zo niet miljoenen aan accijns. Zet dat maar is in de markt.

 

Op water rijden is ook zeker mogelijk (misschien nog niet 100% maar zeker wel 80%) maar het komt er gewoon niet van. Denk je nu echt dat ze auto's geen 1 op 100 kunnen laten rijden?

 

Nog even een edit. Het volgende vind ik wel een grappig artikel http://www.nu.nl/economie/2134721/energie-twintig-jaar-vrijwel-gratis.html

 

Even nog over die benzinehandel. Ik heb gemerkt dat de oliemaatschappijen in de laatste 4 maanden de kwaliteit van hun z.g. premium en excellium een heel stuk hebben teruggebracht, waardoor het huidige verbruik nog maar juist iets gunstiger is dan de gewone euro-95. Ik vind dat eigenlijk een grote schande. Het versachil tussen de eerste ronde excellium en de huidige, betekent in mijn auto bijna 100 KM minder rijden met een tank. Cashen dus door de oliemaatschappijen en de NL-staat doet er niks aan want die steelt gratis mee......

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt volkomen.. hou voor de grap ook maar eens bij hoever de prijsdaling van een olievat wordt doorberekend in de benzineprijs. Verder zijn alle TNO rapporten dat het spulletje werkt ook gepresenteerd bij de staat, deze zei simpel: Nou, heel veel succes er mee meneer! Tot ziens!

 

In China zit het geloof ik standaard in de benzine, China loopt volgens mij ook ver voorop als je naar het milieu kijkt.

Link naar reactie
  • 0
Niets, het is zelfs zo dat mijn auto 1 op 8 rijdt, wat tegenwoordig als a-sociaal gezien wordt.

 

Mijn vorige reed 1 op 4,5 maar ik zit nu ook in dezelfde zuinige klasse als jij! :)

 

Gebruik jij helemaal geen RSS dan?

 

Nee. Als ik even een pauze van het werken neem ga ik een aantal websites in mijn favorieten langs, zoals HL, en zie dan vanzelf of er iets nieuws is.

Link naar reactie
  • 0

Wist je dat....

 

...het magnetronklokje op jaarbasis evenveel energie verbruikt als een centrifuge bij gemiddeld gebruik?

 

...je slechts 3 minuten tijdswinst hebt als je van Amsterdam naar Utrecht rijdt met een gemiddelde snelheid van 135 km/h

in plaats van 120 km/h?

 

Daarom sluit ik mijn magnetron alleen maar aan als ik hem daadwerkelijk wil gaan gebruiken.

 

Verder rijd ik zelden harder dan 120 km/h, de tijdswinst is minimaal en bij files zelfs verwaarloosbaar.

En je bespaart er nog is brandstof mee ook!

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wij doen er redelijk wat(t) aan:

* Zonneboiler

* PV installatie 2.4kWp

* PC's vervangen door low-power pc's die belast niet meer dan 30 W trekken

* Led verlichting op de meeste plaatsen in huis

* energielabel B auto en wanneer mogelijk de fiets of trein ipv de auto

Link naar reactie
  • 0

En een tip voor iedereen is je pc bureaubladachtergrond op zwart zetten en de schermbeveiling al na 5 min het beeld laten uitschakelen. Alle beetjes helpen toch :)

Not true, als je een LCD- of TFT-scherm hebt maakt dat geen bal uit: de CCFLs die erachter zitten branden gewoon continu, ook al is je hele scherm zwart. Daarom geeft een "zwart" TFT-scherm ook licht in het donker. Uitzetten dus, die monitoren! Als je CRT-technologie gebruikt zou je gelijk hebben, maar dan ben je milieu-technisch sowieso niet goed bezig.

 

Ontopic: Wij zijn grotendeels overgestapt op virtualisatie-technologieën om het aantal simultaan draaiende servers drastisch te verlagen. Dat de servers die nu draaien werkelijk monsters zijn doet daar niet eens veel aan af. Natuurlijk primair kostenbesparing (en verhoging van de betrouwbaarheid), maar je ontlast het milieu ook! En binnenkort komt er een auto met een A-label voor onze rammelbak in de plaats. Of het maken van een gloednieuwe auto daadwerkelijk energiebesparing kan opleveren laat ik maar even in het midden ;)

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

De ICT-branche is een sterk groeiende grootverbruiker, dus het is zeker nodig om ook hier in te zetten op wat mileubesparende technieken.

 

Ik denk dat het heel erg mee valt met het verbruik van de ict branche. Uiteraard moet je zoiets wel eerlijk tellen, bijvoorbeeld naar energieverbruik per gerealiseerde euro omzet of winst. Vergeleken met andere activiteiten denk ik dat de ict sector als geheel daar uitstekend uit komt.

