• 0

Overname bedrijf maar wil werknemer niet overnemen

Hallo Experts,

 

Ik ben Danny en zou graag van de experts wat meer duidelijkheid willen vragen omtrent onderstaande.

 

Ik ken een mevr die vanaf 1 oktober 2009 indienst is bij een bedrijf maar de 40 uurige arbeidsovereenkomst van 6 maanden (met een proeftijd van 2 maanden) nog niet heeft ondertekend en ook niet wil tekenen. E.e.a door nalatigheid van de werkgever en gedeeltijk door haarzelf. Nu wil ik als zelfstandig ondernemer dit bedrijfje overnemen per 1 April 2010 als het contract van mevrouw eindigd. Vervolgens (partime) een geschikte kadidaat in dienst nemen.

 

Mevrouw zegt: Doordat ze het contract niet getekend heeft, ze voor onbepaalde tijd indienst van dit bedrijf is volgens haar jurist.

Dit zou betekenen dat ik haar sowieso in dienst moet nemen bij de overname. Helaas kan ik dit niet gezien de grootte van het bedrijf, daarnaast acht ik haar niet de juiste persoon om de huidige en nieuwe taken uit te kunnen voeren.

 

Wie kan mij hierover adviseren???

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Danny

 

In het algemeen is het inderdaad zo dat als er geen contract is getekend en een dienstverband bij beëindiging moet worden beëindigd alsof het een overeenkomst voor onbepaalde tijd was en deze stellingname vaak leid tot een juridisch conflict en ontslag via de rechter moet er dan dus ontslagvergoeding betaald worden.

In dit geval is er echter mogelijk nog een ernstig gebrek aan de arbeidsovereenkomst (zou ze toch besluiten die alsnog te tekenen) dat is de proeftijd van 2 maanden, deze is bij een tijdelijk dienstverband van 6 maanden verboden (tenzij dit uitdrukkelijk is overeengekomen in de CAO mag 2 maanden proeftijd pas bij een contract van 2 jaar of langer) en overtreding van het verbod leid tot het ongeldig zijn dan de tijdelijke overeenkomst.

 

Maar ik zou me in jou situatie niet richten op de arbeidsovereenkomst want omdat jij dit bedrijf nog moet overnemen zou ik met de huidige eigenaar in de overname overeenkomst overeenkomen dat hij zorgt voor beïndiging van het dienstverband op of voor 1 april en dat hij jou vrijwaart van alle schade volgend uit die (mogelijke) ontslagprocedure (als het niet voor 1 april lukt). De huidige eigenaar heeft nog 4 maanden om tot overeenstemming te komen en indien de werknemer zich beroept op een dienstverband voor onbepaalde tijd dan nog zal de ontslagvergoeding via de kantonrechter gezien de korte duur van het dienstverband relatief gering zijn. tussen 1 en 3 maanden schat ik in (vooral afhankelijk van de verwijtbaarheidsfactor die aan de werkgever word toegerekend)

 

Kortom zorg dat jij deze problemen buiten de overname houd en als uitsluiting niet lukt zorg dan dat je een deel van de overnamesom niet hoeft te betalen als jij opdraait voor de ontslagvergoeding. Het is tenslotte niet een probleem dat door jou is veroorzaakt dus moet je ook zorgen dat je er niet voor opdraait.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met Roel dat de ontslagvergoeding niet hoog zal zijn. Ben het ook met hem eens dat de Verkoper dit moet regelen want als jij het na de overname moet gaan regelen dan kost dit je dusdanig veel energie en tijd dat het schadelijk kan zijn voor het succes van de overname. Er zal nl ook een geldige reden voor het ontslag moeten zijn.

 

In principe is de werkneemster hier niet de schuldige maar de Verkoper. Hij wil jou een bedrijf verkopen en heeft daarbij aangegeven dat deze mevrouw een contract voor bepaalde tijd heeft. Op die basis wil jij overnemen. Aangezien dit nu anders blijkt te zijn, zal of de deal helemaal niet doorgaan, of tegen andere voorwaarden als hij de deal niet tot stand kan brengen zoals afgesproken (zonder werkneemster).

 

Misschien is het een idee om er even helemaal tussenuit te stappen en aan te geven dat je alleen wilt overnemen als dit geregeld wordt?

Link naar reactie
  • 0

Danny,

 

Als je voorgaande reacties in ieder geval in je achterhoofd houdt heb je meer kans van slagen echter is bedrijfsovername meer gecompliceerd dat je in 1e instantie zou denken.

 

Mijn advies:

Zoek iemand ( jurist / coach of anderzinds ) die eerder met dit bijltje gehakt heeft ( ervaring dus) en zorg voor ondersteuning bij de overname.

 

Succes anyway

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.