Link naar reactie
  • 1

Dus Benm, moet je wassen op lagere temperaturen. Technisch (resultaat prima) en praktisch (te koop) mogelijk.

Tot een Wageningse prof stelt dat wassen op lagere temperaturen gevaren voor de gezondheid geeft en je vrouw de knop voor 15 graden op de wasmachine niet kan vinden.

 

Het laatste “probleem” was voor mij eenvoudig uit te leggen maar voor mijn vrouw moeilijk te begrijpen. Gewoon de temperatuurknop op "koud" zetten zei ik. Het water uit de kraan is ongeveer 15 graden en zal tijdens het wassen wat oplopen als de wasmachine in een verwarmde ruimte staat. Ze is nog niet overtuigd want koud is koud en je weet nooit hoe koud, koud is................... Waarom zetten ze niet gewoon 15 graden op dat ding? Discussie gesloten.

 

Het probleem van de hygiëne zag ik niet zo en besloot de prof een email te sturen. Het was voor mij meteen duidelijk dat bij lagere temperaturen (<60) het levende deel in de was in de vorm van bacteriën, virussen en (prof voegde dit toe) wormeitjes en insecten (mijten) niet dood zouden gaan met een fijnwasmiddel. Maar met een goed hoofdwasmiddel heb je een milieu wat uiterst vijandig is voor de “wasbeestjes” . De hoge pH, de enzymen, de zepen en vooral de voor koud water sterk opgepepte bleek (actieve zuurstof) zullen heel ongedierte om zeep :) brengen. Bovendien zal een groot deel wegspoelen.

 

De prof (ook een vrouw) was allerminst onder de indruk van mijn mail. Of ik wetenschappelijk bewijs wilde aanvoeren voor mijn stelling. Heb even gezocht maar niets gevonden. Blijkbaar vond niemand het nodig om iets wat voor de hand ligt te gaan bewijzen. Discussie gesloten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

even snel enkele berichtjes gelezen en ik denk dat de juiste manier is om het milieu minder te belasten is:

 

sorry voor het antwoord maar...................

 

 

 

hmm toch maar weghalen.... niet zo gepast vindt ik dus bij deze even excuus als iemand zich daar aan heeft gestoord

 

 

 

dit is een serieus forum geen onzinforum

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Dus Benm, moet je wassen op lagere temperaturen. Technisch (resultaat prima) en praktisch (te koop) mogelijk.

Tot een Wageningse prof stelt dat wassen op lagere temperaturen gevaren voor de gezondheid geeft en je vrouw de knop voor 15 graden op de wasmachine niet kan vinden.

 

Het laatste “probleem” was voor mij eenvoudig uit te leggen maar voor mijn vrouw moeilijk te begrijpen. Gewoon de temperatuurknop op "koud" zetten zei ik. Het water uit de kraan is ongeveer 15 graden en zal tijdens het wassen wat oplopen als de wasmachine in een verwarmde ruimte staat. Ze is nog niet overtuigd want koud is koud en je weet nooit hoe koud, koud is................... Waarom zetten ze niet gewoon 15 graden op dat ding? Discussie gesloten.

 

Het probleem van de hygiëne zag ik niet zo en besloot de prof een email te sturen. Het was voor mij meteen duidelijk dat bij lagere temperaturen (<60) het levende deel in de was in de vorm van bacteriën, virussen en (prof voegde dit toe) wormeitjes en insecten (mijten) niet dood zouden gaan met een fijnwasmiddel. Maar met een goed hoofdwasmiddel heb je een milieu wat uiterst vijandig is voor de “wasbeestjes” . De hoge pH, de enzymen, de zepen en vooral de voor koud water sterk opgepepte bleek (actieve zuurstof) zullen heel ongedierte om zeep :) brengen. Bovendien zal een groot deel wegspoelen.

 

De prof (ook een vrouw) was allerminst onder de indruk van mijn mail. Of ik wetenschappelijk bewijs wilde aanvoeren voor mijn stelling. Heb even gezocht maar niets gevonden. Blijkbaar vond niemand het nodig om iets wat voor de hand ligt te gaan bewijzen. Discussie gesloten.

 

 

 

Je zou ook kunnen denken WAAROM nog niemand daar onderzoek naar heeft gedaan, want als het zo is dan zou het voor heel veel partijen schade betekenen. en zou het begrip zuinig met energie, milieu een raar uitdrukking worden, plus onze wasmiddelengigant die het 15 graden wassen heeft bedacht, zal een omzetstrop zien (denk ik)

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.